تهران در وضعیت کاملاً بحرانی کرونا/شباهت احمدی نژاد، خاتمی و روحانی به روایت باهنر/نمایندگان مجلس هر ماه چقدر قسط می‌دهند؟/جهانگیری: سر تعظیم در برابر ملت فرو می‌آوریم

گروه سیاسی الف،   3990705109 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تهران در وضعیت کاملاً بحرانی کرونا/شباهت احمدی نژاد، خاتمی و روحانی به روایت باهنر/نمایندگان مجلس هر ماه چقدر قسط می‌دهند؟/جهانگیری: سر تعظیم در برابر ملت فرو می‌آوریم

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیماسادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۵ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۲۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۷۴ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۴۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.

لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

علیرضا زالی، رییس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران جدید بستری در بیمارستان‌های تهران به ۸۰۰ نفر افزایش یافته است، گفت: از این تعداد حدود ۱۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. در واقع شرایط جدید بیماری در تهران کماکان به گونه‌ای است که وضعیت شهر تهران را در وضعیت کاملاً بحرانی و پر خطر قرار داده است. 

زالی با بیان اینکه از نظر فوتی نیز در هفته گذشته نسبت به هفته‌های قبل افزایش آمار داشتیم، گفت: اولین تغییر آماری تهران در حدود دو هفته قبل در میزان بستری و سرپایی نشان داد شد و متاسفانه در انتهای هفته گذشته در زمینه میزان مبتلایان و بستری‌های نیازمند خدمات آی سی یو و میزان موارد منجر به مرگ  با آماری بیشتر از هفته‌های قبل مواجه بودیم.

دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت موج سوم کرونا در کشور گفت: متاسفانه میزان بیمار بسیار زیاده شده است و بیمارستان‌ها پر شده‌اند. اوضاع بیماری حتی از اسفند و فروردین هم بدتر شده است. در عین حال قدرت سرایت ویروس کرونا خیلی بیشتر شده است و به همین دلیل تعداد بیماران هم افزایش یافته است. تجمعات و عدم رعایت‌ها باعث شده که تعداد بسیار زیادی بیمار مراجعه کنند که تعداد زیادی از آنها هم نیازمند بستری هستند.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار داشت: متأسفانه همزمان با آغاز موج سوم کرونا در تهران آمار فوتی‌ها ناشی از این بیماری همچنان رو به افزایش است.

خداکرمی اظهار داشت: در تهران تاکنون ۱۲ هزار نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست داده اند و این در حالی است که با درایت می‌توان جلوی مبتلایان و متوفیان را گرفت.

بیشتر بخوانید:

زالی: پایتخت در وضعیت کاملاً بحرانی قرار دارد/ ۸۰۰ بیمار بستری جدید در تهران/ درخواست دورکاری کارمندان

آمار کرونا در ایران: ۱۷۲ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته/ وضعیت وخیم ۴۰۴۱ نفر از بیماران

فوت ۱۲ هزار تهرانی به دلیل کرونا

این هفته؛ توزیع ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا

***

روحانی: آدرس غلط ندهید، ریشه مشکلات «واشنگتن دی‌سی» است

 حسن روحانی، رئیس جمهور صبح امروز در نشست ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا گفت: یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس غلط به مردم ندهید، ریشه مشکلات، «واشنگتن دی‌سی» است. مردم باید در این سال‌ها خیلی راحت‌تر زندگی می‌کردند. حدود ۱۸۵ کشور در جهان از ما حمایت می‌کنند. ما لعن و نفرین و کینه خود را به آدرس صحیح و درست بفرستیم. این مشکلات از کاخ نشین کاخ سفید است. منشا تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تند‌های آمریکا است. تردید ندارم روزی آمریکا در مقابل ملت ایران زانو خواهد زد. 

بیشتر بخوانید:

روحانی: برای کمبودها و مشکلات،کاخ سفید را لعنت کنید

***

برخی نمایندگان مجلس دهم سالی ۲ بار واکسن آنفلوآنزای رایگان می‌زدند

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: برخی نمایندگان مجلس دهم در هر سال دو بار واکسن آنفلوآنزا در درمانگاه مجلس می زدند این در حالی است که آقایان کواکبیان و محمود صادقی نماینده دوره قبلی مجلس که به خرید واکسن آنفلوآنزا توسط بهداری مجلس یازدهم انتقاد می‌کنند در حالی که بایستی شفاف سازی کنند که تاکنون چند بار از این واکسن‌های رایگان در مجلس استفاده کرده‌اند؟ 

سلیمی گفت: ‌پرونده حضور نمایندگان مجلس که به بهداری مراجعه کرده و واکسن آنفلوآنزا در طول سالیان گذشته دریافت کرده‌اند مشخص و روشن است و بر اساس این آمارها برخی نمایندگان سالی دوباره واکسن آنفلوآنزا زده‌اند.

حسینعلی شهریاری،رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در توضیح موضوع تحویل ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به داروخانه مجلس و بازگرداندن آن به وزارت بهداشت گفت: با  انتشار خبر تحویل ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا به مرکز بهداشت مجلس فضاسازی علیه نمایندگان شروع شد، یک روز بحث تحویل ماشین دناپلاس و روز دیگر موضوع ۲۰۰ میلیون پول برای اجاره مسکن مطرح و امروز واکسن آنفلوآنزا را مطرح می‌کنند.

آفتاب يزد نوشت: ... متاسفانه فساد سازمان یافته در بخشی از شاکله اجرایی همچون ریشه‌های کشنده سرطان نفوذ نموده و درسو وجهت آن، گرانی ساعتی و تورم کمر اقشار کم درآمد را خم نموده است. مردم و فرهیختگان دلسوز و معتقد به خاطر مقاومت در مقابل دژخیمان کاخ سیاه واشنگتن و ایادی صهیونیست آنها، همه سختی‌ها را با عشق به فردای روشن تحمل می‌کنند اما آنچه فوق تحمل مردم بوده وکارد را به استخوان رسانده ویژه خواری، رانتخواری، قبیله سالاری، فامیل پروری وتبعیض‌های ناروای موجود است... در روزهای اخیر نیز شایعه گسترده‌ای در کشور پخش شده که نمایندگان محترم در اولویت اول و ردیف نخست دریافت واکسن کرونا قرار دارند؛البته حفظ سلامت وجان مسئولین در اولویت قرار دارد اما اینگونه رفتار ممکن است برخلاف تمایل نمایندگان باشد و قطعا برخلاف رضایت آنهاست. همین جا باید این عزیزان پاسخ قطعی ومناسب به این حرکات بدهند. مخالفت برخی از افراد وجریانها با ریاست مجلس نباید موجب کارشکنی در مسیر فعالیت‌های این نهاد شود. ما همه سرنشینان یک کشتی طوفان‌زده هستیم و باید آن را به سلامت به ساحل برسانیم ...

یادمان نرفته است که در نخستین روزهای آغاز شیوع کرونا در اسفند ماه وقتی بسیاری اضطراب کرونا را داشتند و مدام از لزوم قرنطینه صحبت می‌شد این نمایندگان مجلس بودند که کیف‌های قرمز شیک حاوی الکل، ژل ضدعفونی‌کننده و ماسک را در یک پک تحویل گرفتند و بعد هم برای دوماه به منزل رفتند و مجلس را تعطیل کردند! آنهم در روزهایی که اقلامی چون ماسک یا الکل کمیاب و چه بسا نایاب بود. بنابراین موضوع فارغ از جناح‌های سیاسی این است که در واقع شاهد شکافی میان مسئولین و مردم هستیم. معلوم نیست اگر الان دهه 60 بود و همزمان با جنگ قرار بر تقسیم کالاهایی در قالب کوپن بود چگونه کوپن‌ها تقسیم می‌شدند.

شرق نوشت: بعد از ماجرای هدیه دنا‌پلاس قسطی به نمایندگان و حرف‌و‌حدیث‌های پس از آن، ‌شاید کسی انتظارش را نداشت که با این توجیه که مجلسی‌ها با مردم در ارتباط هستند و در خطر ابتلا به بیماری، آنها اولویت گرفتن واکسن باشند. آن‌هم مجلسی که ژست و شعار مجلس مستضعفان را دارد و می‌گوید شرایط مردم را درک می‌کند. هرچند بعد از اعتراض گسترده به این توزیع ناعادلانه، مجلسی‌ها گفتند واکسن را بر‌می‌گردانند اما این مسئله دردی از زخم مردمی دوا نمی‌کند که حالا مدت‌هاست یاد گرفته‌اند اولویت نباشند و خودشان به فکر خودشان باشند.

بیشتر بخوانید:

مجلس تمام واکسن‌ها را پس داد

***

ماجرای دناپلاس برای به خفت کشاندن مجلس انقلابی بود

سید مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفۀ اسلامی در اجلاس مشترک شورای مرکزی و دبیران استان‎های حزب مؤتلفۀ اسلامی به ماجرای خودروی دناپلاس تحویلی به نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: این ماجرای انحرافی برای به خفت کشاندن مجلس انقلابی بود، نمایندگان نباید از امکانات دولتی برای سرکشی در حوزۀ انتخابیۀ خود استفاده کنند، زیرا این وابستگی که نوعی وامدار شدن است، قدرت نظارتی آنها را کاهش می‌دهد؛ هزینۀ آن را یا باید مانند سابق مجلس تأمین کند و یا خود نمایندگان و البته اثبات شده که راه حل اخیر در مجموع صرفه جویانه تر است. از این تصمیم، هیئت رئیسۀ مجلس باید دفاع کند ولی به هر حال، جنجال آفرینی اخیر حکایتی است از فرآیندی منافقانه برای تخریب جایگاه مجلس و نمایندگان در نظر مردم.

بیشتر بخوانید:

میرسلیم: نمایندگان نباید از امکانات دولتی برای سرکشی در حوزۀ انتخابیۀ خود استفاده کنند

***

به سختی‌های مردم واقفیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: ما می‌دانیم مردم ما در ماه‌های اخیر چه سختی‌هایی تحمل کردند و گرفتار چه مشکلاتی شدند و به این مسئله واقفیم و سر تعظیم در برابر این ملت مقاوم فرو می‌آوریم.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری: سر تعظیم در برابر این ملت مقاوم فرو می‌آوریم

***

۸۰۲ میلیون تسهیلات را یک نماینده چطور تسویه می‌کند؟

تسنیم نوشت: اگر یک نماینده ودیعه مسکن، وام ضروری و خودروی دنای 302 میلیون تومانی را دریافت کرده باشد، در مجموع 802 میلیون تومان از مجلس تسهیلات گرفته است و اگر بخواهد 802 میلیون تومان دریافتی را بدون هیچ سود تسهیلاتی به مجلس طی 45 ماه برگرداند باید ماهیانه بیش از 17 میلیون و 800 هزار تومان قسط دهد. میزان این قسط در صورتی که زمان بازپرداخت را سه ساله (36 ماه) در نظر بگیریم، مبلغی در حدود 22 میلیون و 300 هزار تومان در هر ماه می‌شود.

این در حالیست که حقوق ماهانه مجلسی‌ها در سال گذشته حدود 9 میلیون و 280 هزار تومان بود و امسال، میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به 11میلیون و 600 هزار تومان رسیده است البته بخش دیگر دریافتی نمایندگان با عنوان ردیف‌های دیگری به آن‌ها تعلق می‌گیرد که شامل هزینه رفت‌وآمد، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل است. لذا نمایندگان مجلس باتوجه‌به تعداد دفاترشان عدد متفاوتی را در ذیل "هزینه دفاتر" دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

مجلس یازدهم و چرایی حاشیه‌ساز شدن «واکسن آنفلوآنزا، دناپلاس و ودیعه مسکن»!

***

کار دولت، پنهان نیست

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفتگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه زمانی گزارش عملکرد ۷ ساله خود را به رسانه‌ها خواهد داد، گفت: گزارش‌ها از عملکرد دولت که در هفته دولت ارائه شد و هرکسی گزارشی بخواهد ما در اختیارش قرار می‌دهیم.

وی افزود: کار ما پنهان نیست و برخی رسانه‌ها مانند خبرگزاری دولت، به صورت بخش‌بخش این گزارش‌ها را منتشر می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

واعظی: در دولت پنهان‌کاری نداریم

***

مناظره‌های انتخاباتی مانند رینگ بوکس شده است

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین مصاحبه اي با فرهيختگان داشته كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است:‌

*مناظره‌های تلویزیونی... از یک‌جهت جذاب است، شور ایجاد می‌کند، خیلی‌ها، شاید 90درصد مردم می‌نشینند این مناظره‌ها را می‌بینند، خود ما که به اصطلاح فعال سیاسی هستیم، می‌نشینیم مناظرات را نگاه می‌کنیم ولی آنجا به‌جای اینکه بر عملکردها، تجارب، توانمندی‌ها، صداقت در رفتار، احاطه بر اینکه یک حکمرانی خوب چیست، تکیه شود، مثل رینگ بوکس می‌ماند، بگم بگم، نگویم نگویم، من تو را لوله می‎‌کنم، آن یکی دیگری را لوله می‌کند و بعضی‌وقت‌ها یکباره یکی از اینها یک تکه به آن یکی می‌پراند و با همین حرف یک میلیون رای جابه‌جا می‌شود. لذا انتخابات بیشتر برمبنای شور و هیجان و این چیزهاست.

*سه رئیس‌جمهور اخیرمان را درنظر بگیریم؛ آقای خاتمی، آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی، اینها عموما دو سه ماه قبل از انتخابات گل کردند، یعنی اصلا قبلا مطرح نبودند.

* متاسفانه مرتب ما رقابت‌های سیاسی را به همه‌چیز می‌خواهیم تسری بدهیم. مثلا الان تریبون مجلس را باز کنید از «ب» بسم الله تا تای تمت می‌گویند همه مسئولان ناکارآمدند یا می‌گویند همه فاسدند، من قبول دارم ناکارآمدی در کشورمان هست، فساد وجود دارد، مطالبات مردم بعضا پاسخ داده نمی‌شود ولی خود رسانه‌ها مخصوصا رسانه ملی مرتب خلاصه همه‌چیز را سیاسی کرده و فکر می‌کنند که حالا مثلا نقدها تندتر شد، تیزتر شد، دوره آینده می‌تواند به نفع خودشان باشد. نقدها هم نقدهای تیزی است، من فساد و ناکارآمدی و عدم پاسخگویی به مطالبات مردم و... را قبول دارم ولی آن‌چیزی که ما در ذهن مردم تزریق می‌‌کنیم 10 برابر واقعیت است.

*رسانه ملی، روزنامه‌ها، سایت‌ها و... به‌دلیل رقابت‌های غیرضروری سیاسی، عموما ناامیدی را تزریق می‌کنند. در مملکت ما غیر از، تاکید می‌کنم غیر از مقام معظم رهبری که همواره علاقه‌مندند امید را تزریق کنند، آینده روشن را تصویر کنند، بقیه افراد همه با هم داریم ناامیدی را تزریق می‌کنیم. رقابت‌های سیاسی را هم بی‌خودی توسعه می‌دهیم. من جاهای دیگر تجربه نداشته باشم اما اینجا تجربه دارم، به‌صورت قاطع می‌گویم حداکثر 10درصد از تصمیمات مجلس سیاسی است، بقیه‌اش سیاسی نیست، مساله بودجه، مساله یارانه‌ها، مسائل مربوط به سیاست خارجی، بهداشت و... عموما هیچ‌کدام‌شان سیاسی نیستند ولی متاسفانه ما همه مسائل را سیاسی می‌کنیم.

***

باور مردم درد می‌کند نه دست و پای شان!

روزنامه آفتاب يزد نوشت: روزنامه‌ها بارها و بیشتر از بارها نوشته و درخواست داده‌اند که آقای رئیس جمهور! بیایید با مردم بدون هیچ واسطه‌ای حرف بزنید، از صدا و سیما از تریبون‌هایی که در اختیار دارید حتی از کانال روزنامه ها، بالاخره مردم تشنه ی شنیدن هستند که دقیقاً دارد چه بلایی سرشان می‌آید اما جماعتی تنگ نظر و دچار افکار فضائی و ماورائی اطراف حضرتعالی را گرفته‌اند و لابد به جز فلیتر کردن انتقادات، طرح‌هایی نیز ارائه می‌دهند که تهِ ماجرا ختم می‌شود به حذف نام روزنامه‌های عمدتاً منتقد و بی‌پاسخ گذاشتن سوالاتی که مردم پرسیده‌اند و ما فقط سر و شکلی روزنامه نگارانه به آن داده ایم.

القصه... این روزها، مردم از هم می‌پرسند بغل دستی شما در هیئت دولت که سخن گفتن نمی‌داند، از منبر پایین آمدن نیز بلد نیست؟! یعنی اگر مجلس ملاحظه می‌کند یا حتی دچار محافظه کاری است، خود رئیس دولت متوجه نیست که این دیگر محبوبیت حسن روحانی نیست که به تاراج می‌رود که این سرمایه‌های مردم است... این همه نوشتیم که بگوییم آقای رئیس جمهور، ناساز و ناکوک نمی‌نوازید؛ کلاً دارید خارج می‌زنید آن که برایش نسخه می‌پیچید اسمش مردم است، مردمی که هرچه داشته‌اند به پای سخنان امیدوارکننده شما ریخته‌اند و اندک امیدی هم اگر مانده به بعدِ 1400 است یعنی تا آن زمان انتظار دارید مردم با باد هوا و وعده روزگار بگذرانند از همان دست وعده‌های به سر نیامده یعنی... آقای رئیس جمهور! هنوز و همچنان از ولنجک که راهی پاستور می‌شوید از همان پشت شیشه متوجه نشده‌اید «باور»مردم درد می‌کند نه دست و پای شان!؟