واکنش روحانی به شایعه تلاش برای زمین زدن دولت/انتقاد تند زیباکلام از اصلاح‌طلبان/ میزان صداقت بی‌بی‌سی/ کدام مناطق تهران بیشترین آمار ابتلا و فوتی کرونا را دارند؟

گروه سیاسی الف،   3990515138 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش روحانی به شایعه تلاش برای زمین زدن دولت/انتقاد تند زیباکلام از اصلاح‌طلبان/ میزان صداقت بی‌بی‌سی/ کدام مناطق تهران بیشترین آمار ابتلا و فوتی کرونا را دارند؟

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۳۳۱ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۱۷ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر رسید.

وی در توضیح استان های در وضعیت قرمز بیماری نیز گفت: استان های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری گفت: همچنین استان های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.  

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران با اشاره به بررسی تحلیلی تهران طی دو هفته اخیر در رابطه با میزان ابتلا گفت: کماکان بیشترین میزان ابتلا مربوط به منطقه 4 بوده و بعد از آن منطقه ۲ و بعد مناطق ۱۴ و ۱۵ بوده است. پایین‌ترین میزان ابتلا در هفته جاری نیز اگر لواسانات را در نظر نگیریم که دارای پایین‌ترین میزان ابتلا بوده،  در بررسی سایر مناطق مشاهده می‌شود که برای اولین بار منطقه یک تهران دارای پایین‌ترین میزان ابتلا بوده؛ در حالیکه این آمار در گذشته مربوط به منطقه 22 بوده و در هفته اخیر منطقه ۲۲ رتبه دوم در پایین‌ترین آمار ابتلا و فوتی پیدا کرده است.

به گفته زالی، کماکان بیشترین میزان ابتلا و فوتی مربوط به مناطق شرقی، جنوب شرقی و بخش مرکزی شرق تهران یعنی منطقه 4، 14 و 15 می باشد. البته منطقه ۴ و ۲ چون بیشترین جمعیت را  در استان تهران دارند به طور طبیعی میزان ابتلا در این مناطق بیشتر است. همچنین مناطق شمالی و غربی تهران در طول دو هفته اخیر نسبتاً از نظر آمار ابتلا شیب ملایم تری داشته‌اند.

حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرایط تهران، طرح ترافیک یک هفته دیگر لغو شد. او گفت: در طول این مدت، از طریق قرارگاه مبارزه با کرونا در تهران بررسی می‌شود که چه میزان لغو طرح ترافیک در کاهش بیماری کرونا موثر بوده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار کرونا در ایران: ۲۶۹۷ ابتلا و ۱۸۵ فوتی جدید کرونا در کشور

طرح ترافیک یک هفته دیگر هم تعلیق شد

ممنوعیت برگزاری برخی مراسم‌های محرم در استان‌ها / روند نزولی بستری‌های کرونا

در تعطیلات پیش رو سفر نروید/ افزایش ۵۸ درصدی تردد در جاده‌ها در روز گذشته

آخرین وضعیت کرونا در استان تهران/ کاهش میزان بستری و مراجعین سرپایی

***

تا روزی که صندوق رای و انتخابات هست، جمهوری اسلامی ایران با همین قدرت می ماند

حجت الاسلام حسن روحانی، در جلسه هیات دولت با تاکید براینکه  تا روزی که به صندوق انتخابات و آرای مردم احترام بگذاریم، هیچ قدرتی نمی تواند به کشور صدمه بزند، تصریح کرد: وقتی در جمهوری اسلامی ایران، دولت، مجلس و سایر ارکان حکومت به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آرای مردمی انتخاب می شوند، معنی ندارد فردی در کاخ سفید و در آن طرف دنیا برای پایان حکومت مردم و اغتشاش تصمیم بگیرد.

روحانی با بیان اینکه تا زمانی که صندوق رای و انتخابات در کشور هست، جمهوری اسلامی ایران با قدرت می ماند، ادامه داد: البته دشمنان می توانند در این راه مزاحمت ایجاد کنند ولی نمی توانند اصل حکومت و مردم سالاری را از کشور و مردم بگیرند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری به دولت و قوای مقننه و قضاییه و تشکیل اولین جلسه سران قوا در روز گذشته پس از رهنمودهای معظم له در روز عید قربان، تاکید کرد:‌ موضوع مهم اقتصادی در این جلسه در دستور کار قرار گرفت و بحث بسیار مفصلی انجام شد که نظرات بسیار شبیه و نزدیک به هم بود و اینکه برخی در کشور مطرح می کنند که قوای مقننه و قضاییه به دنبال زمین زدن دولت هستند، در این جلسات اینچنین مشاهده نمی کنیم و قوای دیگر کاملا درک می کنند که کشور در چه شرایطی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

 روحانی: قادریم تحریم دشمنان را بشکنیم به شرط اینکه اول تحریف واقعیات را بشکنیم

***

قالیباف تاکنون تنها گزینه ریاست فراکسیون انقلاب اسلامی است

ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: محمدباقر قالیباف تاکنون تنها کاندیدای ریاست فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی است. وی افزود: یکشنبه هفته آینده (19 مرداد 99) نشست مجمع عمومی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی برای انتخاب اعضای شورای مرکزی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

 تنها کاندیدای ریاست فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی

***

معرفی رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری

امروز هیات وزیران ضمن قدردانی از زحمات علی عابدزاده در دوران ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، تورج دهقانی زنگنه را به عنوان رئیس جدید این سازمان منصوب کرد.

شرق امروز مدعی شده بود: غلامحسین اسماعیلی از صدور حکم قطعی برای یکی از متهمان پرونده خرید هواپیمای فلایت‌چک خبر داده بود. در همین رابطه یک منبع مطلع در قوه قضائیه در گفت‌وگو با «شرق» خبر داد که «حکم قطعی که از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد، مربوط به علی عابدزاده، رئیس کنونی سازمان هواپیمایی کشوری وقت است». اما این حکم هم اصل ماجرا نیست. این منبع آگاه همچنین خبر می‌دهد: «بخش‌های نظارتی دریافته‌اند که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد این مقام مسئول که از فیلیپین اخذ شده، جعلی است». عجیب آنکه پیش‌تر، شک‌و‌شبهه‌هایی درباره ریز نمرات (نه مدرک) دیپلم این مقام مسئول در سال 1353 مطرح شده بود و سازمان بازرسی کل کشور به آن ورود کرده بود...اساسا سوابق و سنوات مندرج در احکام کارگزینی نام‌برده (بدون احتساب سنوات خدمت نظام وظیفه) با اقرارنامه محضری او انطباق ندارد؛ زیرا براساس مدارکی که در اختیار «شرق» قرار گرفته، این مقام مسئول پس از بازخرید از حقوق و مزایای دو ایرلاین بهره برده است!

بیشتر بخوانید:

رئیس جدید سازمان هواپیمایی منصوب شد

***

موافق توزیع کالابرگ نیستیم

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت با تأکید بر اینکه تلاش دولت این است که گره ها را از زندگی مردم بگشاید در پاسخ به سوالی درباره توزیع کالابرگ خاطرنشان کرد: دولت تا این لحظه با توزیع کالابرگ موافق نیست و علت آن این است که اگر دولت بخواهد اقلام و کالاها را از طریق کالا برگ به دست مردم برساند باید همه امور در بخش تأمین و توزیع به اقصی نقاط کشور را برعهده بگیرد. در زمان جنگ ستاد بسیج اقتصادی و تشکیلات وسیعی به عنوان مراکز تهیه و توزیع کالا در سراسر کشور فعال بود که در سال های اخیر این تشکیلات و فرایندها تغییر کرده و نوعی نظام آزاد توزیع کالا در کشور شکل گرفته است.

جهانگیری با اشاره به اینکه اگر قرار باشد کالاها از طریق کالا برگ در اختیار مردم قرار گیرد باید ابتدا ساز و کار آن در دولت ایجاد شود، تصریح کرد: ‌البته شرایط کشور به گونه ای است که برای تأمین کالاها با محدودیت مواجه نیستیم و خوشبختانه کالاهای مورد نیاز به وفور در اختیار مردم قرار دارد.

اما حسین راغفر، اقتصاددان به روزنامه اعتماد گفت: از دی ماه ۱۳۹۶ و پس از آن آبان ماه ۱۳۹۸ رویدادهایی در کشور رخ داد که عملا واکنشی به سه دهه نادیده گرفتن نیازهای اساسی مردم و عدم پاسخگویی به خواسته‌های معیشتی بود و آنچه اتفاق افتاد ثمره طبیعی همین غفلت از تامین نیازهای مردم و بی‌توجهی به مسوولیت اجتماعی در تامین نیازهای معیشتی بود و مجلس برای همین امروز این مساله را جدی گرفته است.

راغفر با اشاره به لزوم اجرای اقتصاد کوپنی گفت: بسیاری از مردم توان خرید ندارند و این عده به صورت نظام‌مند از معیشت روزانه و دسترسی به نیازهای خود حذف شده‌اند اجرای این گونه سیاست‌های عمومی برای اینکه جامعه به آرامش روحی و روانی بازگردد، مهم است.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری: مخالف کالابرگ هستیم

***

 اصلاح‌طلبان تمایل دارند کاندیدای خودشان را به صحنه انتخابات بیاورند

حسین کمالی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: برخی می‌گویند اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به حضوری جدی در انتخابات ۱۴۰۰ امیدوار باشند؛‌ اما این صحبتی غیرسیاسی و غیرمنطقی است. اساساً زمان کافی برای جریان‌های سیاسی وجود دارد تا بتوانند زمینه ورود به بحث‌های انتخاباتی را فراهم کنند.

کمالی با اشاره به تاثیر عملکرد دولت روحانی بر سرنوشت انتخاباتی جریان اصلاحات تصریح کرد: این یک واقعیت انکارناپذیر است که عملکرد دولت مخصوصاً در دوره دوم مطلوب نبود و به همین دلیل نارضایتی‌هایی به وجود ‌آمده...

 او همچنین درباره این ذهنیت که «اصلاح‌طلبان تحت هیچ شرایطی حاضر نمی‌شوند باز هم از کاندیدای اجاره‌ای حمایت کنند» توضیح داد: در عالَم سیاست درباره هیچ مساله‌ای نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد. طبیعتاً اصلاح‌طلبان تمایل دارند کاندیدای خودشان را به صحنه انتخابات بیاورند و برای رأی‌آوری‌اش تلاش کنند. اما اینکه از کاندیدای اجاره‌ای حمایت خواهند کرد یا نه مساله‌ای است که به وضعیت روزهای منتهی به انتخابات مرتبط می‌شود و اگر احیاناً صلاح کشور را در این امر ببینند، در راستای منافع کشور و مردم نه تنها این کار‌ بلکه هر کاری را که لازم بدانند انجام خواهند داد.

***

اصلاح‌طلبان ناکام و راه‌های پیش‌رو

صادق زیباکلام در شرق نوشت: رفتار سیاسی رهبران اصلاحات به‌گونه‌ای است که گویا برایشان اساسا مفهومی به نام «انتقاد از خود» معنای چندانی ندارد و چقدر غم‌انگیز است جریان سیاسی‌ای که آیینه‌ای برای دیدن خود در دست نداشته باشد.‌‌ از جمله ضعف‌های جریان اصلاحات غفلت آن از کادرسازی یا همان پوست‌اندازی بوده است... چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی آنان، همان چهره‌ها و شخصیت‌های دو دهه پیش هستند...

جالب است که اصولگرایان یا دست‌کم برخی از آنان این نکته یا خطر را به فراست دریافته‌اند و جدای از ورود چهره‌های تازه، یکی، دو سالی هم می‌شود که ادبیات سیاسی‌شان سرشار از مفاهیمی مانند «جوانگرایی»، «مدیریت جهادی»، «مبارزه با فساد»، «نئواصولگرایی» و امثال این شده است.

ضرورت پوست‌اندازی اصلاح‌طلبان نه یک مانور تبلیغاتی است و نه یک ژست سیاسی بلکه تنها شانس بقای سیاسی‌شان است. آنان در قبال عملکرد «فراکسیون امید» در مجلس دهم سکوت کردند. در قبال عملکرد دولت دوم آقای روحانی با وجود نقششان در ترغیب مردم به شرکت در انتخابات اردیبهشت 96 همچنان به سکوتشان ادامه دادند. حوادث و رویدادهای مهمی در سال‌های اخیر در کشور به وقوع پیوست؛ مانند ناکامی برجام، اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان‌ماه 98 که اصلاح‌طلبان در قبال تمامی آنها سکوت کردند یا به گفتن کلیشه‌های تکراری و کلی بسنده کردند. اگر تدبیر «چه باید کرد؟» و پوست‌اندازی در وضعیت اصلاح‌طلبان به‌صورت عاجل صورت نگیرد، آن‌قدرها طول‌ نخواهد کشید که از دوم خرداد و اصلاحات به‌جز نامی در تاریخ ایران بعد از انقلاب چیز دیگری باقی نخواهد ماند.

*** 

احمدی‌نژاد باز برای ریاست‌جمهوری می‌آید و باز هم رد می‌شود

محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا به خبرآنلاین گفت: بنده پیش‌بینی می‌کنم که یک نیروی ولایتمدار در سال ۱۴۰۰ پیروز انتخابات شود. البته همین فرد ولایتمدار باید پس از حضور در دولت شایسته سالاری را در پیش بگیرد و در انتصاب افراد، تنها به حزب متبوع خود تأکید نکند. بسیار مهم است که دولت آینده موضع مبارزه با فساد را به صورت جدی دنبال کند و کسانی که سابقه فساد و استفاده از رانت را دارند در حیطه حاکمیت قرار ندهد.

قدیری ابیانه گفت: بنده معتقدم نباید معنای دولت جوان را با ناپختگی یکسان کرد. زیرا دولت قرار است در سطح اجرایی کشور تصمیمات مهم اتخاذ کند و نباید افراد در جایگاه مهمی همچون ریاست جمهوری به تجربه اندوزی بپردازند. باید توجه داشت که هر جایگاهی افراد مختلف با اقتضای سنی خود را می‌خواهد، گاهی فردی با ۷۵ سال سن هنوز برای مرجعیت جوان است و گاهی نیز یک ورزشکار با ۳۰ سال سن کارایی لازم را برای فعالیت حرفه‌ای ندارد.

وی در ادامه گفت: احمدی نژاد فردی است که همواره شعارهای عوام فریبانه می‌دهد و حتی هیچ اعتقادی نیز به «ولایت فقیه» ندارد. البته او دوباره برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری می‌کند و دوباره از سوی شواری نگهبان «رد صلاحیت» می‌شود. 

***

اجرای یک حکم قصاص در رابطه با حوادث دی ماه ۹۶
 روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان اعلام کرد: «بامداد امروز حکم قصاص مصطفی صالحی که در جریان اغتشاشات دی ماه سال ۱۳۹۶ پاسدار شهید شاه سنایی را به ضرب گلوله به قتل رسانده بود، به تقاضای اولیای دم به اجرا درآمد. این حکم پس از رسیدگی در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان و تأیید دیوانعالی کشور و طی سایر تشریفات قانونی صبح امروز اجرا شد.»

ایرنا نوشت: صبح امروز(چهارشنبه) با وجود آنکه تیتر رسانه‌های جهان به انفجار مهیب دیشب در بیروت اختصاص داشت، سایت بی‌بی‌سی فارسی ساعت‌ها تیتر یک خود را به اعدام عامل قتل یکی از نیروهای سپاه در اصفهان اختصاص داد: «مصطفی صالحی از معترضان دی ۹۶ اعدام شد.» ...

بی‌بی‌سی در حالی برای قاتلی که با سلاح شکاری اقدام به قتل کرده از عنوان «معترض» استفاده می‌کند که همین رسانه در ناآرامی‌های لندن، از افرادی که به خیابان آمده و برخی نقاط را آتش زدند، با عنوان «آشوبگر» یاد می‌کرد؛ آن هم در حالی که منشا ناآرامی در انگلیس، قتل یک شهروند به دست پلیس بوده است.