ماجرای عضویت دختر رئیس جمهور در هیئت علمی دانشگاه/در سفر احمدی‌نژاد به قم چه گذشت؟/ تحلیل لیلاز از قرارداد ایران و چین/روحانی: اقتصاد کشور در حداقل ضرورت مردم به خوبی اداره شده است

گروه سیاسی الف،   3990508126 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

ماجرای عضویت دختر رئیس جمهور در هیئت علمی دانشگاه/در سفر احمدی‌نژاد به قم چه گذشت؟/ تحلیل لیلاز از قرارداد ایران و چین/روحانی: اقتصاد کشور در حداقل ضرورت مردم به خوبی اداره شده است

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۲۶۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹، مجموع افراد مبتلا در کشورمان را ۲۹۸ هزار و ۹۰۹ نفر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت از ۱۹۶ مورد جدید فوتی در شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۳۴۳ نفر از افراد مبتلا، جان خود را از دست داده‌اند.

لاری گفت: استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز و استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم، در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۲۶۳۶ بیمار جدید کرونایی در کشور / ۱۹۶ نفر فوت کردند

چرا آمار کرونا در کشور افزایش یافت؟ / ریشه‌کن‌ شدن کرونا در گروی همراهی دولت و مردم

۲ واکسن کرونا در ایران از مرحله تست حیوانی عبور کردند

***

 کنکور امسال در چهار روز برگزار می‌شود

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: چند بار برگزاری کنکور را به تاخیر انداخته ایم اما شرایط بهتر نشده است و اگر فکر می کردیم تا یک یا دو ماه آینده شرایط بهتر می شود، باز هم آن را به تاخیر می انداختیم. در این زمینه هم داوطلبانی که آمادگی کافی دارند به دولت و وزارت علوم فشار می آورند که کنکور برگزار شود.گروه دیگری که دنبال فرصت بیشتری برای مطالعه هستند، خواهان به تعویق انداختن کنکور هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: لذا قرار است با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، کنکور امسال در چهار روز برگزار شود. تمام مراکز برگزاری ضد عفونی می‌شود و فاصله شرکت‌کنندگان از یک متر و بیست سانت بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

واعظی: کنکور برگزار می‌شود

***

گاهی می‌گویند شمال ایران را فروختند و گاهی می‌گویند جنوب ایران به فروش رفت

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت گفت: می گویند کوه‌های ما را فروخته‌اند، بعد روز دیگر می‌گویند نه وقف شده است بعد می‌گویند جنگلها فروخته شده است و بعد می‌گویند نه وقف شده است. این چه حرفی است؟ مگر می‌شود زمین خدا و مرتع و اقیانوس و دریا و کوه و جنگل که جزو انفال است، وقف کرد؟ مگر مال کسی است که وقف کند؟

روحانی تصریح کرد: گاهی می‌گویند شمال ایران را فروختند و گاهی می‌گویند جنوب ایران به فروش رفت. من از شایعه سازی دشمنان تعجب نمی‌کنم از این تعجب می‌کنم که چطور گوش شنوایی برای این سخنان وجود دارد.

رییس جمهوری گفت: جلوی این شایعات و حرف های ناروا که گاهی برخی دوستان هم این حرف ها را نمی شوند و درست نقل و نقد نمی کنند را باید گرفت.

روحانی افزود: ما در این دو سال و چند ماه روزهای سختی را پشت سر گذراندیم و برای مردم هم روزهای راحتی نبود و روزهای مشکلی بود اما به لطف خدا اساس کشور و نظام و چارچوب اقتصاد کشور و زندگی مردم در حداقل نیاز مردم و ضرورت مردم به خوبی اداره شده است. امروز کالای اساسی به فور در اختیار مردم است. البته در کنار وفور ما علاقمند به یک قیمت متعادل بودیم که باید در این زمینه اقدامات بیشتری را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:

روحانی: زندگی مردم در حد ضرورت به خوبی اداره شد/ صادرکنندگان در ده روز اخیر ۲.۵ میلیارد دلار ارز را بازگرداندند

***

ضرورت شفا‌ف‌سازی درباره هیات علمی شدن دختر رئیس‌جمهور

 اخیرا اخباری درباره انتخاب مریم روحانی، فرزند رئیس‌جمهور به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بدون طی شدن روال قانونی منتشر شد، انتشار این خبر باعث شد تا بسیج دانشجویی این دانشگاه با ارسال نامه‌ای به علیرضا زالی، رئیس دانشگاه، خواهان شفاف‌سازی درباره این موضوع شد. در بخشی از این نامه به نقل از فارس آمده است:

« با توجه به شایعات و شائبه‌هایی که در خصوص انتخاب خانم دکتر مریم روحانی، فرزند ریاست محترم جمهوری، به عنوان عضو هیئت علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بدون طی شدن روال قانونی ایجاد شده است، من جمله عدم درخواست گروه مربوطه و تأیید رئیس دانشکده و نیز عدم ارتباط رشته تحصیلی ایشان (بیوتکنولوژی پزشکی) با گروه مذبور، از جنابعالی به عنوان رئیس دانشگاه و رئیس هیئت اجرایی جذب دانشگاه، تقاضا می‌گردد همچون همیشه که دأب جنابعالی بر شفافیت بودن است، در این خصوص روشنگری‌های لازم را مبذول فرمایید».

محمدمهدی فروردین، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم از بررسی درخواست عضویت دختر رئیس‌جمهور برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این کمیسیون خبر داد.

وی افزود: این موضوع در جلسه کمیسیون آموزش مجلس بررسی می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: باید به صورت شفاف درباره صحت و سُقم عضویت دختر آقای روحانی به مردم پاسخ داده شود.

بیشتر بخوانید:

لزوم شفاف‌سازی درباره عضویت دختر روحانی در هیئت علمی یک دانشگاه

***

آشفته‌بازارِ اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات ۱۴۰۰

تسنیم نوشت: شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم اسفند 98 مجلس شورای اسلامی که با از دست رفتنِ قریب به اتفاق کرسی‌های مجلس برای این جریان سیاسی همراه بود، مسئله بازنگری و تغییرات اساسی در سازمان و ساختار اصلاح‌طلبی را به کلیدواژه‌‌ای پرتکرار میان احزاب و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بدل کرد تا جایی که در روزها و هفته‌های گذشته شاهد استعفای چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از نهادهای تصمیم‌ساز این جریان و یا انتشار اخباری مبنی بر انشقاق و چنددستگی در احزاب اصلاح‌طلب بوده‌ایم.

به‌نظر می‌رسد کارنامه غیر قابل دفاع دولت روحانی که با حمایت همه‌جانبه اصلاح‌طلبان در سال 92 و 96 موفق به پیروزی در انتخابات شد و همچنین عملکرد ضعیف نیروهای اصلاح‌طلب در مجلس و شوراها، این جریان سیاسی را با وضعیت بغرنجی مواجه کرده است به‌طوری که آنان از یک سو نمی‌توانند حساب خود را از دولت جدا کنند و از سوی دیگر برای ادامه حیات سیاسی نیازمند برون‌رفت از این وضعیت فعلی هستند.

با این اوصاف و در شرایطی که کمتر از یک سال به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، هنوز مشخص نیست که اصلاح‌طلبان برای 1400 چه راهبردی را در نظر خواهند گرفت و چه نهاد یا شخصی توانایی اجماع‌سازی میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب بر سر انتخاب کاندیدای واحد را خواهد داشت.

***

 قرارداد با چین به خنثی کردن فشار امریکا کمک می‌کند

ایلنا: سعید لیلاز، اقتصاددان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از مدافعان قرارداد{ایران} با چین است. لیلاز در این باره معتقد است:

*اول این که آمریکا بعد از انقلاب در سال 57 اصلا نخواسته با ایران کار کند. دوم این که آمریکا به دلیل وزن بسیار بزرگی که دارد وقتی وارد سیستم یک کشور می‌شود، تمام مناسبات آن سیستم را تحت تاثیر تعیین کننده قرار می‌دهد. ما قبل از جنگ جهانی دوم، برای مدت‌های طولانی، این وضعیت را با انگلستان داشتیم. حتی رضا شاه به محض این که قدرت گرفت مناسبات با انگلستان را بهم زد و به سمت آلمان حرکت کرد.

*ما باید بتوانیم بین قدرت‌های جهانی موازنه ایجاد کنیم تا زنده بمانیم. چون ایران کشوری است که نمی‌تواند به کلی زیر سلطه یک قدرت خارجی برود در نتیجه مجبور است که بین قدرت‌های جهانی، موازنه برقرار کند. آمریکا کشوری است که به محض این که بر کشوری مسلط می‌شود، برای بقیه کشورها نیز تعیین تکلیف می‌کند که چه کشور دیگری به آنجا بیاید یا نیاید. کاری که همین الان دارد با مصر می‌کند. با پاکستان می‌کند. کاری که دارد با عراق می‌کند. کاری که دارد با عربستان می‌‌کند. همین الان کشوری مانند آلمان با عمق جان مخالف تحریم‌های اقتصادی ایران است و علاقه دارد در ایران حضور داشته باشد اما به دلیل دستور آمریکا مبنی بر عدم حضور در ایران، جرأت همکاری با ما را ندارد.

*من معتقدم ایران اگر با چین یا با هر قدرت جهانی، برای شکستن این بن بست و ظلم آمریکا، قرارداد ببندد، مجاز است. من از برخی افرادی که با قرارداد با چین مخالف هستند، شگفت زده هستم. به نظر من بسیاری از این افراد هیچ استدلال خاصی ندارند به جز این که پرده‌های مخالفت ایدئولوژیک با آیت‌الله خامنه‌ای و حکومت، موجب شده واقعیت موجود را نبینند. در واقع عناصر ژئوپلتیک حاکم بر این قرارداد را نمی بینند. من می‌گویم به جز چین با 10 کشور دیگر هم باید قرارداد ببندیم. اگر چین اجازه نداد ما با سایر کشورها قرارداد ببندیم، آنگاه می توان گفت قرارداد خائنانه است.

*در حال حاضر مهم‌ترین اولویت ملی ما خارج شدن و خنثی کردن فشار ایالات متحده آمریکا است. به نظر من این بزرگ‌ترین و آخرین فشار خارجی بر جمهوری اسلامی و بر ایران است. اگر از این مرحله عبور کنیم دیگر با چنین فشاری مواجه نخواهیم شد.

***

در سفر احمدی‌نژاد به قم چه گذشت؟

خبرآنلاین نوشت: احمد کریمی اصفهانی

گفت: آقای احمدی نژاد، چند روز پیش به قم رفته اند و ملاقاتی داشته اند اما خدا را شکر بزرگان ما و مراجع ما هیچ کدام ایشان را راه نداده اند و فقط یکی از مراجع ایشان را پذیرفته است.

***

تبرئه نماینده سابق مجلس از اتهام تعرض؛ حُکم صادر شد

شرق نوشت: ... دومین بار است که پرونده نماینده سابق مجلس در دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در اولین دور محاکمه او، شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران این نماینده سابق مجلس را در زنای بدون عنف مجرم تشخیص داده بود، اما با اعتراض وی رأی دادگاه نقض شد.

بعد از دفاعیات متهم و وکیل‌مدافع او، قضات شعبه ۸ وارد شور شدند و با توجه به مدارک موجود در پرونده و همچنین مستنداتی که متهم ارائه داده بود، او را از اتهام تجاوز به عنف تبرئه کردند، اما به خاطر رابطه نامشروع به ۹۹ ضربه شلاق و همچنین دو سال انفصال از مشاغل دولتی محکوم کردند. این رأی در صورت اعتراض مجدد متهم در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

***

قاليبافی‌ها تا ١٠سال ديگر در قدرت‌اند

امیر محبیان، تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با آرمان ملی می‌گوید از جمله دلایل حذف برخی سیاست‌ورزان امید بستن به نهاد قدرت و روابط آن و عدم توجه به تحولات توده‌هاست، اینجا پوپولیست‌ها که اتفاقا بازی با اذهان توده‌ها را بلدند میدان‌دار رقابت‌ها می‌شوند.

محبیان گفت: ... جرياني که قاليباف فعلا نماد آن شده اتصال زنده‌اي به قدرت دارد و براي سامان دادن به 10 سال آينده مقرر است که عامل باشد ولو فعلا در حال تست توان هستند. جريان احمدي‌نژاد هم هر چند محبوب نيستند اما به‌دليل فعال‌بودن و هوادارانش جزيي از پيکره انقلابيون است، مغضوب هم باشد مطرود نيست. احمدي‌نژاد هم ياد گرفته روي لبه تبغ راه برود. طرد او زماني صورت خواهد گرفت که مواضع و رفتارش حتي براي هوادارانش توجيه‌ناپذير باشد. به عبارتي شمشير داموکلس بالاي سرش به نخ هوادارانش متصل است که اگر آنها را از دست بدهد شمشير فرو خواهد افتاد. در اين صورت حدس مي‌زنم هوادارانش اگر ريزش کنند جذب قاليباف نخواهند شد.

این تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا گفت: اين مجلس دو نبرد خواهد داشت؛ با خود و با دولت. مصلحت آن است که نبرد جريانات دروني با خود در راستاي شفافيت و اعتبار‌افزايي مجلس پيش برود و نبرد با دولت به کارآمدي دولت و روي کار آمدن دولت کارآمدتر بيانجامد، که گره‌گشاي مردم باشد.

***

تعداد معاملات مسکن 50 درصد کم شد 

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیر ماه امسال را اعلام کرد که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در تهران را در ماه گذشته ۲۰ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد که نسبت به تیر ماه سال قبل ۵۶.۶ درصد رشد داشته است.

بانک مرکزی می‌افزاید: سهم واحدهای تا ۵ سال ساخت از ۱۴ هزار و ۴۷ فقره واحد مسکونی معامله شده در تیر ماه ۳۸.۶ درصد بوده که در مقایسه با تیر ماه سال گذشته ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در چهار ماهه نخست سال جاری ۳۷ هزار و ۳۷۸ فقره معامله واحد مسکونی به ثبت رسیده که نسبت به ۴ ماهه سال ۹۸ رشد منفی ۴۹.۹ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در چهار ماه ابتدای امسال متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی ۱۸ میلیون و ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود در حالی که این شاخص در ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان برآورد شده است که سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش ۴۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۱۹۳ درصدی معاملات مسکن در تهران

***

بازداشت من باعث شد بانک مرکزی شاهرگش را بزند/ تئوریسین ارز هستم

 قاضی مسعودی مقام در ابتدای چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده برخی از مدیران سابق بانک مرکزی از متهم صالحی خواست در جایگاه قرار گیرد و در صورت داشتن توضیحات بیشتر آن‌ها را بیان کند.

تهم صالحی گفت: من تئوریسین ارز هستم و این موضوع را در جهان ثابت کرده‌ام و پولی برای رشوه نگرفتم.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما که تئوری‌ها را خوانده‌اید باید بدانید که این گونه ارز نباید وارد کشور شود.

متهم صالحی گفت: بازداشت من و دیگر مدیران باعث شد بانک مرکزی شاهرگ خودش را بزند و همین موضوع سبب شد که قیمت دلار اکنون بالا برود و باید منتظر دلار ۳۲ هزار تومانی هم باشیم.