۲ واکسن کرونا در ایران از مرحله تست حیوانی عبور کردند

گروه اجتماعی الف،   3990508113

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌‌که در زمینه واکسن کرونا، دو گروه تقریبا از مراحل تست حیوانی عبور کردند، گفت: طبق گفته سازمان جهانی بهداشت بعید است که واکسن در زیر یک سال به دست ما برسد.

۲ واکسن کرونا در ایران از مرحله تست حیوانی عبور کردند

به گزارش تسنیم؛ دکتر سیما سادات لاری در برنامه تلویزیونی طبیب در پاسخ به این سؤال که چرا آمار مبتلایان به کرونا کم نمی‌شود، اظهار کرد: متأسفانه چون ویروس غیرقابل پیش‌بینی است و ندانسته‌های ما در مقابل دانسته‌های ما کم است؛ ما فکر می‌کردیم رفتار آن با تغییر فصل عوض شود، اما ظاهرا همه فصول را دوست دارد و از رفتار سایر خانواده خودش تبعیت نمی‌کند و ما هم داریم موج دوم این بیماری را تجربه می‌کنیم؛ اینکه می‌گویند سرعت انتقال بیشتر شده هنوز قطعی نیست مقالات و شواهدی هم هست اما قطعی نیست اما چیزی که در دنیا مشاهده می‌کنیم و آمار 16 میلیون نفر ابتلا و 640 هزار نفر جانباخته در دنیا و آمار فزاینده‌ای که در کشور داریم حاکی از این است که بیماری رو به افزایش است.

وی ادامه داد: تنها چیز واضحی که با قطعیت می‌توانیم بگوییم این است که با رفتارهای اجتماعی ما هماهنگ است با رعایت اصول بهداشتی بیشتر و فاصله‌گذاری شاهد کاهش آمار بودیم، هر چقدر رعایت بیشتری کنیم و خودمان را با سبک زندگی کرونایی تطبیق دهیم قطعا آمار پائین خواهد آمد. چون عادی‌انگاری شد، محدودیت‌ها کم شد و بازگشایی‌ها پلکانی صورت نگرفت و هم اینکه ما فکر نمی‌کردیم ویروس تابستان هم رفتارش به همین شکل باشد و همین عادی‌انگاری‌ها و خستگی مردم باعث شد که شیوع بیشتر شود.

لاری همچنین در خصوص استخدام کادر جدید درمان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما خستگی کادر درمان است چون خیلی فداکاری کردند و در همان ابتدا با وجود امکانات حفاظتی کم جان خود را در دست گذاشتند، خسته شدند اما غیرتمندانه ایستادند، در آبان‌ماه 98 ما 4500 نفر جذب نیرو از طریق آزمون داشتیم، بعد از شیوع ویروس قرار شد که 3000 نفر جذب شوند که 2500 نفر خاص کادر پرستاری و نیروی فوریت‌ها هستند، 2238 مجوز برای قرارداد این عزیزان گرفتیم که به دنبال تأمین اعتبار آن هستیم، و دوباره درخواست 7000 جذب نیرو دادیم.

وی همچنین در خصوص تغییر علائم کرونا نیز یادآور شد: کاملا نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم، شاید این علائم بوده و ما توجه نمی‌کردیم یا دوره حاد بیماری بوده و یک سری از علامت‌ها بیشتر به چشم می‌آمده است. آن چیزی که فکر می‌کردیم این بود که بیشتر افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای درگیر می‌شدند که در حال حاضر موارد ابتلا در کودکان و جوان‌ها هم گزارش شده است و نادانسته‌های ما بیشتر از دانسته‌هاست.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا تلاشی برای تولید واکسن در ایران شده، اظهار کرد: یک کمیته علمی متشکل از افراد باتجربه و دانشمند که با دانشمندان بزرگ دنیا تبادل علمی دارند و حتی به عنوان اعضای برجسته در کمیته‌های علمی دنیا شناخته شده هستند در این زمینه فعال است و ما هم پا به پای دنیا داریم تلاش می‌کنیم، دو گروه تقریبا از مراحل تست حیوانی عبور کردند اما زمان بر است و تولید دانشگاهی با تولید صنعتی متفاوت است، در دنیا هم روسیه، چین، آکسفورد انگلستان با همکاری هند موفق بودند، ولی طبق گفته سازمان جهانی بهداشت بعید است که واکسن در زیر یک سال به دست ما برسد. به خاطر پیچیدگی که این ویروس دارد نمی‌دانیم واکسن هم چه‌‌قدر می‌تواند این ایمنی را بدهد و باید تمدید شود یا نه ولی چیزی که مهم است این است که تا آن زمان با رفتار اجتماعی صحیح به راحتی می‌توان پیشگیری کند.

وی درباره داروهای مؤثر در بیماری هم گفت: ما کمیته علمی داریم و در صدد هستند که واقعا اگر دارویی مؤثر است حتما وارد پروتکل درمانی شود، این بیماری فازهای مختلف دارد مرحله اول باید داروی ضد ویروسی و در مرحله بعد ضد التهابی استفاده شود و این یک تصمیمی است که باید در بیمارستان گرفته شود، مهم این است که مردم در بازارهای سیاه گرفتار نشوند چون این داروها داروهای بیمارستانی است اما خوشبختانه تولیدکننده‌های داخلی هم در حال حاضر رمدسیویر را تولید می‌کنند.

لاری در خصوص تولید و توزیع ماسک هم بیان کرد: این کار بر عهده وزارت صمت است و وزارت بهداشت متولی این است که برای کادر درمانی به اندازه کافی خریداری کند، ولی خوب مرتباً پیگیر این هستیم در دسترس مردم با قیمت مناسب‌تر قرار گیرد و کیلیپ‌هایی هم با همکاری صداوسیما تهیه و پخش شده که مردم خودشان در خانه هم بتوانند تهیه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در خصوص برگزار کنکور یادآور شد: در کشورهای دیگر هم مثل ترکیه و چین برگزار شده، از طرفی داوطلبان کنکور هم در وضعیت روحی و روانی خاصی هستند و طی نظرسنجی سازمان سنجش 95 درصد دوست دارند کنکور برگزار شود، ما باید بین بحث سلامتی جسم و سلامت روان یک تعادلی برگزار کنیم، لذا یک سری پروتکل‌های بهداشتی تهیه شده و درباره آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترا هم به کار گرفته شد، تست ارزیابی سلامت قبل ورود، افزایش تعداد حوزه‌ها، ایجاد اتاق ایزوله، افزایش روزهای برگزاری، رعایت فاصله‌گذاری و کنترل ورود و خروج در حوزه امتحانی و طولانی‌تر شدن ساعات برگزاری نیز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا یک تمهیداتی ایجاد کنیم که داوطلبان از این سردرگمی نجات پیدا کنند، ولی همه این‌ها باید با سازمان سنجش بررسی شود و انشاءالله بهترین تصمیم گرفته شود، باید توجه داشته باشیم اگر کنکورعقب هم بیفتد تداخل با پاییز و آنفلوانزا را خواهیم داشت.

این مقام مسئول همچنین در خصوص افزایش کیت در کشور نیز گفت: شرایط بهتر شده و با تمهیداتی که صورت گرفته در کل کشور دستگاه دارند، کیت خریداری و حتی تولید می‌شود، اما خوب به اندازه ایده‌آل نیست چراکه هر چه بیماریابی بیشتری داشته باشیم و قوانین بهتری برای قرنطینه شدن داشته و تماس‌های بیمار را بیشتر کنترل کنیم شیب بیماری کمتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر در ابتلا به ویروس کرونا در رتبه 10 و 11 هستیم، اظهار کرد: کشورهایی که محدودیت‌های بیشتری اعمال کردند و توانستند حمایت اقتصادی بیشتری داشته و فاصله‌گذاری را حتی با جریمه رعایت کردند، تجربه موفقی داشتند اما در کل جهان ویروس رو به افزایش است و سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده به محض تغییر رفتار آمار هم پایین خواهد آمد.

لاری در پایان در خصوص بازگشایی مدارس نیز عنوان کرد: همه ما دچار عدم قطعیت هستیم چون تکلیف ویروس معلوم نیست، قبل اعلام شده 15 شهریور، اما همه چیز بستگی به این دارد که شرایط جامعه به چه سمتی پیش می‌رود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین