نظرات برگزیده مخاطبین الف: موشک اصلی پنهانکاری ۳روزه بود/ چرا اجازه پرواز در شرایط جنگی صادر شد؟/ اعتماد عمومی باید احیا شود/ این روزها نباید تفرقه داشته باشیم

گروه سیاسی الف،   3981025064 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل مطالب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: موشک اصلی پنهانکاری ۳روزه بود/ چرا اجازه پرواز در شرایط جنگی صادر شد؟/ اعتماد عمومی باید احیا شود/ این روزها نباید تفرقه داشته باشیم

انتشار خبر پذیرش مسئولیت سقوط هواپیمای اوکراینی با عنوان« بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح: بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفت» واکنش های بسیاری به همراه داشت. تعدادی از نظرات مخاطبان در ادامه آمده است:

*چیزی که امکان داشته اتفاق بیافته اینه که آیا آمریکا و شرکت بویینگ می توانستند با تغییرات هواپیما کد از طریق ماهواره، این هواپیما را به عنوان یک هدف متخاصم به پدافند بشناسانند یا نه ، بدون اینکه در جعبه سیاه ثبت شود؟

*کاش اولش و بلافاصله حقیقت را میگفتیم. الان دنیا تصورش بر اینه که اونها مارا مجاب کردند این مساله را بپذیریم. چرا باید اینطور با آبروی کشور بازی شود؟

*دلم برای کاپیتان شهبازی ها و تمام کسانی که تمام قد آبرو و حیثیت خودشون رو پای این قضیه گذاشتن میسوزه

*گناه کسانی که خبر را پنهان کردند و دروغ گفتند نابخشودنی تر از اصل ماجراست.

*اقرار به خطا در چنین شرایطی، به شجاعت زیادی نیاز دارد. اگرچه که واقعیت بسار تلخ و دردناکی است مخصوصا برای خانواده های قربانیان. ولی من به ستاد کل نیروهای مسلح بخاطر این شجاعتشان تبریک میگویم. بهتر از پنهان کاری و نشر اخبار خلاف واقع است.

*به‌نظرم امتحان سختی برای مردمه. اتفاق افتاده. اطلاع‌دادن وظیفهٔ الآن سپاه بوده که اونم شده. برای مردم ایران از خداوند، صبر طلب می‌کنم و دعا می‌کنم خدا اجازهٔ سوء استفاده را از دشمن آشکار بگیره.

*چرا اولا اجازه پرواز در اون روز بحرانی صادر میشد؟ و دوما چرا این چند روزه آبروی ایران رو با تکذیبهاتون توی رسانه ها بردین؟ خودتون قضاوت کنین دنیا چه خواهد گفت در مورد ما آخه؟

*امتحانات الهی در روزهای سخت از انسان ها گرفته می شود. شاید این امتحان الهی پس از شهادت حاج قاسم باشد، برای تفکیک یاران واقعی. عزیزان این حادثه به معنای فعال شدن صافی خداوند می باشد تا آنها که در این فرآیند دچار گمراهی می شوند از خیل یاران واقعی جدا شوند. مواظب باشید دوباره داره آسمان غبار آلود می شود.

***

انتشار محتوای نشست خبری فرمانده هوافضای سپاه با عنوان«سردار حاجی‌زاده: وقتی از حادثه هواپیمای اوکراینی مطمئن شدم آرزوی مرگ کردم/ همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم/بارها اعلام کرده بودیم که فضای کشور باید از پروازها پاک شود» واکنش های فراوانی در بین مخاطبان الف داشت که تعدادی از آن ها در ادامه آمده است:

*در این حادثه که مقارن با تهدیدات نظامی که از سوی آمریکایی ها با آن مواجه شدیم، نمی توان تنها مقصر اصلی این واقعه را سیستم پدافند کشور قلمداد کرد. اگر خدای ناکرده به جای این هواپیمای مسافربری (که بایستی بررسی نمود که آیا از کریدور خارج شده و یا خیر) یک هواپیمای دشمن و یا موشک دشمن بود بایستی چه می کردند؟ در آن صورت اگر می زدند امروز به آنها مدال افتخار می دادیم و اگر نمی زدند آنا را توبیخ می کردیم.این واقعه را بایستی کاملا ریشه ای بررسی و علل و اسباب فراهم شدن چنین واقعه تلخی را بایستی از جنبه های مختلف بررسی نمود. برای مثال اگر کشور در حال آماده باش 100 درصدی بوده چرا اجازه پرواز به هواپیماهای مسافربری داده می شود؟ و هزاران سئوال دیگر   که بایستی کاملا موشکافانه بررسی و برای رفع آنها و رفع نقص سیستم تلاش کرد.

*سردار محکم و استوار بیاستید ما از شما ممنون هستیم که امنیت کشورمان را در دست دارید این آمریکای جنایتکار باید مواخذه شود که مقصر همه فتنه ها است ام الفساد .

*اگر واقعاَ تعدادی موشک کروز به داخل ایران شلیک شده است 1-چرا وضعیت قرمز حداقل برای مراکز حساس مثل فرودگاهها اعلام نشده است؟شاید یکی از همین موشکهای فرضی به هواپیما و یا نقاط حساس یا حتی مسکونی برخورد می کرد.2- این موشکهای شلیک شده به کجا رفتند؟گم که نمی شوند.3-سامانه های راداری که مهمترین بخش پدافند هوایی هستند کجا بودند؟آیا از کار افتاده بودند؟اینها باید مسیر و جهت حرکت موشکها را مشخص می کردند.و بسیاری سئوال دیگر.

*حاجی زاده محترمانه و وظیفه شناسانه صحبت کردند. مقصر تاخیر زمانی و کلیر نکردن مقام بالادستی ایشان در ستاد بوده.  باید معلوم شود چه کسی اون دروغ مربوط به موشک های کروز را پخش کرده بود.

*سردار کاشکی همه حقیقت را الان میگفتین! چه کسانی مخالف متوقف کردن پروازهای مسافری در آسمان کشور بودن؟ دلیل آنها برای عدم توقف پروازها در شرایط آماده باش کامل پدافند و تهدید جدی دشمنان   چه بود؟ فراموش نکنیم درصد بالایی از امنیت آسمان کشور  توسط نیروهای هوا فضا تامین میشود. چه کسانی از تضعیف این نیرو پس از موفقیتهای اخیر هدف قرار دادن پهپاد و پایگاه عین الاسد سود میبرند؟

*جالبه حتی تو این شرایط هم باز آماده کوبیدن هم هستیم. اینقدر تفرقه چرا؟ اشتباه شده و باید با خاطی برخورد بشه سپاه و غیر سپاه هم نداره. قطعا باید موازی کاری جاش رو به سامانه های یکپارچه بده و حتی ادغام صورت بگیره در نیروهای مسلح. همچنین آموزش های بیشتر برای این جور مواقع. با فحش دادن هیچی حل نمیشه.  خدا به همه ی داغ دیده ها صبر بده.

*مسئله ای که بسیار رنج آور است این است که دیر اعلام شد و این مساله از دید مسئولین هم پنهان شده بود اگر شما از این مورد باخبر بودید و اعلام نکردید در گناه انجام دهندگان آن شریکید زیرا پنهان کردن یک جرم به اندازه آن جرم مستوجب عقوبت است

*حوادث سهوی در همه جای دنیا امکان دارند و با اینکه درد و رنج بسیاری را متحمل مردم میکنند ولی مردم انقدر منطق و شعور دارند که بپذیرند در این شرایط این چیزها ممکن است. موشک اصلی موشکی بود که این 3 روز به اعتماد ملی خورد. دیگر کدام روایت های گذشته و آینده شما باور میشود؟ اشتباه اصلی همین بود

*حالا اگر موشک بوده و شلیک نمی کردند میگفتند که اینا بلد نیستند از کشور دفاع کنند

*بعد از حمله موشک ها ما حمله سایبری بسیار گسترده ای را انجام دادیم ولی چون سیستم یکپارچه ما قابل هک نیست آنها به اختلالات جنگ الکترونیکی روی آوردند . در رادار شما هواپیما را نمی بینید و فقط امواجی را که از شی در محدوده رادار بر می گردد را می بینید که اگر اختلالی صورت بگیرد شما نمی توانید تشخیص دهید .

*بايد مقصرين غير عمد هرچه زودتر با قبول مسووليت استعفاء دهند و با دلجويي تنها، داغديگان اين حادثه أرام نميشوند اينكه همه اطلاعيه بدهند واظهار تاسف كنند وهيچ كس نه استعفاء دهدونه محاكمه شود قابل قبول نيست

*شرایط به گونه ای بود که مدیریت بحران انجام نشد و آسمان از پرواز ها خالی نشد. همه ی اینها درست و قبول. حالا در مورد آینده آیا بهتر نیست تمام ارگان های حکومت (امام جمعه ها, سازمانهای دولتی، نظامی ، مشاوران، وزیران، نمایندگان، غیره ) از اظهار نظر در تمامی مسائلی که اطلاع ندارند و مربوط به مسولیت رسمی شان نیست منع شوند؟ سازمان هواپیمایی کشوری نمیتوانست به راحتی بگوید «دلیل سقوط فعلا نامعلوم است و مشغول تحقیقات هستیم»؟ آیا برای انسان عار است بگوید «نمیدانم»؟

*دو سؤال اساسی برای مردم وجود دارد که باید مسؤولینِ ارشدِ سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح به آن پاسخ دهند: ۱- کدام فرمانده با وجود درخواستِ مکررِ فرمانده‌ی هوافضای سپاه، اجازه نداده پرواز ممنوع اعلام شود و جلوی پروازِ هواپیماهای مسافربری گرفته شود؟! ۲- چه کسی یا کسانی با وجود اطلاع از پرتاب موشک، رسانه‌ها، رئیس سازمان هواپیمایی و وزارت خارجه را وادار کرده‌ که بر نقص فنی و محال بودنِ اصابتِ موشک تأکید کنند یا حداقل جلوی اصرارِ آن‌ها بر این موارد را نگرفته‌؟!

*قضیه مشکوک است و شاید سیستم چه پدافند یا هواپیما را دستکاری  و خرابکاری کردن از طریق حمله سایبری ان هم بعد از ضربه ای که امریکا خورد تا خلبان یا اپراتور را به اشتباه بیاندازن. سابقه زیادی از این کارها است

*در شب حادثه به تعبیر شما کشور در شرایط جنگی بوده است و عقل و منطق ایجاب می نمود که تمام پروازهای داخلی و خارجی کنسل شود. فرمانده نیروی هوائی سپاه مدعی است که ما چندین بار درخواست کردیم در این خصوص اقدام شود. سئوال این است که چرا ایشان صریحا در صحبتهای خود اعلام نکردند که از چه نهادی درخواست کردند؟ آیا این نهاد شورای امنیت ملی بود؟ اساساً نهاد تصمیم گیرنده در این خصوص کیست؟ سئوالات بسیاری از این جنس وجود دارد که برای جلب اعتماد عمومی لازم است پاسخ داده شود.

***

واکنش احمد توکلی به سقوط هواپیمای اوکراینی و نشست خبری سردار حاجی زاده با عنوان « نمک‌پاشی بر زخم مردم و سوءاستفاده از داغ ملی/ بیانیه احمد توکلی در مورد حوادث اخیر در کشور» با واکنش های بسیاری مواجه شد. تعدادی از نظرات مخاطبان در ادامه آمده است:

*اگر جای فرماندهان نظامی ونیروهای انتظامی بودم به نیروهایی که برای برخورد با معترضان می فرستادم می گفتم با بلندگو به مردم بگویند در غم شما شریکیم واز خطای خود متاسف . حق با شماست وحق داربد عصبانی باشید. ما خدمتگزار جان بر کف شماییم قربان قدمتان که آمده اید هر چه علیه ما بگویید به جان ودل می پذیریم وشرمسارتان هستیم ما را ببخشید .

*دشمن اصلي ما دروغ و بي كفايتي هست. تا رسانه هاي واقعا ازاد و ازادي اجتماعي نباشه مملكت هيچوقت بر مدار صحيح نخواهد چرخيد. ازادي مطبوعات يعني پاسخگويي به مردم و در اين شرايط هست ك پيشرفت حاصل ميشه. اگر اصلاحات اساسي و بنيادين و شجاعانه صورت نگيره روز ب روز افراد شايسته ي بيشتري كنار ميروند و وضع مملكت داري بدتر و خشم مردم بيشتر.. نتيجه اين امر اصلا خوب نيست

*۱- نیروهای مسلح که توقع حمایت همه جانبه مردم را دارند، موظفند در مقابل مردم هم امنیت و اتحادآنان را تامین نمایند و هیچ گاه خود را هزینه گروههای سیاسی نکنند. کاری که نشده و به عکس عمل شده. ۲- فرافکنی در میان مسئولان کشور ما رسم است و نه همه دنیا! و ان مسئولانی که فرافکنی و مخفی کاری کرده اند خیانت و اشتباه کردهاند و پذیرش مسولیت بخشی از وظیفه هر فرد است و کسی که مسئولیت رو میپذیره وظیفه اش رو انجام داده و نه بیشتر. در همین خصوص وطیفه بخش خطای نظامی تاحدی پذیرفته شده.(هرچند ابهامات بسیاری دارد) اما هنوز کسی مسئولیت  لاپوشانی رو به عهده نگرفته.