نظرات برگزیده مخاطبین الف: پزشکان و هنرمندان برای معافیت مالیاتی لابی دارند اما کارگران و حقوق بگیران نه/چرا حسام‌الدین آشنا همیشه طلبکار است/دوستی با آمریکا سعادت نمی‎ آورد

گروه سیاسی الف،   3980913111 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل مطالب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: پزشکان و هنرمندان برای معافیت مالیاتی لابی دارند اما کارگران و حقوق بگیران نه/چرا حسام‌الدین آشنا همیشه طلبکار است/دوستی با آمریکا سعادت نمی‎ آورد

«بالاخره می خواهیم آرژانتین و مکزیک باشیم یا سوئد و سنگاپور!؟» عنوان یادداشتی بود که در پی توضیح پیشرفت یک کشور بدون سازش با آمریکا بود. تعدادی از نظرات مردم درباره این یادداشت می‌خوانید:

*دوست بزرگوار آنجا مدیران خود را صاحب کشور نمی‌دانند و سهم خواهی به این شکلی که ما داریم را ندارند یعنی فساد در این حد نیست که بدهکار بانکی گردن کلفت داشته باشند که بانک توانایی یا تمایل به بازپرداخت دیون را نداشته باشد . مالیات حق حاکمیت و ملت است که اینجا درست دریافت نمیشود . ضعفا بیشتر از اغنیا مالیات میدهند . عدالت خواهی در مظلوم به جایی نمیرسد چون در جامعه ما شکاف طبقاتی بیداد میکند . وقتی ۶۰ میلیون نفر باید کمک معیشتی بگیرند کدام آرمان اقتصادی اسلامی تحقق یافته .

*متاسفانه عده ای صدها سال عقب ماندگی و سرسپردگی و عیاشی شاهان ایرانی و تنبلی و بی همتی ایرانیان را نادیده گرفته و به قاب خوش رنگ و لعاب غربی که محصول قرنها استثمار کشورهای آفریقایی و آمریکایی و آسیای جنوبی و.... است، دل بستن.

*مقایسه پیشرفتهای نظامی با پیشرفتهای صنعتی غیر نظامی، که شاه بیت بسیاری از تحلیلهای دوستانی نزدیک به تفکر شماست، از اساس قابل پذیرش نیست، چرا که اولی در چهارچوب مسایلی با دیدگاه امنیتی، در کلیه کشورها، بدون توجه به بهره وری و اقتصادی بودن یا نبودن با بودجه های بی حساب و کتاب دنبال میشود، در حالیکه در دنیای امروز، پیشرفت اقتصادی بدون داشتن بازارهای صادراتی، چندان میسر نیست که بر حسب اتفاق این دسترسی نیز با تحریم امکانپذیر نیست.

*بحث بر سر این نیست که هر کس روابط عادی با آمریکا داشت از همه نظر وضعش عالیست. بحث اینست که میلیاردها دلاری که سالانه صرف مقابله با تحریمها و ... ضد آمریکا می شود را میشود برای آبادانی مملکت خرج کرد. دوستی با آمریکا خود بخود سعادت برای کسی نمیاورد بلکه تلاش شبانه روزی و کار زیاد موفقیت زاست که در شرایط حاضر با وضع تحریمها دست نیافتنی است.

*خواست اکثر مردم ما نه اقتصاد است نه تورم نه بیکاری نه سوئد شدن نه فلاند شدن. اکثریت مردم بارها پای صندوق های رای خواسته شون رو با صدای بلند اعلام کردند. خواسته اکثریت فقط و فقط ورود زنان به ورزشگاه و بزن و برقص و کنسرت و ربنای شجریان هست

*اول در صنایع نظامی هزینه تمام شده مهم نیست اما در خودرو سازی و ... تولید انبوه و هزینه تمام شده بسیار مهم است. تا به الان ایا در زمینه هسته ای موشکی و ... گزارشی از هزینه ها و قیمت تمام شده ارائه شده است؟
دوم تا قبل تحریم ها می گفتند خودرو ملی داریم با تحریم معلوم شد چقدر ملی بوده است. سوم اگر مردم پراید سوار نشده بودن الان خودروسازها ادعا داشتند در زمره بهترین کشورهای تولید کنند خودرو هستند و چه پیشرفتها که نکرده اند. در زمینه های نانو و دانش های نوین هم حرف بسیار است خودم در این زمینه ها کار کرده ام اینکه پیشرفت علمی را چاپ یه سری مقالات ه عموم محققین اطلاع دارن چگونه چاپ می شود بدانیم خودمان را گول زده ایم. تورم رفاه فساد تبعیض را مردم بطور واقعی لمس می کنند هر پیشرفتی که منجر به رفاه اسایش مردم نشود هیچ خاصیتی ندارد جز تبلیغ.

*اينكه با پشتوانه نيروها و امكانات داخلي ميزان وابستگي به شركتها و تكنولوژي هاي غربي كم شود كار بسيار مفيدي است، هر چند جايگزين كامل ورود تكنولوژي نخواهد شد. مشكل اصلي نحوه اجراي اين تفكر است كه فقط كاهش هزينه و سرعت عمل و افتتاح و راه اندازي پالايشگاه ها،نيروگاه هاو .... ديده ميشود و كيفيت و كار كردن بر اساس اصول فني و استانداردي فداي حمايت از توليدات داخل شده و سازندگان رغبتي به توليد محصول با كيفيت ندارند.

***

«تبعیض آشکار در اخذ مالیات/ آیا همه هنرمندان باید از پرداخت مالیات معاف می‌شدند؟» عنوان یادداشتی بود که به لزوم اخذ مالیات توسط هنرمندان می پرداخت. تعدادی از نظرات این یادداشت در ادامه آمده است:

*همه لابی در آن بالا بالا ها دارند پزشکان یکجور و به اصطلاح هنرمندان جور دیگر فقط کارمندان و کارگران و حقوق بگیران لابی ندارند مالیات در کشور اسلامی جزو بیت المال است و هرکسی نمی تواند آن را بذل و بخشش کند

*خیلی از این حضرات درآمدهای نجومی دارند، چرا باید معاف از مالیات شوند؟ سقف مشخص کنند ، تا یک سقفی معاف و برای بقیه درآمد مالیات گرفته شود. اگر قرار است گروهی از مالیات معاف شوند ، گارگران ، معلمان و کسانی که درآمدهای کم دارند باشد.

*آیا می دانید مالیات بر در آمد هنرپیشگان در اروپا بیش از پنجاه در صد است . حالا هنرپیشه هائی که کعبه آمالشان اروپا و آمریکاست از پرداخت ده درصد مالیات فراری هستند و دولت بی عرضه هم برای خود شیرینی این معافیتها را اعمال می کند.

*سالهاي متمادي است كه قانون مديريت خدمات كشوري را كه مجلس تصويب وشوراي نگهبان تاييد نموده اقاي نوبخت به بهانه نداشتن بودجه اجرا نمي كند وحقوق باز نشستگان را طبق قانون اصلاح نمي كند وخيانت از اين بالاتر نيست كه حق باز نشسته هارا ندهد و در همين حال ميلياردها پول را به سلبريتي ها ببخشد.

*اين معافيت اگر به خاطر کار فرهنگيه! چرا معلمان را ناديده گرفته ايد؟! حقوق نگرفته، مالياتشون را کسر ميکنيد!

*مجلس و مجلسیان باید جلوی این خلاف دولت را بگیرند و قوه قضاییه نیز برای گرفتن حق مردم باید ورود کند. چرا که اهالی هنر بخصوص سینما جزو اقشار مرفه جامعه هستند. از مسافرت های خارجی و محل زندگی آن ها کاملاً هویداست. البته دولتیان خودشان شاید مرفه تر از بازیگران هستند!!!

*برای معافیت مالیاتی باید یک درآمد کف مشخص کنند و بیشتر از آن و به نسبت درآمد که بالاتر رفت درصد اخذ مالیات هم بالا برود فرقی هم نداره هنرمند ، ورزشکار ، کارمند ، کارگر ، کارخانه دار و ..

*نویسنده محترم عجب قیاس مع الفارقی کرده چند تا هنرمند یا روزنامه را با چند میلیون معلم مقایسه نموده. اگر واقعا دلسوخته هستی تشریف ببر درآمد بنیاد ها، آستان قدس ها .. آقای نوبخت هم دلسوزی نکرده دیده اگه پدر این قشر را هم مثل بقیه بسوزاند دیگه کسی باقی نمی ماند

*من با اینکه هنرمندها مالیات ندن خیلی هم مخالف نیستم. اما با پرداخت پول به هنرمندان توسط نهادهای دولتی و شبه دولتی و .. مخالفم برن با پول خودشون کارکنند درآمد کسب کنند مالیات هم ندن نوش جونشون فقط جیب مارو نزنن. خود دولت از بیت المال به این ها پول میده بعد میخواد ازشون مالیات بگیره؟

*همه باید درصدی از درآمدی که دارند به عنوان مالیات بپردازند وهیچ فرقی بین هیچکس نیست . این یک تبعیض آشکار است و شایعه استفاده تبلیغاتی از هنرمندان در مواقع لزوم از طرف این دولت را نیز تقویت میکند.

*واقعا متاسفم ،همچنین سیستم مالیاتی فشلی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. ثروتمندان به انحا مختلف با افتتاح حساب بانکی به نام دیگران،مجوز کارخانه و صنف بنام دیگران ،کارت بازرگانی بنام دیگران فرار مالیاتی میکنند و کسی نمیخواهد به این وضع پایان بدهد.تازه تر از آن در اقدامی هنرمندان که جز ثروتمندان نیز هستند اینبار قانونی از پرداخت مالیات معاف میشوند!!!!کجای دنیا اینچنین عمل میشود؟

***

«شما چه فکر می‌کنید؟ | آشنا: جماعت زیادی از راه مسافرکشی با ماشین شخصی زندگی می‌کنند...» نظرات مخاطبان الف درباره یکی از توییت های حسام الدین آشنا بود. در این توییت آمده بود:« چراغ بنزین روشن شده بود. گفت: تمام شد؛ ۱۰ لیتر زدم ۳۰ تومن ولی باهاش فقط ۲۶ تومن کار کردم. جماعت زیادی از راه مسافرکشی با ماشین شخصی زندگی می کنند یا به کمک آن به عنوان کار دوم زندگی شان را اداره می کنند.» در ادامه برخی از این نظرات آمده است:

*اگر من  که یه شهروند عادی هستم چنین توییتی  بزنم اشکالی نداره . اما چنین متنی از کسی که حقوق مشاورت رییس جمهور را میگیرد بعید بود. جناب آشنا ! 1- اولا چرا توییت؟ خوب بروید کاری کنید برای همین آدمهایی که دربارشون نوشتین . 2- وقتی توییت بزنید که کاری انجام دادین، موضوعی رو پیگیری کردید و حقی رو برگردوندید . 3- شما یک شهروند عادی نیستید . مثل ادمهای بی مسوولیت  حرف نزنید و ننویسید لطفا

*من اگه جای آشنا بودم به روحانی میگفتم زودتر زحمتو کم کن برو ، من و اسحاقم با خودت ببر ، جایی بریم که هیچکس نه دستش به ما برسه و نه چشمش ____ آب شدن از خجالت هم کار هر کسی نیست

* من  اگر  مشاور  بودم  به  دکتر   میگفتم دکتر جان ! آخه  تو  توی  این  مدت   چه  کار  مفیدی  کردی   برای  این  مردم؟

*من   اگه  مشاورش  بودم   بهش  میگفتم  : تورم   ؛   گرانی   ؛   جواب   بده   روحانی

* فریب افکار عمومی برای کسب و حفظ قدرت با دادن وعده هایی که توانایی انجام آن را ندارند و سپس تقصیر را گردن حاکمیت میندازند که نگذاشتند! کاری که حسن روحانی و حلقه قدرت زیردست او از سال 92 در حال انجام است.

*فهمیدن این مساله کار سختی نبود. ایشان باید قبل از اجرای طرح میفهمید و به رئیس جمهور مشاوره می داد که حداقل اجرای طرح را به سال بعد موکول می کرد و یا با شیب کمتر شروع می شد.

*میخواهد اینگونه القا کند که دولت در خصوص گرانی بنزین تصمیم گیرنده نبوده است

*آقای آشنا شما به دوقطبی سازی هات برس. به شما ژست مردم داری و مطالبه مردمی نمیاد بزرگوار.

*چرا همه نقش اپوزیسیون را بازی میکنند

*آقای آشنا معمولا همینطوری هستند. خودشون که مسئول خرابکاری هستند دست پیش و میگیرن که پس نیافتند. همیشه طلبکار ملت هستن به جای پاسخگویی. بعد این همه مدت که .. برجامشون و وعده های توخالی اعتدالیون بر زمین افتاده .. واقعی برای همه مشخص شده اند همچنان طلبکارند.