ظریف: هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود!؛ نظر شما در مورد این سخنان چیست؟

گروه سیاسی الف،   3971008112 ۱۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امورخارجه ایران در مصاحبه‌ای گفت که هدف برجام اصلا اقتصادی نبود و هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بود. وی می‌گوید: اینکه بگوییم هدف برجام رفع تحریم‌ها بود و ما نرسیدیم درست نیست. هدف چیز دیگری بود که حاصل شد. اکنون نظر شما در مورد سخنان آقای ظریف چیست؟

ظریف: هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود!؛ نظر شما در مورد این سخنان چیست؟

به گزارش الف، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته مصاحبه‌ای با روزنامه خراسان انجام داد و که در روز سه‌شنبه ۴ دی ماه منتشر شد. وی در این مصاحبه می‌گوید:

واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلا این طور نیست. بحث های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث های اصلی ما بود و این که کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد. بنابراین این دو موضوع را باید از هم جدا کنیم. اهداف برجام استراتژیک بود آن اهداف به دست آمده و قابل بازگشت هم نیست. اجماع جهانی علیه ایران شکسته و قطعنامه های شورای امنیت هم لغو شده است. درست است که قطعنامه‌ها می توانند برگردند اما ما هم می توانیم برنامه هسته ای خود را به شکل قوی‌تری شروع کنیم. برنامه هسته‌ای ایران حفظ و تقویت شد.

آمریکایی ها می‌خواستند روی راکتور اراک بولدوزر بیندازند و در  فردو را گل بگیرند. می‌خواستند فقط روی IR1 تحقیق و توسعه انجام شود. ما می‌خواستیم همه امکانات را حفظ کنیم و تحقیق و توسعه روی بالاترین سانتریفیوژمان انجام شود. این‌ها اهداف راهبردی ما بود و در همه این اهداف به نتیجه رسیدیم. همه قطعنامه‌ها هم لغو شد. البته اروپایی ها و آمریکایی ها باید مابه ازای اقتصادی می‌دادند که نقض کردند و باید جبران کنند. ما مدعی هستیم و آن ها باید خسارات جمهوری اسلامی را بدهند.

اما این که ما بیاییم صورت مسئله را عوض کنیم و بگوییم هدف برجام رفع تحریم‌ها بود و ما نرسیدیم درست نیست. هدف برجام چیز دیگری بود که حاصل شد. وظیفه اروپا و آمریکا رفع تحریم‌ها بود که به خصوص آمریکایی‌ها نشان دادند طرف مذاکراتی خوبی نیستند. این به آن معنا نیست که دوباره هدف برجام را بازتعریف کنیم.

اما اشکال این است که در داخل دولت برجام را با اقتصاد و معیشت مردم گره زدیم. شاید به دلیل فشارهای برخی محافل داخلی که می خواستند فرایند برجام طی شود، دولت مجبور شد که سرنوشت برجام را با  اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد. به نظر می‌رسد این نقطه انحراف باشد و الان ادبیاتی که تثبیت شده  این است که هدف برجام اقتصاد بوده و چون نرسیدیم برجام شکست خورده است. (اینجا را بخوانید)

  • بیشتر بخوانید:

توافق هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها نبود؟!

ظریف: هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود، هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بود که محقق شد

به گزارش الف، بعد از اجرای توافق هسته‌ای (برجام) و در حالی که ایران تمامی تعهدات را انجام داد، آمریکا از انجام تعهدات خود سر باز زد و حتی اقداماتی علیه آن انجام داد تا اینکه در اردیبهشت ماه امسال ترامپ خروج آمریکا را از توافق برجام اعلام کرد و اروپایی‌ها ۷ ماه است که وقت کشی می‌کنند؛ حال با توجه به سخنان آقای ظریف که می‌گوید هدف از توافق برجام و مذاکرات هسته‌ای اصلا اقتصادی و رفع تحریم‌ها نبوده است، نظر شما در مورد آن چیست؟

سخنان ظریف در مصاحبه با روزنامه خراسان

 

سخنان آقای روحانی در زمان تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری