مروری بر اخبار مهم روز؛ پیامدهای سیاسی فساد در شورای شهر بابل/ انتقاد طرفدار حلقه کیان از مکتب نیاوران/تصمیم مهم آقای پارلمانتاریست/ روایت عبدی از اختلاف گسترده در دولت/پیشنهاد روزنامه اصلاح طلب به روحانی

گروه سیاسی الف،   3970621177 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

پیامدهای سیاسی فساد در شورای شهر بابل/ انتقاد طرفدار حلقه کیان از مکتب نیاوران/تصمیم مهم آقای پارلمانتاریست/ روایت عبدی از اختلاف گسترده در دولت/پیشنهاد روزنامه اصلاح طلب به روحانی

مشایی به ۶.۵ سال حبس محکوم شد/۴ سال حبس برای جوانفکر

با رای شعبه اول دادگاه انقلاب اسفندیار مشایی مجموعا به ۶ و نیم سال حبس برای سه اتهام محکوم شد.جوانفکر هم در به ۴ سال حبس محکوم شده است.

رای مشایی و جوانفکر صادر شد

عارف و موسوی لاری به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان آسیب جدی زدند

مرجان کاووسی عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت به تسنیم گفت:‌ امیدوارم جایگزین مناسبی برای آقایان عارف و موسوی لاری در شورای سیاست‌گذاری پیدا شود... متاسفانه آسیب جدی از سوی این افراد و افراد ذی نفوذ دیگر به شورای عالی وارد شد... ضعف آقای عارف  در مدیریت این مجموعه اصلاح‌طلب  برکسی پوشیده نیست.

محسن هاشمی و دولت سایه

محسن هاشمی رفسنجانی به روزنامه ایران گفت: من معتقدم مساله اصلی دولت آقای روحانی، نبود هماهنگی است. مساله‌ای که کارگزاران در بیانیه خود به آن پرداخت همین بود که تیمی که می‌خواهد از بحران عبور کند، باید تیم هماهنگ عمل کند و همدل باشد...آنچه بحث و اتفاقاً بحث به مراتب مهم‌تری است، دولت سایه است... به همین دلیل است که می‌بینید رئیس جمهوری می‌خواهد به یک کشور سفر کند، اما ناگهان خبردار می‌شوید که سه ایرانی در آن کشور مقصد بازداشت شده‌اند... اینها نشانه وجود دولت در سایه است، به این معنی که گروهی، همه مسائل یک وزارتخانه یا وزیر را زیر نظر دارند و هر جا موافق عملیات و رویکرد آن وزارتخانه نیستند، با یک روش عملیاتی یا تبلیغاتی، آن عمل و برنامه وزارتخانه مذکور را بهم می‌زنند یا با دادن اطلاعات متناقض به مراجع بالاتر به گونه‌ای عمل می‌کنند که دولت نتواند در این زمینه خاص تصمیم بگیرد و عمل کند. این همان دولت در سایه است.

دفاع اصولگرایان از نهادهای حاکمیتی، اشتباه تاکتیکی است

محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی به روزنامه ایران گفت:... یکی از اشتباهات جریان اصولگرا دفاع بی‏ چون و چرا از نهادهای حاکمیتی است، به طوری که در ذهن عموم تداعی این‌همانی جریان اصولگرا با مجموعه‎هایی مانند صداوسیما، قوه قضائیه، نهادهای نظامی و سایر بخش‎های انتصابی نظام می‌کند...اغلب سیاسیون از آنجا که کمتر با مردم مراوده دارند، دغدغه‌هایی کاملاً متفاوت از عموم مردم دارند. بسیاری از اصولگرایان شاید به‌دنبال بسط آزادی‎های مدنی در چارچوب قانون اساسی نباشند.

تبعات فساد در شورای شهر بابل

بازداشت چند تن از اعضای شورای شهر بابل به دلیل ارتکاب جرائم اخلاقی و مالی به اختلاف بین رسانه های طرفدار اصولگرایان و اصلاح طلبان نیز کشیده شد.

صبح نو در گزارشی با عنوان« افزایش تخلفات در شورای پنجم هرروز قربانی جدید می‌گیرد؛ شوربای شورا» نوشت: افشای فساد اخلاقی برخی اعضای شورا در بابل، بازداشت پنج عضو شورای شهر پرند به اتهام فساد مالی، انحلال هشت شورای شهر به‌دلایل مختلف و سلب عضویت از حدود 280 نفر از منتخبان شوراها در شهرها و روستاهای مختلف، کارنامه‌ای است که تنها یک‌سال پس از روی کار آمدن شوراهای پنجم شهر و روستا، در کارنامه پارلمان شهری به ثبت رسیده است...از اعضای شورای شهر پرند پنج نفر از هفت نفر فعلاً در بازداشت زندان اوین هستند...پارلمانی که اتفاقاً سایه نظارت استصوابی را طبق قانون، بالای سر خود نمی‌بیند و حالا به گواه آمار اعلام‌شده توسط سخنگوی وزارت کشور، وضعیت نابسامانی دارد.

روزنامه آفتاب یزد نوشت: اتفاقات در شورای شهر بابل بهانه‌ای شده برای به راه افتادن موجی از سوی جریانی خاص تا با بهره‌جویی از فرصت موجود بخواهند بی‌دلیل به بقیه بقبولانند که آنچه باعث وقوع حادثه شده نبود نظارت استصوابی بوده است و بس!...

 یک فعال و روزنامه نگار اصلاح طلب نیز در این باره در توییتر نوشت:

سرانجام ارتباط جریان اصلاحات با دولت روحانی

عبدالله ناصری، عضو سابق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به‌شدت گرفتن انتقادات نیروهای سیاسی این جریان در مواجهه با دولت طی ماه‌های گذشته، در ارزیابی نسبت اصلاح‌طلبان و دولت به «فرهیختگان» گفت: راهبرد این جریان از سال 92 به بعد و خصوصا بعد از شکل‌گیری برجام، راهبرد حمایت و انتقاد است و این راهبرد تاکنون هیچ تغییری نکرده و تا 1400 نیز دچار تغییر نخواهد شد... متاسفانه آقای روحانی خیلی از نصایح مشفقانه بزرگان اصلاحات در سال 92 و 96 را نشنید و امروز آثار آن تصمیم‌گیری‌های غلط و انتصابات غلط در دو ماهه گذشته بسیار حاد و بحران‌زا شده است... کنش‌های گروه‌های سیاسی با منش‌های آنها متناسب نبوده و این دو در بسیاری موارد در تضاد هستند. اگر غیر از این بود، هم از اصولگرایی احمدی‌نژاد برنمی‌آمد و هم اصلاح‌طلبان امروز شاهد نمایندگانی در لیست امید نبودند که عمده دغدغه‌هایشان، دغدغه‌های شخصی باشد و با وزرا بنا بر مطالبات شخصی‌شان معامله کنند و در شورای شهر نیز شاهد برخی رفتار‌ها نبودیم.

روزنامه‌ آرمان نوشت: «حلقه نیاوران»؛ این نامی است که برخی از تحلیلگران سیاسی روی هسته اولیه شکل‌گیری دولت حسن روحانی گذاشته‌اند و معتقدند ریشه دولت روحانی در تفکرات تکنوکرات‌های نیاوران نشینی شکل گرفت که دارای مشی لیبرالیستی در اقتصاد و سیاست بودند. با این وجود هنوز هیچ کدام از افرادی که به این حلقه منتسب می‌شوند به صورت رسمی وجود چنین مکتبی را تایید نکرده‌اند. در راس تئوری پردازان مکتب نیاوران مسعود نیلی حضور دارد و در این مسیر محمد نهاوندیان، رضا صالحی امیری، عباس آخوندی، مسعود کرباسیان و طرفدارانشان آنها را یاری می‌کنند... ریشه‌های دولت اصلاحات را نیز می‌توان در مشی فکری حلقه «کیان» و دیدگاه روشنفکران این حلقه درباره آینده ایران جست‌وجو کرد.

محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح طلبان در این باره می گوید: ... من مکتب نیاوران را جدی نمی‌دانم و نمی‌توانم آن را با حلقه کیان مقایسه کنم...امروز عده‌ای به نام اصلاح‌طلبی مانع بزرگی در مسیر توفندگی و بالندگی جریان اصلاحات به وجود آورده‌اند. این عده جریان اصلاح‌طلبی را به منفعت‌طلبی خود تقلیل داده‌اند و یک چهره غیرلطیف و غیر اصلاحی از جریان اصلاح‌طلبی به مردم ارائه داده‌اند. نکته قابل تامل در این زمینه این است که اصلاح‌طلبان هنگامی که بر سریر قدرت قرار می‌گیرند همان کنش را از خود نشان می‌دهند که قبل از اینکه به قدرت برسند آن را نقد می‌کردند. به همین دلیل نیز نسل جدید و مردم دیگر به جریان اصلاحات به عنوان یک راه برون رفت نگاه نمی‌کنند.

آقای آشنا! جنابعالی که موافقید چرا لاپوشانی می‌کنید؟!

روزنامه کیهان نوشت: پیشنهاد مدیر مسئول کیهان در ستون «نکته» -کیهان دیروز- که در آن از آقای روحانی خواسته شده بود برای تحقیر آمریکا، شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد را در اعتراض به ریاست ترامپ بر شورای امنیت این سازمان تحریم کند با واکنش‌های مثبت و منفی فراوانی روبرو شد... در این میان اما واکنش آقای حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور شامل نکته دیگری است که بی‌نیاز از پاسخ نیست... البته که کیهان با دیپلماسی التماسی مورد نظر ایشان مخالف است و دیپلماسی را فرصتی برای نمایش اقتدار کشور می‌داند و نه مانند ایشان و همفکرانشان عرصه‌ای برای التماس به حریف!... صرفنظر از مواضع پلشت و سخیف آقای احمدی‌نژاد که از سال‌های میانه دور دوم ریاست جمهوری او بروز کرد ... برخورد او با انبوه دشمنان جمهوری اسلامی که در دانشگاه کلمبیا ایشان را محاصره کرده بودند، در حد و ‌اندازه یک حماسه بود.

ادامه اخبار تجمع فیضیه و ماجرای استخر فرح

آرمان نوشت: حمید رسایی روز گذشته خبر داد: از پنج طلبه‌ای که در مراسم برگزار شده در مدرسه فیضیه قم برای ادای توضیحات بدون ارسال احضاریه و با تماس تلفنی به دادگاه ویژه روحانیت دعوت شده بودند، سه تن از آنها در انفرادی نگه داشته شدند! بعد از 20 ساعت از آنها درخواست شده تا با تودیع وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شوند که چون توان پرداخت نداشتند، با قید قرار کفالت 20 میلیون تومانی آزاد شدند.

فلاحت‌پیشه: ۴ متهم حادثه فیضیه قم تحت پیگرد قانونی هستند

روزنامه اعتماد نوشت: ‏ماجرای طلاب مدرسه فیضیه قم، پلاکاردهای عجیب و غریب‌شان در تهدید رییس‌جمهور و «استخر فرح»، روز گذشته بار دیگر به یکی از موضوعات مهم موردبحث در فضای مجازی تبدیل شد و جالب آنکه، این‌بار بیش از آنکه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت وارد این بحث شده و در انتقاد به این پلاکاردهای پردردسر، هشتگ بزنند، این اصولگرایان و مخالفان دولت بودند که بحث طلاب مدرسه فیضیه قم و پلاکاردهای‌شان را به فضای مجازی کشانده و در توییتر برایش هشتگ زدند... ماجرا از این قرار بود که پس از طرح شکایت‌هایی از طلاب مدرسه فیضیه، موضوع به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع شد تا پای حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی به عنوان رییس این دادگاه به ماجرا باز شود. در ادامه اما هنگامی که معلوم شد برخوردی نامناسب از سوی دادگاه ویژه روحانیت با این طلاب صورت گرفته و گویا آنها را با دستبند و چشم‌بند به دادگاه برده‌اند، انتقادها علیه رییسی آن هم از جانب حامیان دیروزش بالا گرفت.

سرانجام تغییرات در کابینه

آرمان به نقل از ایلنا نوشت: عبداله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص موضوع استیضاح‌های اخیر مجلس اظهار داشت: طبق آخرین اخباری که در دست داریم در خصوص جایگزین وزیر اقتصاد با دو نفر صحبت شده اما هیچ یک از آنها مسئولیت این وزارتخانه را نپذیرفتند و این افراد هم از معاونان وزارت اقتصاد هستند.البته با توجه به شرایط فعلی افراد حق دارند این مسئولیت را نپذیرند... اصلاح‌طلبان کماکان حامی روحانی هستند و دلخوری آنها برمبنای نادیده گرفتن برخی تعهدات و عدم اجرایی کردن آنهاست. در واقع اصلاح‌طلبان بابت وعده‌هایی که روحانی در سال ۹۲ و ۹۶ به مردم داد اما عملی نشد، از وی دلخور هستند و مطالبه دارند.

حضور تعدادی از نمایندگان مجلس در دفتر شریعتمداری/ آیا بحث استیضاح وزیر صنعت در میان است؟

روزنامه همشهری نوشت: شعار رئیس‌جمهور برای ترمیم کابینه همچنان مغفول مانده و حتی برکناری وزرای کار و اقتصاد از سوی مجلس و استعفای سخنگوی دولت هم سبب شتاب دولت در این بحث نشده است.

 امیددرمانی دولتی معنا ندارد

عباس عبدی به روزنامه اعتماد گفت: ... دولتی که نزدیک به دو ماه بدون سخنگو است، دولتی که چند وزارتخانه آن با سرپرست اداره می‌شود، ‌دولتی که در شرایط حساس کنونی سفیرش در کشور مهمی چون چین مشخص نیست، مردم به چه چیزی باید امیدوار باشند؟ اگر دولت وظایف مرتبط با خود را به درستی انجام دهد، مردم امیدوار خواهند شد... متاسفانه ما شاهد اختلافات گسترده در دولت هستیم. در کدام دولت این حجم از اختلافات وجود داشت؟ وزیر بهداشت علیه یک وزیر دیگر صحبت می‌کند وزیر راه علیه دیگری است. این داستان در اکثر موارد ادامه دارد. آیا این دولت امید دارد که حالا قصد تزریق امید به جامعه را دارد؟ این دولت نیاز به یک‌سری تغییرات اساسی در درون خود دارد. من کاری به بخش‌های دیگر حاکمیت ندارم و بعید می‌دانم بخش‌های دیگر به سهولت اصلاح شوند اما حداقل انتظار ما از دولت آن است که ابتدا خود را اصلاح کرده و سپس به مردم امید دهد... حداقل کاری که دولت در شرایط فعلی باید انجام دهد آن است که اقتصاد را به یک گروه کارشناس و متخصص واگذار کند...متاسفانه نقاط ضعف دولت فعلی آنچنان زیاد است که سبب شده نقاط ضعف سایر قوا آ‌ن‌طور که باید دیده نشود زیرا دولت ویترین حاکمیت است...به نظر من دولت در شرایط کنونی نیاز به 4 ستاد بحران دارد. نخست ستاد بحران سیاست خارجی... دومین ستاد بحران باید ستاد فرماندهی اقتصادی باشد... سومین ستاد بحران، ستاد سیاست داخلی است. به عقیده من سیاست داخلی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اصلا به آن توجه نمی‌شود...

عبدی در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت: چطور زمانی که نیاز به رای مردم دارند این صحبت‌ها مطرح نمی‌شود

تصمیم سرنوشت ساز آقای پارلمانتاریست

نامه نیوز نوشت: ... رویه مجلس در این مدت چنان ضد دولت شده که برخی از تحلیل گران و کارشناسان عرصه سیاست گمان می کنند آقایان نماینده در وضعیت بحرانی به جای راهکار جویی درصدد جدا کردن حساب خود از دولت اعتدال گرا و به نمایش گذاشتن چهره ای ویژه نزد افکار عمومی هستند. مصداق این مدعا نطق جنجالی الیاس حضرتی در جریان استیضاح وزیر اقتصاد بود... نکته قابل تامل اما عملکرد و رویکرد علی لاریجانی رئیس مجلس است. اعلام وصول پشت سرهم سوال ها و استیضاح ها یا عدم لابی گری به نفع دولت این تصور را ایجاد می کند که لاریجانی همان لاریجانی سابق نیست. از آن لاریجانی که برجام را در بیست دقیقه تصویب کرد و همه حاشیه سازی های جریان تندرو را به جان خرید انتظار نمی رفت که این طور پای سوال و استیضاح از روحانی و وزرایش بایستد... گمانه قوی تر این است که لاریجانی نیز همچون برخی دیگر از نمایندگان مجلس در دوگانه دولت و مردم ، مردم را برگزیده تا در این بزنگاه تاریخی وزن سیاسی خود را حفظ کند.... زاویه گرفتن از دولت و نمایش چهره مردمی تر برای او همان قدر که به منزله معرفی یک رئیس مجلس محبوب خواهد بود ، مسیر ورود به انتخابات ریاست جمهوری را نیز هموار می کند...لاریجانی به عنوان سیاستمداری با تجربه می داند که اصلاح طلبان این روزها بیش از شورای نگهبان و موانع همیشگی با چالش ریزش رای و سرخوردگی بدنه اجتماعی خود مواجه هستند لذا دور از انتظار نیست اگر تصمیم گرفته باشد با فاصله گرفتن از اعتدالیون و اصلاح طلبان خود را از آوار ریزش رای نجات داده و بخواهد که پیش از دیر شدن به آغوش اصولگرایان بازگردد.

نظر «حکیمی‌پور» درباره نطق ۲ نماینده

احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب اراده ملّت درباره نطق دو نماینده اصلاح‌طلب به فارس گفت: طرح مسائل چالشی از این قبیل، در این شرایط به نفع کشور ما نیست و این مسائل را باید در جلسات کارشناسی بین قوا مطرح کرد نه در تریبون‌ها... تا جایی که این افراد را می‌شناسم، نیات بدی ندارند. این‌ها سرمایه‌های نظام هستند و دغدغه‌‌های‌شان را مطرح کرده‌اند؛ حالا هر کسی با زبانی می‌گوید.

درخواست روزنامه اصلاح طلب از رئیس‌جمهور جهت تسکین آلام مردم

روزنامه آفتاب یزد نوشت: با توجه به تشدید نارضایتی‌ها و مشکلات اقتصادی جامعه به نظر می‌رسد که روحانی ... نه برای عوام فریبی و دادن وعده‌های پوچ و توخالی بلکه برای همدردی با مردم، شناخت مشکلات آنها از نزدیک و امید به جامعه باید سفرهای استانی‌اش را از سر بگیرد و در دیدارها و سخنرانی‌های مستقیم خود به مردم بگویدکه دولت همه تلاشش را برای عبور از مشکلات خواهد کرد. در این صورت قطعا اعتماد و حمایت مردم را حتی بیش از گذشته نسبت به خود و دولتش جلب خواهد کرد و در نهایت فضای تخریبی کنونی هم نسبت به او و دولتش آرام تر خواهد شد...مجموع سفرهای استانی روحانی طی 5 {سال}گذشته 46 سفر به استان‌های دور و نزدیک آن‌هم بیشتر همراه با تشریفات و اتومبیل‌های ضد گلوله بوده است.

 توییت محمود صادقی درباره یک فاجعه در جنوب تهران

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در در توییتر با انتشار تصاویری از فاجعه زیست محیطی در جنوب تهران، نوشت:

رویت رضا ضراب در آمریکا

انتخاب نوشت: چند روزنامه ترکیه از جمله ملیت و حریت، امروز به ارائه گزارش‌هایی درباره وضعیت جدید رضا ضراب در آمریکا پرداخته و عکس صفحه اول را به او اختصاص دادند. شبکه تلویزیونی سی. ان. ان ترک نیز گزارشی منتشر کرده که رضا ضراب در آمریکا به سر می‌برد و تازه‌ترین عکس‌های او در یک رستوران در حال صرف غذای سوشی گرفته شده و وقتی که متوجه حضور عکاسان شده، با عصبانیت رستوران را ترک کرده است. روزنامه‌ها به وضعیت ظاهری کاهش وزن و آزادی عمل رضا ضراب و گردش او در نیویورک اشاره کرده‌اند.

«رضا ضراب» آزاد شده است؟

انقلاب اسلامی ما را از سلسله نکبت بار شاهنشاهی نجات داد

سردار نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران با بیان برخی ظلم‌های پادشاهی پهلوی بر مردم ایران، همه را به خواندن کتاب پشت پرده تخت طاووس نوشته مینو صمیمی دعوت کرد و گفت: وقتی دندان محمدرضا شاه درد می کرد و یا وقتی دستش می خارید برای او با هواپیمای خصوصی از سویس و انگلیس دندانپزشک و پماد می آوردند... محمدرضا شاه نیز هر جرم و جنایتی به او نسبت بدهند که درست است؛ او همجنس باز ، قمارباز، زناکار و حتی قاچاقچی مواد مخدر بوده است... هر کسی که می خواسته درجه ارتشبدی بگیرد باید زنش را به حرمسرای شاه می فرستاد و این موضوع را مادر شاه و نیز خود فرح در خاطراتش نوشته است.

سردار نقدی: باید با افتخار از ۴۰ سالگی انقلاب دفاع کنیم/ انقلاب اسلامی ما را از سلسله نکبت بار شاهنشاهی نجات داد