نظرات برگزیده مخاطبان الف: تعهدات دو طرف در برجام باید گام‌به‌گام اجرا می‌شد/ روحانی به ائتلاف با اصلاح‌طلبان نیاز دارد

  4020910028 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

مطلبی با عنوان «درسی برای سرداران دیپلماسی !» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*اگر زیرساخت های هسته ای نابود شده پس غنی سازی ۶۰ درصد با کدام زیرساخت داره انجام می شه؟ یعنی یک شبه زیرساخت درست شده؟

*آقایان مگر نمی گویید که برجام فاجعه بود ومملکت راصدسال به عقب برداگراین چنین است چراحالاشمادنبال برجام هستید؟راست می گویید تمام مدعیان مخالف برجام رادعوت کنیددریک مناظره زنده تلویزیونی وآقایان ظریف وعراقچی راهم دعوت کنید بعدقضاوت رابه مردم بسپارید یکطرفه به قاضی نرید وذهن مردم رابا این نظرات بیهوده مشغول نکنیدمجرمان زنده اند وشما مدعیان هم حاضریکباربرای روشن شدن حقیقت این مناظره رابرگزارکنیدلطفا.

*(پاسخ به کامنت بالا)مشکل اینجاست که ظریف و عراقچی همواره از مناظره با منتقدین برجام فرار کردند و هیچگاه حاضر به مناظره نشدند و نمی شوند.

*اگر عرضه داشتند یک نفر بهتر از ظریف سرکار می آوردند، حالا که ندارند میخواهند او را خراب کنند. مردم ظریف را دوست دارند چون دوست و دشمن خود را میشناسند

*(پاسخ به کامنت بالا)روحانی و ظریف اگر عرضه داشتن تحریم ها را لغو می کردند و ارزش پول ملی را حفظ می کردند و رتبه پاسپورت ایرانی را ارتقاء می دادند اما نتیجه برجام شون یک دهم شدن ارزش پول ملی و سقوط 15 پله ای پاسپورت ایرانی و افزایش تحریمها از 700 عنوان به 1500 عنوان تحریم شد.

*بارها گفته ام و بار دیگر هم می گویم : برجام خواست و اراده حاکمیت بود و دلایل ان نیز عبارتند از : 1.اجازه مذاکره به دولت 2.تصویب 20 دقیقه ای در مجلس اصولگرا به ریاست لاریجانی 3. تصویب فوری در شورای نگهبان 4.تصویب در مجمع تشخیص مصلحت نظام 6. تصویب در شواریعالی امنیت ملی (طبق قانون اساسی بدون تایید رهبری اجازه اجرا ندارد) منتهای مراتب پیش بینی ها درست از اب در نیامد و ترامپ رییس جمهور شد و با ادعای اینکه منافع امریکا را تامین نمی کند از برجام خارج شد.

*حتی دو تا بچه هم که هر کدوم وسیله ای از دیگری برداشته وقتی به هم اعتماد ندارن هم زمان وسیله ها رو رد و بدل می کنن اون وقت دولتمردان ما، جلو جلو به تمام تعهداتشون عمل کردن یعنی یک عمر استعمارگری آمریکا، فرانسه و ... رو نمی دونستن؟؟؟

*انواع و اقسام دلایل وتوجیهات رو میارید که بگید برجام بد بود،خب پس چرا هنوز دنبال احیای برجام هستید؟

*(پاسخ به کامنت بالا)هیچ کس بدنبال احیای اون برجام خسارت بار نیست اگر توافقی هم صورت بگیرد به طور کل با برجام متفاوت است و تامین کننده منافع ملی و تضمین کننده لغو تحریمها خواهد بود.

*هدف اصلی برجام لغو تحریمهای ظالمانه بود که محقق نشد اگر اجرای تعهدات ایران گام به گام با توجه لغو تحریمها صورت می گرفت برجام به خسارت محض تبدیل نمی شد.

*اگر بفرض محال مشکلمان با امریکا هم حل شود اداره کشور با راه و رسم کنونی هیچ تغییری در سرنوشت اقتصادی مردم نخواهد داشت و کماکان اقشار ضعیف و متوسط روز به روز ضعیف تر و ضعیف تر خواهند شد و یک اقلیت ثروتمند قدرت مدار نیز ساعت به ساعت بر قدرت و ثروت خود خواهند افزود. بعنوان نمونه عضویت ایران در پیمان های شانگهای و گروه بریکس و ... تا کنون هیچ دستاوردی برای مردم نداشته است و از فشار اقتصادی بر مردم حتی اندکی نیز کم نکرده است.

***

مخاطبین الف درباره مطلب «چشم‌بسته شمشیر زدن!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*اصولگراها جز تحریم و مالیات و فلترینگ چیزی برای مردم ندارند

*(پاسخ به کامنت بالا)تا اصلاح طلب هست فتنه و اشوب و تحریم هم هست.

*اصولگراها باید پاسخگو تحریم های مردم باشند هیچ ایرانی در بیشتر کشورهای دنیا نمی تواند یک حساب بانکی داشته باشد !

*(پاسخ به کامنت بالا)روحانی که میگفت هیچ توافقی را امضاء نمی کنیم مگر اینکه تحریمها همان روز و بالمره لغو شود ! باید پاسخگو باشد چرا تحریمها لغو نشد ؟!

*ازدولت حسن در دور دوم جز فقر وفلاكت نديديم!!از اين دولت هم جز افزايش ماليات و دست درجيب قشر كارمند وكارگر وگراني چيزي بيرون نيومده

*هر وقت بحثی از ناتوانی های دولت فعلی به میان می آید. فورا اعلام می کنید روحانی بنزین را گران کرد و موارد این چنینی .... همه ایرداتی که می گویید به نحوی پاسخ دارد به جای خود اما اگر روحانی تخلف کرده و قوه قضائیه برخورد نمی کند به معنی شریک جرم بودن است. اتفاقا آقای رئیسی در همان موقع رئیس دستگاه قضا بودند چرا برخورد نکردند و حالا چرا برخورد و محاکمه نمی کنید. فقط حرف می زنید.

*اگر انتقاد ایشان در حال حاضر به جاست (که خودتان هم اذعان دارید)، مسئولین باید توجه کنند. حالا اینکه چرا قبلا گفته یا نگفته چه ربطی دارد. متاسفانه مسئولین همواره نتایج ناکارآمدی خودرا به گردن قبلی ها می اندازند.

*روحانی تمام تلاشش رو برای رفع تحریم ها کرد و تا زمان آمدن ترامپ دیوانه موفق هم شد بخشی از تحریم ها رو برداره ، اوضاع اینترنت و آزادی هم زمان روحانی خیلی بهتر بود

*(پاسخ به کامنت بالا)تلاش روحانی بی حاصل بود زیرا تحریمها بیش از دو برابر و نرخ دلار 10 برابر شد.

*جالبه نویسنده مشکلات رو انکار نمیکنه فقط میگه چون قبلا نگفتید الان هم نگید . تکلیف میلیون ها ایرانی که با این مشکلات درگیر هستند چی میشه؟ عدالت رو بر اساس رفتار متقابل خودتون با همدیگه میسنجید؟ شاخصه های دیگری برای عدالت که شامل مردم هم بشه ندارید؟

*فرق روحانی با رئیسی این بود که روحانی منتقدان را بیسواد و بی شناسامه خطاب می کرد اما رئیسی گفت ما منتقدان را دارای هویت و شناسنامه می دانیم و برای انها احترام قائل هستیم.

*جسارتاً عرض مي كنم كه چطوره كه جناب حاج حسين در جريده شريفه كيهان همه چيز را مي نويسه و در خيلي موارد تكرار است ، حالا چه عيب داره جناب مسيح مهاجري هم در جريده شريفه خودش مطالبي بنويسه . انتقاداتي بكنه !

*بین اصولگراها که کسب و کار مردم رو در اینترنت تعطیل کردن با اصلاح طلب ها که طرفدار فیلترینگ نیستن خیلی تفاوت هست . همه استارت آپ های ایران به خارج مهاجرت کردن می‌دونی چقدر می توانستند برای کشور ارز آوری داشته باشند ؟

*اقاي مهاجري اتش توپخانه اش رو روانه دولت و مجلس كرده!از اونور اصولگراها كه در زمان حسن هر روز صحبت از قيمت گوشت ومرغ و دلار ميكردن الان ٣ساله خاموشن وبه به چه چه ميكنن!نتيجه: هردولتي كه سركار اومده توسط هم حزبي ها مورد تشويق و توسط مثلا رقبا مورد سرزنش قرار گرفته!ولي به طور كلي وضع مردم بهتر نشده كه هيچ دولت به دولت بدتر شده!هيچكس هم جوابگو نيست

***

مطلب ««نه» به روحانی!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*روحانی دو بار از مردم رای به دست آورد. در دور دومش به خاطر تیم ضعیفش محبوبیتش را نزد مردم از دست داد. ولی عملکرد بسیار ضعیف دولت رئیسی موجب محبوبیت مجدد روحانی شده است.

*روحانی ثبات شخصیت سیاسی و اخلاقی ندارد. در صداقت او سابقه خوبی دیده نمی شود. ابتدای انقلاب نیز تندروی زیادی به خرج می داد.

*احتمالا در اکثر استان ها کاندیداها به تعداد نمایندگان مورد نیاز تائید صلاحیت می شوند و نیازی به رقابت هم نخواهد بود.

*روحانی و اصلاح طلبان با فشار نتانیاهو بر ترامپ برای خروج از برجام و بدنبال ان جنگ اقتصا دی از صخنه سیاسی ایران حذف شد..روحانی دیگر شانسی در انتخابات ندارد و با توجه به پایبندی او به رهبری و انقلاب وارد انتخابات شده است.تاریخ ایینه عبرت و چراغ راه اینده است. نباید با صندوق های رای قهر کرد.

*ایشان با کاندیدا شدن در واقع با این هدف که سنگ مفت و گنجشک مفت دو باره پا به عرصه گذاشته است

*روحانی به ائتلاف با اصلاح طلبان احتیاج دارد اما اصلاح طلبان دیگه هیچ نیازی به روحانی ندارند.

*یکی از سوالات مردم در سالهای پایانی روحانی این بود که امروز برق چند ساعت قطع میشود؟ با این وضعیت کشور را تحویل دادند بقیش بماند

*دوست گرامی در دولت رئیسی به جای قطع برق نواحی مسکونی برق شهرک های صنعتی و کارخانه ها را قطع میکنن ، شما فکر میکنید دولت جدید چطور ناترازی برق را جبران کرده!!!

*مردم در سال 92 تصور می کردند که روحانی همان خاتمی است در حالیکه روحانی کپی برابر با اصل هاشمی بود و همان افزایش 10 برابری نرخ دلار و سکه و مسکن و ماشین و تورم افسارگسیخته که در دولت هاشمی وجود داشت در دولت روحانی دوباره تکرار شد.

*در اين شرايط جاي هاشمي خاليست روحاني وجاهت رهبري يك جريان را ندارد

*من به شخصه کلا امیدم رو به همه این آقایون چه اصولگرا و چه اصلاح طلب از دست دادم.

*بزرگان کشور در خفا از ایشان بخواهند که خودشان بخاطر حفظ اندک کرامت انصراف دهند و برای خود و کشور حاشیه درست نکنند

*(پاسخ به کامنت بالا)روحانی برای رونق انتخابات و تشویق به حضور مردم در انتخابات ثبت نام کرده و آمده تا رقابت کند. اصولگرایان و طرفداران واقعی نظام باید از او متشکر باشند

*کدام خسارت ؟ توافق با غرب ؟ تورم در دولت اول روحانی تا خروج ترامپ دیوانه از برجام زیر ده در صد بود

*(پاسخ به کامنت بالا)اولا روحانی اول کار، تورم را به وسیله رکود اقتصادی کنترل کرده بود که فقط به نفع شما کارمندان بوده که در هر صورت حقوق ثابتتان را دارید دوما منتقدان می گفتند این توافق شما با این دولت آمریکاست و دولت بعدی ممکن است زیر برجام بزند ولی برجامییون می گفتند این طور نیست