کامنت‌های برتر مخاطبان الف/استعفا یک تاکتیک بود/ قبل و بعد از برجام اوضاع مردم ایران فرق کرد؟ میلیارد‌ها دلار به باد دادند بعد می‌گویند کاره‌ای‌ نیستیم/احمدی‌نژاد دلار را ۲هزار و روحانی ۱۱هزار تومان‌ گران‌ کرد/منطق‌ اصلاح‌طلبان: اگر مایلی‌کهن بود ۷تا از ژاپن‌ می‌خوردیم

گروه سیاسی الف،   3971209095 ۷۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

در هفته جاری اتفاقات زیادی رخ داد و با توجه به وظیفه‌مان آن‌ها را پوشش دادیم؛ از آنجا بینندگان محترم الف با ارائه نظرات خود در ذیل اخبار و گزارشات منتشر شده، در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت کردند که در ادامه برخی از نظرات برتر را انتخاب کرده و در ادامه مشاهده‌ می‌کنید.

***برخی دلسوز این نظام نیستند/ استعفا یک تاکتیک بود تا فشارها از روی روحانی برداشته شود

پس از استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در روز ۸ اسفند یادداشتی در الف با عنوان آقای ظریف بمان! منتشر شد که در آن نویسنده در بخشی از مطلبش آورده بود:" آقای ظریف بمانید و به کسانی که به تعبیر رئیس جمهور در کارزار انتخاباتی؛ بلد نیستند با دنیا مذاکره کنند و اصلاً زبان دنیا را نمی‌دانند یاد بدهید چگونه می توان حق این ملت را گرفت. ما هم دوست داریم شما قهرمان بروید اما امروز آن روز نیست". این یادداشت موجب واکنش‌های بسیاری از جانب مخاطبان شد که در ادامه برخی از نظرات آمده است:

 

*عیدی خوبی به ملت ایران داده شد. به ۶ سال دیپلماسی ذلت بار و خفت بار پایان داده شد و پرورش پیدا کرده در آمریکا به وقت آمریکا(۷ صبح) در زمانی که ایرانیان خواب (۱۲ شب) بودند، استعفا داد.

*این که می‌گفت مقاومت می‌کنم، چی شد استعفا داد. راستی مردم ایران چگونه می توانند از وضع موجود استعفا دهند؟!

*دارد ناز می‌کند تا درباره قمار برجام و FATF پاسخگو نباشد. طلبکارانه هم برخورد می‌کند تا کسی ازش نپرسد امضای جان کری که تضمین بود، پس چی شد؟

*بازم به معرفت ظریف، وقتی دید اشتباه کرده از مردم عذر خواهی کرد و رفت کنار، بعضیا که فکر می‌کنند تا الان همه کارهایشان بیست بوده و طلبکار مردم‌اند.

*والله منم بود استعفا می‌دادم، رهبر می‌آید از ظریف تمام قد دفاع و تعریف‌اش می‌کند، بعد فرداش تندروها تهمت نفوذی میزنند به او (ظریف) واقعا آدم چقدر باید صبر داشته باشد.

*ای کاش آقای روحانی و دیگر اعضای دولت هم یاد بگیرند و حالا که بخاطر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی کشور را به لبه پرتگاه بردند به خاطر این عملکردشان از مردم عذرخواهی کنند و استعفا بدهند.

* آقایانی که ادعا می‌کنند ظریف و تیمش نمی‌توانند سکان وزارت خارجه را هدایت کنند، فردا جواب دلار بالای ۱۵ هزارتومان را بدهند. با استعفای روحانی هم دلار بالای ۳۰ هزارتومان خواهد بود. برخی دلسوز این نظام نیستند و می‌خواهند با زمین زدن دولت کشور را ناآرام کنند. این دسته هر چه پول می‌خواهند بردارند و از این کشور بروند تا مردم هم نفس راحتی بکشند.

*بقیه وزیران و مدیران، معاونین و ریز پست‌های دولتی و نمایندگان مجلس هم باید استعفا بدهند، با کمی تامل متوجه می‌شوید که اوضاع نابسامان کشور به خاطر بی‌کفایتی این افراد رقم خورده است؛ افرادی که بانگ انقلاب سر می‌دهند، برای رسیدن به قدرت و ثروت مردم عادی جامعه را طعمه قرار دادند.

* اقدام به استعفای آقای ظریف آخرین حربه دولت برای تحت تاثیر قرار دادن اعضای مجمع تشخیص مصلحت برای پذیرفتن FATF است وگرنه استعفای آقای ظریف درست قبل از بررسی آن در روز شنبه معنای دیگری ندارد و شوی تبلیغاتی است و آقای روحانی آن را نمی‌پذیرد.

*تنها وزیر خارجه هوشیار و باسواد و متخصص وطن پرست و پرتلاش، تاریخ چه بخواهند و چه نخواهند از او به نیکی یاد خواهد کرد، تمام تلاشش را برای منافع ملی کشور انجام داد...

*تاکتیک است و سه حالت دارد: ۱-برای تحمیل رای دادن به FATF؛ ۲- زمینه برای استعفای تا حدودی با عزت برای روحانی؛ ۳-زمینه سازی برای کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده.

*استعفا یک تاکتیک بوده تا فشارها از روی روحانی برداشته شود. افکار عمومی خواستار استعفای آقای روحانی می‌باشد؛ با این ترفند بخواهید و نخواهید با روحانی تا ۱۴۰۰.

عجب.. اگر در دست ظریف نیست، چرا بعد از برجام شد مصدق و امیرکبیر زمان؟ این بهانه جویی‌ها دیگه قدیمی شده است. در انتخابات خودتان را می‌کُشید تا روحانی رای بیاورد.. بعد از برجام هم میرقصید و شادی می‌کنید، بعد که برجام شکست می‌خورد، می‌گوید ظریف کاره‌ای نبوده است.. خداوندگار جر زدن هستید شماها...

*آقای روحانی بجز نوبخت، واعظی و شریعتمداری همه وزیرانش را ناراحت کرده است. تعویض این سه نفر خواست مردم به خصوص آنانی است که به روحانی رای داده اند.

*اصول گرایان که از فردای انتخابات ۹۲ با انواع و اقسام روش‌ها، جلوی پیش برد برنامه های اصلاح طلبان و اعتدالیون را گرفتند و آنها را آماج انواع حملات و انتقادات قرار دادند و حتی صحبت از محاکمه و اعدام جواد ظریف می‌کردند، حال چه شده که از همین فرد می‌‌خواهند بماند؟ و این سوال که چرا در شرایط بحرانی آنها نیازمند جواد ظریف و امثال او می شوند؟ الف جان! میدانم اصول گرایی ولی چاپ کن لطفاً

*ظریف انسان موجه و خوبی است.حداقل کسی بود که برای وزارت خارجه خوب بود و علم این کار را داشت، درست است افراد متوهمی که هیچ علمی از سیاست و روابط بین الملل ندارند و در توهمات خود به سر می‌رند به وی انواع توهین‌ها را نسبت می‌دهند اما ظریف وزیر خوبی است و ما در این شرایط همچین آدمی را نداریم.

 

****

***وعده سرخرمن دادن مشکل ما را حل نمی‌‌کند/ دولت باید پاسخگوی عملکردش باشد/ همه تقصیرها را گردن دولت و شخص رییس جمهور می‌اندازید

چندی قبل رئیس‌جمهور در اظهاراتی قابل‌تامل مدعی شده عملکرد دولت بسیار موفق بوده و خارج از انصاف است که با افزایش جزئی قیمت‌ها، این‌گونه دولت تخریب شود. بر این اساس دو گزارش: روحانی نمره دولت را 19.5 می‌داند اما ارقام چیز دیگری می‌گویند/ کارنامه دولت به روایت اسناد   و  شرایط نامناسب اقتصادی و فقدان تدبیر و امید در دولت/ برنامه دولت برای سامان دادن وضعیت اقتصادی چیست؟/ با اما و اگر کاری پیش نمی‌رود منتشر شد که در ادامه برخی نظرات مخاطبان آمده است.

 

* تو اوج تحریم‌های جهان، احمدی نژاد دلار را فقط ۲۵۰۰تومان گران کرد و روحانی با خروج یک‌جانبه ترامپ دلار را ۱۰ هزار تومان فقط گران کرد.

*اینکه بگویم همه‌ش تقصیر روحانی است، بی انصافی است: ولی خراب کاری این دولت آن قدر زیاد است که باقی نقایص به چشم‌ نمی‌آید. بله ۲۰ میلیارد دلار را به باد دادن و می‌گویند کاره‌ای نیستیم.

*هدفتان رو سفید کردن احمدی نژاد و فراموشی بدکاری‌اش بود؟ دیگه کاملا به هدفتان رسیدید که هیچ، یک چی هم آن طرف‌تر؛ ... دیگه تمامش کنید...

*اصلا بحث جناحی را کنار بگذارید. من مشکل را از مجلس می‌بینم. شخصا توقع دارم مجلس یکبار هم طرف مردم می‌ایستاد و رئیس جمهور رو استیضاح می‌کرد و دولت روحانی برکنار می‌شد. دیگر باید چی بشود که مجلس به فکر بیفتد و کاری کند؟

*همه این گرانی‌ها به خاطر کم کردن سود سپرده‌ها است. سود سپرده ها را ۳۰ درصد اعلام کنند، سکه ۳میلیون تومان و دلار۷هزار پایی می‌شود، آقایون فکر می‌کنند کودکم و سرمایه‌ها به تولید هدایت می‌شود، اصلا این فکر از ابتد غلط بوده و هست.

*نکته مهم این است که ما نباید فریب بازی سیاستمداران را بخوریم، جناح راست امروز خوشحال است، چون می بیند رقیب بازی را باخته و این‌ها می‌توانند به راحتی با وعده گشایش اقتصادی در انتخابات پیروز شوند، اما ما یادمان نرفته که همین بساط در زمان آنها هم بود، اگر دولت فعلی دلار سه هزار تومانی را به ۱۳ هزار افزایش می‌دهد، دولت قبلی آن، هزار تومان را به ۴ هزار رسانده بود، یعنی در عمل هر دو به یک شکل عمل کرده‌اند؛ پس هر کسی راه حلی دارد باید شفاف آن را بیان کند و به عبارت بهتر، وعده سرخرمن دادن مشکل ما را حل نمی‌‌کند.

*خوشم می‌آید اصلاح طلبان یا بلدن بگویند بین بد و بدتر انتخاب کردیم یا می‌گویند هرکسی دیگری بود اوضاع بدتر بود. اولا شما به من بگویید گزینه اصلح شما کی بود که نذاشتن بیاید؟ ثانیا شما پیشگو هستید که می‌گوید هرکسی می‌آمد وضعیت بدتر می‌شد، اصلا از این بدتر هم مگر می‌شود؛ مگه داریم؟!

*باور کردنی نیست. این خود دیوانگی است... احمدی نژاد بیا من دستان را ببوسم که تو اوج تحریم جهان دلار فقط ۲ هزار تومان گران شد و ما بهت فحش میدادیم! بیا ببین روحانی با خروج یک جانبه آمریکا دلار را ۱۱هزار تومان گران‌تر کرد.

*متوجه نمی‌شوم منظور رئیس‌جمهور از افزایش جزیی قیمت‌ها همان سه تا چهار برابر قیمت‌ها در پی سه و نیم برابر شدن قیمت ارز (دلار) است؟ اگر ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت‌ها جزیی باشد که وای به حال افزایش قیمت کلی قیمت‌ها؟ آیا باید در انتظار چنین وضعی باشیم؟ شاید با این مدیریت‌ها بعید هم نباشد.

*منطق بعضی آدم‌ها: دلار شد بیست هزار تومان... روحانی و برجام نبود می‌شد چهل هزار تومان!! پراید شد پنجاه میلیون تومان... رئیسی بود می‌شد صد میلیون تومان! گوشت شد صد هزار تومان... روحانی نبود گوشت گیر نمی‌آمد! با کیروش سه تا از ژاپن خوردیم... مایلی کهن بود هفت تا می‌خوردیم! چرا ریاضی سه آوردی.... اگه تو بودی دو می‌آوردی!! با این تفکر چطور باید برخورد کرد؟

*تا وقتی که حرص و طمع خرید هر چند با قیمت بالا و غیرواقعی در بین مردم وجود دارد، مشکل صف و عوارض آن همه را رنج می‌دهد. یک راه مبارزه این است که برای مدتی به جز ضروری را نخریم.

*هدف دولت از اول رساندن مملکت به بن بستی بود که به هر شرایطی تن بده و عملا مستعمره سیاسی غرب، علی الخصوص آمریکا و انگلیس شود. که در این زمینه هم تا به حال موفق بوده است.

*مردم وقتی می‌بینند مسئولین در عمل توجهی به نظرات و خواسته‌های آنها ندارند و ساز خودشان را می‌زنند، می‌بینند مقامات به منافع شخصی و باندی چسبیدن به سمت خودخواهی و فرصت طلبی سوق پیدا می‌کنند، ایثارگری و فداکاری از بالا به پایین اتفاق می‌افتد.

*اولا دولتی که بیش از ۹۳ درصد بودجه عمومی کشور و اکثریت قریب به اتفاق ارکان اجرایی کشور و مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد. چرا کاره ای نیست. ثانیا اگر واقعا می‌تواند ثابت کند که کاره ای نیست، چرا استعفاء نمی‌دهد. ثالثا بی‌عرضگی و غرب زدگی و عدم اعتماد به نیرو و سرمایه ملی و سوء استفاده از احساسات پاک مردم، علت عمده حرج و مرج اقتصادی و... است.

*از رئیس‌جمهور و اعضای دولت سوال می‌کنم با این تیم اقتصادی فشل قصد دارید کشور را به کجا برسانید؟ تا کی مردم باید بسوزند و بسازند؟ این بود کاربلدی شما؟

*این که دولت را به خاطر برخی سوء تدبیرها ملامت کنید، بد نیست. به هر حال دولت باید پاسخگوی عملکردش باشد. نقد چیز خوبی است و می‌تواند در اصلاح امور کمک کند؛ ولی یکی از اصول نقد انصاف است که متاسفانه توسط سایت شما رعایت نمی‌شود. دلیلش هم این است که فقط دولت را نقد می‌کنید و همه تقصیرها را گردن دولت و شخص رییس جمهور می‌اندازید. در حالی که خودتان هم می‌دانید مقصر این همه مشکلات، فقط دولت نیست. سایر ارکان نظام هم در این مشکلات مقصرند. اگر یک سوزن به قوه قضاییه، یکی به شورای نگهبان و یکی به مجلس زدید، آن موقع همه به شما حق می‌دهند یک جوالدوز هم به دولت بزنید.

 

*******

***قبل و بعد از برجام اوضاع مردم ایران فرق کرد؟/ یا وعده توخالی می‌دهند و یا مردم را از سایه جنگ می‌ترسانند

الف روز ۶ اسفند در یادداشتی با عنوان" این ره که می‌رویم به ترکستان است/ آیا توافق هسته‌ای توانست فشار را از دوش مردم بردارد؟" منتشر کرد که در آن نویسنده معتقد بود: "سناریوی برجام برای پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف در حال تکرار است، حضور و فعالیت رسانه ای آقایان محمد جواد ظریف وزیر خارجه و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه افزایش یافته است" . این یادداشت موجب واکنش هایی شد که در ادامه نظرات مخاطبان آورده شده است:


*بله توافق هسته‌ای توانست فشار را از دوش مردم بردارد. منتها شکست خوردگان در انتخابات تنها و آنها به فکر قبیله خویش هستند و کشور را فدای زیاده خواهی خود کردند و موجب به هم خوردن برجام شدند.

*برجام باعث شد شش پالایشگاه گاز پارس جنوبی که مدتها معطل مانده بودند راه اندازی شوند و دیگر گاز با چندین برابر قیمت جهانی از ترکمنستان وارد نکنیم و همچنین پالایشگاه خلیج فارس نیز راه اندازی شد تا بنزین وارد نکنیم این‌ها در نفت و گاز که من کار می‌کنم .

*لیاقت امثال تو همین است که دولتی با این اندازه از دروغ و فریب باز هم برایتان قصه سر هم کند که اگر به فلان معاهده بپیوندیم، فردا ، صبحِ بدون تحریم را تجربه می‌کنیم و شماها هم تا صبح بروید  توی خیابان شکلات پخش کنید.

*آقای ظریف اظهار داشته پایبندی ما به برجام به اراده مردم بستگی دارد! مردم که ۴ سال است فریاد می‌زنند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست! این شما هستید که با بی‌تدبیری‌ها به جای ارتقا و پیشرفت به بتن‌ریزی اندوخته‌هایمان رضایت دادید. لطفا خسارت‌های وارده به ملت را به مردم زجر کشیده‌ای که از ابتدا آینده را پیش‌بینی کرده بودند نسبت ندهید.

یا وعده توخالی می‌دهند و یا مردم را از سایه جنگ می‌ترسانند، این جماعت در طی ۵ سال گذشته هر چه ادعاهای بی‌ اساسی  مطرح کردند تا بهره‌برداری سیاسی کنند.

*من هم سکه گرفته بودم از برجام وپالرمو و.... دفاع می‌کردم، این چاه اگر برای مردم آب نداشت، برای شما که نان داشت.

*تصمیم برای مذاکره و امضای برجام یک تصمیم جمعی و به طور کلی تصمیم نظام بود. لطفا طوری مطلب ننویسید که گویا برجام تصمیم شخصی ظریف و عراقچی بود. ضمنا اینکه آمریکا با قلدری از برجام خارج شد، ارتباطی به اینکه ظریف برجام را ضعیف مذاکره کرده بود، ندارد. حتی اگر شروط برجام کاملا به نفع ایران بود باز هم مانع خروج آمریکا از برجام نمی‌شد. لطفا واقع بین باشیم حتی اگر برجام توسط آقای جلیلی و همکاران ایشان هم مذاکره شده بود باز هم همین اتفاق می‌افتاد، پس یک موضوع ملی رو شخصی نکنیم و منصفانه قضاوت کنیم.

*این‌ها متاسفانه تکنوکرات هستند و راه نجات را در رفع غضب آمریکا می‌بینند. اما سوال اینجاست؟ قبل و بعد از برجام اوضاع مردم ایران فرق کرد؟ دوباره با خارج شدن ترامپ چه فرقی کرد؟ تحریم‌ها که با وجود برجام برگشت؛ ما چرا هنوز به برجام متعهدیم؟