واکنش‌ها به خودداری هیلی از پاسخ به سوالی درباره دلیل جنگ داخلی

  4021007084

خودداری نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از به‌کاربردن کلمه «برده‌داری» در پاسخ به سوالی درباره دلیل وقوع جنگ داخلی در این کشور، واکنش‌های زیادی در پی داشت.

واکنش‌ها به خودداری هیلی از پاسخ به سوالی درباره دلیل جنگ داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به تازگی در رویدادی در نیوهمپشایر، در پاسخ به این سوال که دلیل جنگ داخلی آمریکا چه بود، به اصلی‌ترین دلیل آن یعنی «برده‌داری» اشاره نکرد؛ موضوعی که واکنش کاربران فضای مجازی از جمله جو بایدن، رییس جمهور دموکرات آمریکا را به همراه داشت.

در رویدادی انتخاباتی، یکی از رای‌دهندگان در شهرداری شهر نیوبرلین، از هیلی پرسید که «دلیل جنگ داخلی آمریکا چه بود؟»

هیلی در واکنش با اندکی مکث به شوخی گفت: سوال‌های آسان نپرسید! فکر می‌کنم دلیل جنگ داخلی اساسا نحوه حکمرانی و اداره دولت، آزادی‌ها و تعیین بایدها و نبایدها برای مردم بود. به نظر شما دلیل جنگ داخلی چه بود؟

فرد سوال‌کننده که در جمع خبرنگاران خود را پاتریک معرفی کرده بود، در واکنش گفت که «من کسی نیستم که برای ریاست جمهوری نامزد شده‌ام!»

در ادامه نیز هیلی باز هم بدون اشاره به دلیل اصلی این جنگ داخلی، با بیان دلایل دیگر از کاربرد واژه «برده‌داری» خودداری کرد.

با این حال، رای‌دهنده آمریکایی در واکنش گفت که «عجیب است که در سال ۲۰۲۳ شما این سوال را بدون اشاره به کلمه برده‌داری، پاسخ می‌دهید!»

واکنش‌ها به پاسخ هیلی در فضای مجازی، سریع بود و بایدن در یکی از این واکنش‌ها با بازنشر ویدئوی سوال و جواب از هیلی، نوشت: دلیل(جنگ داخلی) برده‌داری بود.

جیمی هریسیون، رییس کمیته ملی دموکراتیک آمریکا با انتشار بیانیه‌ای دراین‌باره نوشت: سخت نیست، محکوم کردن برده‌داری سنگ‌بنا و خط شروع برای همه افرادی است که می‌خواهند رییس جمهور آمریکا شوند اما نیکی هیلی و سایر جمهوری‌خواهان حامی «ماگا»، گویا چیزی در گلویشان گیر کرده و سعی دارند تاریخ را تحریف کنند.

رو کینا، نماینده دموکرات کالیفرنیا نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پدر نیکی هیلی هم به مثل پدر من به خاطر جنبش حقوق مدنی و قانون مهاجرت مصوب ۱۹۶۵، اواخر دهه ۱۹۶۰ به آمریکا آمد. خودداری او از صحبت صادقانه درباره برده‌داری یا نژادپرستی در آمریکا خیانتی تلخ به داستان ورود خودش به آمریکا است. به چه قیمتی؟