«درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم»؛ نسیم مرعشی؛ نشر چشمه کنار هم اگر باشیم، مشکلات حل می‌شود

زهرا توکلی، گروه کتاب الف،   4010411124

اشاره

در الفِ کتاب کوشیده‌ایم به همه‌ی گروه های سنی و سلیقه‌های فکری و هنری بپردازیم و آینه‌ای در برابر کتاب و کتابخوانی روزگار خود باشیم. در این رهگذر از حوزه کودک و نوجوان غافل نبوده‌ایم اما می‌دانیم چنانکه باید، حق مطلب را درباره آنها ادا نکرده‌ایم. با این نوشته فصلی تازه را گشودیم که با رویکردی تازه، این کتابها را برای مخاطبان کودک و بزرگسال در کنار هم و به صورتی موجز  معرفی کنیم.    

***

«درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم»

نویسنده: نسیم مرعشی

ناشر: چشمه (کتاب چ)، 1400

191 صفحه،  58000 تومان

 

****

 

زندگی همیشه بالا و پایین های خودش را دارد اما اگر یک "تعریف‌کن" در خانه داشته باشید، قطعا لذت بیشتری از زندگی می‌برید. نگویید که نمی‌دانید "تعریف‌کن" کیست! واقعا نمی‌دانید؟ پس باید کتاب "درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم" را بخوانید. چون درسا یک "تعریف‌کن" حسابی‌ست و برای شما ماجراهایی تعریف می‌کند که از روز اول کلاس دوم شروع می‌شود و تا روز آخر کش می‌آید. کلاس دوم درسا در شرایطی شروع شده که پدرش تصمیم گرفته از شغل کارمندی بانک، مرخصی بدون حقوق بگیرد و تحصیلاتش را ادامه بدهد. برای خرج خانه هم بعدازظهرها به پیتزافروشی عمو منوشه برود. مادر درسا هم می‌خواهد به عنوان منشی در مطب دکتر بورانی کار کند. در این میان چه کسی باید مواظب درسا و گلسا باشد؟ پدر و مادر برنامه ریزی‌های زیادی برای این کار دارند اما  همه برنامه‌ها به بن بست می‌خورد؛ در کنار اینها با اتفاقاتی که در مدرسه می‌افتد، کلاس دوم سالی به یادماندنی می‌شود. بعله همه این ها را تعریف‌کن بزرگ درسا خانم گلابی برایمان در کتاب تعریف می کند. البته طبق آخرین کشفیات درسا، همه کسانی که ته اسمشان "سا " دارد تعریف‌کن‌اند یعنی خودش و مادرش مهسا و زندایی‌اش مهرسا. حتما گلسا خواهرش هم وقتی بزرگ شد، تعریف‌کن می‌شود و آن وقت با چهار تعریف‌کن در خانواده بیچاره می‌شوند. گفتم که وجود یک تعریف‌کن در خانواده لذت زندگی را بیشتر می‌کند اما هر چیزی حد و اندازه ای دارد. 

 

و اما شما بزرگترها!

بیماری کرونا باعث شد ثبات زندگی‌ همه از بین برود. علاوه بر بحران بیماری همه‌گیر، قرنطینه و بهم خوردن نظم روزانه زندگی‌، بحران اقتصادی هم گریبان‌گیر بسیاری از مشاغل شد. در حالی‌که ما بزرگ-ترها با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کردیم، کودکان ما تمام حالات ما را زیر نظر داشتند و دچار حس اضطراب و عدم امنیت می‌شدند. حالا به لطف خدا پاندمی رو به پایان است و روزنه امیدی بر ریشه‌کن شدن این بیماری باز شده، ما اما هنوز در کش و قوس مشکلات اقتصادی هستیم. خواندن این کتاب دریچه‌ای به روی کودکان ما باز می کند تا ببینند خانواده‌های دیگری هم هستند که این عدم ثبات را تجربه می‌کنند؛ تا ببینند که برای گذر از بحران‌های زندگی نیاز به محبت و همدلی داریم؛ تا ببینند کافیست همه اعضای خانواده در کنار هم باشند تا بتوانند مشکلات زندگی را حل کنند؛ تا ببینند گاهی از دستهای کوچک کارهای بزرگی برمی‌آید. این کتاب می‌تواند کمی آرامش خاطر و مقدار زیادی لبخند بر لبان کودکان بیاورد که دنیا هنوز هم زیباست.