هشدار وزیر بهداشت درباره ورود سویه جدید کرونا به کشور/ روایت میرکاظمی از عقب‌ماندگی ده‌ساله در اقتصاد ایران

گروه سیاسی الف،   4000907103 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

هشدار وزیر بهداشت درباره ورود سویه جدید کرونا به کشور/ روایت میرکاظمی از عقب‌ماندگی ده‌ساله در اقتصاد ایران

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۷ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۷۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۸۸۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۶۲۹ نفر رسید.

در شبانه روز گذشته، ۵ استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته‌اند، در ۲۲ استان بین ۱ تا ۵ مورد و در ۴ استان نیز بین ۵ تا ۹ مورد مرگ و میر ثبت شده است.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۷ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۶ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۳۹۵ نفر دُز دوم و ۹۶۷ هزار و ۹۳۱ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۳۷۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۷۷ هزار و ۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

هشدار وزیر بهداشت درباره ورود سویه جدید کرونا به کشور

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در حاشیه همایش ۱۰۰ روز  توفیق خدمت، گفت: پنج‌شنبه صبح وزیر بهداشت آفریقای جنوبی از شناسایی سویه جدید کرونا خبر داد که قابلیت انتشار بالایی دارد و جهش‌های آن بسیار زیاد است. موضوعی که باعث نگرانی دنیا است این موضوع است که این سویه جدید واکسن گریز باشد. سازمان جهانی بهداشت موضع گرفت و برخی کشورها ورود از کشورهای آلوده را ممنوع کردند. ما هم به دنبال رصد ویروس هستیم.

عین اللهی بیان کرد: تا امروز موردی از ویروس جهش یافته جدید در ایران گزارش نشده است و ستاد کرونا روز قبل ورود از ۶ کشور را به ایران ممنوع کرد. باید بر مبادی ورودی کشور نظارت کنیم. دیشب بازدیدی از فرودگاه امام خمینی (ره) داشتیم و تمهیدات لازم دیده شد. مردم باید مراقبت کنند  تا گرفتار بیماری نشویم و فکر نکنند کرونا تمام شده است؛ چون وضعیت کشور ما بعد از ۹ ماه خوب شده است و امیدواریم این وضعیت پایدار بماند.

او تاکید کرد: در آفریقای جنوبی ٢۶ درصد مردم واکسینه شده‌اند و البته اثر واکسن‌ها بر سویه جدید اعلام نشده است و هنوز برای اعلام آن زود است. توصیه ما این است مردمی که واکسن نزدند به سرعت اقدام کنند.

***

برای کنترل تورم ابتدا باید به سراغ شبکه بانکی رفت

مهدی موحدی، اقتصاددان در ایران نوشت: «تورم یک مقوله چند عاملی است. تجربه 50 ساله تورم در کشور نشان می‌دهد که عمده‌ترین عامل ایجاد آن خلق نقدینگی است که از دو مجرا ایجاد می‌شود. نخست کسری بودجه و تأمین پولی آن است که اثر خود را بر رشد پایه پولی می‌گذارد. مورد دوم نیز خلق نقدینگی به‌وسیله سیستم بانکی است که ارتباطی با عملکرد دولت‌ها ندارد اما عامل مهمی است که باید جدی گرفته شود تا منجر به رشد افسار گسیخته نقدینگی نشود.

پس برای کنترل تورم ابتدا باید به سراغ شبکه بانکی رفت تا ابزارهای خلق پول کنترل شود. آنچه امروزه باید در فضای اقتصادی به جد مورد توجه قرار بگیرد فعالیت‌های غیرمولد مثل معاملات مسکن، خودرو، سکه و ارز و حتی سهام است که باعث خلق تسهیلات می‌شوند. جالب است بدانیم که تنها 8 درصد از تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها به بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص پیدا می‌کند که 40 درصد جی‌دی‌پی و 90 درصد اشتغال را تأمین می‌کنند...

بهترین و مؤثرترین راهکار برای مدیریت تورم، کنترل نظام بانکی و استفاده از مالیات بر عایدی سرمایه است که باعث می‌شود در فعالیت‌های سفته‌بازانه تشنگی نقدینگی کاهش یابد، بانک‌ها قدرت خود را در خلق نقدینگی از دست داده و تورم کنترل شود.»

***

دست رد مجلس به برگشت رانت قضات

فارس نوشت: پس از ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت و غیرعادلانه خواندن این تصمیم توسط شورای نگهبان، کمیسیون ویژه جهش تولید با بررسی ایراد شورای نگهبان با ارائه اصلاحیه‌ای اقدام به برگرداندن معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت کرد و در کنار آن معافیت اعضای هیئت علمی از شرکت در آزمون وکالت را نیز به طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار اضافه کرد. اقدامی که به وضوح عقب نشینی مجلس از موضع پیشین خود در راستای حذف رانت‌ها و امتیازات ویژه بود.

با این حال صبح امروز مجلس شورای اسلامی با ۱۱۹ رای مخالف در برابر ۱۰۱ رای موافق با اصلاحیه مذکور مخالفت کرد و بر موضع ضد رانت خود درخصوص حذف معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت اصرار ورزید.

بیشتر بخوانید: پافشاری مجلس بر حذف «معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت»

***

انتظار حسین شریعتمداری از تیم مذاکره کننده هسته ای

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «۸ آذر ۱۴۰۰ مذاکرات متوقف شده وین درحالی از سر گرفته می‌شود که روزهای هفتم و هشتم آذرماه به ترتیب با سالگرد ترور و شهادت دو تن از دانشمندان بزرگ هسته‌ای کشورمان، شهید مجید شهریاری و شهید محسن فخری‌زاده همزمان است. تیم هسته‌ای کشورمان نباید فراموش کند که با چه گرگ‌های درنده‌ای رو‌به‌روست.

دیروز رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از اینکه تیم هسته‌ای کشورمان حاضر به مذاکره جداگانه با تیم هسته‌ای آمریکا نیست، بر آشفته و گفته بود «ما در یک هتل اقامت خواهیم داشت و باید صبر کنیم ببینیم دیگران که با ایران بر سر میز (مذاکره) صحبت می‌کنند چه چیزی (به ما) گزارش می‌دهند. البته نباید این‌گونه باشد زیرا ما بارها به ایران گفته‌ایم که اگر خواهان حصول نتیجه و رسیدن هرچه سریعتر به نتیجه هستید بهتر است که رو در روی ما بنشینید».

رابرت مالی به‌گونه‌ای تلویحی، خودداری تیم ایران از نشست رو در رو با تیم آمریکا را تحقیر کشورش دانسته و اعلام کرده بود این اقدام ایرانی‌ها، حصول نتیجه را به تاخیر می‌اندازد که باید گفت؛ انتقام خون شهدای بزرگوارمان اگرچه هرگز نباید به فراموشی سپرده شود ولی ادامه تحقیر آمریکا و مخالفت با نشست رو در رو با تیم هسته‌ای آن کشور، کمترین اقدامی است که از تیم هسته‌ای کشورمان انتظار می‌رود.

چگونه می‌توان با قاتلان شهید سلیمانی و ابو مهدی و شهریاری و فخری‌زاده و علی محمدی و احمدی‌روشن و رضائی‌نژاد و ... در دو سوی یک میز به مذاکره نشست؟!»

***

تحلیل کوثری از ارتباط اعتراضات اصفهان و مذاکرات وین

اسماعیل کوثری نماینده تهران در گفتگو با مهر، با بیان اینکه جریان ضد انقلاب و گروهک منافقین از حوادث اصفهان سوءاستفاده کردند، اظهار داشت: این افراد باید بدانند که به هیچ نتیجه‌ای دست نخواهند یافت و مردم هم به آنان عکس‌العمل قاطع نشان می‌دهند.

وی افزود: خواسته کشاورزان مشخص است و آنان می‌خواهند مشکل آب حل شود تا بتوانند فعالیت‌های کشاورزی خود را انجام دهند و از این طریق درآمدی کسب کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جریان ضد انقلاب، همواره در این شرایط فضا را به سمت دیگری سوق می‌دهند و باعث می‌شوند که مردم به خواسته خود نرسند. البته مردم ما آگاه هستند، فریب این افراد را نمی‌خورند و آنان را به صورت دقیق شناسایی و معرفی می‌کنند.

کوثری درباره ارتباط این حوادث با مذاکرات هسته‌ای آینده، تصریح کرد: منافقین و جریان ضد انقلاب به دنبال آن هستند که بگویند در ایران امنیت وجود ندارد و در این شرایط مذاکره هم معنایی ندارد و نباید انجام شود. آنان با این کار به دنبال خوش رقصی برای بیگانگان، استکبار جهانی و صهیونیست‌ها هستند.

وی تأکید کرد: عناصر ضد انقلاب همواره به دنبال آن هستند که اهداف شوم خود را دنبال کنند، این در حالی است که مطالبه کشاورزان مشخص است و دولت هم این مشکل را با برنامه ریزی مرتفع می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی و جریان ضد انقلاب از زمان پیروزی انقلاب اسلامی مدام در حال دست و پا زدن هستند تا ضربه‌ای به کشورمان بزنند و الان هم تصور می‌کنند که می‌توانند کاری کنند اما قطعاً راه به جایی نخواهند برد.

***

روایت میرکاظمی از عقب‌ماندگی ده‌ساله در اقتصاد ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، سیدمسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در۸ سال گذشته بیکاری افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: در ۸ سال گذشته فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرد فقیر، فقیرتر شد و دارا، داراتر شد این تفکر نباید ادامه پیدا کند.

معاون رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تفکر بسیجی باید حاکم شود، افزود: تفکر بسیجی معتقد است ما می توانیم. ایران کشوری ثروتمند است و نیروی جوان تحصیلکرده فراوان دارد و این مزیت بزرگی است و ذخایر  طبیعی فراوان و در منطقه سوق الجیشی قرار دارد و در بسیاری از اقلام کشاورزی ایران رتبه اول تا دهم جهان را دارد. 

میرکاظمی اضافه کرد: ۶ سال در کشور نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی باشد شرایط کشور به سال ۱۳۹۰ می رسد چقدر برای کشور عقب ماندگی ایجاد شده است؟ این تفکر لیبرالیستی خانماسوز است که رنگ و لعاب روشنفکری دارد اما در باطل پوسیده است، منافع ملی را به خطر می اندازد تنها راه نجات کشور توسعه فرهنگ ایثار و بسیج است توسعه فرهنگ خودباوری و اتکاء به ظرفیت های کشور است.

***

«یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش شد

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۶۸ رای مأخوذه به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

پیش از این رئیس جمهوری، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان گزینه های تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که آن ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.

نوری، سومین گزینه رییس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است که توانست رای اعتماد مجلس را بدست آورد.

***

ترکیب تیم کارشناسی مذاکره‌کننده مشخص شد

به گزارش ایرنا دو ماه پیش دستگاه‌های درگیر با تحریم نامه‌ای از وزارت امور خارجه دریافت کردند. در این نامه خواسته شده بود برای تقویت تیم مذاکره کننده کارشناسانی معرفی کنند که واجد سه خصوصیت باشند؛ به موضوعات حوزه کاری خود اشراف داشته باشند، پیچیدگی‌ها و ظرایف تحریم را بشناسند و با حقوق بین الملل آشنایی داشته باشند.

این نامه را تمام دستگاه‌هایی که به نوعی درگیر تحریم‌های ظالمانه بودند، از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی دریافت کردند.

موضوع مهم این که با هدف استفاده از تجارب تیم سابق، تصمیم بر این شد که ترکیب کارشناسان تیم مذاکره کننده در وزارت امور خارجه تغییر نکند و حتی بر تعداد آنها افزوده شود.

در همه دوره‌های مذاکرات هسته‌ای، تعداد کارشناسان تیم مقابل چندین برابر تیم ایران بود و ترکیبی از کارشناسان مرتبط با تحریم‌ها را در برمی‌گرفت. حالا این بار ایران تصمیم گرفته از همه ظرفیت‌های خود برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه استفاده کند.

واقعیت این است که مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران فرایند بسیار پیچیده و چند بعدی دارد. ‌از این رو طبیعی است که نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعم از حوزه‌های بانکی، انرژی، ‌حمل و نقل، در تیم مذاکره کننده حضور داشته باشند. یکی از موضوعاتی که در دوره های گذشته درباره ترکیب مذاکره کنندگان ایرانی در مقایسه با تیم طرف‌های مقابل مطرح می‌شد این بود که ترکیب تیم مقابل دست کم سه برابر تیم ایران بود و همین امر باعث می شد  تیم ایرانی با مشکلاتی مواجه شود.

***

وزیر نیرو: خشکسالی امسال در 52 سال گذشته بی سابقه است

به‌ گزارش تسنیم، ‌علی‌اکبر محرابیان‌ صبح امروز در حاشیه بازدید از شرکت مپنا با بیان این‌که در حال حاضر، آب پشت سدهای کشور محصول سال آبی گذشته است، افزود: در سالی که پشت سر گذاشتیم، 50 درصد کاهش نزولات جوی داشتیم که یک عدد بی‌سابقه بوده و طی 52 سال گذشته، کشور چنین خشکسالی را تجربه نکرده بود. این درحالی است که با توسعه فراوانی در حوزه خانگی، شرب و کشاورزی طی سال‌های اخیر، مصارف آبی کشور به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی مهمترین اولویت ما تامین آب پایدار برای بخش شرب کشور است که مردم دچار مشکلاتی نشوند، البته خواهشمان هم این است که مردم حتما در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

وزیر نیرو گفت: در حوزه کشاورزی لازم است تا اقدامات جدی در جهت افزایش راندمان تولید کشاورزی داشته باشیم. متاسفانه امروز شاهد هستیم که بسیاری از مزارع کشور به روش غرقابی کشت می‌شود. مصارف ما در حوزه کشاورزی با حفظ تولید و افزایش راندمان باید کاهش یابد و با این میزان آب شاهد رونق بیشتری باشیم.