نظرات برگزیده مخاطبین الف: مراقب باشیم لوازم خانگی مانند خودروسازی نشود/ بالاخره مقصر پرونده کرسنت کیست؟/ زبان‌درازی‌های امروز علی‌اف، نتیجه انفعال ایران در جنگ قره‌باغ است

گروه سیاسی الف،   4000714045 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: مراقب باشیم لوازم خانگی مانند خودروسازی نشود/ بالاخره مقصر پرونده کرسنت کیست؟/ زبان‌درازی‌های امروز علی‌اف، نتیجه انفعال ایران در جنگ قره‌باغ است

مخاطبین الف درباره یادداشت «آزمون سرنوشت ساز تولیدکنندگان لوازم خانگی» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید: 

*واردات از کره یعنی تعطیلی تولید داخل و بیکاری هزاران کارگر. مردم ایران عاشق جنس کره ایی هستند، رقابت و انتخابی وجود نخواهد داشت. کره ایی ها بازار ما را به انحصار در خواهند آورد.

*لوازم خانگی به سرنوشت خودرو دچار می شود فضای بدون رقابت

*كره جنوبى با بازار ايران نه ثروتمند ميشه نه بدبخت چون تمام دنيارو داره فقط اين استدلالهاى غلط كارشناسان شماست كه بى جهت از يك کار خسارت بار طرفدارى ميكنند توليد كننده داخلى تمام كالاهاشو با دلار و قيمت مشابه خارجى تطبيق ميده اين گونه کارها فقط به ضرر مردم تموم ميشه

*تولید کننده ای که با آب برق،گاز،سوخت و نیروی کار ارزان نتواند با شرکت های خارجی رقابت کند نبودنش بهتر از بودنش است.به جای ممنوعیت بهتر بود با گذاشتن تعرفه مناسب هم از کار خانه های داخلی حمایت کرد و هم رقابت ایجاد کرد

*رقابت شرط لازم برای بالا رفتن کیفیت است وقتی رقابت نباشد کیفیت پایین خواهد ماند چون اینها خدمات پس از فروش هم عمدتا ندارند و چیزی را گردن نمی گیرند قطعا به سرنوشت خودرو سازی تبدیل خواهد شد

*ما اگر از کره لوازم خانگی وارد کنیم ، یک پیغام بد به همه کشورها داده ایم که می توانند با آمریکا بر علیه ما همکاری کنند و از پشت خنجر بزنند و دوباره به ما جنس بفروشند.

*این پنجره ۸۰۰ میلیونی منطقه ای که نویسنده به آن اشاره نموده مشروط است بر رعایت استاندارهای به روز شده جهانی که قادر برقابت با محصولات مشابه از نظر قیمت و کیفیت باشد. بعبارت دیگر دارای کیفیت برتر و قیمت کمتر

*با ایجاد انحصار لوازم خانگی هم مانند خودرو سازی محصولات بی کیفیت و با فاصله بسیار از محصولات روز دنیا تولید خواهند کرد. همین محصولاتی مانند یخچال فریزر و لباس شویی و .. که الان مشابه محصولات خارجی داره تولید میشه به دلیل حضور سامسونگ و ال جی و بازار رقابتی بوده وگرنه هنوز مردم ایران داشتن ماهی یکبار برفک فریزرهای ایرانی را پاک میکردند. تنها راه درست حمایت های مالی از صنایع داخلی و ایجاد تعرفه برای محصولات خارجی است. این روشی است که تقریبا در همه دنیا داره اجرا میشه.

*امریکا تا دید صنعت لوازم خانگی ایران رو پای خودش دارد می ایستاد سریعا به کره خط می‌دهد که بروید از پول های خودشان محصولات را بدهید تا ضربه به آنها بزنید ولی با هوشیاری این عمل را جلوگیری کردن در مورد برجام هم همین خط را دنبال می کنند تا می بینند ایران دارد از دستشان در می رود می خواهند هر طور شده تحریم نفت را بردارند تا باز..!

*تولید در داخل و اشتغال جوانان مملکت امری مهم و قابل تقدیر است.و باید به نحو احسن از آن پشتیبانی کرد.ولی واقعا تولید باید تولید داخلی باشه.نه اینکه موتور و قطعات اصلی رو از خارج کشور بیارن و قطعات جانبی و کم اهمیت رو در داخل تولید کنن و به اسم تولید داخلی تحویل مردم بدن.البته در زمینه لوازم خانگی انحصار وجود نداره و از این جهت رقابت و مشتری مداری خوبه و تجربه خودرو بندازی در اون تکرار نمیشه.

***

«تراژدی کرسنت !» عنوان یکی از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*برای من جالبه .... اگر یک نفر باعث و بانی این بعد از خسارت به کشور است من نمیدانم چجور نمایندگان محترم بصورت مجدد به ایشان به راحتی رای اعتماد دادند .... کجای این کار میلنگد

*متاسفانه در تحلیل همه وقایع گفته نشده و ادرس غلط داده است .متضرر اصلی مردم و کشور است که بخاطر دعواهای جناحی هزینه می دهد .دولت احمدی نزاد قرارداد را اجرا نکرد چون می خواست ثابت کند که جناح رقیب خلاف کار است گاز ها را در فلر سوزاندن اما قرارداد را اجرا نکردند اگر زنگنه خلاف کرده چرا قوه قضائیه هیچ عکس العملی نداشته .

*پس اینهمه دستگاههای نظارتی و امنیتی چه کار می کردند ؟ شورای نگهبان ، مجمع تشخیص ، مجلس ، قوه قضاییه ، دستگاههای عریض و طویل امنیتی و بازرسی و انتظامی و نظامی ....دقیقا چه کاره اند؟ چرا باید ملت مظلوم هم چوب را بخورد هم پیاز را؟ بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار بابت نفروختن و هدر رفتن گاز ،و ۶۰۰ ملیون دلار بابت جریمه بر این مملکت خسارت وارد شده و هیچ کس هم پاسخگو نیست!

*فرق نمی کنه کار کیه. سوال اینجاست که چرا افراد نالایق را سر کار می گذارند؟ تا کی ملت بدبخت باید چوب باند بازیها رو بخورند؟ وقتی میخوای یه کار ساده بگیری هزار جور گزینش میشی، اینها چطور وزیر و مسئول میشن؟

*دشوار نیست یه مناظره بذارید بین زنگنه و زاکانی و غیره! چون روایاتی که وجود داره متفاوته

*فروش گاز ایران به یک چهاردهم قیمت منطقه ای درامد 31 میلیارد دلاری برای ایران ایجاد نمی کرد و فقط مُفت فروشی منابع کشور بود.

*(پاسخ به کامنت بالا)الان که تو بیست سال هیچی نفروختیم و طرف قطری همه منابع گازی میدان مشترک رو برده ما خیلی سود کردیم؟

*کسانی که از روی رقابت های سیاسی و ندانم کاری قراردادی را بدون در نظر گرفتن مفاد آن از جمله بند عدم پایبندی، یک طرفه لغو می کنند، باید پاسخگو باشند.

*اصلاح طلبان می گویند که سعید جلیلی و احمدی نژاد مسئول خسارات کرسنت هستن. اصولگرایان می گویند که بیژن زنگنه و خاتمی مسئول هستند. کدامیک درست می گویند و چرا؟

*دولت احمدی نژاد مدارکی به دادگاه ارائه داده بود که اثبات می کرد در انعقاد این قرارداد فساد صورت گرفته است و در سال 92 داشت این پرونده به نفع ایران مختومه می شد که با سر کار اومدن روحانی و بکارگیری مجدد زنگنه در وزارت نفت ایران هرچه رشته کرده بود پنبه شد و رای دادگاه برعلیه ایران برگشت.

*کرسنت ابزاری اقتصادی و سیاسی برای کنترل امارات بود.

*هیچکدام مقصر نیستند ریشه اصلی در ساختارهای معیوب اداره کشور است.

*آنانی که قرارداد کرسنت را به تعطیلی کشاندند، میلیاردها دلار به ایران خسارت وارد کردند.

*(پاسخ به کامنت بالا)آنهایی که این قرارداد باخته را امضا کردند این مشکل را ایجاد کردند. ایران حتی اگر از این قرارداد خارج نمیشد همینقدر یا بیشتر متضرر می شد.

*چندین سال است که ایران به علت تحریم‌های نفتی و گازی با مشکل فروش گاز مواجه شده است. با توقف قرارداد کرسنت منابع گازی ایران در میدان گازی سلمان بلااستفاده مانده و هدر می رود.

*متاسفانه خسارت میلیارد دلاری به خاطر دعواهای سیاسی. یعنی دو طرف هم مقصرند. مردم چوب سیاست بازی را می خورند.

*فروش گاز به امارات و قرارداد طولانی مدت داشتن با کشورهای خلیج فارس حتی اگر قیمت کمی هم پایین باشد به نفع ما است. برای مثال همین الان بزرگترین اهرم فشار روسیه به اروپا همین گاز صادراتیش هست. ما هم با این وسیله میتونستیم در حاشیه خلیج فارس برای خودمون جای پای محکمی ایجاد کنیم و اون موقع همکاری با تحریم ایران برای امارات بسیار سخت تر میشد.

***

مطلبی با عنوان «روایت ضد ایرانی از فاتحان خیبر » با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*اگر همان موقع که بین آذربایجان و ارمنستان درگیری نظامی بود، ایران موضع منفعلانه و سپس موضع حمایت از آذربایجان پیش نمی گرفت، اکنون الهام علی اف آنقدر گستاخ نمی شد که در مجاور مرز ایران با ترکیه و پاکستان رزمایش بر گزار کرده و از کامیونهای ایرانی عوارض بگیرد.

*چرا ایران رو مخالفان داخلی ترکیه و آذربایجان و پاکستان کار نمیکنه از تو مضمحل شان نمیکنه؟

*در همان زمان که راکتهای آذربایجان به روستاهای مرزی ما اصابت کرد و پهپاد اسراییلی در خاک کشور ما سقوط کرد ایران باید با پاسخی سخت جواب آذربایجان و علی اف را میداد وقتی در جوار مرزهای ما جنگی رخ میدهد واکنش منفعلانه جمهوری اسلامی خطاست و می‌بایست بلافاصله با ورود به درگیری ها غائله را به نام خود تمام کند

*چرا غرب از ارمنستان حمایت نمی کند؟ چرا طالبان به راحتی صاحب افغانستان شد؟؟ چرا آمریکا صحنه را به راحتی ترک کرد؟ با گرد آوردن همه دشمنان ایران طرح های بزرگی برای تحت فشار قرار دادن ایران ریخته اند. ما با ساده لوحی در تلویزیون خروج آمریکا را جشن می گیریم و با انفعال جمهوری آذربایجان و پاکستان و ترکیه را برادر می خوانیم!

*منافع ملی ایران حکم می کند که ایران تمام قد پشت ارمنستان بایستد و به هر طریق شده نگذارد علیوف خائن راه ایران به روسیه واروپا از طریق ارمنستان راقطع کند .ممکن است فعلا روسیه سکوت کند اما در میا ن مدت توسعه طلبی های پاکستان وترکیه در منطقه قفقاز وخزر چیزی نیست که روسیه بتواند آن تحمل کند.ایران باید بیشتر توجهش را از مدیترانه به منطقه خودمان معطوف کند و به مذاکرات هسته ای بازگردد.پاکستان وترکیه هر دو دولت های تجاوزگر و توسعه طلبی هستند و دشمن ایران اما باید برجای خود بنشینند.اسرائیل هم می خواهد درشمال ایران پایگاهی بیابد.دیپلماسی درست باعث استیفای حقوق ایران می شود البته درصورت لزوم از اقدام نظامی هم گریزی نیست

*اسراییل داره از آذربایجان بعنوان یک سپر استفاده میکنه چون میدونه که ایران به خاطر نزدیکی قومی و فرهنگی و تاریخی نمیخواد با آذربایجان وارد جنگ بشه.

*اگر دولت ارمنستان موافق باشد باید به سرعت در بخش مشترک ایران و ارمنستان تا جایی که لازم است اتوبان زد .

*عامل تغییر موضع دولت باکو در جمهوری آذربایجان تنها کشور ترکیه است و باید کشور ترکیه هم به خاطر شیطنت ها و ماجراجویی هایش در منطقه قفقاز گوشمالی داد

*پاکستان این وسط دارد چه کار می کند؟ ظرف 2 ماه اخیر، ابتدا طالبان را همسایه شرقی ما کرد و سپس بر خلاف روابط حسن همجواری در مانور نظامی آذربایجان در شمال ایران شرکت کرد!