نظر رحیم‌پور ازغدی درباره مواضع روسای جمهور پس از مسئولیت/ هشدار رئیسی به سفیر جدید انگلیس/ چرا اصلاح‌طلبان مورد توجه جامعه نیستند؟

گروه سیاسی الف،   4000704092 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری-تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نظر رحیم‌پور ازغدی درباره مواضع روسای جمهور پس از مسئولیت/ هشدار رئیسی به سفیر جدید انگلیس/ چرا اصلاح‌طلبان مورد توجه جامعه نیستند؟

آخرین آمار کرونا در ایران

 بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز(۴ مهرماه) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۷۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۹۲۶ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۵۲۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۹ هزار و ۳۶۰ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۳۵ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۷۲۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۲۵۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۸۲ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۴۷۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

***

چرا اصلاح‌طلبان مورد توجه جامعه نیستند؟

شرق نوشت:اصلاح‌طلبان به‌نوعی هر‌کسی را که نظراتی خلاف قطب مخالف یعنی اصولگرایان بدهد، اصلاح‌طلب در نظر می‌گیرند و این دایره در تمام این سال‌ها به قدری وسیع بوده است که به‌سختی می‌توان در بررسی آرای نیروهای اصلاح‌طلب یا نیروهای نزدیک به جبهه اصلاحات، تفکری واحد بیرون کشید.

چنین شرایطی به وضوح حکایت از نبود مانیفستی جامع در این جریان دارد؛ به نحوی که ممکن است از عضو جامعه روحانیت مبارز تا نیروهای نهضت آزادی و مشارکتی‌ها یا نیروهای نزدیک به دولت هاشمی همه ‌و همه را اصلاح‌طلب بدانیم بدون ‌آنکه رویه‌ای واحد میان ایشان پیدا کنیم.

روزگاری سعید حجاریان در وصف چنین شرایطی می‌گفت که اصلاحات «بین‌العباسین» شده است؛ یعنی از عباس عبدی تا عباس دوزدوزانی را می‌توان اصلاح‌طلب فرض کرد. این اصطلاح در ادبیات سیاسی به معنای باز بودن درهاي یک جبهه سیاسی تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد حالا این «بین‌العباسین» بیش از گذشته مشاهده می‌شود و حتی چنین شرایطی به سیاست‌ورزی عملی اصلاح‌طلبان نیز سرایت کرده است؛ به‌خصوص از سال 92 برخی اصلاح‌طلبان چنین تصور کردند که برای درامان‌ ماندن از ردصلاحیت‌ها می‌شود با نیروهای اصولگرای «معتدل» به وحدتی انتخاباتی رسید.

این تجربه حتما آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد موفق نبود اما سیاست ائتلافی جای خود را در اندیشه طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان باز کرد. به بیان دیگر اگر زمانی اصولگرایان اصلاح‌طلب‌شده، یک امر واقع بودند و ناگزیر چرخش فکری و سیاسی آنها را به سمت اصلاحات سوق داده بود،

حالا اصلاح‌طلبان برای شرکت در هر انتخابات فانوس به دست می‌گیرند و دنبال نیرویی اصولگرا که قدری ولو در یک حوزه مانند سیاست خارجی شبیه به اصلاح‌طلبان باشد، می‌گردند تا بتوانند با او وارد انتخابات شوند؛ نمونه‌اش حمایت بسیاری از اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است که البته ردصلاحیت لاریجانی از سوی شورای نگهبان موضوع را کن‌لم‌یکن کرد.

بازبودن درهای جبهه اصلاحات در نبود مانیفست واحد و لیدری منسجم یک پیامد منفی دیگر را هم به وجود آورده است؛ آنکه دیگر مردم با گزینه‌های بدلی اصلاحات به درخواست اصلاح‌طلبان تمکین نمی‌کنند و اگر روزگاری اصلاح‌طلبان می‌توانستند موج اجتماعی ایجاد کنند، در این سال‌ها دیگر چندان مورد توجه جامعه نیستند.

به‌ هر روی جبهه اصلاحات در مقطع کنونی باید مسیر آینده خود را روشن کند؛ اینکه قرار است باز هم هویت نامشخصی به سرمایه اجتماعی‌اش عرضه کند یا قرار است «اصلاحات» با «اصلاح‌طلبان» پیش برود؟»

***

واکنش کیهان به جوابیه عراقچی

کیهان درباره جوابیه عراقچی به این روزنامه نوشت: «درباره واکنش جناب عراقچی ذکر چند نکته ضروری است. نخست آنکه علیرغم همه انتقادهایی که به دست‌اندرکاران برجام وجود دارد، بی‌شک یک تار موی آنان با امثال شرمن که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران هستند قابل معاوضه نیست. گفتنی است این نکته را مدیر مسئول کیهان در مصاحبه چند سال پیش خود با خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درمیان گذاشته بود که بازتاب گسترده‌ای داشت و جناب عراقچی نیز از آن باخبرند.

نکته دیگر آنکه نقد مذاکرات پیشین و محصول آن یعنی برجام، نیازی به استناد به خاطره شرمن هم ندارد. وضعیت امروز برجام خود گویای همه چیز است. مذاکره‌کنندگان برجام متاسفانه خطوط قرمز متعددی را نقض کردند و نتیجه آن شد که امتیازات نقد دادند و وعده‌های نسیه گرفتند و وقتی آمریکا از برجام خارج شد دست ایران عملاً به جایی بند نبوده و دولت پیشین حتی نتوانست براساس سازوکار برجام اقامه دعوا کند و مجبور به اقامه دعوا در لاهه براساس عهدنامه مودت که مربوط به رژیم طاغوت است، شد!

و بالاخره بدیهی است که خدای نخواسته قصد اهانتی درمیان نبوده است.»

***

نظر رحیم‌پور ازغدی درباره مواضع روسای جمهور پس از مسئولیت

به گزارش خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسمی با بیان اینکه انتقاد از نظام باید عادلانه، دلسوزانه و در جهت حل مساله باشد و نه در جهت حذف افراد و گرفتن جای آنها، افزود: طبق قانون اساسی نمایندگان مجلس باید بر دولت و وزرا نظارت کنند و این نظارت نیز شامل وزارت کشور و عدم صدور مجوز برای انجام اعتراضات مردمی می‌شود؛ البته اگر مجلس نیز به وظیفه خود عمل نکند رسانه‌ها باید به این موضوع بپردازند و اگر رسانه‌ها نیز کوتاهی کردند می‌توان از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد. 

وی گفت: حکومت پهلوی، چون اصلاح ناپذیر بود و کسی حق نقد آن را نداشت یک سیستم فاسد بود و به صورت اتوماتیک وار به نشر فساد می‌پرداخت؛ اما امروز وضعیت کشور اینگونه نیست تا جایی که برخی روسای جمهور ما از بالا تا پایین قانون اساسی را زیر سوال می‌برند و اصلا مسئولان ما مسابقه می‌گذارند تا بگویند نسبت به دیگران اپوزیسیون‌تر هستند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: هم اکنون سه چهار نفر اپوزیسیون در کشور حضور دارند که همگی جزو روسای جمهور سابق بوده اند و اپوزیسیون‌های دیگری نیز وجود داشته اند؛ مثلا یکی از این اپوزیسیون‌ها بازرگان بود که خودش زمانی همه کاره مملکت بوده و یا یک زمانی آقای منتظری اپوزیسیون شد که خودش قائم مقام امام و نفر دوم کشور بوده و اصلا در مورد خیلی از کار‌ها خودش تصمیم گیری کرده است. در یک مقطعی هم بنی صدر اپوزیسیون بوده و بعد از آن هم هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد اپوزیسیون شدند و فکر می‌کنم روحانی هم در حال تبدیل شدن به یک اپوزیسیون است؛ البته تبدیل شدن این افراد به اپوزیسیون به معنای معیوب بودن سیستم نیست. معتقدم سیستم بیش از اندازه لوس است، چون باید یقه این افراد را بگیرد و به آن‌ها بگوید وضعیتی که امروز نسبت به آن اعتراض می‌کنید نتیجه تصمیمات خود شما بوده است، اما این کار را نمی‌کند.

وی بیان کرد: سیستمی که امکان اصلاح نداشته باشد و اجازه اصلاح را ندهد این سیستم فاسد است و حتما از هم فرو می‌پاشد و راهی هم جز براندازی آن نیست؛ اما در ایران راه برای اصلاح سیستم باز است تا جایی که در دولت خاتمی، احمدی نژاد و در دولت احمدی نژاد روحانی که هر کدام ضد دولت قبل از خود بودند رای می‌آورد و این بدان معناست که هم دموکراسی در چارچوب سیستم برقرار است و هم امکان اصلاح وجود دارد.

***

هشدار رئیسی به سفیر جدید انگلیس

 سید ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید انگلیس در تهران،  استقلال و آزادی را شعار اصلی مردم ایران خواند و تاکید کرد: کشور ما حقیقتا مستقل است و استقلال ما ادعایی نیست. شما با توجه به آشنایی خوبی که به زبان فارسی دارید، باید مفهوم واقعی این کلمات در ایران را برای دولتمردان خود تبیین کنید.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: روح استقلال و آزادی خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشورهای دیگر زورگویی می کند، زیر بار زور نمی روند و عکس العمل نشان می دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بهترین روش برای کارکردن و همکاری با ایران رعایت اصل احترام متقابل است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی هیچ حرف نادرست و برخلاف حق را نمی پذیرد و اروپا و غرب بر اساس تجربیات خود باید به ایران به عنوان یک کشور مستقل نگاه کنند.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه امروز حقوق بشر به یک حربه سیاسی برای ضربه زدن به کشورها تبدیل شده است خاطرنشان کرد: ما خود را موظف می دانیم به حقوق انسان براساس باورها و اعتقادات دینی احترام بگذاریم و شما می دانید خیلی از مدعیان حقوق بشر، چه رفتاری با ملت خود دارند.

رئیس جمهور خطاب به سفیر جدید انگلیس در تهران،گفت: حقایقی را که در ایران مشاهده می کنید به درستی و واقعی به کشور خود منعکس و منتقل کنید.

***

روحانی آینده‌ای در سیاست ایران ندارد

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص آینده این جریان سیاسی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان کاری که می‌کنند این است که چند ماهی صبر می‌کنند تا مدتی زمان سپری شود، دولت اشتباهاتی داشته باشد یا خیلی نتواند به وعده‌های خود عمل کند؛ در آن زمان محل فعال شدن و انتقاد آن‌ها به وجود خواهد آمد و دوباره به صحنه اعتراضات و سیاست بازخواهند گشت. وگرنه اینطور نیست که اکنون نتوانند صدایی در جامعه داشته باشند بلکه فضا فراهم نیست، چند ماهی که بگذرد فضا برای آن‌ها هم فراهم خواهد شد.

ایمانی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون پیش‌بینی از آینده سیاسی حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق ایران، ابراز داشت: درباره آینده سیاسی آقای روحانی من تصور نمی‌کنم که ایشان آینده خاصی به معنای اینکه در عرصه سیاست آینده‌ای داشته باشد، برایش چنین اتفاقی رخ بدهد.

وی ادامه داد: یعنی هیچ کدام از دو جناح سیاسی و همینطور سیاسیون و اهل فن و کسانی که کشور را اداره می‌کنند، هیچ کدام تمایلی به اینکه آقای روحانی مسئولیتی در کشور داشته باشد و بخواهد اصطلاحاً به عرصه سیاست بازگردد، ندارند. من تصور نمی‌کنم این موقعیت حداقل الان برای ایشان مهیا باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین اظهار داشت: ایشان به نظر من در همین شرایط کنونی خواهند بود یعنی نه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهند شد و نه عضو نهاد دیگری. ممکن است در یک اتاق فکری در جریان‌های سیاسی بخواهند از ایشان استفاده کنند که آن را هم بعید می‌دانم. در مجموع به نظر من فعلا وضعیت آقای روحانی همین شرایطی خواهد بود که اکنون هست.

***

تغییرات در طرح صیانت

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان, سید علی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، : طرح معروف به صیانت هنوز در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار نگرفته و جلسه‌ای هم برگزار نشده است.

وی ادامه داد: در نخستین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، انتخابات داخلی برای تعیین هیئت رئیسه برگزار خواهد شد و تلقی ما این است که بررسی طرح حداقل ۴ تا ۵ ماه زمان ببرد. نشست‌ها با کمک نمایندگان و مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش خواهد رفت. البته به احتمال زیاد، تغییرهایی در این طرح اعمال خواهد شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: ضعیف شدن اینترنت خانگی ارتباطی به این طرح ندارد. مگر همیشه سرعت آن مناسب بوده است؟ چنین ادعاهایی با چه مستنداتی و دلایل متقنی است؟ چه کسی ابلاغ کرده و کجا اجرا می‌شود؟ این نوع ادعاها از سوی عواملی است که دیدگاهشان به سوی غرب است، زیرا همه حیات و مماتشان را در این موضوع می‌بینند و سعی می‌کنند تخریب و فرار رو به جلو داشته باشند.

***

توصیه باهنر به رئیسی درباره وزرا

به گزارش فارس، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهیانه این تشکل سیاسی، اظهار داشت: بنده اوایل پیروزی جناب آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری طی جلسه ای به ایشان و آقای مخبر عرض کردم که مراقب باشید به دلیل مشغول شدن به مسائل روزمره، از استراتژی ها و برنامه های عمیق غافل نشوید بنابراین حتما باید کارکرد های تخصصی برای نظر دادن در خصوص اصلاحات اساسی تشکیل شود.

باهنر با بیان اینکه متاسفانه امروز شاهد این هستیم که  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان روزانه به نقدینگی کشور اضافه می شود، به نشست خود با رئیس مجلس اشاره و تاکید کرد: من به آقای قالیباف گفتم که در مجلس ۲ کار را انجام ندهید  و آنان اینکه هزینه های دولت را افزایش نداده و دولت را بزرگتر نکنند. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: متاسفانه امروز شاهد این هستیم که ۲۵ درصد به هزینه های دولت اضافه شده و با مطرح کردن مسائل متعدد دولت نیز بزرگ و بزرگتر می شود. 

وی با بیان اینکه عموما ساختار بوروکراسی کشور بسیار سنگین و لخت است، تصریح کرد: به آقای رئیسی هم گفتم هر وزیری که مسئول می کنید بگوئید پول نداریم اگر می توانی خلق ثروت کنید بسم الله وگرنه کاری پیش نمی رود. 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: سفره های آقای رئیسی به استانها کار خوبی است اما فقط کار این نیست. سفرهای استانی بر روی رشد سرمایه انسانی تاثیر دارد اما باید وعده ها محقق شود و بسیاری از مشکلات نیز از این مسیرها قابل حل شدن نیست.