توصیه رهبری به رئیسی درباره تشکیل دولت/ روایت روزنامه اصلاح‌طلب از نقاط ضعف ظریف/ روحانی آینده‌ای در سیاست ایران ندارد؟

  4000512100 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توصیه رهبری به رئیسی درباره تشکیل دولت/ روایت روزنامه اصلاح‌طلب از نقاط ضعف ظریف/ روحانی آینده‌ای در سیاست ایران ندارد؟

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۸۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۷۹ هزار و ۷۲۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۱ هزار و ۷۸۵ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بهشت زهرا بحرانی و غیرقابل تصور است

تعطیلی سراسری در صورت بسته شدن کل کشور موثر است/ اعمال تعطیلی رسمی سراسری هنوز معلوم نیست

رکورد واکسیناسیون روزانه با تزریق ۵۰۵ هزار دُز واکسن کرونا شکست

روایت یک پزشک از وحشتناک‌ترین روزهای کرونا/ حتی سرم و آب مقطر هم پیدا نمی‌شود

***

توصیه رهبری به رئیسی درباره تشکیل دولت

مراسم تنفیذ سیدابراهیم رئیسی در مقام ریاست جمهوری صبح امروز در حسینیه امام خمینی برگزار شد. 

در این مراسم سید ابراهیم رئیسی گفت: : پیام مردم در ۲۸ خرداد پیام تحول خواهی، عدالت خواهی و پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض بود. پیام ۲۸ خرداد پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بود. اینها پیام‌هایی بود که مردم با رای خود دادند و از دولت برخواسته از رای خود خواستند عدالت را تحقق بخشند و با فساد مبارزه کنند و به روابط ناسالم اداری و رانت خواری‌ها و هر گونه ضد ارزش پایان بدهد که هیچ گونه تناسبی با اساس انقلاب در این کشور ندارد. این پیام و خواست مردم بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تاکنون این رابطه بوده و از این پس نیز باید باشد تا مشکلات حل شود و باید در مقابل دشمنی دشمنان ایستادگی و مقاومت شود. آنچه مردم از دولت جدید خواستند یک تحول است. این تحول برای کشور اجتناب ناپذیر است و باید اتفاق بیافتد. برنامه دولت برنامه تحول است که به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مستند است.

وی تاکید کرد: در این تحول ضروری، لازم است همه فرهیختگان، اندیشمندان، مسئولان و دغدغه مندان نقش آفرینی کنند و همه مردم مشارکت کنند و به میدان بیایند، این کار انجام شدنی است. ما حتماً به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود اما حتماً سفره مردم و اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور افزود: گره به اراده بیگانگان نخواهیم زد و حتماً مسائل پیش روی دولت را دنبال می‌کنیم. مسائل ضروری و فوری وجود دارد که دولت، امروز با آنها مواجه است. مسأله کسر بودجه و ثبات در بازار سرمایه و بورس، مسأله مهم کنترل تورم و گرانی‌ها و مسأله کرونا که امروز موجب نگرانی مردم است و موضوع و مسأله آب و برق و بسیاری از نیازمندی‌هایی که امروز وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت ‌الله خامنه‌ای نیز در سخنانی با مسألت از خداوند متعال برای مبارک گرداندن این روز پر امید برای مردم و کشور، حضور ملت در انتخابات ریاست جمهوری را کاملاً پر معنا و نماد مردم‌سالاری دینی خواندند و با تشکر از «رئیس جمهور و دولت دوازدهم»، برای آقای رئیسی و همکاران دولت جدید نیز توفیق و عنایت ویژه الهی آرزو کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تکیه بر ارزش‌های انقلاب در تبلیغات انتخاباتی آقای رئیسی تأکید کردند: این مسیر درست باید ادامه یابد چرا که ملت را به حقوق اساسی خود می‌رساند و ایران را در جایگاه شایسته قرار می‌دهد.

رهبر انقلاب، ورود ملت به مسائل مختلف را کلید اصلی حل مشکلات خواندند و افزودند: پیگیری ارزش‌های انقلاب موجب افزایش انگیزه‌های مردم و ورود آنان به میدان می‌شود که این حضور بی بدیل و بی‌جایگزین، بسیار مغتنم و کارگشا است.

رهبر انقلاب با اشاره به شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی مبنی بر «مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن»، گفتند: مردمی بودن موضوع بسیار مهمی است و رییس‌جمهور محترم و همکارانشان باید تلاش کنند این شعار در واقعیت محقق شود و به معنی واقعی و بدون در نظرگرفتن امتیازهای طبقاتی و گروهی، در میان همه مردم باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند: البته حضور در میان مردم نباید موجب غافل شدن از ارتباط با نخبگان شود و ارتباط و تبادل نظر با نخبگان، لازم و مفید است.

رهبرانقلاب با تأکید بر اینکه دولت باید مظهر وفاق ملی و نگاه ملاطفت آمیز به عموم مردم باشد، افزودند: یکی از کارهای مهمی که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند، تعهد به گفتگوی صادقانه و بدون پیرایه‌های سیاسی با مردم است. باید با مردم صادقانه حرف زد، مشکلات و راه‌حل‌ها را گفت و توقعات را بیان کرد و کمک‌های لازم را نیز به مردم تقدیم کرد.

ایشان سرعت عمل در تشکیل دولت را ضروری خواندند و افزودند: در تشکیل دولت ان‌شاءالله سرعت عمل به خرج داده شود. شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تأخیر شود. رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرا و هم مجلس محترم در اظهارنظر درباره وزرا شتاب به خرج دهند و ان‌شاءالله زودتر دولت تشکیل بشود و مشغول به کار شود.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: مردم پاسخ قاطعی به توطئه تحریم انتخابات دادند/ جابجایی آرام دولت‌ها نشانه وجود عقلانیت و طمأنینه در کشور است

رییسی: پیام ۲۸ خرداد، تغییر وضع موجود بود

***

روایت روزنامه اصلاح‌طلب از نقاط ضعف ظریف

شرق نوشت: «محمدجواد ظریف اگرچه دنیای بین‌الملل را خوب می‌شناخت و بر فرهنگ آمریکایی مسلط بود، اما به همان اندازه فضای سیاست داخلی ایران را نمی‌شناخت. او در دولت یازدهم بیشترین ضربه را از فضای مسموم سیاست داخلی خورد. از آنجا که برخی حرف‌هایی را زد که برای او به‌عنوان وزیر خارجه دردسر شد...

یکی‌دیگر از پاشنه آشیل‌های ظریف حتما حضور پررنگ رسانه‌ای او بود. اگرچه این حضور اوایل کار او جذاب بود و زمانی که برجام میوه‌ای دلخواه بود، همه مصاحبه‌های ظریف را با ولع می‌خواندند، اما با از‌دست‌رفتن برجام و پیچیده‌شدن وضعیت، فضا تغییر کرد.

عمدتا مصاحبه‌های او به جدل روزهای آینده تبدیل می‌شد یا دوقطبی برجام و غیر برجام را تشدید می‌کرد. در‌حالی‌که وزیر خارجه وظیفه داشت تصویر شفاف‌تری از ایران به افکار عمومی جهان بدهد، با جدل داخلی بر سر سیاست خارجی، او اغلب درگیر مصاحبه با رسانه‌های داخلی بود تا در فضای ملتهب داخلی روشنگری کند؛ یعنی افتادن در ماز پیچیده‌ای که تماما برد داخلی داشت و در فضای بین‌المللی کمکی به دیپلماسی نمی‌کرد.

ظریف آخرین تیر را هم از ناحیه همین مصاحبه خورد؛ وقتی مصاحبه‌ای برای ثبت در آرشیو دولت انجام داد و نکات حساسیت‌برانگیزش از درزهای دولت خارج شد تا او را به‌عنوان سردار دیپلماسی مقابل مرد میدان قرار دهد. ظریف تنها بود؛ در توییتر خودش باید جواب می‌داد، در مجلس و در دولت و در رسانه داخلی و خارجی نیز. این همه از میل شدیدش به دیده‌شدن نبود.

او به‌واقع در رأس سیستمی قرار گرفته بود که مجبور بود همه فشارهایش را خودش تحمل کند. حتی سفرایش با اینکه چهره‌های عمدتا برجسته‌ای اعزام شده بودند، نتوانستند گرهی از روابط ایران با کشورهای مقصد باز یا گشایشی ویژه حاصل کنند.»

***

روحانی آینده‌ای در سیاست ایران ندارد؟

حسین نقاشی، عضو شورای مرکزی حزب اتحادملت در گفت‌وگو با «صبح‌نو»، با بیان اینکه روحانی در آینده به محاق خواهد رفت و در کوتاه و میان‌مدت چهره‌ای سوخته خواهد بود، گفت: آقای روحانی توانایی سازماندهی هیچ جریانی را ندارد و هیچ بخشی از جریان اصولگرایی هم ایشان را برنمی‌تابد. راست سنتی هم اگر بخواهد به کسی تمایل یابد، آن شخص آقای لاریجانی خواهد بود، نه حسن روحانی چون روحانی نمره منفی بالایی دارد اما لاریجانی در همان جریان و حتی در میان مردم، به اندازه روحانی رأی منفی ندارد. 

وی با بیان اینکه هیچ جریان سیاسی معقولی در کوتاه‌مدت یعنی 6ماه آینده و میان‌مدت یعنی تا انتخابات 1404 خود را به روحانی نزدیک نخواهد کرد، اضافه کرد: آقای روحانی پتانسیل ایجاد یک جبهه سیاسی جدید را هم ندارد چون ایجاد جبهه باید با نیروهای سیاسی موجود باشد... فروکاسته شدن آقای روحانی در دوره دوم ریاست‌جمهوری، آنقدر شدید بود که هیچ لایه اجتماعی موثری را نمی‌شناسم که بخواهد علنی با او کاری را پیش ببرد.  بنابراین آقای روحانی نمی‌تواند جبهه سیاسی جدید را شکل بدهد چون هیچ نیروی همراه و همسویی با خود را ندارد. هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان و هم نیروهای مستقل احساس می‌کنند اگر بخواهند با روحانی کار کنند، چهره‌شان ملکوک خواهد شد.

وی با اشاره به احتمال بازسازی چهره روحانی در بلندمدت گفت: در مورد احمدی‌نژاد شاهد بودیم که ردصلاحیت او در انتخابات 1400 در مقایسه با ردصلاحیت او در انتخابات96، موج بیشتری ایجاد کرد. واقعیت این است که احمدی‌نژاد با گارد رادیکال و آوانگارد توانست بخشی از جامعه حتی آن بخش‌هایی که اصلا به او رأی نداده را تحت‌تاثیر قرار بدهد.  من فکر می‌کنم روحانی به‌خاطر آن ذات محافظه‌کار و سنتی‌ای که دارد، نتواند مانند احمدی‌نژاد جامعه را تحت‌تاثیر قرار بدهد.  

نقاشی در این‌باره اضافه کرد: البته آن چیزی که اجازه نمی‌دهد من با قاطعیت بگویم روحانی با ساختار درنخواهد افتاد، اظهارات او در انتخابات سال96 است که تا اندازه‌ای بی‌ترمز شده بود و عبارت «دولت تفنگدار» را در آن برهه مطرح کرد. منظورم این است که روحانی شاید در بلندمدت، با طرح نقدهای رادیکال به حاکمیت بخواهد خود را در میان بخشی از جامعه بازسازی کند.

***

آذری‌جهرمی: طراحان طرح صیانت به اهداف مدنظر نمی‌رسند

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایرنا درباره فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: برای ما همین بس بود که توفیق داشتیم در شرایطی که کرونا دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و مشکلات زیادی ایجاد کرده بود، فضای مجازی کورسوی امیدی برای فعالیت‌های ۱۴ میلیون معلم و دانش‌آموز و ۴ میلیون استاد و دانشجو، بسیاری از کسب و کارها، مدافعان سلامت و مبلغان دینی فراهم آورد تا خلاءهای ناشی از فراگیری کرونا را در کشور پر کند.

وی افزود: با وجود همه ایرادهایی که می‌گیرند، این زیرساخت ارتباطی فراهم شد؛‌ البته ایرادات را روی چشم می گذاریم و امیدواریم مسائل حل شود اما نمی توان از تحولات بزرگ و اتفاقاتی که در زمینه ارتباطات و فضای مجازی روی داده و خدماتی که برای مردم فراهم کرد، چشم پوشی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره طرح صیانت از کاربران فضای مجازی گفت: من نظراتم را درباره این طرح به طور کاملا شفاف در فضای مجازی نوشتم و نظر وزارتخانه را منعکس کردم. ضرر این پیش نویسی که روی میز است، بسیار زیاد است و طراحان آن به اهداف مدنظر نخواهند رسید. امیدوارم آنچه در نهایت تصویب می‌شود به سود ملت باشد.

***

نمره محسن هاشمی به عملکرد خودش در شورای شهر

به گزارش فارس، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه آخرین صحن شورای پنجم در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نمره شما به خودتان نسبت به فعالیت‌هایتان چند است، اظهار داشت:‌ من به خودم در شورای شهر نمره 15 می‌دهم.

وی گفت:  توسعه حمل و نقل عمومی و برطرف نشدن آسیب‌های اجتماعی دو نکته و رکن مهمی است که شورای ششم باید به صورت جدی پیگیری کند.

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: البته نمی‌گویم که این کارها در شورای پنجم بر زمین ماند بلکه منظورم این است که این اقدامات تکمیل نشد.

***

رئیسی نباید به کسی باج بدهد

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با برنا، در رابطه با  آسیبی که با سهم خواهی به کابینه رئیسی در ابتدای کار وارد شده است، اظهار کرد: این موضوع سنت دیرپایی است. یعنی جریانات مختلف در کانون‌های تعیین‌ کننده تلاش می‌کنند که آن را از آن خود بشناسند این واژه در مورد آقای رئیسی هم صادق است. برخی افرادی که در ایجاد ستادهای مردمی سرمایه‌گذاری کردند، سعی‌شان بر گرفتن سهمی از او است اما رییسی نباید باج بدهد. 

او افزود: خوشبختانه عملکرد آقای رئیسی به گونه‌ای بوده است که تاکنون با شخصی ملاقات نکرده است اگر سهم خواهی هم صورت گرفته به نحوی غیرمستقیم بوده است. یعنی تا به حال به هیچکس نه قولی داده و نه مذاکره‌ای با کسی داشته است. در واقع برخی اصولگرایان وصولگرا هستند این کلمه، نه نصیحتی است و نه ارشادی. این امری است که همه مسندداران قدرت تلاش می‌کنند تا همگون‌های خود را مثلا حتی در مسند قدرت قرار دهند. بنابراین، این مطاب حتما به عنوان یک سنت غلط باید کنار گذاشته یا از آن گریز شود تمهیدات تاکنون خوب بوده‌اند.

سلیمی نمین تاکید کرد: باید دید که نوع مواجهه مجلس با آن چگونه است،  باید دید که آیا امکان دارد این تمهیدات برای جلوگیری از سهم خواهی تا انتها حفظ شود یا خیر. 

***

واکنش چمران به اختلاف در انتخاب شهردار تهران

مهدی چمران رئیس موقت شورای ششم تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره نهایی شدن انتخاب شهردار در پایتخت اظهار داشت: صبح امروز سردار احمدی‌مقدم در حال ارائه برنامه‌های خود در شهرداری تهران است و پس از آن محسن پیرهادی برنامه‌هایش را برای منتخبین بیان می‌کند.

وی افزود: بعدازظهر امروز نیز جلسه‌ای در مورد تنظیم برنامه‌های داخلی شورا و روش‌های داخلی خواهیم داشت.

چمران در مورد اختلاف پیش آمده میان منتخبین شورای ششم  جهت انتخاب شهردار گفت: این اختلاف نظر طبیعی است به هر حال همه یک نظر واحد برای انتخاب شهردار ندارند و گزینه ها موافق و مخالف دارد که البته همیشه تضارب آراء وجود داشته و این موضوع مشکلی ندارد.

وی گفت: هنوز معلوم نیست برای مرحله پایانی 3، 2 یا یک گزینه نهایی انتخاب کنیم ولی امروز عصر یا فردا صبح نتیجه قطعی اعلام می‌شود.