پیش‌بینی زیباکلام درباره آینده برجام/ توضیحات ربیعی درباره بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین/ روزنامه اصلاح‌طلب: ظریف وزارت خارجه را ویران کرد/ تحلیل عطریانفر درباره آینده سیاسی روحانی

گروه سیاسی الف،   4000429079 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پیش‌بینی زیباکلام درباره آینده برجام/ توضیحات ربیعی درباره بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین/ روزنامه اصلاح‌طلب: ظریف وزارت خارجه را ویران کرد/ تحلیل عطریانفر درباره آینده سیاسی روحانی

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۶۱۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۱۴ هزار و ۹۹۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۱۳ دُز رسید. به این ترتیب در شبانه روز گذشته بیش از ۴۲۴هزار دوز تزریق واکسن در کشور صورت گرفته است.

از دیروز تا امروز ۲۹ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۴۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۷۶ هزار و ۱۴۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر رسید.

پاسخ نمکی به منتقدان درباره واکسیناسیون

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در سی و هشتمین آیین پویش ره سلامت در خرم آباد لرستان با بیان اینکه مسئولیت آوردن واکسن با وزیر بهداشت نیست، ادامه داد: ببینید در کدامیک از کشورهای جهان وزیر بهداشت مسوول آوردن  واکسن است؛ بروید مطالعه کنید. عزیزانی که در افکار عمومی می‌گویند که وزارت بهداشت در آوردن واکسن قصور کرد، مثل آنکه کوچک ترین مشکل پیش می‌آید و مسئول را وزارت بهداشت می دانند؛ اما وقتی سفره‌های آنچنانی در انتخابات شوراها می‌اندازند، راه ها باز است و هیچ محدودیتی نیست، کسی پاسخگو نیست، ولی اگر یک جا یک آمپول رمدسیویر کم شد وزیر بهداشت باید جواب دهد. هیچ جای دنیا واکسن را وزیر بهداشت نمی‌آورد. وزیر بهداشت ساختار تلقیح و تزریق را تنظیم می کند، اما ما این کار را هم داریم انجام می دهیم.

نمکی با بیان اینکه دیروز  واکسیناسیون از مرز ۴۰۰ هزار تزریق رد شد، گفت: رکورد تازه‌ای خلق خواهد شد، قول داده بودیم در آینده‌ای نزدیک از مرز ۴۰۰ هزارتا عبور می‌کنیم که دیروز گذشتیم و افتخار آمیز گذشتیم. امروز نیز از این مرزها هم خواهیم گذشت.

وزیر بهداشت گفت: ایران تمام تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های ساخت واکسن در دنیا را دارد. عده‌ای در ابتدای ساخت واکسن خندیدند، بعد که ساختیم گفتند چرا همه را یک کاسه نکردید؟. ما روز اول نمی‌دانستیم کدام پلتفرم جواب خواهد داد، می‌دانستیم اگر یکی زمین بخورد آن یکی را داشته باشیم و هیچ پلتفرمی به تنهایی پاسخگوی نیاز ملی ما نیست. ما کشوری هستیم که نقطه امید خیلی از کشورهایی هستیم که قُلدرها به آنها واکسن نمی‌دهند. ما پیوستیم به یکی از واکسن سازی‌های بزرگ دنیا که غول واکسن سازی دنیا است و این افتخار بزرگی است.

بیشتر بخوانید:

اطلاعیه کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در خصوص روز عرفه و اعیاد قربان و غدیر

نمکی: مسئولیت واردات واکسن با وزارت بهداشت نیست/ واکسیناسیون باید سرعت یابد

***

پیش‌بینی زیباکلام درباره آینده برجام

صادق زیباکلام درباره آینده توافق برجام به آرمان ملی گفت: «اکنون که در اواخر تیر و اوایل مرداد ماه هستیم و تا پایان این ماه نیز دولت آقای رئیسی به مجلس معرفی خواهند شد من معتقدم که قطعا توافق صورت خواهد گرفت. من معتقدم که دلیل عدم توفیق در مذاکرات را می‌توان در تغییر دولت در ایران و دلایل دیگر دید.

اساسا توافق با آمریکا بر سر مساله هسته‌ای بخش‌های مختلفی دارد.  یک بخش آن آزاد شدن بخشی از دارایی‌‌های ایران است. نفتی که ما فروختیم و به واسطه تحریم‌ها نتواستیم پول آن را وارد کشور کنیم. حدس زده می‌شود که بین 45 تا بعضا 70 میلیارد دلار دارایی‌های ما است که به واسطه تحریم‌ها نتوانستیم جابه‌جا کنیم.

فکر می‌کنم در مرحله اول بخشی از این دارایی‌‌ها که رقم قابل ملاحظه‌ای است آزاد خواهد شد. اما فکر نمی‌کنم مثل توافق سال 94 با اوباما همه را در اختیار دولت ایران قرار دهند  بلکه بخشی در اختیار دولت ایران قرار می‌گیرد ولی بخش دیگر به صورت واکسن، دارو، ماشین‌آلات و مواد غذایی خواهد بود.

در مقابل این آزاد شدن نیز ما دوباره در چارچوب برجام باز خواهیم گشت و تمام فعالیت‌هایمان زیر نظر آژانس خواهد رفت. البته به این سادگی نخواهد بود، چرا که آمریکایی‌ها اصرار خواهند کرد که ما نسل جدید سانتریفیوژها را کنار بگذاریم. اما ایران کنار نمی‌گذارد و به عنوان تحقیقات پیش می‌برد.

البته معتقدم اینها در نتیجه مذاکرات انجام خواهد شد و در حقیقت فعالیت هسته‌ای کشورمان دو مرتبه تحت نظر آژانس خواهد رفت. در مقابل نیز مقداری تحریم‌ها لغو شده و جریان سوئیفت به کار می‌افتد.

در خصوص FATF نیز معتقدم که ایران عقب نشینی خواهد کرد و  ما به FATF خواهیم پیوست. چون اگر نپیوندیم تحریم‌ها هم برداشته شود به این سادگی نمی‌توانیم از سیستم بین‌المللی انتقال ارز استفاده کنیم. بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه تکلیف FATF را روشن کنیم.»

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از طرح  نمایندگان مجلس درباره فضای مجازی

روزنامه اصولگرای فرهیختگان با انتقاد از «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نوشت: «کجای دنیا در چه مدلی از حکمرانی، در دوران انتقالی دولت‌ها، رفتن دولت قبلی و استقرار دولت جدید با این شبکه عظیم مسائل و مشکلاتی که باید زود و اورژانسی درمان شود، نظام تقنینی و نمایندگان همین مردمی که از این مسائل و مصائب رنج می‌برند، دست روی موضوعی می‌گذارند و بر آن پافشاری می‌کنند که هیچ‌کس در منظومه نیازها و اولویت‌هایش برای آن جایی خالی نکرده و به آن توجهی نمی‌کند؟

منطقی‌اش را هم که بخواهیم بررسی کنیم جز این نیست، خصوصا در شرایطی که مردم جنوب و شمال و شرق و غرب از بی‌آبی و بی‌پولی و بی‌سرپناهی و بیماری کارد به استخوان‌شان رسیده و عده‌ای از آنها هم به خیابان‌ها ریخته‌اند، چرا باید بخشی از طبقه نخبگانی جامعه و حتی مردم عادی درگیر مسائلی نظیر ساماندهی فضای مجازی شوند.

ولو به قید فوریت و بر فرض اینکه به هردلیلی این موضوع هم حائز اهمیت بسیاری است، چرا التهاب ناشی از چنین طرح و تصمیماتی به جامعه تزریق و مدام به آن شوک وارد می‌شود.

اصلا این چند سال، نمایندگان مجلس و دغدغه‌مندان فضای مجازی کجا بودند که حالا که اینستاگرام چهل‌وچند میلیون مخاطب و تلگرام و واتساپ و... هم میلیون‌ها نفر را به خود جذب کرده‌اند و محتوا به خوردشان داده‌اند، یادشان افتاده که باید سامانی به این فضا بدهند؟

قبل و بعد از گذار از مشکلات موجود امکان پرداخت به این مساله نبود؟ حداقل برای حفظ ظاهر هم شده، بهتر نبود که چنین طرح‌ها و اهدافی بعد از گذار از شرایط بحرانی روی میز بیاید و بهتر و با فراغ‌بال بیشتر تصمیم‌گیری شود؟»

***

روزنامه اصلاح‌طلب: ظریف وزارت خارجه را ویران کرد

جاوید قربان اوغلی، دیپلمات بازنشسته در شرق نوشت: «تردید ندارم که نام ظریف با «شاهکار دیپلماسی برجام» و نقش برجسته و بی‌بدیل وی در تاریخ دیپلماسی کشور ماندگار خواهد بود. بارها نوشته‌ام و عمیقا اعتقاد دارم برجام کشور را از فاجعه‌ای رهانیدکه می‌توانست کشور را در معرض مخاطره قرار دهد.

ولی موضوع این یادداشت ساختار و سازمان وزارت خارجه است. ظریف «حاکمیت میدان بر دیپلماسی» را دلیل بسیاری از ناکامی‌های خود در مدیریت هشت‌ساله‌اش بر دستگاه دیپلماسی بر‌شمرده است. به تأیید اکثر قریب‌به‌اتفاق کارشناسان وزارت خارجه، وزیر خارجه دولت «تدبیر و امید» خود در رقم‌زدن وضعیتی که به آن اعتراف کرد، نقش برجسته‌ای داشت.

سازمان و ساختار وزارت خارجه را در ‌نهایت بی‌توجهی، بدون هر‌گونه مطالعه اولیه و با وجود مخالفت اکثر‌ قریب‌به‌اتفاق کارشناسان و مدیران و تحمیل هزینه‌های میلیاردی به هم ریخت. اقدامی پرهزینه، بی‌نتیجه که متعاقبا به آن اعتراف و در‌صدد اصلاح آن بر‌آمد. در عرض چند سال چهار بار دست به تعویض «معاون اداری- مالی » زد که در سازمان وزارت خارجه به دلیل اهمیت این پست در حفظ ساختارها‌ از آن به‌عنوان « معاون ثابت اداری- مالی» یاد شده است.

کار کارشناسی را با این استدلال «که من خودم از همه کارشناس‌ترم» در صندوقچه گذاشت که نتیجه محتوم آن بی‌انگیزه‌شدن بدنه کارآمد و مجیز‌گویی اقلیت بی‌هنر و بی‌سواد کارشناسان بود که تیر خلاص آن نیز در جلسه بررسی تغییر ساختار معادل‌سازی سازمان عریض و تخصصی تحت امر خود با بیست‌و‌چند نفر دانشجو بود.

روابط دوجانبه با کشورها و به‌خصوص همسایگان را آگاهانه‌ یا به دلیل سابقه طولانی کار در عرصه «روابط بین‌الملل» تعطیل کرد و به تعبیر مخالفانش سیاست خارجی کشور را به زلف برجام گره زد. در آخرین سال‌های مسئولیت و تحت فشارهای داخلی از «دو ابر اولویت اقتصادی و همسایگان» سخن گفت که در عرصه عمل به اندازه سر سوزنی اجرائی نشد.

در انتخاب مدیران ارشد، مشاوران و سفرا، اصل را نگاه ترجیح بلا‌مرجح همکاران سابق خود در بخش بین‌المللی بر کارشناسان لایق‌، دلسوز و کاردان بخش‌های دوجانبه قرار داد‌. برون‌سپاری مسئولیت‌ها و مأموریت‌های وزارت خارجه در دوره ایشان همچنان ادامه یافت که به تعبیر دوستان صاحب‌فکر وزارت خارجه در خوشبینانه‌ترین تحلیل «استراتژی بقای خود» با راضی‌نگه‌داشتن نهاد‌های تأثیر‌گذار در سپهر سیاسی کشور بود...

از مهم‌ترین مسئولیت‌ها در کابینه رئیسی ترمیم به‌شدت آسیب‌دیده (اگر نگوییم ویران‌شده) وزارت امور خارجه در نظام سیاسی و بازسازی نقش و جایگاه دستگاه دیپلماسی در روند تصمیم‌سازی روابط خارجی کشور است.»

***

توضیحات ربیعی درباره بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این سوال که شایعاتی مبنی بر ارسال نامه ای توسط جو بایدن برای ایران مطرح شده، آیا چنین نامه ای صحت دارد و محتوای آن چیست؟ تصریح کرد: این خبر در حد گمانه زنی رسانه ای است و مراجع رسمی چنین چیزی را تایید نمی‌کنند.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزها و همزمان با پایان کار دولت دوازدهم، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره دلایل امضانشدن تفاهمی مجدد بر سر بازگشت به برجام مطرح می‌شود؛ علت اصلی این امر چیست و توفیقات دولت در این مسیر تا چه حد و در چه مواردی بود؟ اظهار کرد: تا جاییکه به محدوده اختیارات دولت دوازدهم مربوط بوده، بخش اصلی مذاکرات انجام شده و تفاهم‌های اولیه در رفع قسمت عمده تحریم‌ها صورت گرفته است. با این حال، کمیته شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب در آذر ۱۳۹۹، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داده است.

سخنگوی دولت افزود: به این ترتیب، با نظر نهایی نهادهای عالی تصمیم گیر مبنی بر تداوم مذاکرات تا دستیابی به همه خواسته‌های مطروحه در این قانون، مذاکرات به بعد از انتقال کامل دولت موکول شده است و مسئولیت آن نیز بر عهده تیم جدید مذاکرات خواهد بود. مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام، همواره بر اساس دستورالعمل‌های نهادهای بالادستی تهیه و پیگیری شده است.

بیشتر بخوانید:

ربیعی: مواضع ایران درباره برجام براساس دستورالعمل نهادهای بالادستی است/ واکسیناسیون مطابق برنامه پیش می رود

***

تحلیل عطریانفر درباره آینده سیاسی روحانی

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران درباره آینده سیاسی روحانی پس از اتمام ریاست جمهوری به خبرآنلاین گفت: «ما شاهد سنت خوبی از ناحیه رهبری هستیم، اینکه شخصیتهایی که در موقعیتهای برجسته در کشور مسؤلیت داشتند به خصوص رؤسای جمهور، در پایان دوران خدمتشان مورد احترام رهبری قرار می گیرند و معمولا به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت می شوند و این تجربه ای است که در دوران گذشته شاهد آن بودیم و ایشان نسبت به این قضیه با اهتمام ویژه ای اقدام میکرده اند. 

اولین تجربه این موضوع به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برمی گردد، اگرچه زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بودند همزمان رئیس مجمع هم بودند (به عنوان یکی از رؤسا و اعضای قوای سه گانه) لیکن در سال ۱۳۷۶ که مسؤلیت ایشان تمام شد،  موقعیت ریاست مجمع ایشان ابقا شد که تجربه ارزشمندی بود و بیشتر به این موضوع برمی گشت که تجارب رؤسای جمهور که هشت سال در پست مدیریت اجرایی درنگ کرده اند ، می تواند به نفع مدیریت بعدی مورد استفاده قرار گیرد و در اختیار مدیران جدیدی باشد که می خواهند مسؤلیت خود را دنبال کنند.

تصور می کنم برپایه این فرآیند در مقطع بعد از پایان دولت آقای خاتمی هم، از ایشان برای حضور در مجمع دعوت شده باشد یعنی من احتمال می دهم که این اتفاق افتاده باشد ولی چون از طرفی رهبری کسی را الزام نمی کنند یعنی علی الاصول پیشنهاد آن از ناحیه رهبری میتوانسته مطرح باشد ولی قاعدتا موافقت اولیه فرد هم باید گرفته شود، بنابراین تصور می کنم اگر از ناحیه آقای خاتمی تمایل و اقبالی هم صورت می  گرفت منطقاً ایشان هم به عنوان عضو مؤثر و تعیین‌کننده مجمع تشخیص مصلحت می توانستند در آن نهاد حضور داشته باشد.

در ادامه آقای احمدی نژاد هم همین موقعیت را پیدا کرد گرچه قدر ناشناسی و ناسپاسی کرد و از حریم حکم رهبری را با موضعگیری‌های عجیب و غریب خود صیانت نکرد. علی القاعده آقای روحانی هم در ادامه این سنت پیشین از ناحیه رهبری، به عنوان عضو مجمع تشخیص درصورت تمایل دعوت به حضور خواهد شد.

اما در رابطه با صلاحیتها و قابلیتهایی که در آقای روحانی سراغ دارم فکر می کنم که رهبری درصورت اعلام تمایل وی و توافق ایشان علاوه بر مسؤلیت عضویت او در مجمع تشخیص چه بسا در دوره ای که مسؤلیت آقای صادق لاریجانی تمام شود، بنا باحراز صلاحیت و قابلیت‌های منحصر به فرد آقای روحانی در قیاس با اعضای فعلی مجمع، ریاست را به عهده آقای روحانی واگذار خواهند کرد. این رویکرد منطقی که نشان از اهتمام ویژه رهبری دارد بر اینکه تجاربی که رؤسای جمهور به دست آورده اند در اختیار مدیران جدید قرار گیرد دلالت می کند.»