آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان باقی ماند/ جهانگیری در سودای رهبری اصلاح‌طلبان / راه سوم رئیسی در سیاست خارجی/ بهانه‌ای جدید در ناکامی  مذاکرات برجامی/ وعده واعظی درباره واردات واکسن

گروه سیاسی الف،   4000423091 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان باقی ماند/ جهانگیری در سودای رهبری اصلاح‌طلبان / راه سوم رئیسی در سیاست خارجی/ بهانه‌ای جدید در ناکامی  مذاکرات برجامی/ وعده واعظی درباره واردات واکسن

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۵ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۳۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۷۱۶ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۳۹۱ نفر رسید.

وعده واعظی درباره واردات واکسن

به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره روند واکسیناسیون در کشور، اظهار کرد:  با توجه به هدف‌گذاری‌هایی که برای افراد بالای 60 سال شده بود و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و کسب‌ و کارهایی که با مردم ارتباط دارند واکسیناسیون را ادامه داده‌ایم. می‌خواهیم قدمی فراتر برویم و به دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، هستیم.

وی ادامه داد: ما نیازمند این هستیم که سرعت بیشتری به خرج دهیم. طبق برنامه ریزی قبلی به سرعت واکسن‌هایی که خریدیم می‌آیند. فردا محموله ای دیگری می رسد. نزدیک سه میلیون آستارازنکا از ژاپن می‌آید. هفته‌ای یک و نیم میلیون دز از کشوری دیگری می آید. واکسن های داخلیمان خیلی خوب کارشان پیش می رود. با این چارچوب اگر اتفاقی مثل سه هفته قبل نیافتد می توانیم با همان برنامه ریزی کارمان ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید:

واعظی: هفته‌ای ۱.۵ میلیون دوز واکسن وارد خواهد شد

***

راه سوم رئیسی در سیاست خارجی

حسن غفوری فرد، فعال سیاسی اصولگرا درباره اولویت کاری رئیسی به ایران گفت: «مهم‌ترین چیز این است که مدیریت اقتصادی ما بویژه از دوران آقای احمدی‌نژاد سال هاست تعادل خود را از دست داده. باید این تعادل برگردد. حالا یعنی چه؟ یعنی اینکه نه اجازه دهیم شعار و آرمان‌گرایی بدون پشتوانه جای برنامه را بگیرد و نه اینکه به بهانه مشکلات، آرمان‌ها و ایده‌های بلند پروازانه داخلی را فراموش کنیم. در دولت آقای احمدی‌نژاد خیلی به سمت شعارزدگی رفتیم و در دولت بعد بیش از اندازه به اسم واقع گرایی، از ایده‌های خود دست کشیدیم.

این شعارها الان هیجان زیاد و جذابی دارند اما تیم آقای رئیسی نباید اجازه رشد به آنها بدهد. نکته بعد اینکه باید از ظرفیت نیروی انسانی کشور و انباشت تجربی کشور بهره گرفته شود و نگاه حذفی به حوزه منابع و نیروی انسانی نداشته باشیم. مسأله شفافیت و مبارزه با فساد و اصلاح قوانین و مقررات کشور هم بسیار ضروری است.

تیم اقتصادی آقای رئیسی را باید نخبگان واقعی اقتصادی تشکیل دهند نه آنهایی که در اقتصاد شعارهای قشنگ و بزرگ می‌دهند. برخی سهم خواهی‌ها هم می‌تواند برای دولت بعدی یک سم مهلک باشد که امیدوارم آقای رئیسی به دام آن نیفتند. ضمن اینکه ادامه همان جدیتی که در مبارزه با فساد به‌عنوان رئیس قوه قضائیه داشتند در اینجا هم مهم و حیاتی است.»

غفوری فرد درباره سیاست خارجی رئیسی گفت: «نگاه تعاملی عملاً آورده‌ای برای ما نداشته. نمی‌خواهم بگویم نگاه تقابلی می‌تواند خوب باشد. مسأله این است که چقدر واقع بین باشیم. همان قدر که شعار «تحریم‌ها کاغذ پاره است»، غیر واقع بینانه بود این نگاه که «با برجام همه چیز حل می‌شود» هم غیر واقع بینانه است.

من معتقدم آقای رئیسی احتمالاً در دولتش به‌سمت هیچ کدام از این دو نگاه نخواهد رفت و راه سومی را در پیش می‌گیرد که هم متوجه ظرفیت داخل است، هم سیاست خارجی را صرفاً در غرب خلاصه نمی‌کند و هم اینکه از آن طرف به سمت تنش بی‌جهت و بدون حاصل نخواهد رفت.

این مسیر عقلانی است که فکر می‌کنم تأثیر مثبت تری هم بر اقتصاد بگذارد. ما هم در داخل ظرفیت‌های بسیاری برای فعال کردن داریم و هم در کشورهای اطراف خودمان یا بخش‌های دیگر دنیا. من معتقدم در دولت آقای رئیسی قطعاً این ظرفیت‌ها معطل برخی اقدامات نخواهد ماند.»

***

پیشنهاد تشکیل قرارگاه معیشت توسط رئیسی

جام جم نوشت: «با این‌که یک‌سال و نیم از شروع روزهای کرونایی می‌گذرد و تیرماه ۱۴۰۰ هم از راه رسیده اما کرونا هنوز هم از معیشت و اقتصاد مردم قربانی می‌گیرد و سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی هم مرهم زخم‌های معیشتی نشده. این روزها که امید مردم کم‌رونق و مدیریت اقتصادی کشور کم‌جان شده،‌ ایده تشکیل «قرارگاه معیشتی» می‌تواند فضای همگرایانه و همدلانه در لایه مسؤولان و مدیران کشور در جهت رفع مشکلات حاد معیشتی مردم ایجاد کند و شاید راه برون‌رفت از آشفتگی‌های اقتصادی باشد...

در بازه پیش‌رو و روزهای جدید دولت سیزدهم هم اگر یک تیم عملیاتی و میدانی متشکل از مسؤولان سه قوه،‌ دستگاه‌های دولتی مرتبط یعنی وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و جهاد در کنار بانک مرکزی بتوانند از ظرفیت نهادهای غیردولتی مثل ستاد اجرایی فرمان امام،‌ بنیاد مستضعفان،‌ بسیج و حتی سازمان بهزیستی استفاده کنند،‌ سفره مردم از تکانه‌های شدید اقتصادی مصون می‌ماند.

البته این ایده اقتضائات خاص خود را دارد؛‌ نکته اول این است که قاعدتا تشکیل چنین قرارگاهی باید پیشینی باشد، یعنی نه‌تنها قبل از طوفان و بحران‌های اجتماعی- اقتصادی با مدیریت صحیح قدرت پیشگیری داشته باشد،‌ بلکه کم و کیف این اتاق هماهنگی اقتصاد، ناظر به رفع کمبودها و عبور از مشکلات پیچیده معیشتی فعلی باشد. تقریبا برای همه مسجل است که کار دولت سیزدهم در زمین سوخته بورس،‌ کسب و کار و وضعیت ارز سخت و پیچیده است و اگر کار مثل دولت فعلی پسینی و بعد از رخداد بحران‌ها باشد، وضعیت همین خواهد بود که الان هم به آن مبتلاییم...

وقتی ظرفیت سازمان‌های غیردولتی و عمومی به‌دلیل برخورداری از مقبولیت اجتماعی و حاکمیتی بتواند اتمسفر همگرایی با دولت سیزدهم را شکل بدهند و نهادهایی که از لحاظ منابع مالی شرایط تثبیت‌شده‌ای دارند پای کار بیایند،‌ می‌توانند ورق را بازگردانند، کمااین‌که از بحران کرونا تا ماکت کوچک‌تری همچون سیل سال ۹۸ همین‌گونه گذشتیم.

بنابراین کرانه قرارگاه معیشت می‌تواند از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)،کمیته امداد و بنیاد مستضعفان تا صندوق‌های بازنشستگی و قرارگاه خاتم‌الانبیا گسترده باشد و دولت جدید را در مدیریت کارزار سخت معیشتی پیش‌رو یاری کند.»

***

جهانگیری در سودای رهبری اصلاح‌طلبان است؟

صبح نو نوشت: «اسحاق جهانگیری تا چند صباح دیگر صندلی معاونت اول رئیس جمهوری را وداع خواهد گفت و این وداع، سوال های زیادی درباره آینده سیاسی او ایجاد می‌کند. با توجه به جو منفی موجود حول رئیس دولت اصلاحات، این گزاره مطرح است که شاید جهانگیری بتواند میاندار اصلی جبهه اصلاحات در آینده نزدیک باشد. مانع بزرگ بر سر راه رهبری جهانگیری که روزگاری نقش «نامزد پوششی» برای کاندیدای اصلی اصلاحات را بازی می‌کرد، چیست؟

اسحاق جهانگیری به‌واسطه حضورش در دولت‌های سازندگی و اصلاحات، هم با طیف راست اصلاح‌طلب قرابت دارد و هم با طیف چپ اصلاح‌طلب. از این منظر جهانگیری در نوع خود، چهره‌ای خاص محسوب می‌شود. در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نیز هر دو حزب تاثیرگذار جبهه اصلاحات یعنی کارگزاران سازندگی (نماینده اصلی طیف راست) و اتحاد ملت (نماینده اصلی طیف چپ) نام اسحاق جهانگیری را به‌عنوان چهره مدنظر خود برای کاندیداتوری، به نهاد اجماع‌ساز اصلاحات معرفی کردند...

علاوه‌بر اقبال نسبی که مجموعه احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلبی به جهانگیری دارند، شخص جهانگیری هم طی این سال‌ها تلاش کرده از خود تصویری متفاوت نسبت‌به بقیه اصلاح‌طلبان در منظر و ماوای حاکمیت بسازد. جهانگیری با روایت‌هایی که طی این سال‌ها از دیدارهایش با چهره‌هایی نظیر رهبر انقلاب یا سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی ارائه کرده، کوشیده خود را به‌عنوان نخ تسبیح اتصال‌دهنده اصلاح‌طلبان با حاکمیت جلوه بدهد...

جهانگیری در خلأ شکل‌گرفته پس از درگذشت هاشمی‌رفسنجانی، خود را به رابط میان اصلاح‌طلبان و حاکمیت تبدیل کرد و با توجه به وجاهت خوبی که میان اصلاح‌طلبان دارد، این وظیفه با استقبال نحله‌های فکری مختلف جبهه اصلاح‌طلبی هم مواجه بوده است. در سال‌هایی که جایگاه محمد خاتمی نزد حاکمیت دچار ریزش شد و رییس دولت اصلاحات نتوانست به ارتباط‌گیری مثمرثمر با نظام مبادرت کند، بی‌تردید جهانگیری می‌تواند در آینده با تصرف جایگاه خاتمی در رأس جبهه اصلاحات، به بهبود روابط فی‌مابین اصلاح‌طلبان و حاکمیت بپردازد. 

مأموریت جهانگیری برای متصل کردن اصلاحات به حاکمیت، آنجایی مهم و معنادار می‌شود که بدانیم خود اصلاح‌طلبان حتی طیف‌های رادیکال آن نیز به رویکردی دومنظوره یعنی ارتباط همزمان اصلاحات با حاکمیت و مردم، باورمند شده‌اند.»

***

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان باقی ماند

نشست امروز شورای نگهبان به منظور تعیین هیأت رئیسه جدید این شورا برگزار شد. در این نشست آیت‌الله احمد جنتی و سیامک ره‌ پیک به عنوان دبیر و قائم مقام دبیر شورای نگهبان ابقا شدند. همچنین هادی طحان نظیف نیز به عنوان سخنگوی جدید شورای نگهبان انتخاب شد.

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با اشاره به اتمام مسئولیت کدخدایی در سمت سخنگویی شورای نگهبان و امتناع وی از ادامه این مسئولیت، گفت: بنده به آقای دکتر کدخدایی خیلی اصرار کردم که شما همچنان سخنگو باقی بمانید اما ایشان نپذیرفتند.

آیت الله جنتی افزود: ایشان سخنگوی خوبی برای شورای نگهبان بودند و در این مدت مسئولیت با متانت، استدلال و منطق، به خوبی از شورای نگهبان دفاع کردند و ارتباط خوبی با رسانه‌ها و خبرنگاران داشتند و آبروی این شورا را حفظ کردند که بنده قدردان زحمات ایشان بوده و هستم.

دبیر شورای نگهبان ادامه داد: آقای دکتر کدخدایی برای بنده همواره مشاوری امین بوده‌ و هستند و الان نیز مسئولیت مهم پژوهشکده شورای نگهبان را بر عهده‌ دارند؛ حُسن‌ ایشان جوان شناسی و جوان پروری است و در پژوهشکده شورای نگهبان توانسته‌اند حقوقدانان جوانان را جمع کنند و پرورش دهند و این کار جزو افتخارات ایشان است.

***

 بهانه‌ای جدید در ناکامی  مذاکرات برجامی

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت و به مناسبت سالروز توافق برجام نطق مفصلی درباره عملکرد دولت خود و دستاوردهای برجام ارائه کرد. سخنانی که از فرط تکرار کمی خسته کننده به نظر می رسد. 

اما سخنان روحانی یک نکته جدید در بر داشت. روحانی به سرانجام نرسیدن توافق در وین را بر گردن قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها» انداخت. او اساسا تصویب چنین قانونی را در صلاحیت مجلس ندانست.

روحانی گفت: «اگر اصل ۶۰ قانون اساسی ما حاکم بود و یازدهم آذر لطمه نمی‌خورد، اسفندماه تحریم مردم برداشته می‌شد و امروز مردم می‌دیدند که چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدند. البته آن مقدار که مقدور و امکانپذیر بود، وزارت خارجه و دولت و بخش‌های دیگر تلاش کردند امروز یک سفره آماده‌ای هست که حالا این سفره باید باز شود و مردم کنار این سفر قرار بگیرند. سفره آماده است و کار آماده شده قاعدتا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند.»

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در حاشیه نشست هیئت دولت درباره اظهارات روحانی درباره اصل شصتم قانون اساسی اظهار کرد: این اصل می‌گوید که اعمال قوه مجریه از طریق رئیس جمهوری و وزرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه «آنچه آقای روحانی اشاره کردند، عمدتاً معطوف به موضوع برجام بود»، افزود: برجام موضوعی از جنس اجرایی است و با توجه به اینکه اصل ۶۰ نیز صراحت دارد بر اینکه اعمال قوه مجریه از طریق رئیس جمهوری و وزرا انجام می‌گیرد، ورود نهادهای دیگر به موضوع برجام با توجه به جنس کار برجام و اصل ۶۰ قانون اساسی، به نوعی بنا به تعبیر رئیس جمهوری محدودیت در اعمال اصل ۶۰ را به دنبال داشت.

معاون امور مجلس رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: برجام موضوعی اجرایی بود و چنانچه نمایندگان محترم مجلس نظری راجع به موضوع برجام داشتند، قاعدتاً باید از طرف و استفاده از ظرفیت‌های دیگر قانون اساسی پیگیری می‌کردند، بنابراین آنچه از صحبت‌های امروز آقای رئیس جمهوری برآمد این بود که حتی برجام موضوعی اجرایی است و تقنینی نیست و اگر اصل ۶۰ قانون اساسی بصورت تمام و کمال انجام می‌شد و امور اجرایی کاملاً به رئیس جمهوری و وزرا واگذار می‌شد، برجام به نتیجه رسیده و تحریم‌ها برداشته شده بود و امروز شاهد مسایل و مشکلاتی که درباره برجام مواجهیم، نبودیم.

در این زمینه به نظر می رسد روحانی یک نکته را مغفول گذاشته و آن هم چگونگی رفع تحریمها در صورت نبود قانون فوق الذکر است. علی القاعده قانون مجلس باعث پرشدن دست مذاکره کنندگان در وین شد و طرف مقابل را به توافق سریع تر تشویق کرد. اکنون باید از جناب روحانی پرسید آیا اگر این قانون تصویب نشده بود آمریکا به راحتی تحرم ها را رفع می کرد؟

بیشتر بخوانید:

روحانی: برجام مصداق بارز تعامل سازنده و مذاکره بین المللی است/ درمورد وضعیت کرونا و امکانات بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان سیاه نمایی می شود

***

گزینه های شهردار تهران باز هم کاهش یافت

ناصر امانی منتخب مردم تهران در دوره ششم شورای شهر تهران در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه منتخبان شورای ششم برای انتخاب شهردار آینده 41 نفر را پیشنهاد داده بودند، گفت: همان ابتدا 10 نفر از این افراد انصراف دادند و صبح امروز نیز پنج نفر دیگر اعلام انصراف کردند.

وی با بیان اینکه پشمچی زاده، جاوید، گودرزی، مرضیه وحید دستجردی و سردار محمدرضا فلاح زاده گزینه هایی بودند که انصراف شان را به منتخبان شورای ششم اعلام کردند، گفت: حالا تعداد گزینه های شهرداری از 41 نفر به 28 نفر رسیده است و اعضای شورا در حال بررسی افراد باقی مانده هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون علاوه بر این پنج نفری که امروز انصراف دادند آقایان فتاح، مخبر دزفولی، سعید محمد، سردار حاجی زاده، سردار وحیدی، محمد فروزنده، مسکنی و فرهاد رهبر انصراف داده اند، گفت: در فضای مجازی اسامی مختلفی منتشر شده اما هیچ کدام از این مصادیق درست نیست.

بیشتر بخوانید: گزینه‌های شهرداری تهران اعلام شد

***

دیدگاه جالب رئیسی در انتخاب وزرا

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا درباره انتخاب کابینه با تاکید بر اینکه انتصابات باید چراغ خاموش صورت بگیرد، به برنا گفت: خوشبختانه تا به حال برای تصمیم گیری در مورد کابینه مقداری چراغ خاموش حرکت شده و مشخص نشده چه کسانی برای وزارتخانه ها درنظر گرفته شده و همین موجب شده مقدار زیادی از فشارها یا لابی مراکز مختلف، مصونیت ایجاد شود ولی در عین حال باید تلاش شود، افرادی انتخاب شوند که قابلیت های بالایی داشته باشند. شاید بحث برخی از جوانان مطرح شود یا افرادی مطرح شوند که قبلا در زمینه های مدیریتی آزمونی از خود به ثبت نرسانده اند و این کار را بسیار سخت می کند.

این چهره اصولگرا با اشاره به احتمال حضور زنان در کابینه رییسی اظهار کرد: قطعا امکان حضور یک زن در کابینه وجود دارد خانم دستجردی به عنوان وزیر، کارکرد شایسته ای داشت و مطرح شده بودند ولی ظاهرا آقای رییسی تاکید دارند، کسانی که قبلا وزیر بودند مجددا در مقام وزارت قرار نگیرند اما در غیر این صورت حتی می توان استفاده از برخی وزرای دولت آقای روحانی را محتمل دانست.