توکلی: با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد/ زمزمه ارائه سند تحول دولت توسط رئیسی/ چه کسی جانشین ظریف می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   4000420025 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توکلی: با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد/ زمزمه ارائه سند تحول دولت توسط رئیسی/ چه کسی جانشین ظریف می‌شود؟

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۱۷۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۸۲۲ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۶۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۲۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۵۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۸۵۹ نفر رسید.

آمار روزانه قربانیان کرونا در تهران به 100 نفر رسید

به گزارش فارس، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در صحن امروز شورا بیان داشت:متاسفانه به پیک پنجم کرونا رسیدیم که در حال رشد در تهران است و آمار قربانیان در تهران کم کم به مرز ۱۰۰ نفر در روز نزدیک می شود که نشان از عدم توجه به پروتکل های بهداشتی و توصیه های دلسوزانه مبنی بر کنترل دورهمی ها و فعالیت های دورهمی دارد که منجر به فاجعه خیز پنجم شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: لازم است در کنار پروژه داخلی نسبت به تامین واکسن از کشورهای خارجی هم اقدام شود؛ چرا که برخی کشورهای همسایه به مرز ۵۰ درصد واکسیناسیون رسیده اند و ما هنوز کمتر از ۵ درصد دنبال می کنیم و این می تواند خسارت های روانی و اقتصادی و انسانی ایجاد کند که به مراتب فراتر از هزینه های تامین واکسن از خارج کشور است.

بیشتر بخوانید:

عذرخواهی حریرچی از مردم

وزیر بهداشت: لزوم ایجاد اردوگاه‌ برای آوارگان افغانستان در مرز/درخواست از نیروهای مسلح، سپاه و بسیج

***

توکلی: با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد

احمد توکلی، با توجه به رویکرد تعاملی رئیسی در دوره انتقال درباره احتمال استمرار این رویکرد به ایران گفت: «من نسبت به این بدبین نیستم. اول اینکه همین رفتار در دوره انتقالی هزینه جابجایی را کم می‌کند و قدری سطح تنش را تعدیل می‌کند. دوم اینکه ما داریم از میان یک تجربه طولانی از این دست تنش‌ها به دولت سیزدهم می‌رسیم و اکثریت کشور فهمیده‌اند هزینه تنش‌های اضافی چقدر است. نکته مهم‌تر اما این است که برای توسعه و پیشرفت ما این کار ضروری است. درست است که خیلی‌ها صدای بلندی در دعواهای کشور دارند اما قاطبه نیروهای باتجربه و متنفذ سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به سمت تعدیل اختلافات در داخل برویم و این برای اقتصاد و توسعه کشور هم بسیار ضروری است. من از مجلس پنجم این را گفته‌ام و معتقدم که یک جناح نمی‌تواند کشور را اداره کند و اگر چنین وضعی حاکم شود و آن را بپذیریم، توسعه را به تأخیر انداخته‌ایم...

بیش از هر چیز دیگری جناح‌های سیاسی خودشان، خودشان را تخریب و کمرنگ کرده‌اند و به خاطر برخی تعلقات بخشی از اعتماد عمومی را از دست داده‌اند. در ادوار اخیر دیگر اینها فقط یک اسم دارند، نه این طرف اصلاح‌طلب هستند و نه آن طرف اصولگرا. دیگر کیفیت ندارند. یعنی هر طرف را نگاه کنید، تعدادی آدم فرصت‌طلب، نان به نرخ روز خور، رنگ عوض کن و منتظر گرفتن پست و سمت را می‌‌توانید ببینید. بنابراین خیلی از همین اصولگرایان هم در حقیقت اعتقادی به آقای رئیسی ندارند و برای امتیاز دور او جمع شده‌اند. من تمام امیدم این است که آقای رئیسی به اینها امتیاز ندهد، همانطور که در قوه قضائیه هم امتیاز نداد. ایشان باید بتواند از هر کسی فارغ از گرایش‌های سیاسی‌اش به واسطه شایستگی و سلامت آن فرد استفاده کند. برای اصلاح جامعه ما از ظرفیت‌های کوچک‌ترین فرد میان مردم هم بی نیاز نیستیم. ظرفیت‌های نیروی انسانی نباید به بهانه‌های سیاسی انکار یا نادیده گرفته شوند.»

***

کیهان: یکدست شدن حاکمیت موضوعی انحرافی است

روزنامه کیهان با انحرافی خواندن موضوع یکدست شدن حاکمیت نوشت: «موضوع یکدست‌سازی حاکمیت لایه دیگری هم دارد که بسیار از آنچه گفته شد مهم‌تر است. ایران درگیر جنگی تمام‌عیار و همه‌جانبه است. شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های طول تاریخ بشریت بر ما تحمیل شده و در کنار آن مشکلات و معضلات دیگری وجود دارد که در مجموع وضعیت سخت و حساسی را رقم زده است.

فرض کنید خانواده‌ای با خودرو در حال عبور از یک گردنه مه‌آلود و یخ‌زده است. راه ناهموار است و دره‌هایی عمیق در کنار جاده. علاوه بر این گرگ‌های درنده‌ای نیز اینجا و آنجا کمین کرده‌اند. به‌ نظر شما در چنین شرایطی اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز این خانواده برای عبور از این مهلکه چیست و خطرناک‌ترین حالت برای آنان کدام است؟ برای این خانواده هیچ چیز مهلک‌تر از اختلاف و عدم انسجام نیست. در حالی که باید همه حواس‌ها و نیروها با یکدیگر جمع شده و معطوف به مقابله با موانع طبیعی و خطرات غیرطبیعی پیش رو باشد، درگیری و اختلاف درونی، علامت سفاهت و بهترین هدیه به گرگ‌های گردنه است.

وضعیت امروز ما بسیار خطیرتر از خانواده مورد مثال است. دشمن می‌خواهد با برچسب‌هایی مانند یکدست‌سازی حاکمیت، مانع از اتحاد و انسجام داخلی شده و آن را امری قبیح و مذموم جلوه دهد. از نظر آنان حاکمیتی مطلوب است که مسئولان آن هر روز یقه همدیگر را بگیرند و بر سر مسائل ریز و درشت اختلاف و دعوا داشته باشند و این اختلاف را علنی نیز کنند. اصل اولیه و تعیین‌کننده برای عبور موفق از این پیچ تاریخی و گردنه پر از مخاطره، اتحاد و انسجام زیر چتر یک فرماندهی واحد است.»

***

رئیسی برای دولت سند تحول ارائه می کند؟

فرهیختگان نوشت: «شنیده‌های ما حاکی از آن است که رئیسی سازوکار منحصربه‌فردی را برای بستن ترکیب کابینه انتخاب کرده است که در بخشی از آن، به اسامی معرفی‌شده در این سامانه نیز مراجعه خواهد شد اما پیش از آنکه این اسامی برای رئیسی اهمیت داشته باشند، برنامه دولت آینده در حوزه‌های مختلف دارای اهمیت خواهد بود...

رئیسی البته در این مسیر بی‌تجربه نیست. او در کمتر از 3سالی که ریاست قوه‌قضائیه را برعهده داشت، اقدام به تدوین یک سند تحول قضایی کرد... رئیسی با توجه به موفقیت سند تحول قضایی، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تدوین «سند تحول دولت» را نیز در دستورکار قرار داده است.

این سند بر پایه روش SWOT (تحلیل سوات) که یکی از ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک بوده و برای ارزیابی وضعیت داخلی و خارجی یک سازمان است، طراحی شده تا از طریق آن نقاط‌قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای آینده شناسایی شود. پس از شناسایی این مسائل، همچون سند تحول قضایی، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برای رفع آنها تدوین شود..

. بر همین اساس و با توجه به گستردگی امور اجرایی، برای نگارش این سند، کمیته‌های مختلفی ازجمله کمیته امنیتی-دفاعی، سیاست خارجی، فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی و علمی تشکیل شده‌اند. ریاست هریک از این کمیته‌ها، برعهده افرادی است که در این زمینه تجربه قابل‌توجهی دارند. در هریک از این کمیته‌ها، چندین کارگروه طراحی شده است...

این کارگروه‌های مختلف به تناسب عنوان‌شان به دولت معرفی شده‌اند و در وزارتخانه‌های مرتبط‌شان مستقر شده‌اند تا یک صورت وضعیت از شرایط کنونی را تدوین و چالش‌ها را تبیین کنند. احتمالا اطلاعات جمع‌آوری شده از تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با شخصیت‌های سیاسی و فعالان رسانه‌ای، در همین مرحله مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

طبق تقسیم‌بندی انجام‌شده، کارگروه‌ها جمع‌بندی‌ خود را به کمیته‌ها منتقل می‌کنند و کمیته‌ها نیز پس از بررسی، آن را به کمیسیون تلفیق ارائه می‌دهند. اصلی‌ترین وظیفه کمیسیون تلفیق، جمع‌بندی سند تحول دولت و نگارش یک برنامه عملیاتی برای دولت آینده پیش از مراسم تنفیذ است.

این کمیسیون یک وظیفه مهم دیگر برعهده دارد و آن پیشنهاد افراد برای عضویت در کابینه آینده است. در این مرحله کمیسیون احتمالا به اسامی‌ای که در سامانه یاران رئیسی پیشنهاد شده مراجعه خواهد کرد. با این حال اما انتخاب نهایی کابینه با سیدابراهیم رئیسی خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که گزینه این کمیسیون برای وزارت ارشاد و وزارت امور خارجه به سیدابراهیم رئیسی پیشنهاد شده است.

درمجموع می‌توان گفت با پروسه‌ای که رئیسی طراحی کرده است، او می‌خواهد وزرایی را انتخاب کند که با ایده‌هایی که دولت آینده باید آن را دنبال کند، همسو باشند. در این مدل، افراد کابینه با محوریت یک ایده مشخص دور یکدیگر جمع می‌شوند و این باعث می‌شود دولتی منسجم و همسو شکل بگیرد.»

***

هادی خامنه‌ای: اصلاح‌طلبان در میان خودشان دموکراسی را رعایت نمی‌کنند

هادی خامنه ای، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از رویه تشکیلاتی اصلاح طلبان به ایران گفت: «متأسفانه یکی از مشکلاتی که از ابتدا با آن مواجه بوده‌ایم، برخورد اقتدارگرایانه و انحصارطلبانه برخی افراد و احزاب این جریان با بدنه اجتماعی‌ اصلاحات است. این افراد و گروه‌ها با وجود تجربه کم در کار حزبی، به علت برخورداری از برخی ارتباطات و فرصت‌هایی که در دوره اصلاحات نصیب‌شان شد، برای اینکه جریان اصلاحات را در اختیار و انحصار خود قرار دهند، به هر تلاشی متوسل شدند...

بسیاری از دوستان شعار مردم‌سالاری و دموکراسی خواهی می‌دادند و در عمل برای جریان وسیع اصلاحات در کشور در سازوکارهای محفلی تصمیم می‌گرفتند و می‌خواستند همه تبعیت بکنند. گاهی اگر اعتراضی می‌شد به‌شکل مصنوعی همان تصمیم محفلی را با لعاب دموکراتیک به خورد جامعه می‌دادند. همه اینها ناشی از این بود که بعضی دوستان اصلاح‌طلب چنان که باید به قواعد دموکراسی ملتزم نبودند و نیستند...

یکی از دلایل اساسی که سبب شد اصلاح‌طلبان نتوانند از آسیب شناسی عملکرد خود و تحلیل شکست‌های گذشته بهره بگیرند، پایبند نبودن آنها به قواعد دموکراسی در میان خودشان بود. به باورم نوع تصمیم‌گیری در نهادهایی که اصلاح‌طلبان در سال های اخیر سازماندهی کردند، مبتنی بر دموکراسی نبود، بلکه به نوعی خلق فرمول و معادله‌ای برای پاسخی بود که از قبل آماده است، یعنی تصمیمات به ظاهر با رأی نمایندگان احزاب گرفته می‌شد؛ اما در واقع مقدمات آن به نحوی فراهم شده بود که نتیجه موافق با خواست عده‌ای خاص باشد.»

***

چه کسی جانشین ظریف می‌شود؟

شرق درباره وزیر خارجه دولت رئیسی نوشت: «آنچه بیش از همه گمانه‌زنی درباره وزیر خارجه آینده را سخت می‌کند،‌ اعلام استقلال رئیس‌جمهور منتخب از جریانات سیاسی شناخته‌شده کشور است. اگرچه نزدیکی جریان فکری او به طیف اصولگرا را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما انشعاب‌های متفاوت، سختگیری و سهل‌گیری‌های این طیف در مواجهه با جریان‌های داخلی و خارجی -که نمونه خاصش را می‌توان در سال‌ها ناسزا‌گفتن به برجام و اکنون مدعی آن بودن دید- جمع‌بندی را سخت می‌کند...

شرق به عنوان اولین گزینه از سعید جایای یاد میکند و بعد سراغ علی باقری‌کنی میرود و مینویسد: او فردی است که سابقه کار در حوزه آمریکا و اروپای وزارت خارجه در دولت احمدی‌نژاد را دارد و اکنون در بازار شایعه نام او به‌عنوان وزیر خارجه احتمالی مطرح است؛ اما آنچه به این شایعه قوت می‌بخشد، استقرار موقت علی باقری‌کنی در وزارت خارجه برای انتقال اطلاعات و برنامه‌های کاری از وزارت خارجه ظریف است. باقری‌کنی در اولین ملاقات خارجی رئیسی بعد از انتخابش با وزیر خارجه هند نیز حضور داشت...

حسین امیرعبداللهیان نیز گزینه‌ای است که طیفی از اصولگرایان علاقه‌مند انتخاب او به‌عنوان وزیر خارجه هستند... امیرعبداللهیان چند امتیاز دارد. با ساختار وزارت خارجه آشناست، اطلاعش از مناسبات منطقه‌ای و تسلطش به چند زبان، جزء امتیازات اوست و نهاد همکار وزارت خارجه یعنی سپاه قدس نیز رابطه خوبی با او دارد...

یکی دیگر از گزینه‌هایی که این روزها در بین دیپلمات‌ها اسمش به‌عنوان وزیر خارجه آینده شنیده می‌شود، مهدی صفری است. دیپلماتی با سابقه سفارت در روسیه، اتریش و چین. او در همه این سال‌ها در حوزه‌های مختلف از آسیا تا اروپا و حوزه اقتصادی کار کرده است. او در دولت دهم، بعد از علی باقری‌کنی به سمت معاونت اروپایی وزارت خارجه منصوب شد...

برخی مطلعان این حوزه معتقدند عباس عراقچی نیز گزینه‌ای است که روی میز رئیس‌جمهور منتخب برای وزارت خارجه است.

برای دولت رئیسی در فضای سیاسی داخلی کم‌هزینه نخواهد بود که عراقچی را برای وزارت خارجه پیشنهاد کند؛ اما می‌تواند انتخاب خوبی باشد. حتی ابقای او به‌عنوان معاون وزیر خارجه نیز می‌تواند بازوی کمکی خوبی برای وزیر آینده باشد. اگرچه قانونا معاونان وزیر لازم نیست به تأیید رئیس‌جمهور برسند؛ اما عرفا درباره وزارت خارجه این کار صورت می‌گیرد. آقای عراقچی تاکنون تأیید محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، دو رئیس‌جمهور از دو طیف متفاوت فکری را به دست آورده، بعید نیست که تأیید ابراهیم رئیسی را نیز به دست آورد...

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز گزینه‌ای است که اسمش شنیده شده، او البته دیپلماتی است با سابقه کار در حوزه خلع سلاح اما بخت با او یار بوده و همکاری با آقای رئیسی را در سمت معاونت بین‌الملل و قضائی حقوق بشر آزموده است. آن‌هم زمانی که سال‌ها این سمت به نام محمد‌جواد اردشیر لاریجانی نوشته شده بود»