کنایه‌ روحانی به منتقدان دولت/ اردکانیان هم عذرخواهی کرد/ روایت ابطحی از فرصت بزرگ اصلاح‌طلبان/ افزایش قیمت برق در راه است؟

گروه سیاسی الف،   4000416067

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

کنایه‌ روحانی به منتقدان دولت/ اردکانیان هم عذرخواهی کرد/ روایت ابطحی از فرصت بزرگ اصلاح‌طلبان/ افزایش قیمت برق در راه است؟

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۵۲ هزار و ۱۷۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسید.

هشدار مدیرعامل بهشت زهرا درباره اوج‌گیری کرونا 

به گزارش ایسنا سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، با اشاره به اینکه پیک مرگ کرونایی شهر تهران به شدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد، گفت: سازمان بهشت زهرا(س) تهران برای پنجمین بار در ۱۷ ماه گذشته آرایش بحرانی به خود گرفته و در آماده باش کامل قرار دارد و این درحالی است که در هفته‌های گذشته در شرایط خطی و بین اعداد ۳۰ تا ۳۵ ثابت بودیم اما در روز های گذشته عدد متوفیان کرونایی تهران با افزایش چشمگیر همراه بوده است.

محرز: ۴۰۰ هزار دز را به وزارت بهداشت تحویل دادیم 

«مینو محرز» محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تزریق اضطراری واکسن برکت شروع نمی‌شود؟ گفت: در رابطه با استفاده‌ی اضطراری گفته شده که ۴۰۰ هزار دز به وزارتخانه تحویل داده شده است و به زودی هم ۵۵۰ هزار دز دیگر تحویل داده می‌شود و تزریق باید تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود و آنها باید این کار را انجام دهند.

وی در مورد ماجرای یک میلیون و ۲۰۰ دز واکسن برکتی که از چرخه خارج شده است، ادامه داد: در جریان این موضوع نیستم و تقریبا چنین اتفاقی در مورد واکسن جانسون هم افتاده بود که گاهی ممکن است یک آلودگی ایجاد شود که مجبور شوند آنها را از چرخه خارج کنند، اگر هم این اتفاق افتاده باشد، برای خیلی وقت پیش‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید:

زالی: گونه دلتا ویروس کرونا به تدریج الگوی غالب در کشور خواهد شد

***

روایت ابطحی از فرصت بزرگ اصلاح طلبان

سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب به آرمان ملی گفت: بنده بیرون بودن اصلاح‌طلبان از قدرت را یک فرصت خوب می‌دانم. در این فرصت می‌توان اندیشه اصلاح‌طلبی را در جامعه بازسازی کرد. در چنین شرایطی می‌توان اصلاح‌طلبانی را که به هر شکل و دلیل منافع خود را به اندیشه اصلاح‌طلبی گره زده بودند از این اندیشه جدا کرد و شرایط را به شکلی پیش برد که اندیشه اصلاح‌طلبی در محور قرار  بگیرد. در چنین شرایطی  زمینه برای بازسازی اندیشه ناب اصلاح‌طلبی فراهم خواهد شد...

باید در مبانی جریان اصلاحات بازنگری صورت بگیرد. بنده معتقدم مهمترین بازنگری نیز این است که اصلاح‌طلبان در خود تضمینی ایجاد کنند که به اصلاح‌طلبی نزدیک شوند. مشکل اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی باید در جایی حل شود. کار باید به جایی برسد که اصلاح‌طلبان خود را فدای اندیشه اصلاح‌طلبی کنند.»

***

شهردار تهران باید بتواند موج خدمتی ایجاد کند

پرویز سروری، منتخب شورای شهر تهران درباره مشورت گرفتن شورا از قالیباف برای انتخاب شهردار به فرهیختگان گفت: «شرایط کشور بسیار حساس است و باید بدون‌اشتباه حرکت کنیم. به همین دلیل دوستان ما چه رئیسی و چه قالیباف بنای حمایت از شورای شهر و مردم تهران را دارند.

از طرفی شهردار تهران باید بتواند با مدیران و مسئولان کشوری و همچنین روسای سه قوه تعامل کند، به همین دلیل تلاش ما این است که شخصیتی انقلابی، ملی، متدین، جهادی، کارشناس و متخصص وارد کار شود تا بتواند موج خدمتی را ایجاد کند و این دلسردی و کم‌اعتمادی که بعضا بین مردم نسبت به مسئولان ایجادشده را به اعتبار تبدیل کند.

ما عزم خود را جزم کردیم که با انتخاب یک شهردار خوب بتوانیم در این راستا حرکت کنیم. شهردار را باید الزاماً شورای شهر انتخاب کند و طبیعی است ما از تجارب همه عزیزان به‌ویژه آقای قالیباف استفاده خواهیم کرد، اما طبیعتا شهردار تهران را شورای شهر تعیین خواهد کرد.»

***

افزایش قیمت برق در راه است؟

اعتماد نوشت: «با اينكه زنجيره‌اي از عوامل مانند تشديد تحريم‌ها و بي‌پولي سرمايه‌گذاران حوزه نيروگاهي موجب شده تا سرمايه‌گذاري در حوزه برق از ۶.۵ ميليارد دلار در سال ۱۳۸۵ به ۶۳۰ ميليون دلار در سال گذشته برسد؛ اما به نظر مي‌رسد توليدكنندگان برق يك هدف بزرگ را دنبال مي‌كنند؛ افزايش قيمت برق.

دوشنبه شب جمعي از اعضاي سنديكاي توليدكنندگان برق در نشست شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي حضور پيدا كردند. سيگنال‌هايي كه از اين نشست بيرون آمد يك كليدواژه مشترك داشت؛ «برق ارزان است و به همين دليل بخش خصوصي قادر به تامين هزينه‌هاي خود نيست.»  سنديكاي توليدكنندگان برق، برخلاف نام خود كه برگرفته از سازمان‌هاي كارگري است؛ يك كارتل اقتصادي متشكل از 24 شركت نيروگاهي است كه طبق ماده 6 اساسنامه آن، ساماندهي و انسجام بخشيدن به فرآيند سرمايه‌گذاري در امر احداث نيروگاه توليد برق، موضوع اصلي فعاليت‌هاي اين سنديكاست...

به نظر مي‌رسد كه صنعت برق نيز همان الگويي را  در پيش گرفته كه پيش از اين خودروسازان، مرغداران، اتحاديه‌هاي دامداران و فرآورده‌هاي لبني، توليدكنندگان لوازم خانگي، لاستيك، ابزار و... در پيش گرفته‌اند. اين روش خيلي ساده است: «عرضه را متوقف كن و براي افزايش قيمت، اهرم فشار را به دست بگير.»...

كاهش عرضه در روزهاي كرونايي و گرم سال، چيز جديدي نيست. توليدكنندگان برق از يك سال پيش دست به اجراي اين الگو زده‌اند و به نظر مي‌رسد كه دولت زير بار آن نمي‌رود و تمايل دارد هزينه گران كردن برق و تبعات اجتماعي و اقتصادي اين اتفاق را به عهده دولت بعدي بگذارد....

دولت هم خود مي‌داند شرايط موجود زياد پايدار نيست و بايد دست به كاهش پرداخت يارانه انرژي بزند. اتفاقي كه احتمال آن در دولت بعدي كه از 12 مرداد ماه كار خود را آغاز مي‌كند، كليد خواهد خورد. شوك 100 تا 200درصدي قيمت برق تا برخي از زيان‌هاي مالي توليدكنندگان كه عمدتا جزو شركت‌هاي شبه‌دولتي هم هستند، جبران شود.»

***

رجل سیاسی را افکار عمومی تشخیص می دهد

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن قنبریان، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه به تسنیم گفت: «من معتقد نیستم که چیزی به نام شورای نگهبان نباید باشد، نظارت استصوابی آن را هم قبول دارم.

حرف من این است که شورای نگهبان، چشم دیده‌بان انتخابات است و باید زمینه‌ای فراهم کند که میدان انتخاب مردم گسترده‌تر شود. ما الان در شرایط نمایندگی مردم برخی شرایط پرسنلی و یک سری شرایط استنباطی داریم. شرایط پرسنلی را بسیاری از مردم نمی‌توانند تشخیص بدهند. اینکه فلان فرد ایرانی‌الاصل هست یا نیست، باید شناسنامه او را ببینیم.

اینکه آیا الان فساد اقتصادی دارد یا ندارد، منابع اطلاعاتی باید بگویند، اینکه دو تابعیتی هست یا نیست و...اینها منطقه‌ تاریک افکار عمومی است که آحاد مردم به آن دسترسی ندارند، اما اینکه آیا فلان شخص رجل سیاسی هست یا نیست را افکار عمومی تشخیص می‌دهد.

انتظار ما از شورای نگهبان این است که آن نقاطی که از چشم مردم مخفی است را ببینند و جایی که در معرض دید مردم است را به عهده تشخیص خود مردم بگذارند.

همه اینها را گفتم این را هم بگویم که به نظر من شورای نگهبان مفیدترین نهاد برای حفظ و تقویت جمهوریت و مردم‌سالاری است که هم انطباق قوانین با اسلام را می‌سنجد و هم جاهایی که از دید ملت بیرون است را دیده‌بانی می‌کند.»

***

اردکانیان هم عذرخواهی کرد

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به خاموشی‌های اخیر گفت: جا دارد صمیمانه از تک تک هموطنان که طی روزهای اخیر دچار مضیقه و سختی شدند عذرخواهی بکنم. امیدواریم با همه حمایتی که از ناحیه مجموعه دستگاه‌های کشوری و لشکری و خود مردم انجام می‌شود، ان‌شاءالله این دو سه هفته سخت را به خوبی مدیریت کنیم.

اردکانیان با اشاره به مصوبه امروز هیأت دولت برای تسریع در تصمیم‌گیری نسبت به مدیریت خاموشی‌های اخیر گفت: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی، هیئت وزیران اختیارات خود را به ۴ وزیر نیرو، کشور، صنعت و نفت واگذارد کردند که البته هماهنگی‌ها را با همکاران خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اولین تصمیمی که توسط این هیأت ۴ نفره گرفته شد این بود که تا پایان مرداد، پنجشنبه‌ها سازمان‌های دولتی تعطیل شوند. نسبت به ساعات کار ادارات هم اختیاراتی به استانداران تفویض شده است.

وی تأکید کرد: هرچقدر این کمبود برق کمتر باشد امکان برنامه‌ریزی و پایبندی به این برنامه ریزی بیشتر خواهد بود و همه تلاش ما این خواهد بود که با تاکید رئیس جمهور محترم، خاموشی نباشد و اگر بود به صورت برنامه‌ریزی شده و با اعلام قبلی انجام شود.

***

کنایه روحانی به منتقدان دولت

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت درباره قطعی برق با بیان اینکه در این مسئله ریشه مشکلات را باید لمس کنیم، تصریح کرد: در کشور باید سرمایه‌گذاری شود. اگر تولید در بخشی می‌خواهیم، باید سرمایه‌گذاری شود. اگر در بخش کشاورزی یا صنعت، تولید خاصی مدنظر ماست، باید سرمایه‌گذاری شود. سرمایه‌گذاری از اصول اساسی است. بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری کرد. می‌شود شعار بدون محتوا.

وی با طرح این سوال که چرا سرمایه به اندازه کافی نمی‌توان در بازار ایران آورد؟ خاطرنشان کرد: این مسئله باید به مردم توضیح داده شود. ۲۰۰، ۳۰۰ میلیارد طرح آماده سرمایه‌گذاری داریم؛ چه در مسئله آب، چه در مسئله برق، چه در مورد تصفیه آب، چه در فولاد، آلومنیوم، پتروشیمی و... طرح‌های زیادی وجود دارد که مورد مطالعه قرار گرفته و جانمایی هم شده‌اند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در داخل برخی از مشکلات را می‌شود حل و فصل کرد، ابراز داشت: اگر همه دستگاه‌ها هماهنگ شوند، این کار شدنی است. امیدواریم از ۱۲ مردادماه به بعد این هماهنگی و همسویی ایجاد شود، اگرچه عده‌ای از شغل‌شان می‌افتند، چراکه انتقادات عجیب و غریبی می‌کردند ولی از آن تاریخ به بعد همه از یک جناح و تفکر می‌شوند.

روحانی با بیان این که برخی مشکلات در سرمایه‌گذاری مربوط به داخل می‌شود و قابل حل است گفت: اگر قوا همه با هم همفکر و هم نظر شوند مشکلات قابل حل است. زمانی که هم نظر نیستند کار می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

روحانی: بابت قطعی برق متاسفم/ چین و آمریکا هم مشکل برق دارند

***

تحلیل کچویان از شکست تحریم انتخابات

حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفتگو با سایت دفتر رهبری درباره شکست تحریم انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در گذشته هم بعضی‌ها بحث تحریم را مطرح کردند، ولی هیچ موقع مثل این مرتبه نبود.

در گذشته عده‌ای چیزهایی می‌گفتند، امّا هیچ‌وقت جریان تحریم به این شدت نبود. من به‌هیچ‌وجه ۴۹درصد مشارکت را صرفاً ۴۹درصد نمی‌بینم، حتی اگر کرونا و مسائل دیگر را حساب نکنیم. به نظر من سقف انتخابات‌ ما غیر از همه‌پرسی جمهوری اسلامی به‌سختی بالا می‌رود؛ چون یک کرختی سیاسی وجود دارد. معمولاً بین ده تا بیست درصد این کرختی همیشگی است. حتی رأی الآن را بالای ۷۰درصد می‌دانم!

البته آرای باطله آرای خیلی متفاوت و شاید اعتراضی بود، ولی این آرای باطله تأیید نظام بود، همان‌طوری که آقا هم گفتند؛ یعنی من این سیستم را به هر صورت می‌خواهم. مفهومش هم این است که قضیه‌ی تحریم انتخابات شکست خورد.

این شکست، شکست فرایند ۲۰ سال اخیر بود و دیگر راهی ندارند. تجربه‌های متعددی را از سال ۷۸ به بعد تجربه کردند؛ انواع مختلفی از شورش‌ها مثل شورش‌های ۹۶ و ۹۸ را ببینید. در مورد اخیر داعیه‌های خیلی روشن و مشخصی برای دعوت مردم به اعتراض و شورش دیدیم.

بعضی اصلاً توجه نمی‌کنند که چه سال‌های بحرانی عجیبی را پشت سر گذاشتیم. مردم در انتخابات‌ نظرشان را درباره‌ی تحولات روزمره‌ی سیاست می‌گویند؛ اینکه چه کسی را می‌خواهند و چه کسی را نمی‌خواهند و چه چیزی را می‌خواهند و چه چیزی را نمی‌خواهند.

در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ شرایطی برای تشویق به شرکت در انتخابات وجود نداشت که مردم پای صندوق بیایند. این انتخابات یکی از حماسی‌ترین انتخابات‌ کشور بود به‌دلیل شرایطی که اتفاق افتاده است.»

***

صندلی معاون اولی به چه کسی می رسد؟

خبرآنلاین نوشت: «بسیاری بر این عقیده‌اند که معاون اولی رئیس‌جمهوری در دولت رئیسی به محمد مخبر رئیس فعلی ستاد اجرایی فرمان امام می‌رسد. شخصی که سال‌هاست با حکم مقام معظم رهبری ریاست یکی از عظیم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور را بر عهده دارد...

یکی دیگر از نامزدهای بالقوه معاونت اولی علی نیکزاد نایب رئیس فعلی مجلس و رئیس ستادهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی است. او سال ۹۶ هم در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری از اعضای ارشد ستاد رئیسی بود...

سعید جلیلی هم که نامزد این انتخابات بود، در جریان انتخابات ۹۶ هم به عنوان حامی رئیسی شهر به شهر برای او سخنرانی کرد و از نامزدهای معاونت اولی رئیس‌جمهوری رئیسی بود. با این وجود او که در این انتخابات به سبب حمایت جبهه پایداری از رئیسی حتی حمایت مهمترین پشتیبان خود را هم نداشت، معلوم نیست چقدر بتواند سهمی از دولت سیزدهم داشته باشد؛ البته که شاید سهم او از دولت وزارت امور خارجه باشد که محتمل است به علی باقری‌کنی معاون جلیلی برسد.»