وعده روحانی برای رفع قریب‌الوقوع تحریم‌ها/ تذکر احمد خاتمی به صاحبان آرای سفید و باطله/ دلایل شکست اصلاح‌طلبان از نگاه عطریانفر/ کابینه رئیسی، اصولی یا فراجناحی؟

گروه سیاسی الف،   4000331016 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

وعده روحانی برای رفع قریب‌الوقوع تحریم‌ها/ تذکر احمد خاتمی به صاحبان آرای سفید و باطله/ دلایل شکست اصلاح‌طلبان از نگاه عطریانفر/ کابینه رئیسی، اصولی یا فراجناحی؟

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۴۰۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹۳۶ هزار و ۳۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۵۳ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۵۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۰۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

***

کابینه رئیسی، اصولی یا فراجناحی؟

از روز گذشته که پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات اعلام شده است گمانه زنی درباره کابینه او در رسانه ها آغاز شده است. درباره رویکرد کلی در انتخاب افراد برای کابینه اختلافی درباره کابینه جناحی یا فراجناحی شکل گرفته است. 

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این زمینه به آرمان ملی گفت: «گفتمانی که آقای رئیسی دارد با گفتمان اصولگرایی که در گذشته در کشور وجود داشته، فاصله زیادی دارد. اینکه آقای رئیسی در آینده به سمت تشکیل یک دولت جناحی حرکت کنند یا یک دولت میانه‌رو و معتدل مانند آقای روحانی محل بحث است. با این وجود معتقدم دولتی که آقای رئیسی تشکیل خواهند داد جناحی نخواهند بود و  دولتی میانه‌رو و معتدل مانند دولت آقای روحانی خواهد بود.

آقای رئیسی خواهان شکل‌دهی یک دولت فراجناحی هستند. با این وجود اینکه ایشان در دولت آینده خود از اصلاح‌طلبان نیز استفاده خواهند کرد یا خیر، سوالی است که نمی‌توان به صورت قاطع درباره آن اظهارنظر کرد. گفتمانی که آقای رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی مورد استفاده قرار داده، اصولگرایی نبوده و تا حدود زیادی تلاش کرده‌اند گفتمانی را نمایندگی کنند که متناسب با حل مشکلات کنونی جامعه باشند.»

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز به مهر گفت: «رئیسی از ظرفیت‌ها بدون توجه به جریان سیاسی بهره می‌برد. به نظر می‌رسد او کسانی که ظرفیت نخبگی، توانمندی و تجربه داشته باشند را در دولت خود به کار خواهد گرفت...

رئیسی معتقد به تشکیل دولت فراجناحی است و این مفهوم در اساس‌نامه جامعه روحانیت مبارز بازنگری شد و امیدواریم وی با روی کار آمدن بر ریاست قوه مجریه و با تشکیل دولت فراجناحی از همه ظرفیت‌های کشور در جهت اعتلای نظام و رفع مشکلات مردم استفاده کند.»

در مقابل، روزنامه وطن امروز دولت فراجناحی را تله‌ای برای رئیسی دانست و نوشت: «به صورت اختصاری می‌توان الگوهای چینش یک کابینه را بر اساس الگوهای اصولی و ائتلافی تقسیم‌بندی کرد. بر مبنای الگوی اصولی یک دولت مجموعه‌ای از اصول ایجابی و سلبی را با یک پشتوانه تئوریک منسجم تعریف کرده و بر اساس آن کابینه خود را شکل می‌دهد... اما در الگوی ائتلافی کابینه‌ها برخلاف مدل اصولی، دولت اهتمام خود را بر سهیم کردن همه گروه‌ها و جناح‌ها به حسب وزن و قدرت سیاسی‌شان می‌گذارد. در چنین کابینه‌ای بیش از تحقق اصول، کسب رضایت طرفین ائتلاف موضوعیت دارد...

کابینه دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی نیز مستثنا از این امر نیست و رئیس دولت در زمان محدود باقیمانده تا معرفی کابینه‌اش باید یکی از این ۲ مسیر را انتخاب کند. آنچه واضح است بسیاری از گروه‌ها و از جمله جریان غربگرا تلاش دارند با طرح صورت مساله «کابینه فراجناحی»، رئیسی را از برداشتن گام به سوی تشکیل یک «کابینه اصولی» بازدارند و از این طریق ضمن تضعیف دولت آینده، بخشی از نیروهای خود را در کسب کرسی‌های قدرت منتفع کنند. در این میان قطعا تلاش می‌شود با مانور روی کلیشه‌هایی همچون لزوم به‌کار‌گیری تمام ظرفیت‌های کشور مانع از آن شوند تا دولت ریل مدیریتی کشور را عوض کند...

 کابینه و دولت اصولی را می‌توان کابینه و دولتی مقتدر دانست که در مواجهه با تهدیدها به علت انسجام درونی و اصول مشترک مقتدرانه ایستادگی می‌کند و با تعارض منافع نیروهای خود نیز مواجه نمی‌شود. 

یکی از وعده‌های ثابت حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی تشکیل دولتی مقتدر برای عبور کشور از وضعیت نامطلوب موجود بوده است، یقینا شکل‌گیری چنین دولتی نیازمند یک کابینه اصولی است که نه در تصمیم‌گیری متشتت باشد نه در مدیریت بحران‌ها فشل و ناکارآمد... با چنین نگاهی پیشنهاد تشکیل «کابینه فراجناحی» فارغ از نادیده گرفتن مطالبه حامیان رئیسی، یک پوست موز در زیر پای دولت برای تضعیف اقتدار آن است»

اما سیدابراهیم رئیسی در نخستین نشست خبری به عنوان رئیس جمهور منتخب درباره کابینه خود گفت: « همانطور که من بارها اعلام کردم به صورت مستقل وارد انتخابات شدم و از همه احزاب و اشخاصی که  از من حمایت کردند صمیمانه تشکر می کنم، اما من برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردم خواهم بود؛ در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فساد ستیز بودن و مردم‌دار بودن است.» 

***

دلایل شکست اصلاح‌طلبان از نگاه عطریانفر

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران درباره انتخابات 1400 به صبح نو گفت: «از اردوگاه اصلاح طلب ها پیام روشنگری که از زمان قابل قبولی از مهلت کافی آغاز شده باشد و آثار خود را در درون مخاطبین طرفدار خود به جا گذاشته باشد شاهد نبودیم. اگر اصلاح طلبان زمان کافی داشتند می توانستند پیام خود را با نفوذ بیشتری به بدنه خود انتقال دهند که این موضوع باعث افزایش مشارکت هم می شد و حجم مشارکت را چه بسا تا حدود ۶۵ درصد افزایش می داد...

جامعه ایران جامعه غیرسیاسی است. اکثریت قاطع از جامعه ما یعنی بالای ۷۰ درصد از جامعه ایران کلا غیرسیاسی است و این جامعه غیرسیاسی مطالبات و انتظارات خود را از حاکمیت دارد. حاکمیت هم یعنی سطح عالی که فراتر از دولت است و هم در سطح دولت که مجری برنامه های مجلس است...

تمام بار ناکارآمدی دولت دوم روحانی به شکل ناعادلانه عملا از چشم اصلاح‌طلبان و آقای روحانی دیده شد اما جامعه چون نمی توانست این را بپذیرد خود به خود فاصله گرفت و با تکرار می‌کنم امثال بنده و دیگران و احزاب سیاسی امکان تهییج مجدد نداشت...

جریان رقیب یعنی به طور طبیعی منتقد دولت هم بود فرصت کافی هم داشت و مقدماتش را انجام داده بود و تیم‌بندی های خود را صورت داده و تشکیلاتی را هم فراهم کرده بود و توانست این ظرفیت را هدایت کند.  تصور نکنید که اگر امروز دو و نیم میلیون رای به آقای همتی داده شده است عدد کمی است، خیر عدد بسیار مهمی است و از لحاظ حزبی اهمیت دارد. کما اینکه اصولگرایان نسبت به موقعیت‌هایی که گفتمان شان گفتمان پیروز نبوده است عدد اندکی را به خود اختصاص دادند...

اصلاح‌طلبان از یک فرصت برابر برخوردار نبودند و نهادهای نظارتی و شورای نگهبان نتوانستند امنیت خاطری برای آنها تدارک ببیند و چهره‌های موردنظر اینها را برای عرصه انتخابات به رسمیت بشناسند. این موضوع جریان ناسا را هم ناکارآمد کرد. شرایطی که عرض کردم در همه شوون حقوقی و برنامه‌های اصلاح‌طلبان و جبهه اینها سایه انداخته است...

اختلاف‌نظر گسترده با آقای زیبا کلام داریم و ایشان تصور اشتباهی از جامعه ایران دارند .آقای زیباکلام باید بداند که جامعه مخاطب سیاسی چپ و راست در ایران، جامعه حداکثر ۱۰ میلیونی است رای دو و نیم میلیونی گلوله به شقیقه اصلاحات باشد، دید فرو کاهنده ای است و نه تنها به شقیقه اصلاحات شلیک نشده، بلکه آغازی است برای یک دوره نو برای اصلاح طلبان و آینده آن را اثبات خواهد کرد.»

***

تذکر احمد خاتمی به صاحبان آرای سفید و باطله

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام احمد خاتمی، در مراسم گرامیداشت روز ملی بسیج استادان با اشاره به حضور مردم در انتخابات یادآور شد: همواره انتخابات با شکوه برگزار می‌شود، اما این دوره شکوه خاصی داشت و از ویژگی‌های متعددی برخوردار بود، چرا که در طول این سال‌ها بی‌سابقه بود که خارجی‌ها بخواهند مردم را از حضور از پای صندوق‌های رای منصرف کنند. تصور آنها این بود که حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد پای صندوق رای حاضر خواهند شد و حتی در این رابطه نظرسازی‌ها کردند، اما هیچ کدام از این کارها به نتیجه نرسید و شاهد بودیم که بیش از ۴۸ درصد مردم در شرایطی که کرونا بود و عده‌ای ترس از جانشان داشتند انتخابات برگزار شد. حداقل ۱۰ درصد عدم حضور مردم به دلیل کرونا بوده است. همچنین دستگاه‌های هویت سنجش از اول تا آخر شب دچار اخلال بودند و قطع می‌شدند. ما نمی‌خواهیم کسی را متهم کنیم و اما دستگاه‌های قضایی باید به این موضوع رسیدگی کنند به دلیل این اخلال‌ها ما در شورای نگهبان عنوان کردیم اگر دستگاه اشکال داشت رای گیری به صورت دستی انجام شود.

وی ادامه داد: نیامدن ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم در پای صندوق رای معمول است. حضور ۹۸ درصدی مردم برای رفراندوم بی‌نظیر بود. این‌که اکنون عده‌ای می‌گویند مردم چرا پای صندوق رای نیامدند باید پاسخ‌گوی این پرسش خودشان باشند که شما مسئول بوده‌اید. فرافکنی‌های شما را کسی باور نمی‌کند. دشمنان ما به صراحت گفتند که می‌خواهیم ایران را براندازیم، اما به کوری چشم‌شان نتوانستند.

امام جمعه موقت تهران با تقسیم مردم به پنج گروه در امر انتخابات، توضیح داد: نخستین گروه افرادی هستند که پای کار آمدند و نامزد آنها رای آورد یعنی جریان انقلابی و مدافع ولایت. گروه دوم آنهایی هستند که نامزدشان رای نیاورد اما حضورشان برای ما بسیار محترم است. شاهد بودیم که نامزدهایی آمدند و صحبت‌هایی کردند که اکنون باید از مردم برای اظهارات خودشان عذرخواهی کنند. گروه دیگر افرادی هستند که آمدند و رای باطله دادند که حدود چهار میلیون نفر هستند ما به آنها تذکر می‌دهیم که شما در رقم‌زدن سرنوشت کشور فرصت سوزی کردید. گروه دیگر مردم افرادی بودند که پای صندوق رای نیامدند آنها به دلیل کرونا یا معطلی زیاد در هوای گرم عذری داشتند که اجرشان کم نیست. همچنین گروه آخر افرادی هستند که با هدف آسیب زدن به انقلاب از حضور پای صندوق رای طفره رفتند و به این گروه اعلام می‌کنم که این انقلاب و نظام شجره طیبه است اصل آن ثابت است و با این بادها نمی‌ارزد.

***

وعده روحانی برای رفع قریب‌الوقوع تحریم‌ها

حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح های اقتصادی گفته است: «ان شا الله به زودی تحریم برداشته می‌شود و سرمایه‌های خارجی به سمت ایران سرازیر خواهد شد.»

از سوی دیگر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با بیان اینکه تمامی طرف ها در وین در مورد جزئیات احیای توافق برجام گفت وگو کرده‌اند و هیچ کدام این احساس را نداشته اند که وقت اضافی را در وین گذاشته اند، گفت: هیچ وقت سیاست جمهوری اسلامی ایران این نبوده و نخواهد بود که در صورت امکان رفع تحریم ها آن را به تأخیر بیاندازد.

خطیب زاده ادامه داد: این سیاست اعلامی مقام معظم رهبری بوده و هیأت مذاکره کننده نیز همین مسیر را طی کرده اند و هیچ بعید نیست که دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد.

خطیب زاده درباره دیدار ظریف و رئیسی گفت: امروز صبح به دعوت آقای رئیسی، آقای ظریف به دیدار ایشان رفت. این دیدار حدود یک ساعت و نیم طول کشید و گفت وگوهای خوبی در مورد موضوعات برجامی و سیاست خارجی انجام شد و در ادامه نیز وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی مسئولیت های خود را انجام می دهد و تصمیماتی که اتخاذ شود را وزارت خارجه با قوت انجام می دهد.

بیشتر بخوانید:

روحانی: بزودی تحریمها برداشته می شود و سرمایه خارجی به سمت ایران سرازیر خواهد شد

خطیب‌زاده: بعید نیست که دور بعد دور پایانی مذاکرات وین باشد