سعید محمد: ممکن است شرایط جدیدی رقم بخورد/ قالیباف در حال بررسی کاندیداتوری/ پیش‌بینی جالب صادق خرازی از تصمیم ظریف/ افزایش فعالیت‌های انتخاباتی جهانگیری

گروه سیاسی الف،   4000218015 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

سعید محمد: ممکن است شرایط جدیدی رقم بخورد/ قالیباف در حال بررسی کاندیداتوری/ پیش‌بینی جالب صادق خرازی از تصمیم ظریف/ افزایش فعالیت‌های انتخاباتی جهانگیری

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲هزار و ۲۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۴ هزار و ۵۲۴ نفر رسید.

کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه تامین واکسن دستگاه‌های مختلفی وارد عمل شدند و با ورود هلال احمر در مرحله نخست یک میلیون دُز واکسن وارد کشور شد که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد اینکه آیا هلال احمر واکسن‌های دیگری نیز وارد خواهد کرد یا خیر؟ گفت: طی یک ماه پیش‌رو برابر برنامه‌ریزی صورت گرفته ۹ میلیون دُز واکسن دیگر نیز وارد کشور خواهد شد.

***

فضای سیاسی چقدر به دوم خرداد شبیه است؟

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب به همشهری گفت: «من به‌عنوان کسی که در تحولات منتهی به انتخابات دوم خرداد1376 حضور فعالی داشتم و در سمت مسئول ستاد بانوان آقای خاتمی فعالیت می‌کردم، معتقدم فضای کنونی از جهاتی شبیه به آن فضاست، اما آنقدر زیاد نیست که بتوان به یک اینهمانی قائل بود.

به‌نظرمن در شرایط کنونی عمومیت دلسردی و بی‌تفاوتی جامعه خیلی بیشتر است و قابل مقایسه با آن سال نیست. به‌خاطر دارم که در آن سال‌ها بخشی از روشنفکران، دانشگاهیان و فعالان سیاسی و مدنی از شرایط مأیوس و دلسرد شده بودند و این چالش در بدنه جامعه چندان مطرح نبود.

برهمین اساس هم بود که آقای خاتمی در ابتدا هدفش به صحنه کشیدن این بخش از جامعه به عرصه تحولات جاری بود. در آن مقطع در نخستین جلسه انتخاباتی که باحضور آقای خاتمی برگزار شد، ایشان به این نکته اذعان کرد که «آمده‌ام برای اینکه بخشی از جامعه که به انزوا کشیده شده‌اند را وارد میدان کنم.»

آقای خاتمی در آن جلسه عنوان کرد که «ما که رأی نمی‌آوریم، اما حداقل بخشی از جامعه فعال می‌شود.» البته این نکته را هم اشاره کنم که در بهمن‌ماه1375 که آثار اقبال به آقای خاتمی در سطح جامعه دیده شد، رویکردها نیز تغییر کرد و ایشان با قدرت و امید بیشتری در عرصه حاضر شد.

می‌خواهم بگویم شرایط کنونی شباهت تام و تمامی با آن دوره ندارد؛ چراکه اکنون شکل و عمق ناامیدی در مردم تغییر یافته و در لایه‌های پایینی جامعه هم نفوذ کرده‌ است.

در بروز چنین اوضاعی هم موضوعات مختلفی تأثیرگذار بوده است؛ ازجمله بیشتر شدن مشکلات اقتصادی و سختی‌های روزافزون مردم در تأمین معیشت خود و همچنین شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن در حوزه‌های مختلف کشور، شکل و عمق ناامیدی کنونی قابل مشاهده در جامعه را با آنچه در مقطع سال1376 وجود داشت، متفاوت کرده است.

مجموعه این عوامل سبب شده بخشی از جامعه به این گمانه برسند که در تعیین سرنوشت خود نقش محوری ندارند و حضور در پای صندوق‌های رأی، گرهی از مشکلات‌شان نمی‌گشاید. متأسفانه چنین احساسی درحال عمومیت یافتن است و باید هرچه زودتر برای رفع آن چاره‌اندیشی کرد.»

***

پارادوکس اصلاح‌طلبان درباره عارف

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی به آرمان ملی گفت: «روحیه آقای عارف بیشتر تکنوکراتیک و بوروکراتیک است. شرایط ایشان به شکلی نبوده که در فضای سیاسی به دنبال جنگ و ستیزه باشند. این در حالی است که در برخی مقاطع نیز مواضعی اتخاذ کرده‌اند که مورد انتقاد برخی از اصلاح‌طلبان قرار داشته است.

آقای عارف در مجلس شورای اسلامی در موقعیتی قرار گرفت که انتظار زیادی از ایشان می‌رفت. این انتظار نیز در عمل قابل‌تحقق نبود. در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان، که مورد انتقاد مردم و بدنه اجتماعی جریان اصلاحات قرار گرفته بودند، آقای عارف را به سیبل مورد انتقاد قرار دادند.

در نتیجه اصلاح‌طلبان در ایجاد موقعیت منفی برای آقای عارف در جامعه موثر بودند. شاید اگر این حملات به آقای عارف صورت نمی‌گرفت ایشان در انتخابات رأی متعارفی نیز کسب می‌کردند. بنده معتقدم شرایط برای پیروزی اصلاح‌طلبان فراهم نیست و تنها اینکه در فضای انتخابات مسائل مهم کشور توسط اصلاح‌طلبان مطرح شود محتمل است.

اصلاح‌طلبان اگر قصد داشته باشند ایشان را به عنوان گزینه نهایی خود معرفی کنند یک رویکرد پارادوکسیکال رخ داده است. اگر اصلاح‌طلبان قصد داشته باشند آقای عارف را به عنوان گزینه نهایی خود مطرح کنند با ریشخند اجتماعی مواجه خواهند شد.

این در حالی است که در صورتی که ایشان را به عنوان گزینه نهایی معرفی نکنند با تعارض منطقی مواجه خواهند شد. اگر فرض بگیریم تنها گزینه‌ای که از جریان اصلاحات تأیید‌صلاحیت خواهد شد آقای عارف است، سوال اینجاست که بخشی از جریان اصلاحات که منتقد آقای عارف هستند قصد دارند از ایشان حمایت کنند یا اینکه تلاش می‌کنند از افرادی مانند آقای لاریجانی حمایت کنند.

واقعیت این است که عارف از لاریجانی اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر خوب فکر نکرده و دارای برنامه منسجمی نبوده‌اند. به همین دلیل نیز باری به هر جهت تصمیم‌گیری کرده‌اند و چشم‌انداز مشخصی برای خود ترسیم نکرده‌اند. این مسائل باعث چالش‌های کنونی در جریان اصلاحات شده است.»

***

سعید محمد: رئیسی منتظر اذن رهبری است

سعید محمد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری که نظرش را درباره اینکه  گفته می شود صحبت های او همانند احمدی نژاد است پرسید، گفت: این حرف بد خواهان است؛ وقتی دولت آقای احمدی نژاد به اتمام رسید رهبری که ارزیابی کردند، فرمودند هر دولتی کارهای بدی دارد و کارهای خوب، دولت جدید باید مشکلات کارهای بد را رفع کنند و کار خوب را ادامه دهند؛ نسبت به آقای احمدی نژاد هم باید همین دید باشد؛ اگر کارهای مثبتی داشتند باید ادامه پیدا کند و کارهای حاشیه ای که زمان ایشان رخ داده بود را باید کنار بگذاریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد به نفع آیت الله رئیسی کنار بروید؟ خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین صحبت ها که تا همین دیشب آقای سروری گفتند، آیت الله رئیسی تا کنون تصمیمی برای ورود به این عرصه نداشتند و منتظر اذن رهبری هستند؛ اگر شرایط جدیدی رقم بخورد به شما می گویم ولی فعلا در حال ادامه کار خودمان هستیم.

بیشتر بخوانید: 

سعید محمد: سفره و معیشت مردم گروگان برجام شده است/دولت باید مقتدر باشد/مردم از بی دولتی خسته اند

***

قالیباف در حال بررسی کاندیداتوری

امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره حضور احتمالی محمد باقر قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری، به ایرنا گفت: گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره حضور یا غیبت آقای قالیباف در انتخابات صورت گرفته و او تا امروز به شکل رسمی تصمیمی برای ورود به انتخابات نگرفته است. گرچه برخی از دوستان حزبی قالیباف اعلام کردند او که منتظر شکل‌گیری فضای انتخابات و بررسی همه جانبه است. به نظر می‌رسد قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام خواهد گرفت.

مدیرکل هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از نزدیکان آقای قالیباف اعلام کرده است در صورتی که رییسی حضور پیدا کند او را کمک می‌کنیم و همه می‌دانیم که اجماع میان نیروهای انقلاب برای تغییر در شرایط موجود شکل گرفته است.

این فعال اصولگرا، شورای وحدت و جبهه پایداری را جدا از ائتلاف نیروهای انقلاب ندانست و گفت: در لیست مجلس یازدهم انشقاقی ایجاد نشد و یک لیست واحد در انتخابات شرکت کرد. ما به تفکیک قائل نیستیم. امروز در شورای ائتلاف افرادی را داریم که عضو شورای وحدت هستند ممکن است زمانی اختلاف سلیقه به وجود آید ولی ما ائتلاف هستیم و در این ائتلاف، نمایندگان اقشار دانشجویی، احزاب و شخصیت‌ها حضور دارند و از همکاری با نیروهای انقلاب استقبال می‌کنیم. بنابراین اختلاف عمیق و استراتژیکی میان ما وجود ندارد، اما ممکن است اختلاف سلیقه وجود داشته باشد.

***

پیش‌بینی جالب صادق خرازی از تصمیم ظریف

صادق خرازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مهر گفت: «من پاسخ قطعی از طرف آقای ظریف برای اقناع شما ندارم؛ اما آنچه می‌دانم این است که امروز اجماع همه اصلاح‌طلبان روی او (ظریف) است و فکر می‌کنم همه گروه‌های اصلاح طلب اسم او را پیشنهاد داده‌اند. علت این انتخاب می‌تواند از تدبیر، درایت، اهمیت روز سیاست خارجی و ظرفیت‌سازی برای حل مشکلات و معضلات باشد. این عقل و خرد جمعی است که هرکس به ظن خود روی ظریف بحث جدی انجام می‌دهد.

من نمی‌توانم با قطعیت بگویم ظریف می‌آید یا نمی‌آید، اما این را در تاریخ انقلاب ایران تجربه کرده‌ام که هرکس محکم گفته «نمی‌آیم» خواهد آمد!»

خرازی درباره موقعیت فعلی روحانی و دوتل وی گفت: «متأسفانه آقایان نمی‌خواهند بفهمند که دیگر آن ۲۵ میلیون رأی را ندارند، نمی‌خواهند متوجه شوند کف جامعه چه قضاوتی نسبت به آنها دارند، نمی‌توانند باور کنند راجع به چه کسانی چه حرف‌هایی زده می‌شود، نمی‌توانند بپذیرند مردم کوچه و بازار از ارزش‌ها در حال عبور هستند، نمی‌خواهند بفهمند میلیون‌ها جوان همه چیز خود را از دست داده‌اند...

من معتقدم اگر آقای روحانی در این دوسال گذشته فقط کار و سکوت می‌کرد و حرف‌ها را سخنگوی دولت می‌زد کشور بهتر اداره شده بود.»

***

افزایش فعالیت‌های انتخاباتی جهانگیری

طبق شنیده‌های خبرنگار تسنیم، جهانگیری در هفته‌های گذشته نیز فعالیت‌های پیش از انتخابات خود را در نهاد ریاست جمهوری و به‌خصوص در معاونت هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول شروع کرده است که ریاست آن به‌عهده مهدی علیخانی فرزند شیخ قدرت علیخانی است.

مهدی علیخانی در اوایل شروع به کار دولت یازدهم با حرف و حدیث‌های فراوان از دانشگاه آزاد واحد تاکستان قزوین به نهاد ریاست جمهوری مأمور و به‌عنوان رئیس امور علمی فرهنگی اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه معاون اول (معاونت هماهنگی و نظارت) مشغول به کار شد. وی سپس در دولت دوازدهم به سمت معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس جمهور ارتقا یافت.

گفته می‌شود مهمترین وظیفه معاونت تحت مدیریت مهدی علیخانی در این روزها جمع‌آوری سوابق و اطلاعات در موضوعات مختلف برای آماده شدن اسحاق جهانگیری جهت حضور قدرتمند در انتخابات و مناظرات انتخاباتی است.

این فعالیت خصوصاً از 10 روز قبل با قو‌ی‌تر شدن احتمال حضور جهانگیری پررنگ‌تر شده و جمع‌آوری مطالب و ارائه محورهای پیشنهادی برای وی به مهمترین وظیفه کارکنان این معاونت تبدیل شده است.

همان‌طور که گفته شد، افزایش احتمال کاندیداتوری جهانگیری درحالی است که پیش از این، از محمد جواد ظریف نیز کنار وی به‌عنوان مهمترین کاندیداهای جبهه اصلاحات و دولت نام برده می‌شد که به‌دلیل حواشی اخیر برای ظریف و احتمال عدم کاندیداتوری او، حضور معاون اول روحانی در انتخابات پیشِ‌رو بیش از پیش قوت گرفته است.

***

تردیدهای لاریجانی ادامه دارد

بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی دهم و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره احتمال کاندیداتوری رئیس سابق مجلس گفت: من اطلاع دقیقی از وضعیت ایشان ندارم و درباره کاندیداتوری باید شخصاً از خود ایشان بپرسید اما من جای دیگری هم گفتم که آقای لاریجانی یک کاندیدای بالقوه است و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند، البته حضور یا عدم حضور آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری بستگی به خود ایشان و وضعیت موجود دارد.

نعمتی عنوان کرد: البته چندین باری که با آقای لاریجانی درباره انتخابات صحبت کردیم، ایشان احتمال حضورش در انتخابات را نه رد کرد و نه تأیید. آخرین بار شاید 10 روز پیش بود که با ایشان صحبت کردم ولی ایشان جواب درستی به ما ندادند، البته اطلاعی از اظهارنظر آقای باهنر نداشتم.

نعمتی در ادامه یادآور شد: من از دل آقای لاریجانی خبر ندارم ولی معتقدم که به‌سادگی نمی‌توان از کنار نام ایشان عبور کرد، به‌طوری که شاید برخی‌هایی که این روزها گفته‌اند از لاریجانی حمایت نمی‌کنند در این مدت با ایشان ملاقات‌هایی هم داشته‌اند.

***

مصوبه جدید شورای نگهبان غیرقانونی است

علی اکبر گرجی استاد حقوق اساسی در گفتگو با «انتخاب» و در واکنش به مصوبه جدید شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: طبق قانون، شورای نگهبان چنین اختیاری را ندارد که به صورت مستقل برای انتخابات یا نامزد‌های آن شروطی تعریف کند. شورای نگهبان باید مقید به قانون اساسی و مسلمات و اصول آن باشد. چراکه اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایط نامزد‌های انتخابات را به صورت مصرح ذکر کرده است.

این حقوقدان ادامه داد: قانون اساسی محصول اراده ملت حاکم است و این ملت حاکم همانی است که شورای نگهبان و دیگر نهاد‌های کشور، حیاتشان را مدیون آن بوده و مشروعیت خودشان نشات گرفته از همین اراده ملت است؛ همان ملتی که در قانون تصویب و اراده کرده که بیشتر از اصل ۱۱۵ در قانون اساسی، شرط و شرایطی برای نامزد‌ها مطرح نشود؛ بنابراین اضافه کردن هر شرطی بیش از اصل ۱۱۵ خلاف قانون و نقض عهد و تعهد است.

این حقوقدان با بیان اینکه ابلاغیه اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور و تعیین شرط و شروط جدید برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوی غیرقانونی است، گفت: اگر شورای نگهبان خواستار تغییراتی در قانون است، اولا می‌تواند به تفسیر قانون اساسی مراجعه کند و ثانیا می‌تواند از مجلس بخواهد که قانون را تغییر بدهد و سپس شورای نگهبان آن تغییرات را اجرا کند و غیر از این راه دیگری وجود ندارد.

گرجی با بیان اینکه اگر شورای نگهبان واقعا دلسوز کیفیت انتخابات است، می‌تواند نظام انتخابات را حزبی کند، گفت: تعدد و تکثر خیلی زیاد نامزد‌های انتخاباتی خلاف شئون است، ولی راه حل آن حزبی کردن انتخابات است. امروز احزاب بسیار زیادی در کشور وجود دارد که همگی ثبت شده و وفادار نظام جمهوری اسلامی هستند. شورای نگهبان می‌توانست برای رهایی از ثبت نام‌های فله‌ای، با همکاری مجلس یک طرح دوفوریتی وضع می‌کرد که به عنوان مثال تنها نامزد‌های ثبت نام می‌شوند که تعداد مشخصی از احزاب رسمی کشور آن را طی مکاتباتی تایید و معرفی کرده باشند.