انتقاد قالیباف از سخنان ظریف/ محسن هاشمی گزینه‌ نهایی کارگزاران/ پاسخ ظریف به انتقادات/ علی مطهری: ۸۰ درصد زنان ایرانی حجاب کامل دارند!

گروه سیاسی الف،   4000208043 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد قالیباف از سخنان ظریف/ محسن هاشمی گزینه‌ نهایی کارگزاران/ پاسخ ظریف به انتقادات/ علی مطهری: ۸۰ درصد زنان ایرانی حجاب کامل دارند!

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۷۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۶۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۵۹ هزار و ۹۰۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۹۶۶ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

وضعیت کرونا در ایران/ سوغاتی شوم کارگران هندی؛ ویروس جهش‌یافته + نقشه و نمودار

محموله جدید واکسن روسی فردا به ایران می‌آید

***

نامزدی تاجزاده بازی با حیثیت اصلاح طلبان است

آفتاب یزد درباره نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان نوشت: «از بین تمامی این نام‌ها دو موردِ بسیار عجیب تاج زاده و کرباسچی نوعی بازی با حیثیت اصلاح‌طلبان نیز به شمار می‌آید، گرد آمدن گرد کسانی که اصل انتخابات را بی‌اثر و بی‌ثمر می‌دانستند وعدم شرکت در انتخابات را تئوریزه می‌کردند دقیقاً چه معنایی می‌تواند به جامعه منتقل کند؛ تطهیر امثال تاج زاده یا متهم کردن باقیمانده‌ی اصلاحات؟

در این میانه اما امثال پزشکیان، عارف و نفراتی از این دست نیز هرچه در چنته داشته‌اند گذاشته‌اند اما به نظر نمی‌رسد با روشی که بدنه‌ی تازانِ اصلاحات در پیش گرفته‌اند سهمی و شانسی برای این گونه شخصیت‌ها نیز باقی بماند.

اصلاحات نمی‌تواند و نباید به گونه‌ای در انتخابات حاضر شود که بتوان با تئوری قبول شکست به دلیل تشتت را برای آنان باز تعریف کرد زیرا از بعدِ انتخابات ۱۳۹۶ تا به همین امروز، عدمِ ائتلاف و اتحاد و رسیدن به یک نام آن هم نامی که رای‌آور باشد و اصلاحاتی شناسنامه دار بخش مهمی از تحلیل‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان بوده است.

در این میان آن چه از کف می‌رود فرصت است و آن چه بر جای می‌ماند ایرادهایی است که به شورای نگهبان می‌گرفته‌اند که چون تایید صلاحیت نمی‌شویم مشارکت پایین است حالا و با روی آوردن به چهره‌هایی چون تاج زاده که اولاً تایید صلاحیت نمی‌شود ثانیاً فاقد پایگاه در جبهه‌ی اصلاح‌طلبی است می‌خواهند چوب شکست را بر فرق کدام نهاد و سازمان و دستگاه فرود آورند؟

اساساً جبهه و جناحی که با نامزدهای از پیش مردود و شکست خورده وارد انتخابات می‌شود می‌خواهد از چه دفاع کند؛ تحزب؟ انتخابات؟ اصلاحات یا...»

***

علی مطهری: 80 درصد زنان ایرانی حجاب کامل دارند!

علی مطهری نماینده سابق مجلس و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری پیرامون موضوع حجاب و سخنانش در کلاب هاوس به شرق گفت: «آنجا هم من گفتم به‌هیچ‌وجه قائل به سخت‌گیری در موضوع حجاب نیستم و الان هم در کشور در مجموع وضع حجاب مطلوب است. شاید 80 درصد خانم‌ها در کل کشور حجاب کامل دارند و 20 درصد هم به طور نسبی حجاب را رعایت می‌کنند و حکومت هم کاری با اینها ندارد. چند درصد از این گروه دوم هم ممکن است معتقد باشند. باید مثل اروپا باشیم که دولت اسلامی چنین چیزی را قبول نمی‌کند...

من با نوع رفتار گشت ارشاد و مواردی که دیده‌ام، موافق نیستم. از کنار موارد جزئی باید گذشت. به طور کلی دولت باید بر امور فرهنگی نظارت داشته باشد، حال این نظارت به چه شکل باشد، می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. مثلا اگر کسانی بخواهند عریانی را گسترش دهند، نباید اجازه داد؛ اما در حدی که الان وجود دارد و خیلی از خانم‌ها پوشش کامل را رعایت نمی‌کنند، به نظرم چیزی نیست که بخواهیم برخورد کنیم. به نظر من الان وضع مطلوبی داریم و مردم پوشش اسلامی را انتخاب کرده‌اند و قبول دارند که جامعه باید محیط کار و فعالیت باشد، نه امور دیگر. این‌طور نیست که خانم‌ها نخواهند و ما به زور نگه‌ داشته باشیم. واقعا اگر نخواهند نمی‌شود این وضعیت را حفظ کرد...

اجبار مراتبی دارد. گاهی اجبار آن است که گروه طالبان در افغانستان می‌گوید که باید زنان علاوه بر چادر روبند هم داشته باشند. ما چنین اجباری نداریم. اجباری که امروز در کشور ما هست، به معنی کامل کلمه نیست. نیمه‌اجباری، نیمه‌اختیاری است. در خیلی از کشورها حداقلی برای پوشش وجود دارد؛ اما شاید حداقل ما بالاتر است؛ بنابراین امروز اجبار به معنی واقعی کلمه در ایران وجود ندارد. در مجموع امروز مسئله‌ای به نام حجاب در کشور نداریم.»

***

انتقاد قالیباف از سخنان ظریف

محمد باقر قالیباف در همایش «خلیج فارس خانه ماست» که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی گفت: اگر کسانی به هر دلیلی، دوگانه فرصت طلبانه از قدرت میدانی و دیپلماسی معرفی کنند، بدانند که این رویکرد ضد منافع ملی، ضد تجربه بشریت، ضد علم و ضد هرگونه منطقی بوده و دلیل آن فقط فرصت طلبی است.

قالیباف تصریح کرد: ما با همه وجود می دانیم که حاج قاسم عزیز، هنرش این بود که برای کشور تولید قدرت می کرد. ما روی حاج قاسم حساسیم، به این دلیل که او نماد مکتب حرکت امام خمینی (ره) بود. حاج قاسمِ ما، سیدالشهدای مدافعین حرم و نماد مقاومت کشورهای اسلامی بود. او الگوی جوانان امروز جهان اسلام و آزادیخواهان و قهرمان ملی ما است.

وی با یادآوری اینکه در همان روزهای ابتدای شهادت شهید سلیمانی، در یک سخنرانی به این موضوع اشاره کردم که اگر شهادت شهید بهشتی، سیدالشهدای انقلاب اسلامی در آغاز انقلاب در مقابله با منافقین موجب رسوا شدن منافقین و ریشه کن شدن حضور آنها در کشور شد، مطمئن هستیم، خون شهید سلیمانی نیز امروز موجب رسوایی غربگرایان در کشور خواهد شد و ریشه آنها را از کشور خواهند کَند و سروصداهای این روزها نشانه روشنی بر این وقایع است.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: کسانی که از قدرت دیپلماسی و قدرت میدانی دوگانه می‌سازند فرصت طلب هستند

***

محسن هاشمی گزینه‌های نهایی کارگزاران

محسن هاشمی، عضو حزب کارگزاران درباره برنامه این حزب در انتخابات ریاست جمهوری به تسنیم گفت: «آنچه در شورای مرکزی حزب به‌تصویب رسید، حضور در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بود، البته اعضای حزب بنده و دکتر ظریف را به‌عنوان یک گزینه مصوب کردند، اما بنای کارگزاران بر تبعیت از خرد جمعی در نهاد اصلاح‌طلبی است؛ بنابراین منتظر اعلام نظر نهاد اجماع‌ساز هستیم؛ البته دکتر جهانگیری قبلاً گفته‌اند تصمیم به کاندیداتوری ندارند و به همین علت در شورای مرکزی روی ایشان بحث نشد. اگر در تصمیم خود تجدید نظر کنند، طبیعتاً کارگزاران هم موضوع را مورد بحث قرار خواهند داد...

تا جایی که اطلاع دارم دکتر ظریف با وجود محبوبیت بالا، بنایی بر حضور در انتخابات ندارد و این موضوع را بارها اعلام کرده است و شاید طرح مسئله کاندیداتوری ایشان در شرایط حساس مذاکرات هم با هدف تخریب روند مذاکرات صورت بگیرد، حوزه سیاست خارجی، حوزه حساسی است و باید ملاحظاتی برای دیپلمات‌ها که سربازان کشور در سیاست خارجی هستند، در نظر گرفته شود و فراتر از مسایل جناحی و به‌صورت ملی به موضوع نگاه کنیم.»

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور محسن هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: حزب کارگزاران حضور دو چهره موثر در بحث انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را مصوب کرده است. از موضع جبهه اصلاح‌طلبان آقای محمد جواد ظریف مورد تایید است و از نظر احزاب هم  آقای محسن هاشمی به عنوان منتخب حزب کارگزاران معرفی شده است.

عطریانفر  با اشاره به اینکه هیچ حزبی تصمیم قطعی برای حضور یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: ورود محسن هاشمی به انتخابات، بستگی به نظر تمامی احزاب اصلاح طلب دارد که این موضوع در دست بررسی است.

***

پاسخ ظریف به انتقادات

محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان، به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای ۸ سال گذشته، به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد.

افتخار رفاقت عمیق و همکاری با حاج قاسم بیش از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه تنها کمرنگ نشد بلکه همواره تعمیق یافت. نه‌تنها امروز و در محضر مردم بزرگ ایران، بلکه در بیش از دو دهه گذشته، در داخل یا خارج، در پشت درهای بسته و یا در علن، صلابت، انسانیت، صلح طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده و مکرر یادآوری کرده‌ام..

در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آن‌ها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام...

تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان،... نه تنها کوته اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش—در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آبها سردرآورده—ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است.

حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش کنندگان بیمی ندارم.»

بیشتر بخوانید: تازه‌ترین واکنش ظریف به انتشار فایل صوتی/ همیشه صلح‌طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را فریاد زده‌ام

***

لاریجانی در چه شرایطی در انتخابات نامزد می‌شود؟

محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس دهم درباره احتمال نامزدی لاریجانی به ایلنا گفت: آقای لاریجانی بسیار آدم محتاط و ریسک ناپذیری در حوزه سیاست است. او هنوز در حال رصد فضا است و به جمع‌بندی نرسیده است. نگاه آقای لاریجانی به اردوگاه اصولگرایان است به طوریکه اگر ببیند که آقای رئیسی در انتخابات حاضر می‌شود حتما نمی‌آید، اما اگر احساس ‌کند که معادله لاریجانی و سعید جلیلی شکل می‌گیرد حتما می‌آید و در آن شرایط جریان اصلاح طلب به دلیل اینکه دستش خالی است امکان اینکه از لاریجانی حمایت کنند زیاد است.

وی در خصوص حضور مسعود پزشکیان در انتخابات اظهار داشت: آقای پزشکیان انسان سلیم نفس، اخلاقی و متفاوتی هستند؛ اما اشکالاتی نیز دارند و یکی از آن‌ها به هیچ وجه آدم تشکیلاتی و جریانی نیست؛ چهار سال در هیات رئیسه با وی بودم، اما او در هیچ موضوعی جریانی فکر نمی‌‌کند و همیشه مسیر فردی خودش را می‌رود، ضمن اینکه اهل لابی هم نیست؛ حتی اکنون نیز که کاندیدا شده اهل لابی با جریان‌ها و گروه‌های سیاسی برای جلب نظر آنها نیست. این موضوع کار ایشان و گروه‌های سیاسی را برای اجماع روی ایشان سخت می‌کند، چون نمی‌دانند آدمی با چنین مختصات اگر فردا رئیس جمهور شود در جایگاه ریاست جمهوری چه کاری انجام می‌دهد.

***

واکنش روحانی به فایل صوتی ظریف

حسن روحانی صبح چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه این فایل قرار بوده به شکل محرمانه باشد، بخشی از آن منتشر شود و بخشی هم به عنوان سند محرمانه باقی بماند، خاطرنشان کرد: اینجا سرقتی صورت گرفته است. فرد، جمعی و گروهی این کار انجام داده است. وزارت اطلاعات باید تمام توان خود را بکار بگیرد، بفهمد این فایل چگونه سرقت شده است و اگر فردی تقصیر یا قصور داشته، باید با آن قاطعانه برخورد شود.  

وی افزود: مطالب منتشرشده، برخی از آنها نظرات دولت یا رئیس‌جمهور نیست. ممکن است هر فرد یا وزیری نظر و نکاتی داشته باشد که بخواهد محرمانه باقی بماند.  

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه میدان و دیپلماسی دو مسئله‌ای هستند که این باید به آن و آن به این کمک کند، عنوان کرد: آنها دو بازو هستند که باید به یکدیگر کمک کنند. دو دست در نهایت یک کار را انجام می‌دهند. کشور ما چارچوب دقیق دارد. تمام مسائل پیچیده سیاست خارجی و سیاست دفاعی در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود. چه کار سیاسی مهم انجام دهیم و چه عملیات بخواهیم انجام دهیم، در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود.  

بیشتر بخوانید:

روحانی: پخش نوار صوتی ظریف برای اختلاف افکنی است/ آثار مجاهدت شهید سلیمانی همه‌جا قابل مشاهده است