اولین تهدید بازار بی‌قانون رمز ارزها

اقتصادی،   3991220008

یک کارشناس اقتصادی در مورد تهدیدات بازار رمز ارزهای دیجیتال گفت: بازار ارزهای دیجیتال نیاز به زیرساخت قانونی دارد.

اولین تهدید بازار بی‌قانون رمز ارزها

دانیال دارایی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به تهدیدات موجود در بازار رمز ارزهای دیجیتال گفت: بازار ارزهای دیجیتال نیاز به زیرساخت قانونی دارد.

وی با بیان وضع قوانین جدید از سوی بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت تبادل رمزارزها گفت: موضوع طرح شده در این مورد‌ نه تنها برای فعالان بازار نگرانی ایجاد نمی‌کند، بلکه باید وضع این قانون را برای هدفمند سازی و سامان‌دهی به وضعیت کنونی به فال نیک گرفت.

این کارشناس اقتصادی‌ ادامه داد: طبیعی است که بانک مرکزی یا مراجع ذیصلاح نگران دارایی و سرمایه‌های مردمی باشند، بنابراین به ناچار در شرایط فعلی این قانون می‌تواند فرصت خوبی برای فراهم ساختن بستری مناسب در جهت فعالیت سالم علاقه مندان به این حوزه باشد.

وی افزود: اعتقاد دارم تاریخ در حال تکرار است، ما در ابتدای دهه ۸۰ شاهد رو‌ نمایی از سیستم خودپردازهای ثابت و سیار به صورت رسمی بودیم که به محض استفاده از آن مواردی چون پولشویی،نقص سیستم و نداشتن دانش اولیه برای استفاده درست از دستگاه‌ها جامعه را تهدید می‌کرد که در نهایت ۱۰ سال طول کشید تا به یک قوانین جامع دست پیدا کنیم.

دارایی عنوان کرد: بازار رمز ارزهای دیجیتال اکنون همان راه دستگاه‌های خودپرداز را در روزهای اول رونمایی، در پیش گرفته با این تفاوت که مسئولان به دنبال راه کار برای فراهم کردن بستر مناسب جهت آغاز خرید و فروش قانونی رمز ارزها میان فعالان هستند.

کارشناس بازار رمزارزهای دیجیتال تاکید کرد: بازار رمز ارزها به شدت نیاز به بسترسازی قانونی دارد، چرا که در همه کشورها دولت‌ها نگرانی زیادی از معاملات در این عرصه دارند، اولین تهدید عدم نظارت صحیح هم می‌تواند مواردی همچون پولشوئی و خروج غیر قانونی ارز فیزیکی از کشور باشد که لطمه بزرگی به بدنه جامعه وارد می‌کند.

وی با اشاره به تهدیدات موجود در بازار عنوان کرد: اگر مقررات در حوزه ارزهای دیجیتال تدوین نشود، به زودی شاهد تبادل رمز ارزها به صورت زیر زمینی خواهیم بود، به صورتی که هم اکنون سایت‌های متخلف شرط بندی این کار را انجام می‌دهند که در این صورت فاجعه بزرگی کشور را تهدید می‌کند.

دارایی گفت: وقتی میلیاردها دلار سرمایه و نقدینگی مردم در حال خرید و فروش است، چرا نباید بانک مرکزی یا ارگان‌های ذیصلاح نگران نظارت و بی قانونی نباشند؟ پای ارقام نجومی از سرمایه و نقدینگی مردم میان است و همین قشر اگر در این بازار آشفته که هر روز شاهد سوداگری برخی افراد سودجو که به عناوین و القاب مختلفی همچون دلسوز مردم یا استاد فلانی امپراطور بازار، برای منافع خودشان‌ درآمد کسب می‌کنند، متضرر شوند، مسئولان را مقصر از دست رفتن سرمایه خود می‌دانند، بنابراین لزوم تدوین قانون و نظارت بر این بازار لازم است.

وی اضافه کرد: بازار رمز ارزها به مانند سایر بازارهای اقتصادی محلی برای کسب سود بین خریدار و فروشنده است، پس چرا نباید کشور از قبال این معاملات عظیم که ارزش آن بالغ بر میلیون ها دلار در روز برآورده شده، منتفع نشود؟

دارایی گفت: معتقدم با وضع قوانین و اخذ اصولی مالیات می‌توانند چرخه اقتصادی کشور را به نفع خود مردم توسط بازار رمرزارزها به بهترین نحو ممکن رونق بخشد و آن وقت است که می‌توانیم شاهد یک بازار جذاب، فعال و پر مخاطب برای فعالان در این حوزه باشیم.