جلیلی گزینه اصلی اصولگرایان می‌شود؟/ قصه دنباله‌دار روحانی و قیمت دلار/ مرعشی: اصلاح‌طلبان علاقه‌ای به حمایت از لاریجانی ندارند/ روایت فتاح از تاثیرات افشاگری تلویزیونی

گروه سیاسی الف،   3991210108 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

جلیلی گزینه اصلی اصولگرایان می‌شود؟/ قصه دنباله‌دار روحانی و قیمت دلار/ مرعشی: اصلاح‌طلبان علاقه‌ای به حمایت از لاریجانی ندارند/ روایت فتاح از تاثیرات افشاگری تلویزیونی

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌‌‌‌‌یک‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۹۴ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۱۶۹ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۷۳ نفر رسید.

مسعود سلیمانی استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با فارس، در خصوص واکسن کرونای رازی توضیح داد: کارآزمایی بالینی این واکسن از امروز آغاز می‌شود و این واکسن در سه مرحله به داوطلبان تزریق خواهد شد.

مسعود مردانی، استاد بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا ویروس کرونا در ایران دچار جهش شده و ویروسی بنام کرونای ایرانی داریم؟»، گفت: جهش کروموزومی یک پدیده‌ای است که در هرکجا و مکان که تسهیل انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر صورت گیرد؛یعنی زنجیره انتقال تشدید شود، امکان جهش کروموزومی وجود دارد.

وی افزود: البته جهش کروموزمی امکان پذیر است و ایران هم از این موضوع مستثنی نیست و ممکن است جهش کروموزمی کرونا اتفاق بیفتد و اتفاق هم افتاده؛ متخصصان ژنتیک دانشگاه‌ نیز تایید کرده‌اند اما این جهش که منجر به پدیده‌ای بشود؛ مانند جهش انگلیسی، در ایران اتفاق نیافتاده و اگر اتفاق بیفتد توسط مراجع رسمی اطلاع داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روند افزایشی کرونا در ۲ استان/ پیک سومِ خوزستان با ویروس انگلیسی

آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا/ تولید انبوه واکسن «کووپارس» از اواخر بهار

***

جلیلی گزینه اصلی اصولگرایان می‌شود؟

اعتماد نوشت: «بنابر پيگيري‌هاي خبرنگار ما طي روزهاي گذشته و درحالي كه خبرهايي درخصوص درخواست تعدادي از نمايندگان مجالس خبرگان رهبري و شوراي اسلامي براي كانديداتوري رييسي با مخالف او مواجه شد، استمزاج رييس قوه قضاييه از برخي روحانيون و مراجع عظام نيز او را به اين نتيجه رسانده كه حضورش در قوه قضاييه بيش از كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري، مثمرثمر خواهد بود و اين يعني، اگر زماني در صورت عدم كانديداتوري رييسي، جليلي همپاي قاليباف از شانس حضور در انتخابات به عنوان گزينه اصلي محافظه‌كاران برخوردار بود، حالا اين شانس دست‌كم اندكي افزايش يافته و جليلي حالا در شرايطي كه قاليباف و رييسي، هر كدام به‌نحوي اندكي از كانديداتوري دور شده‌اند، مي‌تواند بي‌دردسر گزينه اصلي اصولگرايان باشد...

با اين حال اما اگر برفرض اين احتمال اندك به واقعيت بپيوندد و در انتخابات پيش‌رو هيچ‌يك از روساي قواي مقننه و قضاييه كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري و انتخاب رييس قوه مجريه آينده جمهوري اسلامي نباشند، آن‌گاه چهره‌اي چون سعيد جليلي و جرياني چون جريان پايداري اگرچه كنار چندين و چند رقيب اما به‌مراتب بيش از آن‌چه حالا تصور مي‌شود، قدرت خواهد يافت.

البته آن زمان هم همچون اكنون بايد از علي لاريجاني را كه همزمان با حمايت طيفي از اصولگرايان، از حمايت برخي اصلاح‌طلبان برخوردار است تا گزينه‌هايي با پيشينه نظامي همچون سعيد محمد و رستم قاسمي و البته بسياري ديگر از گزينه‌هاي احتمالي اصولگرا را كنار بزند تا بالاخره رييس‌جمهوري اسلامي ايران باشد اما آن‌چه مسلم است در غياب رييسي و قاليباف، از شانسي به‌مراتب بيشتر براي آن برخوردار خواهد بود كه بتواند گزينه اصلي جريان اصولگرا باشد.»

***

جمله کیهان به خاتمی

کیهان درباره نامه‌نگاری سیدمحمد خاتمی با رهبری نوشت: «رفتارهای سالوسانه خاتمی در حالی است که وی یک عذرخواهی رسمی به خاطر خیانت‌هایش در فتنه سال 88، به نظام و مردم بدهکار است. رفتار وی و موسوی در فتنه نیابتی 88، سواری دادن به آمریکا و انگلیس و اسرائیل، در جهت ایجاد شورش و آشوب علیه نظام بود. این خیانت در حالی اتفاق افتاد که خاتمی چندین بار در پستوها اعتراف کرده، ادعای تقلب در انتخابات (به عنوان بهانه اصلی فتنه 88) «دروغ» بوده؛ اما با این حال شجاعت و شرافت آن را نداشته که همین اعتراف به دروغگویی و فریب مردم را علنی اظهار کند.

به عبارت دیگر او و موسوی و سایر دست‌اندرکاران فتنه، متهم اول خون‌های ریخته شده، 8 ماه بی‌ثباتی کشور و خسارت به اموال عمومی و مردم، مجال دادن به گروهک‌های برانداز، و تشجیع دشمن برای اعمال تحریم‌های بعدی(موسوم به تحریم‌های فلج‌کننده)‌هستند. با همه اینها خاتمی اگر واقعا قصد ابراز ندامت و عذرخواهی دارد، باید این کار را علنی و با صراحت انجام دهد، خیانت انجام گرفته را به مردم توضیح داده و درباره حقیقت‌های جنایت روشنگری کند و از نظام و مردم طلب عفو نماید. توبه این‌چنینی و قول اصلاح‌ و جبران، شرط ادعای اصلاح‌طلبی است و در غیر این‌صورت، هم به نفاق منافقانی خواهد شد که فساد می‌ورزند اما ادعای اصلاح‌ دارند.»

***

مرعشی: اصلاح طلبان علاقه ای به حمایت از لاریجانی ندارند

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران درباره دستاورد نظام جمهوری اسلامی به شرق گفت: «مهم‌ترین دستاورد خوب این دوران را با وجود همه ضعف‌هایمان استقلال ایران می‌دانم. ایران امروز در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای کشور خودش است. آن‌طورکه تصمیم می‌گیرد عمل می‌کند. ایران برخلاف تصور مردم تحت تأثیر روسیه و چین نیست. امنیت و نظم حاکم هم مطلب مهمی است.

وقتی نظام شاهنشاهی را با ابزارها و امکاناتی که داشته و امنیت را برقرار می‌کرده و تمامیت ارضی را حفظ می‌کرده تغییر دادیم و نظام جدید تشکیل دادیم، استقرار یک نظام جدید و حفظ امنیت و تمامیت ارضی ایران، کار ساده‌ای نبود که اتفاق افتاد.

اما متأسفانه در جهت ایجاد یک نظام کارآمد اقتصادی، نظام کارآمد در امور فرهنگی، اجتماعی، ‌رشد و هماوردی با اقتصاد جهانی و با اقتصاد کشورهای منطقه دستاوردهایمان بسیار ضعیف است. راه‌حل‌ها هم موجود است و باید به‌سختی اصلاحات را انجام دهیم.»

مرعشی درباره احتمال معرفی نامزد ائتلافی توسط اصلاح‌طلبان گفت: «گاهی ممکن است شما به نقطه‌ای برسید که در عرصه واقعی کاندیدای ائتلافی درون‌جبهه‌ای نداشته باشید و با جبهه میانی اصولگرایان به ائتلاف برسید. الان چنین صحبتی در عرصه سیاسی ما مطرح نیست. در جبهه میانی اصولگرایان آقای ناطق که به میدان نمی‌آید. ممکن بود اگر ایشان بیاید، خیلی‌ از اصلاح‌طلبان علاقه‌مند به کار با ایشان باشند.

اما وقتی به آقای لاریجانی می‌رسیم، سابقه همکاری‌ ایشان با اصلاح‌طلبان طوری نیست که علاقه‌ای به همکاری با ایشان داشته باشند. ضمن اینکه پایگاه رأی ایشان خیلی قوی‌ ارزیابی نمی‌شود. در سیاست، باید سیاست‌مداران اصلاح‌طلب را به واقع‌گرایی توصیه کنیم، روشنفکران اصلاح‌طلب را بگوییم هرچه می‌خواهند آرمان‌ها را طرح کنند، آرمان‌ها می‌تواند منجر به تولید فکر، ایده و افق‌های بازی برای آینده باشد. اما در سیاست آرمان‌گرایی خطاست.»

بیشتر بخوانید:

ایمانی: لاریجانی باعث انشقاقی گسترده میان اصلاح‌طلبان می‌شود/ خاتمی از لاریجانی حمایت نمی‌کند

***

قصه دنباله دار روحانی و قیمت دلار

قیمت دلار که در سال تثبیت تقریبی آن در دوره اول، افتخاری برای حسن روحانی بود در دوره دوم ریاست جمهوری به کابوس هرروزه او تبدیل شد. دو جهش در سال های 97 و 99 باعث شد دلاری که در سال 96 کمتر از 4هزار تومان قیمت داشت امروز به حدود قیمت 25هزار تومان معامله شود. در این میان اثرات حقیقی و روانی قیمت دلار هم بر هیچ کس پوشیده نیست.

طبیعتا حسن روحانی و نزدیکان وی درباره قیمت دلار اظهار نظر می کنند. اما گاهی این اظهارنظرها برایشان چالش برانگیز می شود. چند روز پیش اظهارنظری از قول محمود واعظی ردیس دفتر رئیس جمهور منتشر شد که از آن اینگونه برداشت می شد که دولت عامدانه قیمت دلار را بالا برده است.

محمود واعظی شخصا یکبار در این باره توضیح داد و به صراحت تاکید کرد که دولت هیچگاه به دنبال گران کردن ارز نبوده است. علاوه بر آن دفتر رئیس جمهور امروز در این زمینه اطلاعیه ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: « انتشار نقل قول بی‌پایه و اساس از رئیس دفتر رئیس جمهور مبنی بر نقش دولت در ایجاد نوسانات ارزی را بشدت تکذیب کرد و اصرار مخالفین دولت بر تکرار این دروغ و حتی تحلیل پیرامون آن را تداوم حمله به دولت و تحت تاثیر قراردادن آرامش نسبی بازار دانست.»

بیشتر بخوانید: 

دفتر ریاست جمهوری: انتشار نقل قول واعظی مبنی بر نقش دولت در ایجاد نوسانات ارزی تکذیب می‌شود

اما حسن روحانی نیز در این مدت از اظهارنظر درباره قیمت دلار غافل نشده است. روحانی مدتی قبل از دلار 25هزار تومانی در صورت آزادسازی منابع ایران در کشورهای دیگر خبر داده بود. امروز هم اظهارنظر دیگری از جانب ایشان صادر شد که مشابه سخنان قبلی بود.

روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت با اشاره به اینکه دولت همواره در پی آن بوده که بتواند ارز را به قیمت واقعی آن نزدیک کند و قیمت فعلی را به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور ندانسته، تصریح کرد: اخلال تحریم ها در مراودات بانکی و ارزی کشور و سودجویی کاسبان تحریم، عوارض جنگ اقتصادی را تشدید کرد که بحمدالله این فضا در حال کم رنگ شدن است.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد با ایجاد اجماع و هماهنگی با همه دستگاه ها و بخش های مختلف کشور و کاستن عوارض غیر اقتصادی موثر بر فضای اقتصادی کشور و بازار سرمایه و تلاش برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، بتواند سریع تر قیمت ارز را به قیمت واقعی آن نزدیک کند.

رئیس جمهور همچنین با  اشاره به شرایط جدید ایجاد شده در روند مذاکرات با کشورهایی که منابع ارزی ایران را با فشار آمریکا مسدود کرده بودند، ابراز امیدواری کرد شاهد روند کاهشی نرخ ارز باشیم.

بیشتر بخوانید: 

روحانی: ثبات قیمت کالاها سیاست اصلی دولت است/ قیمت فعلی ارز با واقعیت اقتصاد سازگار نیست

این اظهارنظرها در حالی است که حساب توییتر ربانک مرکزی پس از سخنان ابتدایی واعظی که باعث جنجال شد در توییتی نوشت: «برای جلوگیری از سوء استفاده و سوءبرداشت از صحبت‌های مسئولین محترم، شایسته است که اظهارنظر درخصوص مسائل تخصصی پولی وارزی به بانک مرکزی واگذار شود».

چنانکه می بینیم بانک مرکزی به محترمانه از مسئولان دولتی خواسه از اظهارنظر درباره مسائل ارزی خودداری کنند اما عجیب است که کسی در دولت گوشش به این توصیه بدهکار نیست.

***

حمایت روحانیت مبارز از لاریجانی کذب است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص احتمال حمایت شورای وحدت از علی لاریجانی گفت: من اطلاع دقیق ندارم و سخنگوی شورای وحدت بهتر می‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند اما آنچه که تا اینجا می‌دانم این است که تا امروز اصلا هیچ صحبتی در خصوص اینکه از آقای لاریجانی یا هر گزینه دیگری حمایت صورت گیرد، در شورای وحدت مطرح نشده است.

وی ادامه داد: یعنی دوستان شورای وحدت اصلا وارد صحبت درخصوص کاندیداها نشده‌اند که چه کسی کاندیدا باشد و به‌نظرم آقایان آدرس غلط می‌دهند.

مصباحی مقدم همچنین درخصوص اینکه جامعه روحانیت به دلیل اینکه از قدیمی‌ترین تشکل‌های جریان راست سنتی است و به این دلیل همکاری آن‌ها با لاریجانی محتمل دانسته می‌شود، بیان داشت: اینکه جامعه روحانیت قصد حمایت از آقای لاریجانی دارد را تکذیب می‌کنم و دروغ است. این یک نوع القای دروغ است، ما چنین تصمیمی نداریم، از قبل هم نداشتیم.

***

مطهری ابتدا باید ساز و کار اصلاح‌طلبان را بپذیرد

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره کاندیداهای جبهه اصلاح‌طلبان به برنا گفت: امروز کاندیداها مورد ارزیابی هستند و هیچ کدام قطعا تایید نشده اند. کاندیدایی که می خواهد به عنوان نفر نهایی خود را اعلام کند باید منتظر تایید جمع باشد و از اراده و پشتیبانی جبهه ای برخوردار باشد. هیچ یک از کاندیداهایی که تا امروز مطرح شده اند قطعی نیستند و کاندیداهای شخصی و حزبی هستند.

امام در رابطه با کاندیداتوری مطهری و شائبه حضور او در اردوگاه اصلاح طلبی تاکید کرد: مطرح شدن اسم مطهری نیز در همین ساز و کار بررسی می شود و جدا از این موضوع نیست. او ابتدا باید ساز و کار اصلاح طلبان را بپذیرد و بعد اصلاح طلبان در مورد او نظر بدهند.

***

روایت فتاح از تاثیرات افشاگری تلویزیونی

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان برنامه جهان آرا در پاسخ به سوالی درباره مصاحبه چند ماه گذشته خود و اعلام اسامی تعدادی از افراد و شخصیت‌هایی که برخی از املاک بنیاد در اختیارشان است و آنها را پس نمی‌دهند گفت: من روز اول و در مراسم معارفه‌ام نیز اعلام کردم که از حقوق مستضعفان کوتاه نمی آییم.
 
وی اضافه کرد: متأسفانه از آن مصاحبه که اسامی برخی افراد برده شد، برداشت دیگری شد و ما توضیح دادیم که هیچکدام از این افراد استفاده شخصی از املاک نداشتند.
 
فتاح تاکید کرد: بعد از آن مصاحبه ما کار را دنبال کردیم و خوشبختانه همان نهادها و افراد با بزرگواری پیش قدم شدند و موضوع پیگیری شد و در نهایت، برخی از این املاک پس داده شد، برخی‌ها با به روز کردن اجاره بها، ما را راضی کردند و برخی املاک نیز همچنان در دست پیگیری است.
 
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ما امروز در قوه قضائیه، ۱۱ هزار پرونده داریم که بیشتر مربوط به اشخاص حقیقی است؛ آقای رئیسی هم با حساسیت، موضوع را پیگیری می‌کنند و چند شعبه ویژه برای این موضوع تشکیل شده است.

فتاح در بخش دیگری از سخنانش درخصوص ورود به انتخابات ۱۴۰۰ و گمانه زنی‌های رسانه‌ای نیز گفت: من در سال ۸۴، وزیر بودم و همین شیوه و روش را داشتم؛ زمانی هم که در بنیاد تعاون سپاه و کمیته امداد بودم هم همین رفتار و روش را داشتم؛ لذا این گمانه زنی‌ها اشتباه است چرا که من همین شیوه و روش را در همه این سال‌ها داشته‌ام.
 
وی با بیان اینکه به شدت مراقبت است که حتی در گعده های سیاسی رفت و آمد هم نداشته باشد گفت: من به شدت مراقبم چراکه صرف حتی نیم ساعت از وقتم را در این موضوع، حیف می دانم.
 
فتاح خاطرنشان کرد: من به بنیاد علاقمندم و به حکم رهبر انقلاب برای خدمت به مردم افتخار می‌کنم.