نظر کرباسچی درباره نامزدی محسن هاشمی در انتخابات ۱۴۰۰/ دستور رهبری به نیروهای مسلح در ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ/ واکنش احمدی نژاد به احتمال ردصلاحیت در انتخابات

گروه سیاسی الف،   3991203100 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نظر کرباسچی درباره نامزدی محسن هاشمی در انتخابات ۱۴۰۰/ دستور رهبری به نیروهای مسلح در ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ/ واکنش احمدی نژاد به احتمال ردصلاحیت در انتخابات

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز یک‌‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۳ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۱۲ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: جزئیات ورود کرونای انگلیسی به خوزستان

***

انتخابات نباید بازنده مطلق داشته باشد

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «يك انتخابات قابل قبول چه ويژگي‌هايي دارد؟ آيا اين ويژگي‌ها صفر و يك است؟ به نظر مي‌رسد كه ويژگي‌هاي زير مهم هستند. همه اقشار و گروه‌ها و گرايش‌ها، نامزدهاي مورد نظر خود را داشته باشند. رقابت‌ها منصفانه و بدون تبعيض باشد. اجراي انتخابات سالم و بدون مشكل باشد. فرد پيروز مانع غيرمتعارفي براي انجام برنامه‌هايش نباشد. مهم‌تر از همه اينكه انتخابات يك بازي با جمع جبري صفر نباشد.  

مثل يك دوره مسابقه است كه همه شركت‌كنندگان اعم از تيم قهرمان يا تيم‌هاي بعدي برنده هستند، تيم قهرمان بيشتر و ديگران كمتر. ولي هيچ تيمي بازنده مطلق نيست.

به همين علت پايان مسابقات با رضايت خاطر نسبي همگان تمام مي‌شود. برندگان شادي بيشتري مي‌كنند، ولي تيم‌هاي دوم و سوم و... نيز شادي مي‌كنند و همه دوستانه خداحافظي كرده و مي‌روند تا خود را براي دوره بعدي مسابقات آماده كنند. انتخاباتي كه همه نگران نتيجه آن باشند و فرداي انتخابات تنش‌ها و نگراني‌ها بيشتر شود، حتما مطلوب نيست و نبايد آن تقويت كرد.

يكي از نقدهاي بنده به انتخابات سال 1388 اين بود كه فارغ از هر نتيجه‌اي كه حاصل شود، روز پس از آن با آرامش آغاز نخواهد شد. امروز نيز همين نگاه را دارم. اينكه چه كسي يا جرياني برنده شود، فرع بر اين است كه آيا صندوق‌ها به مثابه آبي عمل مي‌كنند كه بر آتش رقابت‌هاي انتخاباتي ريخته مي‌شود يا درون صندوق‌ها بنزين است و بازكردن آنها اين آتش را شعله‌ورتر مي‌كند؟»

***

دستور رهبری به نیروهای مسلح در ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ

به گزارش مرکز خبر حوزه، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در سفر به قم و دیدار با آیت‌الله حسین نوری‌همدانی، از مراجع تقلید، اظهار کرد: امروز وارد دوره جدیدی شده‌ایم که با مدیریت رهبر معظم انقلاب اسلامی ان‌شاءالله با کاهش تحریم‌ها و عقب‌نشینی دشمن مواجه خواهیم شد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه در یکی دو ماه آخر دولت ترامپ فشارهای دشمن نسبت به گذشته سنگین‌تر شد و در منطقه تحرکاتی انجام داد، گفت: در این بازه زمانی به امر فرماندهی معظم کل قوا، نیروهای مسلح ۱۰ رزمایش را در سراسر کشور برگزار کردند که از قبل برنامه‌ای جهت برگزاری این رزمایش‌ها نداشتیم و به‌یک‌باره این رزمایش‌ها پس از ابلاغ با قدرت برگزار شد.

باقری خاطرنشان کرد: این رزمایش‌ها در حوزه‌های مختلف موشکی، هواپیماهای بدون سرنشین، دریایی و پدافند هوایی برگزار و سبب شد شیطنت‌های دشمن در منطقه پایان بگیرد و مجبور شود منطقه را ترک کند و در این مدت امنیت کشور به‌خوبی حفظ شد.

***

نظر کرباسچی درباره نامزدی محسن هاشمی در انتخابات 1400

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد حزب کارگزاران تمایل زیادی برای معرفی محسن هاشمی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد، خاطر نشان کرد: اگر محسن هاشمی تایید صلاحیت شود جزء نیروهای فعال و توانمند است. او شخصیتی اجرایی است و اگر بعد از تایید صلاحیت‌ها نظر جمع بر او باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.  البته مهم این است اولا خود آقای هاشمی اعلام آمادگی کرده و ثبت نام کند، آن وقت بعد از تایید صلاحیت در مورد او و دیگر اصلاح طلبان تصمیم‌گیری شود.

کرباسچی درباره نامزدهای احتمالی حزب کارگزاران سازندگی برای رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰، گفت: معقول این است که صبر کنیم و ببینیم چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند چون نمی‌خواهیم با دیگر احزاب اصلاح طلب از راهی جز تفاهم وارد شویم و درست هم نیست نامزد مورد نظر خود را هر طور شده با جبهه اصلاح‌طلبان تحمیل کنیم.  

بیشتر بخوانید:

کرباسچی: نامزدی هاشمی منوط به اجماع اصلاح‌طلبان است

***

اعلام نامزدی محسن رهامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 

 محسن رهامی حقوقدان اصلاح‌طلب با اعلام حضورش به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، به ایرنا گفت: از مدت‌ها قبل با کمک جمعی از شخصیت‌ها و جریان‌ها، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی در چندین حوزه تشکیل داده‌ایم تا با استفاده از تجارب و تخصص افراد، برنامه ‌کاملی برای بهبود اوضاع کشور تهیه شود.

وی افزود: این برنامه‌ها کارکردهای مختلف دارد، هم برای ارائه به مردم و احزاب تهیه شده است و در صورتی که شرایط فراهم شود می‌توان در صورت موفقیت در آینده استفاده کرد.  علاوه برآن، به هرکسی که برنده انتخابات شود می‌توان ارائه کرد تا در صورت تمایل بهره برداری کند، در نهایت این برنامه ریزی‌ها به عنوان مطالعات پایه، در بنیاد بین المللی صلح  برای توسعه کشور، در آینده می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد.

بیشتر بخوانید: اعلام کاندیداتوری فعال اصلاح‌طلب برای انتخابات۱۴۰۰

***

ماجرای عنابستانی ماستمالی می‌شود؟

مهر درباره واکنش مجلس به ماجرای عنابستانی نوشت: «این اولین پرونده‌ای نبود که روی میز هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان قرار گرفت، هنوز ادبیات تند و توهین آمیز محمد واسط درازهی نماینده سراوان در مجلس دهم خطاب به کارمند گمرک فراموش نشده است. یا درگیری تأسف بار حمدالله کریمی نماینده بیجار و گروس با مأمور پلیس راهور در فرودگاه مهرآباد. برخورد توهین آمیز عباس آخوندی با خبرنگار رسانه ملی در حیاط هیئت دولت هم که در خاطره نقش بسته است.

اما آنچه مایه تأسف است این نکته می‌باشد که هیچکدام از موارد فوق الذکر به نتیجه مطلوب نرسید و متولیان امر تلاش کردند با خرید زمان، عملاً گرد فراموشی بر آنها بنشیند و مطالبه گری افکار عمومی درباره آنها پایان یابد. بویژه در موارد مشابه در مجلس اقدام قابل توجه‌ای از سوی مجلسی‌ها صورت نگرفت و حتی صدای سخنگوی شورای نگهبان پیرامون ناکارآمدی هیئت وقت نظارت بر رفتار نمایندگان درآورد...

متأسفانه در روزهای اخیر، اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس و بویژه اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، شائبه قلب واقعیت و به اصطلاح عمومی «ماستمالی» کردن پرونده عنابستانی را تقویت می‌کند. امری که حتماً با واکنش مجدد افکار عمومی و هزینه زایی برای کشور همراه خواهد بود.

دلسوزان انقلاب در حاکمیت باید از فرصت هزینه سازی یک نماینده مجلس برای نظام، در جهت اصلاح برخی روندها و امتیازات شائبه برانگیز و فسادزا استفاده کرده و تهدید اعتبارزدای بوجود آمده را به یک فرصت اعتمادساز تبدیل کنند. زمان البته چندان به نفع ایشان نیست و باید گام‌های جدی تری را برای اصلاح بردارند.»

بیشتر بخوانید: پرونده «عنابستانی» روی میز افکار عمومی

***

بعید است اصلاح قانون انتخابات به انتخابات فعلی برسد
 
به گزارش خبرنگار مهر، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در رابطه با اینکه مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون انتخابات برنامه‌ای دارد یا خیر؟ اظهار داشت: ایرادات شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات به مجلس واصل شده و تصور ما این است که امکان بررسی این اصلاحات قبل از برگزاری انتخابات وجود دارد اما اینکه به این انتخابات برسد معلوم نیست زیرا برخی از بندها بعید به نظر می‌رسد به انتخابات فعلی برسد.

وی در خصوص تفکیک انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری گفت: ما اصلاح انتخابات شوراها را در دست داریم اما بعید است به این دوره انتخابات برسد البته ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

***

واکنش احمدی نژاد به احتمال ردصلاحیت در انتخابات

بنا به روایت کانال رسمی پایگاه اطلاع رسانی احمدی‌نژاد، او اخیرا گفتگویی با شبکه انگلیسی زبان تلویزیون دولتی ترکیه موسوم به "تی آر تی" انگلیسی داشته است. احمدی‌نژاد در این گفتگو درباره بازگشت به سیاست گفته است: «من هیچوقت از سیاست دور نبوده ام که بخواهم برگردم. مگر می شود که انسان نسبت به سرنوشت اجتماعی بی تفاوت باشد؟ برخی تصورشان این است که فقط مناصب سیاسی هست که حاملین آن باید نسبت به سرنوشت جامعه، احساس مسئولیت کنند. مسئولیت اجتماعی یک امر عام است.»

احمدی‌نژاد درباره ردصلاحیت در انتخابات 96 و احتمال تکرار آن در سال 1400 گفت: «من هنوز راجع به انتخابات نظری نداده ام و موضعی نگرفته ام اما نقطه نظراتی دارم که در صورت ضرورت، در موعد انتخابات آن را با مردم در میان خواهم گذاشت.»

بیشتر بخوانید:

احمدی‌نژاد: از ابتدا به دنبال رابطه ایران و آمریکا بودم

***

تردید اصلاح‌طلبان درباره جهانگیری

فردا درباره احتمال نامزدی جهانگیری نوشت: «ماندگاری جهانگیری در دولت روحانی و گوش نکردن به توصیه اصلاح‌طلبانی که استعفا را راهکار حفظ سرمایه اجتماعی او می‌دانستند اما کار را خراب کرد. اگرچه خودش هنوز هم از این تصمیم دفاع کرده و معتقد است که نباید از مسئولیت شانه خالی می‌کرده و به فکر محبوبیت خود می‌بوده است. 

پای جهانگیری در عملکرد دولت و ناکارآمدی‌های آن حسابی گیر است و همین هم بسیاری از اصلاح‌طلبان را در حمایت از وی به تردید انداخته است. تا وقتی هم که این تردید باقی باشد، تکلیف کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری جهانگیری مشخص نخواهد شد. 

با این ترتیب جهانگیری منتظر کارت دعوت است و این کارت نیز احتمالا به دست وی نخواهد رسید. لازم به یادآوری است که در هفته‌های گذشته شایعات بسیاری درباره عدم حمایت کارگزاران از جهانگیری مطرح بوده است. این طور که شنیده می‌شود، کارگزارانی‌ها احتمال رد صلاحیت جهانگیری را نادیده نگرفته و ترجیح می‌دهند از کاندیداهای مطمئن‌تری مثل ظریف یا حتی لاریجانی حمایت کنند.

با در نظر داشتن این نکته که حزب جهانگیری از وی حمایت نمی‌کند و برخی دیگر از احزاب اصلاح‌طلب نیز دنبال کاندیداتوری ظریف هستند؛ امید به موفقیت جهانگیری به طرز قابل توجهی کم می‌شود.»

***

بالاخره در ماجرای بذرپاش چه کسی راست می‌گوید؟

روز گذشته مصاحبه‌از الیاس نادران نماینده تهران منتشر شد که نادران در آن مصاحبه مدعی شد مهرداد بذرپاش گواهی کار جعلی به مجلس ارائه داده است. چند ساعت بعد نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس مدعی شد فرایند انتخاب بذرپاش در این کمیسیون بررسی شده و اعضای این کمیسیون به صحت فرایند قانونی انتخاب بذرپاش رای داده اند.

عصرایران در این زمینه نوشت: «الان مردم کدام حرف را باید باور کنند؟ نمی‌شود حرفی زده شود و بعد تکذیبی بیاید و ماجرا ختم به خیر شود. در این وسط چه کسی راست می‌گوید؟ آیا واقعا حرف‌های نادران راست است؟ آیا جعل مدرکی اتفاق افتاده است؟

واقعا اگر حرف‌های نماینده تهران راست باشد، باید به حال خودمان گریه کنیم که دچار مسئولانی هستیم که حاضر هستند برای رسیدن به کرسی‌های قدرت دست به هر کاری بزنند.

اگر حرف‌هایی او ناراست باشد، بازهم باید نگران وضعیت خودمان باشیم که برخی حاضر هستند برای تخریب رقبا، دست به هر کاری بزنند.

جالب‌تر از همه این است که هیات رییسه مجلس که به زمین و زمان ایراد می‌گیرند و خود را بهترین مدیران خاورمیانه و حومه می‌دانند، توانایی اداره این حواشی را ندارند و تکلیف حاشیه‌های بوجود آمده برای پارلمان را روشن نمی‌کنند...

مجلسی که شعارش رسیدگی به مشکلات مردم بود، اسیر حاشیه‌ها شده است و قدرت پاسخگویی به مردم را هم ندارد. آنچه مشخص است این مجلس به ریاست قالیباف، فعلا در قالب وعده مانده است و به این زودی‌ها تغییر رویه نخواهد داد.

خیلی از نمایندگان مجلس، حواس‌شان به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است و هرکاری می‌کنند که زمین بازی آنگونه باشد که آنها می‌خواهند. طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری هم در این راستا بود.»

***

اگر فردی ناصالح رئیس جمهور شود تقصیر مردم نیست

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران و از اعضای جبهه پایداری به خبرآنلاین گفت: «از نظر بنده اگر ارگان های رسمی کشور به وظایف قانونی شان عمل کنند همواره مردم به بهترین نحو انتخاب و مشارکت می‌کنند اما اگر خدای ناکرده به عنوان مثال یک فرد ناصالحی از سوی شورای نگهبان تایید شود در آنجا نمی‌توان مردم را مقصر دانست بلکه باید گفت شورای نگهبان در انجام وظیفه اش کوتاهی کرده، هر چند برخلاف واقع، شورای نگهبان مورد هجمه واقع می شود که چرا سخت‌گیری می‌کند. خیر این گونه نیست.

در مواردی بوده که مردم گله مند بوده و هستند چرا شورای نگهبان در تایید صلاحیتها، کوتاهی کند تا سمت‌های مهم نظام در اختیار افرادی قرار گیرد که این افراد نسبت به دغدغه های مردم حساس نباشند. بنابراین ما باید با مردم صادقانه رفتار کنیم خدمتگزار باشیم در نتیجه مردم انجان وظیفه شان را بهتر از ما بلدند.»