نظرات برگزیده مخاطبین الف: سلبریتی حرفی را می‌زند که در جامعه پذیرش داشته باشد/ اگر شما جای بایدن بودید به سادگی تحریم‌ها را لغو می‌کردید؟/ شرط وکالت فقط باید سواد و نمره آزمون باشد

گروه سیاسی الف،   3991121078 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: سلبریتی حرفی را می‌زند که در جامعه پذیرش داشته باشد/ اگر شما جای بایدن بودید به سادگی تحریم‌ها را لغو می‌کردید؟/ شرط وکالت فقط باید سواد و نمره آزمون باشد

یادداشتی با عنوان سلبریتی ها و لذت «دور دور» در «سرزمین نفرین شده» ! از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*این چه وضعیه هر کی هر چی میخواد میگه این خانوم اخبار رو نگاه نمیکنه که ببینه صبح همون روز از روسیه واکسن آوردن و از مرگ کلی سلبریتی خارجی بی خبره حداقل وقتی میخوان حرف بزنند دو دقیقه به حرفاشون فکر کنند که می خواند چی بگند

*بنظر باید هرکس باتوجه به جایگاه و تخصصی که دارد نسبت به موضوعات اظهار نظر کند ولی متاسفانه این سلبریتی های عزیز بعضا نسبت به موضوعاتی نظر میدهند که هیچ اطلاع و یا تخصصی نسبت به آن نداشته و صرفا بنا به ارج و قربی که مردم ایران به واسطه داشتن هنری به آنها داده اظهار نظر کرده و حتی گاها مطالبی بیان میکنند که در ظاهر نشانه همراهی با دشمنان ایران است. که البته از روی آگاهی و تعمد نیست چرا که این عزیزان یقینا وفادار به کشور میباشند.ولی بخاطر همین اعتبار و مقامی که دارند میبایست در گفتار و رفتار خود چنان عمل کنند که باعث تنزل اعتبار آنها نشود در غیر اینصورت بضرر خود و کشور تمام خواهد شد و یقینا از احترام آنها نیز نزد مردم کاسته خواهد شد

*سلبریتی حرفی را میزنه که در جامعه پذیرش داشته باشه. ببینید. اگر مهران مدیری میگه کشور نفرین زده این حرف رو به این علت میزنه که حداقل قسمتی از جامعه این احساس رو داره. علت این احساس جامعه را باید درک کرد. علت و معلول را اشتباه نگیرید

*سلبریتی‌ها توی آمریکا رکیک‌ترین الفاظ رو به رئیس‌جمهور وقت خودشون (ترامپ) نسبت می‌دادند و هیچ کسی نه محاکمه‌شون کرد و نه ممنوع‌التصویر. اگر قرار هست تحلیل کارشناسانه انجام بدین تمام واقعیت رو بیان کنید. و فراموش نکنید فرزندان بسیاری از مسئولین رده بالای این مملکت تابعیت کشورهایی رو دارند که سلبریتی‌ها رو به تلاش برای گرفتن تابعیت‌شون متهم می‌کنید!

*سلبریتی را خودمان میسازیم .و بادش میکنیم ...با توجه افراطی و ایجاد هیاهو و ازدحام در اطرافشان برای عکس گرفتن و .....در فضای واقعی و هجوم دهها و یا صدهاهزار نفری به صفحات مجازی شان برای فالوئر شدن در فضای مجازی و ...... بنابراین باز هم میگم خلایق هر چه لایق ..... وقتی در جامعه ی ما نویسنده و متفکر وو اهل علم و معرفتی فوت میکند و یک درصد جامعه هم خبردار نمیشود و اگر هم خبردار شود ؛ نمیداند که بوده و چکاره بوده و ... ولی بر عکس در هنگام مرگ یک سلبریتی چنین تلاطم و موج ایجاد میشود ، نباید انتظار داشت که وضع بهتر از این باشد.... مصیبت وقتی بزرگتر میشه که حتی خواص و نخبگان سیاسی ما هم همین جور رفتار میکنن.....

*وقتی که روحانی و دیگر منتخبین به وعده های انتخاباتی خود متعهد نیستند ، گناه سلبریتی ها و سایر رای دهندگان که با هزاران امید به روحانی رای داده اند ، چیست ؟ اگر دقیق نگاه کنیم ، رای دهندگان نه به فرد ، بلکه به طرز تفکری رای می دهند که در وعده و شعار انتخاباتی متجلی است آیا مسئولان ما به وعده ها و سخنان خود پایبند هستند ؟ آیا به سند چشم انداز ۲۰ ساله پایبند هستند

***

مخاطبین الف درباره یادداشتی با عنوان «هویج‌های کوچک آمریکا در برابر امتیازات بزرگ ایران» نظرات متعددی ارسال کردند که برخی از آنها را می خوانید:

*به نظر من توقع ما از آمریکا اشتباهه،ما می خواهیم آمریکا تحریمها را بردارد و ایران به پول برسد ولی با امریکا تجارتی نکنیم و در عوض به گروههای که بر ضد امریکا و متحدانش هستند کمک کنیم و با رقبای امریکا تجارت کنیم. شما جای آمریکا بودید تحریمها را بر می داشتید؟

*(پاسخ به کامنت بالا)به نظر من توقع آمریکا از ما اشتباهه. آمریکا میخواد ما به برجام برگردیم اما همه تحریمها سر جاش بمونه تا در مورد موشک و منطقه هم مذاکره کنیم. همزمان به گروههای تروریستی کمک کنه تا دانشمندان ما ترور بشن و حتی ایران ناامن بشه و آشوب راه بندازه, آیا ما باید فریب بخوریم!؟!؟

*ماشین تحریم ها به خوبی در حال کار کردن است. اگر شما جای بایدن بودید به سادگی آن را خاموش می کردید؟

*ترامپ در طی 4 سال گذشته به اندازه موهای سرش ایران را تحریم کرده است. نباید انتظار داشت که بایدن در مدت چند روز آنها را ملغی کند. باید صبور بوده و از دادن سیگنالهای منفی خودداری کرد.

*(پاسخ به کامنت بالا)بعد برجام که ایران همه تعهداتش رو انجام داد هم میگفتن تحریمها داره یواش یواش لغو میشه! ما صبرمون زیاده, 8 سال صبر کردیم 2سال دیگه هم روش, فقط اگر دوباره رودست خوردین نندازین گردن رهبر و نظام و شعار و ....

*باید برای مردم روشن کنید به چه دلیل تحریم شدیم و از چه زمانی و به خاطر کدام سیاست های خارجه ایران این اتفاق افتاده. برجام را که کف خواسته ملت بود را بهانه این تحریم ها نکنید چون برجام هم نبود قرار بود تا آخرین حد ممکن و بطور رسمی از طرف همه کشورهای دنیا تحریم بشیم، ولی در این چند سال با افزایش قدرت و نفوذ اقتصادی عملا همان کدخدا توانست یکجانبه به این هدفش با کمترین هزینه برسه. این تحریم ها در اصل به خاطر سیاست های خارجی ایران ازقبل تا کنون هست.

*امریکا باید دست از تهدید و ترور و تحریم بردارد و به یک کشوری عادی در دنیا تبدیل بشود تا زمانی که خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با آنها ممکن نیست.

*چندین سال مذاکره کردیم که فقط مسئله هسته ای حل بشه آخرش شد این. حالا چطوری میخوای همه مسایل رو یکبار برای همیشه حل کنی!؟!؟

*سیاست شل کن سفت کن تا دولت جدید ایران تعیین شود

***

مخاطبین الف درباره گزارشی با عنوان «اجباری شدن وکالت؛ به نام مردم به کام وکلا!» نظرات متعددی ارسال کردند که برخی از آنها را می خوانید:

*اجازه بدهيد و وكالت را از انحصار و مافياي وكلا خارج كنيد اينهمه فارغ التحصيل رشته حقوق داريم و حتما بايد اجازه بدهيد كه اين فارغ التحصيلان حقوق بتوانند خودشان راسا كارهاي وكالت انجام دهند ، با اين ١-كار فارغ التحصيل حقوقي كه اكنون دارد با اسنپ كار ميكند و امتحانات وكالت و امثالهم نگذاشته مجوز وكالت بگيرند بتوانند كار خودشان را انجام دهند ٢- نرخهاي نجومي وكالت شكسته خواهد شد ٣ مردم دسترسي راحتي به حقوق دان ها پيدا ميكنند ٤-بساط انحصار حقوقدانها جمع خواهد شد

*وکالت، پزشکی و دفتر اسناد رسمی سه شغل انحصاری و پر سود و درآمد و فراری از مالیات در ایران که تا کنون حیاط خلوت بوده و هیچ دولت و مجلسی به این سه صنف ورود نکرده.

*چقدر بدبینانه. برای مردم از وکلا غول نسازید لطفا بسیاری از همکارانی که می شناسم نیمی از پرونده ها رو رایگان انجام می دن یا با حق الوکاله کاملا منصفانه.در نظر بگیرید که وکیل چیزی بیش از یکسال در یک پرونده باید زحمت بکشه و خرد خرد از موکل دستمزد دریافت کنه.

*در آلمان بیمه وکالت وجود دارد که باید اجباری شود همانند بیمه پزشکی . از طرف دیگر مثل نظام مهندسی باید فقط از وکلا یک آزمون گرفته شود و هر کسی در صدی از نمره (‌نسبت به نفر اول )‌را بگیرد اجازه کار داشته باشد .

*1- داوطلبان آزمون وکالت منظورشان برداشتن آزمون نیست بلکه منظورشان عدالت است به این ترتیب که اولا باید ظرفیت چند برابر شود و اگر قرار بر آزمون است باید تمام وکلا و قضات قبل از سال 1395 بتوانند تمام سوالات ازمونهای جدید را پاسخ دهند اما عملا چنین نیست و بعضا بیشتر از 10 سوال از ازمونهای جدید را نمیتوانند پاسخ دهند! 2- اگر مشکل ظرفیت است نباید به قضات بازنشسته و مستعفی و اخراجی و نمایندگان مجلس و اساتید و مدیران دفاتر، بدون ازمون پروانه وکالت داده شود زیرا آنان عمری حقوق گرفته اند و زندگی جمع کرده اند و درواقع بس است و اکنون نوبت باید به جوانها برسد. لذا یا ظرفیت را اضافه کنید یا اعطای پروانه به پیش گفته را حذف کنید. 3- اگر برخی وکلا به دروغ ادعا میکنند برخی وکلا درآمد ندارند یا راننده تاکسی هستند! این ادعا نه تنها پوچ است بلکه معلوم است که کذب است. 17 میلیون پرونده در مقابل اندک قلیلی وکیل آمار صریح است و با قیمتهای بسیار گزاف وکالت میکنند. و اگر منظورشان از زیاد شدن وکیل افزایش فساد است باید عرض کنم اتفاقا برعکس فساد کمتر میشود چون هر وکیل به تعرفه پایینتر راضی میشود و مردم راحتتر وکیل میگیرند و باسواد حقوقی بیشتر به دنبال مصالحه میروند نه با علم ناقص خودشان دایما دنبال شاخ و شانه کشیدن باشند. لذا وکیل بیشتر سلامتی بدنه قوه قضاییه خواهد بود. 4- وکیل باید در دوره کارورزی و حضور در دادگاه به همراه استاد خود در دوره کارآموزی و مرور و دوره کتابها وکیل شود نه با یک ازمون تئوری حفظ شدنی. لذا اینقدر بر سر راه جوانها مانع تراشی نکنید. 

*من برای کاری وکیل گرفتم صد میلیون پیش پرداخت گرفت و شکستم خوردم ایران بهشت وکلای دادگستری است چرا که مانع اشتغال صدها هزار حقوقدان بیکارند تا در کارشان دست زیاد نشود اگر وکالت را اجباری هم بکنند فقط وکیل مختص پولدارهای جامعه خواهد شد و این به ضرر مردم است