تایید برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز راهور/ جهانگیری: روزهای خوشی در راه است!/ اخبار غیررسمی از حکم عیسی شریفی/ واکنش واعظی به سخنان حدادعادل/ چه کسانی از عارف حمایت می کنند؟

گروه سیاسی الف،   3991105030 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تایید برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز راهور/ جهانگیری: روزهای خوشی در راه است!/ اخبار غیررسمی از حکم عیسی شریفی/ واکنش واعظی به سخنان حدادعادل/ چه کسانی از عارف حمایت می کنند؟

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز یک‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۵ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۳۷ نفر از آنها بستری شدند. 

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۷۷ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۳۸۳ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت: دروغ انگلیسی‌ها درباره سرایت کرونا اثبات شد/ ورود واکسن کرونا به کشور طی روزهای آتی

تست واکسن ایرانی کرونا روی ۵۰۰ داوطلب در مرحله دوم بالینی

***

چرا هر دوره مجلس نسبت به دوره قبل ضعیف تر است؟

آفتاب یزد درباره ماجرا درگیری یک نماینده مجلس با سرباز وظیفه شناس راهور نوشت: «آنچه روشن و دارای اهمیت است حاشیه امنیت اینگونه افراد است.دوپینگ سیاسی چنین افرادی به آنان این جرات را داده تا خود را در هر شرایطی حق مسلم بپندارند. افراد مذکور در حقیقت همواره طلبکار مردم هستند نه بدهکار. کسی طلبکار می‌شود که آن میز وصندلی را تحت هر شرایطی و هر عنوانی حق خود می‌داند ولو با رای بالا باشد یا رای پایین یا به صورت مستقیم باشد یا غیر مستقیم.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در این مجالس می‌آیند و می‌روند ولی یک موضوع به صورت هشدار همواره به ذهن ناظران خطور می‌کند. اینکه شان مجلس و جایگاه آن در حال افول است. این بحث سیاسی نیست بلکه فنی است. در پارلمان چه اکثریت از آن اصلاح‌طلبان باشد و چه اصولگرایان خروجی چندان تفاوتی ندارد. فلذا مشکل به گرایش سیاسی مجلس ارتباطی پیدا نمی‌کند.

یکی از نهادهایی که باید در این مورد بررسی و مداقه نماید شورای نگهبان است... این شورا کمیته‌ای تشکیل دهد و بررسی کند چرا کیفیت مجالس دوره به دوره کاهش می‌یابد؟ مشکل از نظارت هاست یا سلیقه مردم؟ آیا خروجی شورای نگهبان عامل است یا جریان‌های سیاسی در تولید مدیران و مسئولان کارآمد سیاسی –پارلمانی تنبل و ناتوان بودند. ماجرای سیلی زدن و اعتماد به نفس پس از آن فقط یک نشانه است برای شورای نگهبان.»

***

اخبار غیررسمی از حکم عیسی شریفی

شرق نوشت: «صبح دیروز برخی رسانه‌ها روز خبری خود را با نتیجه مهم‌ترین پرونده چندسال گذشته ایران آغاز کرد. در این پیام که اول در کانال‌های تلگرامی منتشر شد و بلافاصله از رسانه‌های رسمی‌تر و پایگاه‌های خبری سردرآورد، آمده است: «حکم دادگاه عیسی شریفی صادر شد. حکم دادگاه رسیدگی به تخلفات مالی عیسی شریفی، قائم‌مقام قالیباف در شهرداری تهران مبنی‌بر رد مال به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان و ۲۰ سال حبس قطعی شده است.

این پرونده در دادسرای نظامی بررسی شده و عیسی شریفی، سردار مهردادی و محمود سیف از متهمان این پرونده هستند. چندی پیش هم افرادی مثل حیدریان مسئول سازمان املاک شهرداری، سلیمانی شهردار منطقه ۳ تهران، رضویان و‌... به‌عنوان نیروهای ستاد خاص عیسی شریفی که اقدامات خلاف قانونی در حوزه شهری و شهرداری تهران انجام داده‌اند، بازداشت شده‌ بودند». خلاصه خبر این است که قائم‌مقام شهرداری تهران در دوره قالیباف به ۲۰ سال حبس قطعی و رد مال به ارزش ۴۸۰ میلیاردتومان محکوم شده ‌است.

دراین‌بین شاید برای مخاطبان این خبر و کسانی که در حدود سه‌ونیم‌سال گذشته این پرونده را دنبال می‌کردند، انتشار خبری تا این اندازه مهم، آن‌هم از یک کانال تلگرامی عجیب نباشد؛ چراکه از این پرونده هیچ‌گاه جزئیاتی دقیق منتشر نشد و تا مدت‌ها حتی مشخص نبود که پرونده امنیتی یا مالی است. بی‌شک این خبر از منبعی غیررسمی پایان ماجرا نخواهد بود و اگر این حکم به‌طور قطع از منابع رسمی اعلام شود، حتما واکنش‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت و شاید بالاخره جزئیات پرونده و فهرست اتهامات مشخص شود.»

***

آیا هر مسئولی را به خاطر شکایت افراد، احضار می کنید؟

اعتماد درباره بازپرسی از وزیر ارتباطات نوشت: «در ظاهر بخش مهمي از شكايت عليه وزير جوان، مربوط به فيلتر نشدن اينستاگرام است. شبكه‌اي كه مخالفان جدي در ايران به‌ويژه نزد طيفي در حاكميت دارد.. همانند توييتر علاقه‌مندند كه اين شبكه نيز صرفا در‌اختيار برگزيدگان حكومت و خارج از دسترس مردم عادي باشد؛ موضوعي كه با شعارهاي اين دولت و وعده‌هايش همخواني ندارد و از اين‌رو، وزير ارتباطات و مجموعه دولت تا جايي كه توانسته‌اند (حداقل در كلام) پاي حفظ آن ايستاده‌اند.

اما سوال اينجاست كه مگر در زمان همين دولت، براي فيلتر كردن تلگرام كسي از وزير ارتباطات مجوز گرفت؟! به سادگي و با امضاي بازپرسي - كه خودش اكنون به جرم فساد در زندان است- تلگرام را فيلتر كردند و آب از آب تكان نخورد و زور وزير و بزرگ‌تر از وزير هم به تغيير آن نرسيد. با اين تجربه، به نظر مي‌رسد اتهام استنكاف از فيلتر كردن اينستاگرام مغالطه و بهانه‌اي بيش نيست....

مورد شكايت 150 طلبه كرماني و 3 فرد حقيقي از وزير ارتباطات به‌خاطر فساد در فضاي مجازي نيز از همين جنس است. اتفاقا اگر بنا باشد براي شكايت هر شهروندي از يك مدير عاليرتبه، دستگاه قضايي برايش پرونده تشكيل داده و او را احضار و بازجويي كند، رويه خوبي در «برابري همه شهروندان در قبال  قانون»  ايجاد خواهد شد اما سوال من اينجاست كه اگر مثلا بنده به همراه تني چند از شخص آقاي رييسي بابت فساد در قوه قضاييه يا زندان‌ها يا...، از فرمانده نيروي انتظامي براي چند مورد ارتشا در كلانتري يا راهنمايي و رانندگي، از آقاي قاليباف به‌خاطر زدوبندهاي احتمالي نمايندگان مجلس، از آقاي ولايتي به‌خاطر تخلفات آموزشي در دانشگاه آزاد اسلامي و امثالهم كه هيچ‌يك هم موارد عجيب و غريبي نيست، شكايت كنم آيا براي رسيدگي به شكايت اين شهروند عادي همين رويه طي خواهد شد يا به سرنوشت سوت‌زن‌هايي دچار مي‌شوم كه قبلا اسنادي از تخلفات «خودي‌ها» ارايه كرده  است؟»

***

تایید برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز راهور

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران درباره اخبار و فیلم منتشر شده مبنی بر سیلی زدن یک نماینده مجلس به صورت سرباز راهور در خط ویژه، به تسنیم گفت: کار سرباز ما کاملاً درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه  می‌داد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی یادآور شد: مستندات خود را نیز در این رابطه به مرجع قضایی ارسال کرده‌ایم.

محمد رضا دشتی اردکانی نایب رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران با بیان اینکه هم اینک درحال اخذ گزارشات لازم از مراجع ذی صلاح در خصوص این موضوع هستیم خاطر نشان کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بررسی این موضوع را با جدیّت در دستور کار دارد که در این خصوص نیز در اولین جلسه این هیئت موضوع بررسی خواهد شد.

وی در مورد زمان برگزاری این جلسه گفت: به دلیل تعطیلی مجلس در هفته جاری، اولین جلسه کمسیون روز چهارشنبه 16 بهمن ماه برگزار خواهد شد که در همان جلسه نیز بررسی این موضوع در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایسنا سردار حسین اشتری در حاشیه حضور در بنیاد تعاون ناجا در واکنش به پرونده درگیری نماینده مجلس با مامور وظیفه راهور اظهارکرد: بلافاصله پس از اینکه از این موضوع اطلاع پیدا کردیم، به سرعت دستورات لازم را برای معاونت حقوقی و بازرسی کل ناجا جهت بررسی موضوع و رسیدگی به آن صادر کردیم و امید است هر چه زودتر بررسی ها به نتیجه برسد.

اشتری با بیان اینکه همواره از نیروهای وظیفه شناس و متعهد حمایت کرده ایم، خاطر نشان کرد: زوایای مختلف این موضوع روشن و در حال بررسی است و قطعا از این مامور وظیفه شناس نیز حمایت خواهیم کرد چرا که همه در مقابل قانون یکسانند و باید از آن تمکین کنند.

***

چه کسانی از عارف حمایت می کنند؟

جهان نیوز نوشت: طی چند ماه اخیر از فعالیت های سیاسی محمدرضا عارف اخبار خاصی منتشر نمی شود و او پس از کناره گیری از ریاست شورای عالی اصلاحات، در میان اصلاح طلبان نیز چندان مورد توجه نبوده است. عارف در چشم بسیاری از اصلاح طلبان دلیل ناکارآمدی فراکسیون امید در مجلس دهم و یکی از عوامل افول اجتماعی و سیاسی اصلاح طلبان محسوب می‌شود. اما برخی بررسی‌های خبرنگار ما نشان می دهد که محمدرضا عارف تیم او از فعالترین گروههای اصلاح طلب هستند و اقداماتی را هم برای انتخابات 1400 در حال انجام هستند. به اعتقاد برخی از فعالین سیاسی در صورتی که عارف برای انتخابات 1400 کاندیدا شود، چهره های همچون تقی آزاد ارمکی، محمدرضا تاجیک، جعفر توفیقی و سیدحسن رسولی، زهرا نژاد بهرام و تعدادی از نمایندگان مجلس دهم و اعضای فراکسیون امید با او همکاری خواهند کرد.

***

جهانگیری: روزهای خوشی در راه است!

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران گفت: زمستان تمام شد و روسیاهی آن می‌ماند برای کسانی که با دولت همراهی نکردند و چوب لای چرخ ما گذاشتند. این روزهای زمستانی تمام خواهد شد و ملت ایران روزهای خوبی در پیش خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در دوران تحریم صادرات نفت را داشتیم، اظهار کرد: در دی‌ماه سال جاری که همچنان دونالد ترامپ در مسند ریاست جمهوری بود، وزارت نفت با روش‌ها و اقدامات شجاعانه موفق شد به این رکورد در صادرات دست یابد و به بزرگترین رقم صادرات نفت خام، میعانات و فراورده‌های نفتی دست یافتیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه به اعتقاد من ما در پایانی‌ترین روزهای تحریم هستیم، تصریح کرد: روزهای خوشی برای هفته‌ها و ماه‌های آینده کشور می‌بینم. پس تاکید می‌کنم که زمستان تمام شد و رو سیاهی به کسانی ماند که به جای آنکه دولت را در مقابله با آمریکا کمک کنند با زبان و اقدام خود، چوب لای چرخ دولت گذاشتند و تلاش کردند یأس ایجاد کنند. به فضل الهی اما این روزهای زمستانی در حال پایان است و روزهای بهاری در پیش راه مردم ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: آن کسی که آرزو داشت فروش نفت ایران را به صفر برساند باید بداند که در همین ماه‌های اخیر وزارت نفت رکوردهایی در تاریخ صادرات میعانات نفتی، نفت خام و فرآورده‌های نفتی برجای گذاشت که در تاریخ بی‌سابقه است.

***

واکنش واعظی به سخنان حدادعادل

غلامعلی حدادعادل هفته گذشته در همایش روسا و دبیران استانهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفته بود که «مسلما نظام سلطه راضی نیست که ما در انتخابات ۱۴۰۰ دولتی از جنس مجلس داشته باشیم» و مدعی شده بود که «بعید نیست که مقداری ارز آزاد کنند یا قولش را بدهند یا با معادلات پولی ‌و ‌مالی بازی کنند و قیمت ارز و سکه پایین بیاید و مردم به یک سمت و سوی بروند»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در گفت و گو با برنا، درباره اظهارات حدادعادل گفت: هیچ اقتصاددانی چنین حرفی را تایید نمی کند، حداد عادل دوست عزیز من است و برای او احترام  قائلم اما او را به عنوان یک اقتصاددان نمی شناسم. زمانیکه شرایط بین المللی تغییر پیدا کرده و فشارها از ایران کاسته شده و شخصی از همان اوایل کاندیداتوری خود اعلام داشته که به برجام باز می گردد و سیاست های ترامپ را محکوم می کند، مشخص است که این گونه مسایل بر شرایط کشور تاثیرگذار است و انتظارات مثبت در کشور بوجود می آید.

او ادامه داد: مردم ما فهیم هستند و این مسایل را درک می کنند، از 4 نوامبر تاکنون که انتخابات امریکا انجام شده صادرات نفتی و غیر نفتی کشور روان تر شده است و ارز بیشتری وارد کشور شده همچنین ایران امکان دسترسی به پول های مسدود شده خود را یافته است. در شرایطی که ارز بیشتری وارد کشور شده و بانک مرکزی به منابع ارزی بیشتری دسترسی دارد بازار به سمت تعادل می‌رود. به دنبال این هستیم که ارز به تعادل برسد این موضوع اصلا سیاسی نیست. این که دوستان می خواهند هر چیزی را سیاسی کنند جفا در حق دولت است. 

***

جهانگیری؛ جدی ترین گزینه اصلاح طلبان؟

نامه نیوز نوشت: «شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که اتحاد ملتی‌ها پشت اسحاق جهانگیری ایستاده و خواهان حمایت از او هستند. این گزاره پیش‌تر مطرح شده بود، اما اکنون با حذف قطعی محمدجواد ظریف از گزینه‌های اصلاح‌طلبان و اظهارات برخی سیاسیون از جمله محمدرضاعارف و صادق خرازی در ضدیت با ایده ائتلاف، بیش از همیشه قابل اعتنا است.

اتحاد ملتی‌ها جهانگیری را کاندیدایی خالص با پشتوانه حزبی می‌دانند که می‌تواند مورد اجماع باشد، از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و مثل ۹۶ در مناظرات انتخاباتی بدرخشد. سایر اصلاح‌طلبان، اما چنین نگاهی ندارند. مثلا کارگزارانی‌ها اگرچه با جهانگیری نسبت حزبی دارند؛ مخالف هستند. گفته می‌شود که این گروه از اصلاح‌طلبان اولا از تایید صلاحیت جهانگیری اطمینان نداشته و نمی‌خواهند که احتمال عبور نکردن او از فیلتر دستگاه‌های نظارتی را نادیده بگیرند.

همچنین با در نظر گرفتن سهم او در ناکارآمدی‌های دولت روحانی به این واقعیت توجه می‌کنند که کاندیداتوری او موجب افزایش انگیزه بدنه اجتماعی برای مشارکت در انتخابات نخواهد شد و شوری به این رخداد سیاسی مهم نمی‌افزاید. مخالفت کارگزاران با کاندیداتوری و اجماع روی جهانگیری درحالی است که جریان اصلاحات گزینه قابل توجه و اعتنای دیگری نیز ندارد...

یکی از گزینه‌های مورد نظر این جریان محمدجواد ظریف بود که بعد از بار‌ها ابراز بی‌میلی در مصاحبه دیروز خود با روزنامه اعتماد آب پاکی را روی دست همه ریخت و از ضرورت تمرکز رئیس جمهور بر سیاست داخلی گفت.

گمانه‌زنی‌ها درباره ورود آقای سید حسن خمینی نیز نمی‌تواند جدی باشد و دلیلش نیز اشاره‌ای است که برخی از اصلاح‌طلبان به احتمال رد صلاحیت او می‌کنند. ضمن اینکه خودش نیز صراحتا یا تلویحا تمایلی به کاندیداتوری نشان نداده است. ائتلاف با لاریجانی نیز تقریبا منتفی است چراکه به جز کارگزارانی‌ها کسی تمایل به حمایت از او ندارد...

با وجود همه این حرف‌ها و تردیدها، طبق اطلاع خبرنگار ما از آخرین تحولات انتخاباتی در جریان اصلاحات، اسحاق جهانگیری جدی‌ترین گزینه است و اگر مولفه خاص و جدیدی اثرگذار نشود، همین روز‌ها به عنوان گزینه مورد اجماع رونمایی خواهد شد.»

***

عذرخواهی رئیس صدا و سیما از رئیس جمهور

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی عسکری رئیس رسانه ملی در نشست هفتگی با معاون و مدیران شبکه‌های سیما به اظهارات نسنجیده و دور از شان میهمان یکی از برنامه‌های زنده شبکه چهار اشاره و تاکید کرد:این اظهارات باعث تکدر خاطر بینندگان فهیم شبکه چهار سیما و خدمتگزاران دلسوز نظام شد و اینجانب با ابراز تاسف، از مخاطبان فرهیخته رسانه ملی و ریاست محترم جمهوری به نوبه خود عذرخواهی می‌کنم.

رئیس رسانه ملی رعایت اخلاق اسلامی، اصول حرفه‌ای و پرهیز از اهانت در عین نقد سازنده را رویکرد محوری و همواره مورد تاکید رسانه ملی دانست و افزود:هر چند بار‌ها تاکید شده مسئولیت اظهار نظر در برنامه‌های زنده بر عهده کارشناس مدعو است، اما بیان چنین اظهاراتی از آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می‌شود.