توصیه رهبری به قالیباف/ پاسخ عجیب فائزه هاشمی به برادرش/ روایت علی مطهری از جلسات مشترک سیاستمداران دو جناح/ شرایط برای حضور لاریجانی در انتخابات مهیا نیست

گروه سیاسی الف،   3991023079 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توصیه رهبری به قالیباف/ پاسخ عجیب فائزه هاشمی به برادرش/ روایت علی مطهری از جلسات مشترک سیاستمداران دو جناح/ شرایط برای حضور لاریجانی در انتخابات مهیا نیست

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۲۳ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۳ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۲۲ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۳۶۰ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

واکسن کواکس چه زمانی در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟

بهار ۱۴۰۰ با واکسن ایرانی - کوبایی

***

چرا کره پول بلوکه شده ایران را آزاد نمی‌کند؟

فرهیختگان با نگاهی به مذاکرات بی سرانجام هیئت کره ای در ایران نوشت: «یک سوال مهم در این میان مطرح است، و آن اینکه چرا کره‌ای‌ها همچنان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند پول‌های ایران را آزاد کنند تا شاید مشکل خودشان درخصوص توقیف نفتکش هم تسهیل شود و فرآیند اداری و رسیدگی حقوقی به تخلف «هانکوک چیمی» با حسن‌نیت بیشتری از جانب تهران پیگیری شود؟

برای پاسخ به این سوال باید صرف‌نظر از موضوع تحریم‌ها، تداوم حضور ترامپ در کاخ سفید، بهانه‌هایی چون تگ‌SDGT و فشار اوفک و... یک مساله سیاسی را هم مدنظر قرار داد و به آن توجه کرد.

جو بایدن از ابتدای بهمن‌ماه که تنها 7 روز با آن فاصله داریم، وارد کاخ سفید خواهد شد. با تشکیل دولت جدید، موعد عمل به وعده‌های او فرا خواهد رسید و او باید برنامه‌های از پیش تعیین‌شده ازجمله وعده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را عملیاتی کند. در این میان اما با توجه به اینکه نه او تمایل دارد که دستاوردهای ترامپ در مواجهه با ایران را از دست دهد و نه منتقدانش در آمریکا اجازه چنین اقدامی به او خواهند داد، احتمال این می‌رود که او بخواهد در چند هفته اول به جای بازگشت سریع به برجام، مذاکراتی با تهران داشته و در ذیل آنها تاجایی که ممکن است از ایران امتیاز گرفته و در مقابل برخی، چند اقدام کوچک و کم‌تاثیر انجام دهد.

یکی از این اقدامات که در‌واقع کم‌هزینه‌ترین اقدام برای بایدن خواهد بود و احتمالا امیدوار است که در‌مقابل آن باج سنگینی از تهران بگیرد و آن را به‌عنوان یک اقدام بزرگ به ما بفروشد، صدور دستور آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در کره و ژاپن است، رقم قابل‌توجهی که شاید هرکسی را وسوسه کند و از نگاه‌های آرمانی و مطالباتی اصلی جدا سازد. ازاین‌رو باید گفت که در نگاه طرف آمریکایی استفاده از امتیاز پول‌های بلوکه‌شده برای توافق با ایران یک فرصت بسیار مناسب و مساعد برای قانع کردن ایران و جلوگیری از مطالبه رفع تمامی تحریم‌هاست و البته در نگاه ایران یک دام بزرگ برای تداوم دشمنی و حفظ فشار حداکثری در میدان عمل.»

***

شرایط برای حضور لاریجانی در انتخابات مهیا نیست

 منصور حقیقت پور از نمایندگان ادوار نزدیک به لاریجانی درباره حضور وی در انتخابات به صبح نو گفت: «لاریجانی در حال حاضر و در شرایط موجود، به‌طور قاطع اعلام کرده که نمی‌آیند مگر اینکه شرایط خاص جداگانه‌ای پیش بیاید... ایشان، ترتیبات موجود بر فضای انتخابات را مساعد برای حضور خود نمی‌بینند...

[منظور از ترتیبات موجود] اول، عدم حاکمیت اخلاق بر فضای انتخابات و دوم، فقدان تقوای سیاسی در ارزیابی‌ها و گفتمان‌ها و سوم، عدم رعایت رفتارهای دموکراتیک است. شما اگر تقوا نداشته باشید، فقط می‌خواهید رقیب خود را بی‌اعتبار و سکه یک پول کنید. چه کسی حاضر است خود را در معرکه آماج بی‌تقوایی‌ها و تحلیل‌های غلط و دروغین قرار بدهد؟ از طرف دیگر، اگر ایشان رأی آورد، آیا تضمینی می‌دهید که چوب لای چرخش نگذارند و بگذارند کار کند؟..

ما معتقدیم اگر آقای لاریجانی قصد حضور داشتند، تا الان باید خیلی از کارها را انجام می‌داد؛ از جمله اینکه برنامه‌های خود را تنظیم می‌کرد و گفتمان خود را می‌نوشت و همکاران خود را انتخاب می‌کرد و ستاد انتخاباتی خود را راه می‌انداخت. آقایانی که تازه در عرصه‌های سیاسی ورود کرده‌اند و هیچ عملکردی هم ندارند، الان دارند ستادهای خود در شهرستان‌ها را راه می‌اندازند اما آقای لاریجانی چون اراده‌ای نداشته، هیچکدام از این کارها را انجام نداده است.»

***

روایت علی مطهری از جلسات مشترک سیاستمداران دو جناح

علی مطهری، نماینده سابق مجلس گفتگویی با همشهری داشته که بخش هایی از آن را می خوانید: 

«-ظهور فرد نامتعادلی مثل ترامپ عامل مهمی در ایجاد شکاف بین بخشی از مردم و حکومت بود. البته در مجموع به‌خاطر رشد اجتماعی و سیاسی که مردم داشتند، زیربار ظلم نرفتند، فشارها را تحمل کردند و در نهایت هم پیروز شدند. قطعا یکی از عوامل شکست ترامپ، همین مقاومت مردم ایران بود. ترامپ نتوانست ایران را به پای میز مذاکره‌ای که شرایطش را خودش چیده بود بکشاند. ولی آن فشار حداکثری در داخل ایران بی‌اثر هم نبود و باعث نارضایتی‌هایی شد و مشکلاتی را ایجاد کرد. حتی من فکر می‌کنم تصمیم به ترور سردار سلیمانی در دی‌ماه سال 98یکی از آثار حوادث آبان 98بود. آمریکایی‌ها بعد از حوادث آبان احساس کردند که پایگاه اجتماعی حکومت ایران کم شده و فرصت را مناسب دانستند که دست به ترور سردار سلیمانی بزنند وگرنه آنها قبلاً هم تصمیم به این کار داشتند و از آنجا که سردار سلیمانی راحت به این طرف و آن طرف می‌رفت امکانش هم برایشان وجود داشت، ولی به‌نظر من بعد از حوادث آبان سال 98فکر کردند زمان مناسبی برای این کار است. همان ایام حادثه بسیار تلخ هواپیمای اوکراینی پیش آمد که خب باز هم در نارضایتی مردم و کاهش سرمایه اجتماعی بی‌اثر نبود.

-اخیرا یعنی اواخر مجلس دهم و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، آقای شمخانی افراد مؤثر هر دو جناح را دعوت کردند و آنها حرف‌هایشان را بی‌پرده زدند. در 3 جلسه این نشست‌ها برگزار شد و جلسات مفیدی بود و می‌تواند ادامه داشته باشد. حدود 30نفر از چهره‌های شاخص هر دو جناح حضور داشتند. دلیل اینکه اینطور جلسات کمتر تشکیل می‌شود یا اساسا تشکیل نمی‌شود این است که یک عده خودشان را حق مطلق می‌دانند و ضرورتی برای گفت‌وگو با طرف مقابل نمی‌بینند.

-ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی مصوبات مجلس خلاف قانون اساسی است، موضوعی که مدتی است باب شده و من قبلا هم اعتراض کرده‌ام و گفته‌ام ما دو شورای نگهبان در کشور نداریم که یکی بیاید مصوبات مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی بررسی کند و یکی از جهت انطباق با شرع و قانون اساسی. این کارها در واقع تنزل جایگاه و ‌شأن مجلس است؛ ... اساسا مغایرت با سیاست‌های کلی نظام به‌معنای مغایرت با قانون اساسی نیست. این باب شده و متأسفانه شورای نگهبان هم دائم به این استناد می‌کند. سیاست‌های کلی عین قانون اساسی یا متمم قانون اساسی نیست... حتی رهبر انقلاب چندماه پیش پیغامی به من دادند و از من خواستند نظرم را درباره این موضوع بنویسم؛ من هم نوشتم و ارسال کردم. راه‌حل هم دادم. راه‌حل این نیست که مجمع مصوبه مجلس را بررسی کند و شورای نگهبان دوم شود، بلکه مجمع اگر حرفی دارد، موقع بررسی طرح یا لایحه، نماینده‌اش می‌تواند در کمیسیون مجلس حرفش را بزند و نمایندگان رأی بدهند. حتی نماینده مجمع می‌تواند در صحن هم حرفش را بزند. ولی وقتی که طرح یا لایحه‌ای تبدیل به مصوبه شد دیگر مجمع نمی‌تواند آن را بررسی کند. »

***

توصیه رهبری به قالیباف

محدباقر قالیباف، رئیس مجلس در بخشی از گفتگو با سایت رهبری گفت: «در جلساتی که خدمت رهبر انقلاب بودیم؛ چه جلسات خصوصی و چه در جلسات سران قوا؛ مهم‌ترین موضوعی که ایشان واقعا به ما تأکید داشتند، دو نکته‌ است؛ یکی در خود مجلس به این معنا که به‌هرحال مجلس باید نمایندگی کند مردم را، توجه کنید به حقوق مردم، به وظایفی که در آنجا دارید و حفظ ارزش‌های اخلاقی که ایشان بر این نکته برای درون مجلس تأکید داشتند. در رابطه با مردم نیز مهم‌ترین موضوعی که ایشان تأکید داشتند بحث رسیدگی به محرومان، معیشت و محرومیت‌زُدایی از مردم و توجه به مردم در حوزه‌ی اقتصاد است...

من اخیراً سفر بودم و یکی از مسائلی که ایشان در همین زمینه مطرح کردند، این بود که فرمودند ارتباط مستقیم با مردم و سرکشی به مردم را یک اصل بدانید، هم کارشان را پیگیری و حل کنید و هم در میان مردم با مردم صحبت کنید، ارتباط برقرار کنید تا مردم شما را ببینند و این یک اساس است. یقیناً یکی از موضوعات اساسی انقلاب و نظام همین ارتباط مستقیم با مردم است. همین که مردم بدانند مسئولان مثل خودشان هستند و اگر مشکلی و کاری هست برای همه هست و اگر رفاهیات هم هست، برای همه هست. ایشان بر مردمی بودن، مردمی زندگی کردن و در میان مردم بودن و اقصاد و معیشت مردم را در اولویت قرار دادن، تأکید دارند.

من در جلسه‌ای خدمت رهبر انقلاب بودم و موارد را خدمت ایشان عرض می‌کردم. ایشان به بنده فرمودند که حتما این سفرهای استانی را، اولویت بدانید و بروید. اساس انقلاب این است که در بین مردم باشید، شرایط سخت مردم را بدانید و مردم در روزهای سخت، مسئولان، مخصوصاً روسای قوا را کنار خود ببینند. رفتن شما به آنها روحیه می‌دهد و باعث می‌شود تا مشکلات آنها را رفع کنید.»

بیشتر بخوانید:

قالیباف: بدون «رفع تحریم‌» فلسفه اصلی برجام تحقق پیدا نکرد/ اساس انقلاب این است که در بین مردم باشیم

***

حسن خمینی؛ گزینه ای برای ردشدن

محمد ایمانی، عضو شورای سردبیری کیهان درباره مطرح شدن نام حسن خمینی به عنوان گزینه اجماعی اصلاح طلبان در کانال خود نوشت: «سید حسن خمینی کدام شرط حداقلی را حتی برای بخشدار شدن دارد؟ صرف نظر از شرط رجلیت سیاسی و مذهبی، او کجا را مدیریت کرده که بخواهد در مظان ّنامزدی انتخابات ریاست جمهوری شود؟ او حتی جرئت نکرد برای نامزدی انتخابات خبرگان در آزمون شرکت کند.

امثال او به عنوان سیاهی لشکر و مهره پیاده مدعیان اصلاح طلبی به بازی گرفته می شوند؛ چرا که طبعا به اعتبار فقدان شرایط، تایید نمی شوند.

طیف متهم به سوء مدیریت که باید پاسخگوی کارنامه افتضاح خود در دولت و مجلس و شورای شهر باشد، تصور می کند با نامزد کردن چند نفر مثل سید حسن و .... و فضا سازی بعدی درباره رد صلاحیت آنها، مسیر انتخابات را منحرف کند و نامزد نهایی خود را به مردم قالب کند؛ شبیه کاری که سال 92 کرد.»

***

جهانگیری نیم نگاهی به انتخابات دارد

فردا نوشت: «به نظر می‌رسد انتخابات و رقابت‌های آن در حال آغاز شدن است و کاندیدا‌های احتمالی یکی یکی از پرده برون می‌آیند. حالا یکی صراحتا اعلام کرده و از جدیت خود می‌گوید، یکی هم بدون اینکه حرف صریح و شفافی بزند، به نحوی موضع گیری و اظهارنظر می‌کند که معلوم می‌شود به فکر ریاست جمهوری است.

مشخص‌ترین مصداق در گروه دوم نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور است که در هفته اخیر حسابی در صدر اخبار جا خوش کرده و هر روز به نحوی خبرساز می‌شود. محتوای مواضع و اظهارات نیز چیزی غیر از رنگ و بوی انتخاباتی ندارد. همین که در قامت دفاع از دولت روحانی و سیاست‌هایی مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی ظاهر شده و یا انتقاد و هجمه به مجلس که فعلا در دست جریان رقیب اوست را رها نمی‌کند، خود گواه روشنی است و سبب این استنباط می‌شود که وی انتخابات را کلید زده است...

پیش از او نیز بسیاری از اصلاح‌طلبان درباره ظرفیت‌ها و توانایی‌های آقای معاون اول گفته بودند. اشاره همه آن‌ها نیز به نکات مشترکی بود. نکاتی مثل اصلاح‌طلب خالص بودن و پشتوانه حزبی وی. همچنین توانایی وی در مناظرات و هیاهویی که سال ۹۶ راه انداخته بود.

گذشته از همه این‌ها باید در نظر داشت که او هشت سال معاول اول روحانی بود و آن وقتی که به وی توصیه می‌شد هم حاضر نشد برای نجات خود و جریان سیاسی متبوعش پشت دولت را خالی کند، لذا در صورت کاندیداتوری گزینه مورد حمایت دولت و اعتدال و توسعه خواهد شد. کارگزاران نیز در صورت حمایت سایر طیف‌ها، گزینه خود را رها نکرده و جانب لاریجانی نمی‌رود. اتحاد ملتی‌ها هم آنطور که گفته می‌شود هنوز در حال بررسی درباره حمایت از جهانگیری هستند. با این حساب روشن است که شانس او برای جلب نظر موافق اصلاح‌طلبان بسیار است. حضور پررنگ رسانه‌ای او در هفته اخیر نیز این گمانه را ایجاد می‌کند که پالس مثبتی از اصلاح‌طلبان گرفته و درباره تشکیل اجماع به نفع خود به اطمینان رسیده باشد.»

***

عذرخواهی صدیقی بابت نقل کرامات آیت الله مصباح

به گزارش فارس حجت‌الاسلام صدیقی گفت: «در یک مصاحبه‌ای نکته‌ای را من عرض کردم و از روح بلند آیت‌الله مصباح عذر‌خواهی می‌کنم که ما چقدر کوتاه فکردیم‌ و کرامت آقای مصباح را چه می‌دیدیم و این فضا درست شد و بعضی از افراد غافل هم گاهی جسارت کردند...

اولاً جا نداشت که من کرامت آیت‌الله مصباح را در چنین چیزی بگویم. ثانیاً مطلب شاید خیلی دقیق نبود و غسال شاید دقیق نبوده نقل شد و من هم نقل را نقل کردم و از این نقل شرمنده‌ام...

مطلب دقیق نبوده و شاید غسال توهمی برایش پیش آمده، البته کرامت ایشان کتاب‌های ایشان است، سخنان ایشان، عمل صالح، فرزندان صالح و... است...

کرامت ایشان این است که با فیلسوف بودنش، با علامه بودنش، با فقیه بودنش و با شهرت جهانی‌اش دربرابر نایب امام زمان خود را از یک سرباز کوچک‌تر می‌بیند. اینها کرامت است، این ایثار‌ها، تواضع‌ها کرامت است و ما اشتباه کردیم که آن را به عنوان کرامت گفتیم.»

بیشتر بخوانید:

عذر‌خواهی حجت‌الاسلام صدیقی بابت نقلی از غسال مرحوم آیت‌الله مصباح

واکنش حسین شریعتمداری به روایت حجت الاسلام صدیقی از آیت الله مصباح

***

پاسخ عجیب فائزه هاشمی به محسن هاشمی

مدتی پیش فائزه هاشمی در یک گفتگوی تصویری سخنانی درباره ترامپ و سردار سلیمانی به زبان آورد که با انتقاد همگان روبرو شد. در این میان، محسن هاشمی برادر بزرگ فائزه در نامه ای از وی خواست از این سخنان عذرخواهی کند. اما فائزه با نوشتن پاسخی عجیب و کنایه آمیز به محسن، بر سخنان قبلی خویش تاکید کرد. فائزه هاشمی نوشت:

«1- از نامه محسن خوشحال شدم، سبب راحتی هم او و هم من گردید. چنین چیزی را بارها خواسته بودم و این اقدام اول او نبود.

2- به او حق می دهم چون برای خودش آینده ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است.

3- اگر مسایل شخصی انگیزه ای برای مشی من بود آیا عقل سلیم حکم نمی کند که از  30 سال گذشته تاکنون ساکت و در امنیت باشم و از منافع نزدیکی به قدرت بهتر و بیشتر بهره مند شوم؟

6- چرا "برای ایران او[ترامپ] را ترجیح می دادم"، چون بخش هایی و افرادی خطرناکتر از ترامپ در قلدری و عدم پایبندی به اصول و قواعد و مقررات با عملکرد و بعضا" سیاست های نادرست، کشور را در سراشیبی ناکارآمدی ها، سوء مدیریت ها، بی کفایتی ها، دگم اندیشی ها و حتی گاهی تا مرز تلاشی پیش برده اند، به مطالبات عمومی نه تنها توجهی ندارند، بلکه در خاموش کردن آن از هم سبقت می گیرند.»

بیشتر بخوانید: پاسخ کنایه‌آمیز فائزه هاشمی به برادرش: به تو حق می‌دهم چون برای خودت آینده‌ای ترسیم کرده‌ای

***