رسیدگی به بخش دوم پرونده طبری/ چرا مردم به واکسن چینی اعتماد نمی‌کنند؟/ ضرغامی: مسئولین به دلیل حفظ مقام خود بر مردم سخت می‌گیرند/ پیش‌بینی سونامی رأی برای رئیسی

گروه سیاسی الف،   3991016130 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

رسیدگی به بخش دوم پرونده طبری/ چرا مردم به واکسن چینی اعتماد نمی‌کنند؟/ ضرغامی: مسئولین به دلیل حفظ مقام خود بر مردم سخت می‌گیرند/ پیش‌بینی سونامی رأی برای رئیسی

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌سه‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۶ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۶ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۷۴۸ نفر رسید.

***

ضرغامی: مسئولین به دلیل حفظ مقام خود بر مردم سخت می‌گیرند

عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما در بخشی از گفتگو با همشهری درباره علت بروز شکاف میان مردم و حاکمیت گفت: «مشکل ما این است که خیلی از خواص مثلا در منزل آهنگ خاصی را گوش می‌کنند، موسیقی خاصی را گوش می‌کنند، بیرون که می‌آیند می‌گویند آقا این حرام است، این را گوش نکنید، آقا جلوی این را بگیرید، جلوی آن را بگیرید...خب نمی‌شود طرف در خانه‌اش خیلی چیزها برایش حلال باشد، بیرون که می‌رود همان چیزها را برای مردم حرام بداند. من طرفدار تعبیر حداقلی و حداکثری در دین نیستم.

یک وقتی، فردی آدم متشرعی است، رفتارش را بر مبنای دین تنظیم می‌کند، به تکالیف شرعی‌اش عمل می‌کند، به اعتقاداتش عمل می‌کند؛ برای این فرد، دین باید دین حداکثری باشد، اما اگر حاکمیت خواست برای مردم قانون بگذارد، باید رعایت همه سلیقه‌ها، اعتقادات، اقلیت‌های دینی، را بکند -اینها ذیل همان موضوع وحدت است که شما اشاره کردید- لذا اینجا ما دین حداقلی را می‌خواهیم.

مثل کسی که می‌خواهد نماز جماعت بخواند، پیش هر عالمی که بروید می‌گوید کسی که امام جماعت می‌ایستد باید رعایت اضعف مامومین را بکند. یعنی چه؟ یعنی رکوع و سجود را طوری انجام بدهد که آن پیرمردی که نمی‌تواند سرپا بایستد، بتواند نمازش را به جماعت بخواند. متأسفانه من مسئول جمهوری اسلامی در خانه دین حداقلی را انجام می‌دهم، اما وقتی پای مردم وسط است دین حداکثری اعمال می‌کنم، چرا؟ برای اینکه حقوقم قطع نشود، میزم سر جایش بماند، جریان‌های رسانه‌ای با من برخورد نکنند. این را باید حل کنیم، باید مدارا با مردم را با صدای بلند بگوییم.»

بیشتر بخوانید: 

ضرغامی: آقای روحانی اساسا تحمل حرف مخالف را ندارد/ باید از خط قرمزهای موهوم عبور کنیم/ راهی جز گفت‌وگو نداریم

***

چرا مردم به واکسن چینی اعتماد نمی‌کنند؟

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «در اوايل ماه جاري امارات متحده عربي اولين كشوري بود كه از واكسن توليدي شركت چيني سينوفارم براي واكسيناسيون عموم مردم استفاده كرد. قبلا امارات اجازه داده بود اين واكسن در مرحله تست انساني در آنجا آزمايش شود. ميزان اثربخشي و كارايي واكسن سينوفارم تا ۸۴ درصد هم اعلام شده و سهولت دسترسي و نگهداري و قابليت مصرف آن به تاييد سازمان جهاني بهداشت و اداره ملي نظارت بر داروي چين رسيده است. برزيل و اندونزي و تركيه نيز خواهان استفاده از آن هستند. پرسش اين است كه با توجه به روابط خوب امارات با امريكا و درآمد بالاي اقتصادي آنان كه براي خريد بهترين واكسن غربي هيچ مانعي نداشتند، چرا پذيرفتند واكسن چيني روي مردم‌شان آزمايش شود و سپس چرا اجازه استفاده از همان را صادر كردند؟ پس ما كه هيچ كدام از آن دو ويژگي را نداريم به علاوه وضع شيوع ويروس كروناي نيز در ايران مطلوب نيست، پس چرا با همه اينها اجازه نداديم كه واكسن چيني در ايران آزمايش شود در حالي كه آنها اين كار را انجام دادند...

اولين آن بي‌اعتمادي به قدرت است...عامل ديگر ناتواني در به‌روز شدن نسبت به پديده‌هاست. در ايران محصولات چيني به عنوان اجناس بنجل شناخته مي‌شود. در حالي كه اگر چنين بود، پس چرا امروز قدرت اول اقتصادي جهان در صادرات حتي به كشورهاي پيشرفته است؟ پاسخ اين است كه بازرگانان ايراني بدون رعايت استانداردها و در غياب نظارت موثر دولتي و بر حسب سليقه ارزان‌تر مردم، كالاهاي بنجل ارزان را مي‌آوردند و اين گمان را تقويت كردند كه كالاهاي چين بي‌كيفيت هستند...

و بالاخره عامل سوم هم نوعي شيفتگي و فقدان اعتماد به نفس در كنار خودبزرگ‌بيني نابخردانه در جامعه ايران است كه متاسفانه به نوعي سكه رايج شده است. هنگامي كه مسوولان بهداشتي كشور با افتخار مي‌گويند اجازه نمي‌دهيم كه مردم ما محل آزمايش واكسن‌هاي ديگران شوند، به ظاهر درصدد دفاع از مردم و ارزش قائل شدن براي آنان هستند، ولي در حقيقت چيزي جز بازتاب فقدان اعتماد به نفس آنان نيست. و الا اين امري طبيعي است كه واكسن‌ها پس از طي مراحل اوليه در صورتي كه آزمون‌هاي مربوط موفق شده باشند، در ميان انسان‌ها نيز تست شوند و اين هيچ چيز بدي نيست و ضعف هم محسوب نمي‌شود. به جاي اين گزاره پوچ بايد گفت كه اگر واكسني مطابق استانداردهاي علمي سازمان بهداشت جهاني، مراحل اوليه را موفق بوده، ما با افتخار آماده آزمون كردن آن هستيم. همچنان‌كه با واكسن خودمان نيز با همين معيار بايد برخورد كنيم. هيچ فرقي ميان واكسن ايراني و خارجي نيست. همه آنها بايد مراحل اوليه را بر اساس استانداردهاي موجود با موفقيت بگذرانند تا قابل آزمايش در انسان‌ها باشند.»

***

محدودیت انتخاب شوندگان تضعیف جمهوریت نظام است

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، به ایرنا گفت: این طرح هنوز از سوی نمایندگان مجلس در حال بررسی است و مواردی از این طرح در کمیسیون  مجلس تصویب شد، اما در صحن رای نیاورد و برای تبدیل شدن به قانون به تایید شورای نگهبان نیاز دارد.

ایمانی با بیان اینکه نگاه این طرح فراجناحی نیست، گفت: در مجلس تکالیفی را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است که این شورا به لحاظ وقت و صلاحیت ذاتی اصلا امکان رسیدگی به آنها را ندارد.

این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به برخی مواد طرح انتخاباتی مجلس، بیان کرد: در این طرح با در نظر گرفتن شرایط ویژه برای نامزد رییس جمهوری به نوعی در پی معرفی یک اسلام شناس است که این صفات در حوزه ضرورت‌های رییس جمهوری نیست.

وی پیش بینی کرد که احتمالا بخشی از مواد طرح انتخاباتی مجلس از سوی شورای نگهبان رد می‌شود.

ایمانی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات این طرح بحث جمهوریت نظام است نباید شرایطی گذاشت که مردم احساس کنند گزینه‌های آنها محدود می‌شوند و مجبورند به گزینه‌های خاص رای دهند. این محدودیت درست نیست و مردم باید احساس کنند که از هر سلیقه ای که بخواهند میان نامزدها موجود است و اگر اینگونه نباشد قطعا نوعی محدود کردن جمهوریت نظام است.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که همه افراد دارای صلاحیت بتوانند آزادانه داوطلب ریاست جمهوری شوند، بیان کرد: نباید چون دوره قبلی هزار و ۵۰۰ نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند. این اقدام به نوعی وهن نظام و کشور است.

وی تاکید کرد: استادان دانشگاه باید بتوانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند و این مساله بسیار مهمی است  اگر ما به جامعه بگوییم استادان دانشگاهها نمی‌توانند رییس جمهوری شوند این چه حسی را در افکار عمومی مردم ایجاد می‌کند؟ این تلقی ایجاد می‌شود که نخبگان کشور نمی توانند نامزد ریاست جمهوری شوند.این موضوع بازتاب خوبی در افکار عمومی ندارد.

***

رسیدگی به بخش دوم پرونده طبری

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره «آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت؛ یکی از رابطین بابک زنجانی که یکسال قبل بازداشت شد» و همچنین پاسخ به این سوال که آیا دیوان عالی کشور نسبت به پرونده اکبر طبری اعلام نظر کرده است و  پرونده دیگر طبری در دادسرا به کجا رسید؟ گفت: بخش دوم پرونده با ۲۲ متهم که یکی از متهمان فردی است که نام برده شده  منتهی به صدور کیفر خواست و به دادگاه ارسال شده و بزودی جلسات ۲۲ نفر برگزار می شود. اصل  پرونده هم در دیوان عالی است و پرونده صدور  رای نهایی را نداشته است.

بیشتر بخوانید: توضیح اسماعیلی درباره پرونده همدستان روح‌الله زم، مهدی جهانگیری، عیسی شریفی و هواپیمای اوکراینی

***

ربیعی: کرونا را مهار کردیم

به گزارش تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با بیان این مطلب که "موفق به مهار ویروس کرونا شدیم"، گفت: کنار این موفقیت‌ها، تلاش‌های بزرگتری در جهت ناامید کردن مردم و تحقیر دستاوردهای مردم و مقاومت مردم در برابر تحریم‌ها آغاز شده است. اشاعه بی‌اعتمادی به واکسن داخلی هدفی جز پراکندن ناامیدی بین مردم ندارد

وی افزود: در آستانه 1400 شاهد آشکار شدن شکست سیاست فشار حداکثری هستیم که آخرین مصداق و نمونه آن در روزهای اخیر، شکست آمریکا در تلاش برای احیای کمیته پیگیری تحریم در سازمان ملل بود. همزمان ما سال سختی را با همه‌گیری ویروس کرونا پشت‌سر گذاشتیم، سالی که بر اثر فضاسازی‌های خبری و پنهانکاری بسیاری از دولت‌های جهان از آمار واقعی کرونا، ایران را در رتبه‌های اول همه‌گیری قرار داد ولی امروز در ماه‌های پایانی سال، نه‌تنها با همت مردم و زحمات کادر درمانی، موفق به مهار این ویروس شدیم بلکه جزو معدود کشورهای پیشتاز در تولید واکسن نیز هستیم.

بیشتر بخوانید: 

ربیعی: تامین واکسن خارجی و تولید داخلی به موازات هم پیگیری می‌شود

***

مسئولان نسبت به شهدای کرمان و هواپیمای اوکراینی بی‌تفاوت نیاشند

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جریان صحن شورای شهر طی نطق پیش از دستور گفت: ابتدا فرارسیدن نخستین سالگرد فاجعه کرمان که موجب قربانی شدن بیش از 60 نفر از هموطنان در تشییع جنازه سردار سلیمانی در کرمان شد، را به خانواده این عزیزان تسلیت می گوییم، همچنین سالروز سانحه پرواز اکراین را که جان 176 مسافر بی گناه این پرواز را گرفت، گرامی می داریم و برای بازماندگان قربانیان این سانحه نیز صبر آرزو داریم.

او افزود: انتظار افکار عمومی از رسانه ملی و سایر دستگاههای مسئول در این حوادث آن است که با انعکاس گرامیداشت و پیگیری ابعاد مختلف این دو حادثه از تلقی احساس بی تفاوتی در مسئولان نسبت به قربانیان این حوادث و بازماندگانشان جلوگیری کنند.

***

پیش‌بینی سونامی رأی برای رئیسی

حسن غفوری فرد، فعال سیاسی اصولگرا درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به خبرآنلاین گفت: «الان دو گروه از کاندیداها مطرح هستند. گروه اول بزرگانی چون محسن رضایی، محمد باقر قالیباف، میرسلیم، علی لاریجانی، جلیلی، عارف، اسحاق جهانگیری که چهره‌های شناخته شده و قدیمی هستند و در چند انتخابات اخیر به نحوی فعال بودند. گروه دوم دوستان و بزرگان جدید و شاید کمتر شناخته شده هستند مانند سردار حسین دهقان، سعید محمد، اردکانیان، عزت الله ضرغامی، آذری جهرمی و شاید عباس آخوندی و دیگران و فریدون عباسی که برای اولین بار در این سطح مطرح می‌شوند. در این میان یک نفر استثنا است و آن هم آیت الله سید ابراهیم رییسی می‌باشد که به خصوص با توجه به اقدامات بسیار شجاعانه ایشان در قوه قضاییه ظرفیت ایجاد سونامی رای به قول شما را دارد...

همچنین می‌توان یک حالتی را تصور کرد که ترکیبی از مجموعه قدیمی‌ها و چهره‌های جوان مانند حضرات رییسی، قالیباف، علی لاریجانی و محسن رضایی، جلیلی، سید عزت الله ضرغامی، حسین دهقان و سعید محمد با معرفی یک کابینه مرکب از بزرگان و جوانان، مدیران گذشته و مدیران جهادی بیایند و مردم با توجه به مجموعه و امید به کارآمدی این مجموعه هم در مشارکت بکوشند و هم در رای دادن به کابینه اصولگرایان و یا حداقل کاندیدای اصلی معاون اول خود را معرفی کند (همانطور که در خیلی از کشورها مرسوم است). این می‌تواند هم به سطح مشارکت کمک کند و هم به رای اصولگرایان...

در هر حال ترکیبی از بزرگان و جوانان و شاید هم بانوان شایسته مثل سرکار خانم وحید دستجردی بتواند جاذبه بزرگی برای رای دهندگان و امید زیادی برای همه علاقمندان به انقلاب و ایران اسلامی ایجاد نماید و انگیزه برای مشارکت را افزایش دهد که چنین باد. فکر می‌کنم اگر یک بار صلاح دین و اسلام و انقلاب و مردم را در نظر بگیریم و بعضی‌ها هم خیلی احساس تکلیف شرعی برای رییس جمهور شدن پیدا نکنند و به ید الله مع الجماعه اعتقاد داشته باشند و جماعت خردورزان و خردگرایان با ترکیب بزرگان و جوانان رییسی، رضایی، قالیباف، میرسلیم، علی لاریجانی، جلیلی، ضرغامی، دهقان، سعید محمد وارد انتخابات شوند، یک سرمایه عظیم اجتماعی ایجاد شود و مردم مجددا با صندوق‌های رای آشتی کنند.

 البته می‌دانم این پیشنهاد رویایی ـ به قول شماـ می‌باشد و احتمال تحقق آن ناچیز است چرا که نیاز به یک تحول اجتماعی و سنت شکنی دارد و صد البته در خلاف جهت احساس وظیفه شرعی بعضی از بزرگان است! ولی به عنوان یک پیشنهاد مطرح کردم. البته حل مشکلات کنونی مملکت هم از عهده یک نفر خارج است و هرکه از این وعده‌های پوچ بدهد هم خودش خسارت فراوان اجتماعی خواهد خورد و هم سرمایه اجتماعی مملکت را بیش از پیش نابود خواهد کرد.  به خاطر خدا، به خاطر اسلام، به خاطر مملکت، به خاطر خون شهدا بیش از این سرمایه اجتماعی را به حراج نگذارید.»

***

پاسخ زنگنه به کلانتری

بیژن زنگنه شب گذشته در حاشیه افتتاحیه سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس گفت: اینکه می‌گویند چون مازوت اضافه دارند، یا باید در بیابان بریزند یا در نیروگاه‌ها مصرف کنند، حرف درستی نیست؛ ما نه در صادرات مازوت و نه در صادرات هیچ فرآورده‌ای مشکلی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه ایران در صادرات مازوت هیچ محدودیتی ندارد، کمااینکه در تابستان، تا حدودی همه مازوت تولیدی صادر شده است، افزود: آنچه قابل انتظار نبود، افزایش مصرف گاز است که احتمال دارد ناشی از رفتار مردم برای مقابله با کرونا باشد.

وزیر نفت با اشاره به آمار شرکت ملی گاز ایران که ازسوی استاندار تهران اعلام شد، گفت: بر مبنای این آمار، مصرف گاز استان تهران از ابتدای آذر تا ۱۲ دی‌ماه امسال حدود ۱۵ درصد و میانگین مصرف گاز کشور ۱۲ درصد افزایش یافته است.

زنگنه با بیان اینکه باز گذاشتن درب پنجره‌ها برای مقابله با کرونا می‌تواند از دلایل این افزایش مصرف باشد، ادامه داد: در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا این مسئله را یادآور شده‌ام که برای تغییر نگرش مردم در این باره اطلاع‌رسانی شود.

وزیر نفت گفت: ما نمی‌توانیم گاز خانگی را قطع کنیم بنابراین مجبوریم ارسال گاز به صنایع و نیروگاه‌ها را محدود کنیم تا سوخت مایع مصرف کنند.

زنگنه تصریح کرد: در دنیا روزانه بیش از ۴ میلیارد لیتر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و این موضوع تنها اختراع ما نیست؛ هرچند هم‌اکنون نیز در تهران مازوت مصرف نمی‌شود.

***

سیاستمداران کشور از احمدی‌نژاد درس بگیرند

عصر ایران نوشت: «اگر بخواهیم متفاوت‌ترین سیاست‌مدار ایرانی را معرفی کنیم، قطعا آن فرد محمود احمدی‌نژاد است. او شبیه هیچ‌کدام از سیاستمداران ایرانی قبل و بعد از انقلاب نیست. این روزهای او را ببیند. پشت سر هم در حال گفت‌وگو و مصاحبه است. فرقی نمی‌کند رسانه مصاحبه کننده ورزشی باشد یا سیاسی، پربازدید باشد یا کم مخاطب...

او بهتر از هر سیاستمداری در ایران، رسانه و دیده شدن را درک کرده است. احمدی نژاد زمانی هم که رییس جمهور بود به بهترین شکل ممکن از رسانه استفاده می‌کرد... احمدی نژاد می‌داند که توسط تلویزیون  بایکوت است اما این مسئله باعث نشده که خود را از تک‌وتا بیندازد و بگوید چون تلویزیون من را نشان نمی‌دهد، دیگر بی‌خیال فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شوم. او قدرت فضای مجازی را درک کرده است...

کاش دیگر سیاستمداران ایرانی در این یک مورد به احمدی نژاد اقتدا می‌کردند و ترسی از دیده شدن و مصاحبه کردن نداشتند. برخی از چهره‌های سیاسی ایران نه در زمان حضور در قدرت و نه بعد از آن حاضر به نشستن روبروی خبرنگارها نیستند. برای آنها گفت‌وگو با خبرنگارها یعنی حرف زدن با تلویزیون و دیگر هیچ! ..

چهره‌های سیاسی ما فکر می‌کنند با مصاحبه نکردن تبدیل به چهره‌های مهم تری در صحنه سیاسی ایران می‌شوند. دیگر زمان حرف نزدن گذشته است. سیاستمداران باید روبروی خبرنگارها بنشینند و در مورد عملکردشان توضیح بدهند. قالیباف 12 سال شهردار تهران بوده، لاریجانی سه دوره رییس مجلس بوده و همه این سال‌ها به اهالی رسانه اجازه می‌دهد که از آنها بخواهند در مورد عملکردشان توضیح دهند.»

***

سردار حجازی تلاش برای ایجاد تنش در منطقه را تایید کرد

جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: این تحلیل نیست، اطلاعاتی است که از کانال‌های مختلف دریافت کرده‌ایم، رژیم صهیونسیتی و سعودی به دنبال ایجاد بحران و تنش در منطقه هستند تا به اهداف خود دست یابند.

 به گزارش ایسنا، سردار حجازی جانشین فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در مراسم «مرد میدان» در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما سخن می‌گفت، اظهار کرد: ممکن است در این روزهای آخر بار دیگر چنین پوست خربزه‌ای زیر پای ترامپ بیندازند. ترامپ اکنون درگیر انتخابات است. اگر بخواهد جنجال آفرینی کند بعید می‌دانم سیستم‌های اطلاعاتی و نظامی داخل آمریکا هم حمایتش کنند اما، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها به دنبال این هستند که ترامپ را وارد یک ماجرا جویی کنند و ممکن است او را به سمتی سوق دهند که کار غیرعقلانی انجام بدهد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت جدید آمریکا مورد پذیرش سعودی‌ها نیست. آمریکایی‌ها این را ملاک قرار دهند که در شهادت حاج قاسم سلیمانی چه کلاهی بر سر رییس جمهور آمریکا گذاشتند. بارها سر مسئولان آمریکا کلاه رفته. نمی‌دانم یک منافق یا دشمن اطلاعاتی به دشمن داده و آنها را به کانال یا مجرایی هدایت کرده که تصمیمات اشتباه بگیرند. نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران آماده و هشیار هستند و تمام تحرکات را رصد می‌کنند. این شلوغ کاری‌ها در منطقه نوعی ماجراجویی و بحران سازی است. مراقب باشند خودشان و طرفداران‌شان را دچار مشکل نکنند.

بیشتر بخوانید: هشدار سردار حجازی به رئیس جمهور آمریکا