نظر پزشکیان درباره اختلافات در وزارت بهداشت/ ملازمه غنیمت و غرامت از نگاه عبدی/ فاجعه فروش اوراق سلف نفتی به روایت نادران/ قالیباف: قیمت مرغ تبدیل به نماد ناکارآمدی شده است

گروه سیاسی الف،   3990905076

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نظر پزشکیان درباره اختلافات در وزارت بهداشت/ ملازمه غنیمت و غرامت از نگاه عبدی/ فاجعه فروش اوراق سلف نفتی به روایت نادران/ قالیباف: قیمت مرغ تبدیل به نماد ناکارآمدی شده است

آخرين آمار كرونا در ايران

سیماسادات لاری، سحنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۵ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۷۰ نفر از آنها بستری شدند.

وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر رسید.

سحنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید.

لاری گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بيشتر بخوانيد:

فوت ۴۶۹ نفر/ مجموع مبتلایان كرونا در مرز ۹۰۰هزار نفر

ایران با چند پیک دیگر کرونا روبرو می شود؟

انتقال کرونا از طریق صحبت کردن فرد مبتلا

***

شرایط بحرانی و قرمز تهران کماکان پابرجاست

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه نکته نگران کننده این است که مردم فکر می‌کنند محدودیت‌های کرونایی به سرعت می‌تواند آمار مرگ و میر و میزان ابتلا را تغییر دهد، گفت: متاسفانه شرایط این گونه نیست و از  شنبه تا به امروز  تغییر خیلی شگرفی را در میزان بستری بیمارستان‌ها و مرگ و میرها در تهران نداشتیم، به گونه‌ای که متاسفانه دیروز ۹۲ بیمار فوتی PCR مثبت در استان تهران داشتیم. 

وی با بیان اینکه شرایط بحرانی و قرمز تهران کماکان پابرجاست، ادامه داد: همچنین بررسی‌های میدانی ما حاکی از آن است که متاسفانه کماکان شکستن و نقض قرنطینه توسط افراد PCR مثبت در تهران در حال انجام است.

زالی همچنین با بیان اینکه دیروز بیش از ۱۵۱ نفر از مبتلایان PCR مثبت به فرودگاه مراجعه کردند و می‌خواستند از حمل و نقل هوایی برای سفر به استان‌های دیگر استفاده کنند، گفت: این مساله واقعا جای تاسف دارد و بسیار موضوع نگران کننده‌ای است. 

وی تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در طول ۳ روز اخیر میزان شکستن قرنطینه توسط افراد دارای آزمایش PCR مثبت ادامه دارد و این افراد در ترددها به خصوص ترددهای درون شهری و مناطق مرکزی شهر نقض قرنطینه کرده‌اند و این آمار عدد قابل توجهی است.

بيشتر بخوانيد:

زالی: هنوز تغییر محسوسی در میزان بستری و مرگ‌ومیر در تهران رخ نداده/ مراجعه ۱۵۱ کرونا مثبت به فرودگاه برای سفر

روند صعودی بستری بیماران کرونا در تهران متوقف شد

***

قاضی زاده هاشمی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا شد

در پی اعتراض برخی نمایندگان به عدم حضور نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی در ستاد ملی مقابله با کرونا، و با توافق حسن روحانی رئیس جمهوری و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس به عضویت ستاد ملی مقابله با کرونا درآمد.

***

دولت آینده آمریکا گذشته را جبران کند

حسن روحانی، رئیس جمهور در نشست امروز هیئت دولت با اشاره به مقاومت ملت در برابر دشمنان گفت: یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران در شکست حتمی و قطعی دشمن در جنگ اقتصادی، پایان دوره ترامپیسم است.

وی تصریح کرد: امیدواریم دولت آینده آمریکا سیاستهای ترامپ نسبت به ایران را با صراحت محکوم کند و سیاست‌های نادرستی که دولت قبل آمریکا در طول تا ۴ سال اعمال کرد را جبران کند.

بيشتر بخوانيد:

روحانی: پایان دوران ترامپیسم یکی از مظاهر بزرگ پیروزی ملت ایران است/ دولت آینده آمریکا گذشته را جبران کند

***

مذاکرات برجام ‌قبلا انجام شده و مراحل خود را طی کرده است

محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در جاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران تصریح کرد: مذاکرات جدیدی برای برجام صورت نمی‌گیرد. مذاکرات برجام ‌قبلا انجام شده و مراحل خود را طی کرده است. آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و مهم‌ترین شرط ما این است که  تعهدات کشورها باید در برجام برای همه محترم شمرده شود.

واعظی درباره انتخابات آمریکا و نتیجه آن گفت: امروز نه‌تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای جهان و حتی متحدان آمریکا مانند اروپایی‌ها از رفتن کسی که ۴ سال رئیس‌جمهور آمریکا بوده اما نه با سیاست آشنایی داشته و نه چارچوب و اصول درستی داشته خوشحال هستند. این شخص با تصمیمات لحظه‌ای خسارت‌هایی را هم برای کشورش به وجود آورده و هم باعث شده در ارتباط با نظم و روابط بین الملل مشکلاتی به وجود آید. از جمله در حوزه خاورمیانه و فشارهای شدیدی که در سه سال گذشته بر ملت بزرگ ایران آورده است.

وی اظهار داشت: طبیعی است که ما هم از شکست ایشان استقبال کردیم اما اینکه ما به دولت بعدی آمریکا خوش‌بین باشیم، چنین صحبتی الان در دولت نیست. واقعیت آن است که ما به هیچ دولتی خوشبین نیستیم مگر اینکه ببینیم در عمل چه کار می‌کنند. خود آن‌ها در مبارزات انتخاباتی موضوعاتی را اعلام کردند و ادبیات و لحن‌شان و سیاست‌هایی که می‌خواهند اتخاذ کنند، نسبت به ترامپ متفاوت است. 

بيشتر بخوانيد:

واعظي: مذاکرات جدیدی برای برجام صورت نمی‌گیرد

***

 دست روی دست گذاشتن تا لغو تحریم‌ها کارگشا نیست

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی گفت: برای برداشتن بار مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، باید راهکاری متفاوت داشته باشیم، نشستن و دست‌روی‌دست گذاشتن تا زمان لغو خوش‌بینانۀ تحریم‌ها، راهکار کارگشا نیست؛ آنچه که باید برای رفع تحریم‌ها انجام شود و تلاشی که باید در عرصۀ دیپلماسی صورت گیرد، شرایط خود را دارد که پیش از این هم گفته شده است.

وی افزود: خاتمه کلام اینکه، این روزها گران‌ های افسارگسیخته دغدغه اصلی مردم شده است و زندگی را بر مردم سخت کرده و پدران را شرمنده و شرمسار خانواده ها نموده است. گرانی های کمرشکنی که یک روز با تخم مرغ آغاز شد و حال به مرغ رسیده است و امروز قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری شده است.

بيشتر بخوانيد:

قالیباف: قیمت مرغ به نماد ناکارآمدی تبدیل شده است

***

اگر انتقادی به سخنان علم الهدی وارد است به او گفته شود!

حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که آیا دهه پیش رو دهه اصولگرایان است و اینکه اصولگرایان با چه برنامه ای می خواهند وارد انتخابات ۱۴۰۰ شوند؟ به برنا گفت: اینکه دهه پیش رو، دهه اصولگرایان است برای بنده تازگی دارد. اما حقیقت امر این است که عملکرد اصلاح طلبان در دوره جاری این گونه بود که از رییس جمهور حمایت کردند و همه پست های کشور را در اختیار گرفتند از وزارت گرفته تا مدیرکل ها و استانداری ها و تقریبا همه را یکدست اصلاح طلب کردند.

ابراهیمی درباره سخنان علم الهدی مبنی بر اینکه آنانکه تحول انتخاباتی آمریکا را فرصت می دانند یا نادان اند یا خائن، تصریح کرد:  باید از علم الهدی، درباره سخنانشان پرسید اگر انتقادی هم به فرمایشاتش وارد است به او گفته شود. بنده پاسخگو نیستم.

این چهره سیاسی اصولگرا بیان کرد: بر این باورم چه اصلاح طلب و چه اصولگرا بتواند منافع ملی ما را تأمین کند و همچنین هر جناحی بتواند، مشکلات کشور را حل کند ما به او تبارک الله می گوییم اما تا این لحظه اصول آمریکا به وسیله رییس جمهور تغییر نمی کند، ممکن است تاکتیک ها تغییر کند. 

***

شکایت‌بازی دولت و مجلس 

روزنامه اعتماد نوشت: «جنگ سرد» شاید تعبیر به‌نسبت دقیقی باشد برای توصیف سبک و سیاق حاکم بر روابط این روزهای ۲ قوه انتخابی جمهوری اسلامی... شبکه اجتماعی توییتر که پس از جنجال‌های ایجاد شده در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ در ایران فیلتر شد، یکی از میادین اصلی جدال میان مسوولان دولتی و مجلسی بود؛ جدال‌هایی که از مسائل سیاسی آغاز و به مسائل فرهنگی و ورزشی نیز کشیده شد؛ تا جایی که قوه مجریه و معاون حقوقی رییس‌جمهوری را بر آن داشت تا در اقدامی حقوقی دست به شکایت از نمایندگان مجلس بزند...

یکی از اعضای هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی گفته است که براساس شنیده‌هایش، دولت دوازدهم تاکنون از ۱۱ نفر از نمایندگان شکایت کرده است. این نماینده مجلس همچنین گفت که «اطلاع دقیقی از اسامی نمایندگانی که دولت از آنها شکایت کرده، ندارد». اما سمیه رفیعی، نماینده تهران خبر داد که «علاوه بر دهنوی، نماینده تهران، عسگری، نماینده کرج و موسوی لارگانی، نماینده اصفهان» نیز جزو نمایندگانی هستند که دولت از آنها شکایت کرده است. این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم همچنین با بیان اینکه «زمانی که خبر شکایت دولت از نمایندگان را شنیدم، باورم نمی‌شد چنین اتفاقی رخ داده است»، گفت: «با آقای عسگری، نماینده کرج صحبت کردم و او می‌گفت فهرست را ندیده ولی شنیده که دولت از او نیز شکایت کرده است. در مجلس همه پیگیر بودند که بدانند فهرست شامل نام کدام نمایندگان است ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.» در همین راستا یکی از اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز اسامی اعلام شده توسط رفیعی را تایید کرد و به «اعتماد» گفت که «احتمال می‌دهم آقای ذوالنوری، نماینده قم نیز نامش در لیست نمایندگانی که دولت از آنها شکایت کرده وجود داشته باشد.»

سردرگمی موجود در مجلس و نمایندگان و بی‌اطلاعی آنان از اسامی دقیق نمایندگانی که دولت از آنها شکایت کرده و معرفی «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، نایب‌رییس اول مجلس به عنوان مطلع‌ترین فرد تنها بخشی از ماجراست. بخش قابل‌توجه‌تر اما آنجاست که اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس هم نمی‌دانستند شکایت دولت از نمایندگان به این هیات ارجاع شده یا دولت راسا به قوه قضاییه رجوع کرده است. 

حسینعلی امیری،معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره شکایت رئیس جمهور از برخی نمایندگان مجلس اظهار کرد: رویکرد دولت شکایت نکردن از نمایندگان مجلس است و قطعا رئیس جمهور شخصا در این زمینه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شکایت نکرده است.

وی ادامه داد: پیگیری این موضوعات در حوزه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری نبوده و معاونت حقوقی در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

***

فروش اوراق سلف نفتی فاجعه و تحویل زمین سوخته به دولت آینده است

 الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و تذکر ماده 75 قانون آئین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: ما در بودجه با شرایطی مواجه هستیم که شنیده‌ام 205 هزار میلیارد تومان دولت بنا دارد اوراق سلف نفتی بفروشد که معنایش یعنی فاجعه و تحویل زمین سوخته به دولت بعدی.

نادران گفت: دولت و مجلس باید درباره اصول بودجه سال آینده با یکدیگر نشست داشته و کلیات آن را بررسی کنیم.

وی گفت:‌ نباید اینگونه باشد که که اموال  آیندگان را با فروش اوراق بفروشیم و روی مسائل اساسی کار نکنیم.

وی تصریح کرد: باید دولت و مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه خلاصه هزینه و منابع و درآمدهای بودجه سال آینده را به صورت مشترک بررسی کنند.

نماینده تهران در مجلس گفت: نباید طوری شود که لایحه بودجه به مجلس بیاید و کمیسیون تلفیق به دلیل اشکالات فراوان کلیات بودجه را رد کند این در حالی است که در سال گذشته وقتی بودجه به سران قوا رفت محرمانه شد و امکان بررسی و ارائه پیشنهادات گرفته شد و در نهایت مشکلات اقتصادی فعلی ایجاد شد به همین دلیل از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌خواهم در جلسات متعدد با دولت  جزئیات بودجه را به صورت مشترک با یکدیگر بررسی کنند.

***

آقای علم و فناوری؛ جدیدترین مدعی ریاست جمهوری ۱۴۰۰

باشگاه خبرنگاران نوشت: خیلی‌ها معتقدند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ، مصداق همان هندوانه دربسته‌ای است که سرخی یا سفیدی و یا بی مزه بودن و شیرینی‌اش  تا قبل از باز شدن قابل پیش‌بینی نیست؛ اما شاید آن را بتوان شبیه به گردونه‌های معروف قرعه‌کشی دانست که درون آن پر از نام‌های متعدد است که تا روز انتخابات قرار است هر روز بچرخد و نام یک نفر را آشکار کند. در این میان چندی است که نام سورنا ستاری به عنوان یک چهره جوان و نام آشنا در این گردونه افتاده است... 

برخی بر این باور هستند که دوران حضور ستاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شکوفا شدن شرکت‌های دانش‌بنیان همراه بوده است. او همواره بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید داشته و راه عبور از بحران‌های اقتصادی کشور را پایان دادن به اقتصاد متکی به درآمد‌های نفتی از طریق گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌داند. منتقدان ستاری، اما بر این باور هستند که آنچه در این دوره از شرکت‌های دانش‌بنیان در رسانه‌ها نمایش داده می‌شود تنها لایه‌‌ای ظاهری از اقدامات معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور بوده و این شرکت‌ها در واقعیت با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. آقای علم و فناوری از چهره‌های مطرح در حوزه‌ی علم و فناوری است  که در سال‌‌های اخیر به دلیل حضور در دولت شناخته شده است؛ برخی بر این باور هستند که او می‌تواند گزینه جوان جریان میانه‌رو برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد.

***

ملازمه غنيمت و غرامت

عباس عبدي در روزنامه اعتماد نوشت: اين روزها شاهد هستيم كه به علت بروز مشكلات، هنگامي كه مسوولان مورد سوال واقع مي‌شوند؛ براي توجيه عملكرد خودشان مي‌گويند كه مشكلات از فلان جا و يا بهمان شخص است و ربطي به آنان ندارد. اگر حتي اين ادعا درست باشد، آيا پذيرفتني است؟... اين پذيرفتني نيست كه اگر وضع كرونا به ظاهر قدري بهبود مي‌يابد فوري در صفحه تلويزيون ظاهر شويم و آن را محصول عملكرد خود و همكاران معرفي كنيم و اينكه چگونه چشم جهانيان به اين دستاوردها است. ولي هنگامي كه وضع خراب مي‌شود و به قهقرا مي‌رويم، بياييم مدعي شويم تقصير ديگران است، و بگوييم كه اگر بخواهند ما را مقصر جلوه دهند ما هم خواهيم گفت كه تقصير به عهده كيست!! نمي‌توان موفقيت را مصادره كرد ولي شكست را به زمين ديگران انداخت... كسي كه غنيمت مي‌برد بايد غرامت بپردازد. كساني كه بهبود شاخص‌ها را به حساب خود مي‌گذارند، مسووليت بدتر شدن آنها را نيز بايد بپذيرند. اين يك قاعده سياسي است.

***

پیشنهاد یک اصولگرا به قالیباف و رئیسی درباره انتخابات ۱۴۰۰

حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره نارضایتی های مردم از شرایط معیشتی و اقتصادی کشور ادامه داد: با توجه به شرایط روز کشورمان و نارضایتی مردم از اوضاع سیاسی، اقتصادی، بی تدبیری مدیریت‌های اجرایی در اداره کشور و گرانی‌های روزافزون و بی منطق؛ هنوز فضای کشورمان انتخاباتی‌ نشده است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: در نتیجه انتخابات آمریکا بعد از پیروزی بایدن، بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که معادلات رقابت ۱۴۰۰ دست خوش تغییرات خواهد گردید. اصولگرایان و حتی اصلاح طلبان دیگر نمی توانند مطلق از پیروزی خود سخن بگویند فکر کنم جریان جدیدی صحنه انتخابات را با شعار ایجاد دولت جوان‌ در اختیار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: «حضور در صحنه انتخابات بدون آقایان قالیباف و رئیسی و معرفی یک کاندیدای جوان» و یا «حضور همزمان آقایان قالیباف و رئیسی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری و کنارگیری یک نفر از آنها در هفته منتهی به انتخابات براساس نظرسنجی»، که به نظر بنده هیچکدام از این سناریوها موفق نخواهد بود و بهتر است این دو بزرگوار کمک کنند تا افرادی شایسته، انقلابی و دلسوز مردم وارد صحنه رقابت شوند.

***

پزشکیان: استیضاح وزیر بهداشت محلی از اعراب ندارد

مسعود پزشکیان، نماينده مجلس شوراي اسلامي درمورد اختلافات رسانه‌ای شده در وزارت بهداشت به انصاف نیوز گفت: «کار درستی نبود و باید اگر مشکلی هم بود در داخل سیستم حل می‌کردند. اینکه معاونی نامه‌ای به وزیر بنویسد و بعد پخش شود از نظر من کاری سنجیده نبوده است و اگر مشکل و مسئله‌ای وجود داشته بهتر بود بین خودشان حلش می‌کردند، ولی اینکه این مسئله را رسانه‌ای کنند و به این شکل در فضای مجازی بپیچد، یک مقدار از نظر من دور از منطق است.»

پزشکیان در واکنش به زمزمه‌ها درباره‌ی تعویض وزیر نیز می‌گوید: این کاری مسخره است که در روندی که وزیر گرفتار است و دارد کار می‌کند، چون یک معاون خوشش نمی‌آید وزیر عوض کنند. معاون اگر خوشش نمی‌آید می‌رود و معاونی دیگر می‌آید، بخاطر معاون که وزیر عوض نمی‌کنند. کسانی هم که این حرف‌ها را می‌زنند همان نگاه معاونت محترم را دارند. معاونت یک برداشتی داشته -درست یا غلط- باید از وزیر پرسید، خود دکتر ملک‌زاده هم محققی زحمتکش و آدمی علمی و کارشناس است، اما آنچه که ما الان در تحقیقات این مملکت نیاز داریم  این است که به ما بگوید با این بیماری چه باید کرد؛ ولی محققین ما به این جواب نمی‌دهند.

این نماینده‌ی مجلس درباره‌ی اینکه جمع‌بندی مجلس چیست و آیا ممکن است به سمت استیضاح وزیر بروند یا خیر؟ گفت: اصلا تصور اینکه مجلس در این اوضاع و احوال بیاید و وزیر استیضاح کند هیچ محلی از اعراب ندارد. من کل مجلس نیستم و تنها یک نماینده‌ام. هر نماینده نظر خود را دارد و باید با دیگران هم حرف بزنید، اما بنظر من در چنین وضعیتی هرگونه اختلافی اشتباه است. 

***

لیست 19 نفره کارگزارانی‌ها رَد گُم کنی است

محمدزارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در گفت و گو با فارس درباره انتشار یک لیست انتخاباتی از سوی محسن هاشمی اظهار داشت: این لیست 19 نفره شگرد حزب کارگزاران سازندگی برای تفرقه در بین اصلاح طلبان است.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در عین حال تاکید کرد: لیست 19 نفره حزب کارگزاران سازندگی رَد گُم کنی است و آنها دقیقا 90 قطعا نامزد اصلی خودشان رونمایی می کنند و البته تمایل زیادی نیز به نامزدی علی لاریجانی و محسن هاشمی دارند.

***

زیباکلام: سلطان مرغ را هم اعدام کنید!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی ضمن اشاره به گرانی بی‌سابقه قیمت‌ مرغ از نحوه مدیریت مسئولان کشور در حوزه اقتصاد انتقاد کرد. وی با کنایه به اعدام سلاطین دلار، طلا و... خواستار اعدام سلطان مرغ شد.