توصیه اهداکننده مستمر خون در روزهای کرونایی

گروه سلامت الف،   3990829013 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اهداکننده مستمر خون می‌گوید؛ ابتدا خودم در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگران بودم ولی با حضور در پایگاه انتقال خون و اهدای خون نگرانی‌ام رفع شده و به عینه مشاهده کردم که فضا کاملا بهداشتی است.

توصیه اهداکننده مستمر خون در روزهای کرونایی

به گزارش فارس، این روزها با تداوم روزهای قرمز کرونایی حال بیماران خاص استان هم خوب نیست و تکرار روزهای قرمز کرونایی و در کنار آن بحث قرنطینه و نگرانی از کاهش حضور اهداکنندگان بیماران نیازمند به خون را نگران کرده است.

طی روزهای اخیر ذخایر خونی استان مازندران کاهش پیدا کرده است، البته ذخایر خون و فرآورده‌های خونی استان مازندران قبل از کرونا در حد مطلوب بوده و هیچ کمبودی نداشتیم حتی مازندران به عنوان استان معین انتخاب شده اما بحث شیوع کرونا و قرنطینه خانگی موجب شد که ذخایر خونی استان تا حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا کند که نگرانی‌های زیادی به دنبال داشت.

باتوجه به کاهش ذخایر خونی استان و اعلام آن از سوی سازمان انتقال خون مازندران و اطمینان خاطر از بحث رعایت مسائل بهداشتی اهداکنندگان وارد میدان شدند به طوری‌که کاهش ذخایر خونی استان به حدود ۱۰درصد رسید.

این روزها نیز ترس از ابتلا به بیماری کووید۱۹، کاهش تردد شهروندان در سطح شهرها، سرد شدن و آغاز بارش ها و وضع قوانین و اجرای آنها برای کم کردن از میزان خطر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا از دلایلی است که میزان اهدای خون را کاهش داده است این درحالی است که باید بدانیم بیماران بسیاری چشم انتظار خون‌های اهدایی هستند.

در آخرین آمار مازندران دارای ۱۶هزار بیمار خاص است این به معنا بوده که باید حضور اهداکنندگان مستمر و دائمی باشد نه اینکه به روزهای خاصی موکول شود چراکه نیاز بیماران نیز دائمی و همیشگی است.

 

 

باید بدانیم تنها راه کمک به بیماران صعب‌العلاج و جراحی‌ها، بیماران هموفیلی و تالاسمی و زنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند اهدای خون است  که در این زمینه ذوالفقار تقوی مدیرکل انتقال خون مازندران این اطمینان خاطر را به شهروندان می‌دهد که سلامت و ایمنی محیط مراکز اهدای خون، تمام موارد استاندارد در مراکز انتقال خون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی برای اهداکنندگان وجود ندارد. 

وی با اشاره به اینکه مراجعه کنندگان در بدو ورود تب‌سنجی می‌شوند، افزود: در ورودی سالن اهداکنندگان محلول ضدعفونی کننده پدالی وجود دارد و همچنین تخت‌های خونگیری ضدعفونی  و ملحفه‌های تخت برای هر اهداکننده تعویض شده و تجهیزات و سطوح دائما ضدعفونی می‌شوند.

 

 

مدیرکل انتقال خون مازندران اضافه کرد: نهایت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار داریم، چه در زمینه الزامات شخصی و چه دستگاه‌هایی که فعالیت می‌کنند و این اطمینان را به اهداکنندگان می‌دهیم که نه تنها کرونا، بلکه هیج بیماری واگیری به اهداکنندگان منتقل نمی‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه به دلیل اوج گیری کرونا تعداد مراجعه کنندگان کاهش پیدا کرده که امیدواریم مردم بیشتر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند، اظهار کرد: مردم باید بدانند نیازهای بیمارستانی خون و فرآورده‌های بسیار بیشتر شده، فکر نکنند که الان تعداد بیماران کمتر شده نیاز کمتر شد بلکه نیازهای بیمارستانی حتی نسبت به قبل از کرونا 1.5 تا دو برابر افزایش پیدا کرده است که امیدواریم مردم مازندران با حضورشان دردی از آلام بیماران نیازمند را التیام ببخشند.

تقوی یادآور شد: برای اینکه مردم در صف انتقال خون معطل نباشند در کنار فعالیت پایگاه‌ها هماهنگی لازم در سایت نوبت‌دهی اندیشیده شده تا مردم معطل نشوند.

وی به مشارکت پایین بانوان در بحث اهدای خون اشاره کرد و گفت: بانوان مازندرانی با این دید که هیچ تفاوتی با آقایان ندارند بلکه حتی خون سالم‌تری دارند حضور فعال‌تری در بحث اهدای خون داشته باشند.

رحمان سهرابی اهداکننده مستمر با گروه خونی O+ در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: با توجه به اعلام شرایط  و کاهش ذخایر خونی در این امر خداپسندانه مشارکت کردم. 

ابتدا خودم در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگران بودم ولی با حضور در پایگاه انتقال خون و اهدای خون نگرانی‌ام رفع شده و به عینه مشاهده کردم که فضا کاملا بهداشتی است.

اینکه هر فردی با اهدای یک واحد خون می‌تواند جان سه بیمار را نجات دهد موجب شد حضورم پررنگ باشد.

به گزارش فارس، باتوجه به ادامه روزهای قرمز کرونایی و دردسرهای بیماران مردم ما باید حضور پررنگی در پایگاه‌های انتقال خون داشته باشند و با مشارکت در این امر خداپسندانه به کمک بیماران بشتابند.