نظرات برگزیده مخاطبین الف: در مجلس درها به همان پاشنه سابق می‌چرخد/ درباره حجاب اجباری، واقعیت‌ها را در نظر گرفته‌ایم؟/ مشکل اصلی اقتصاد ما مسئولین ناکارآمد است

گروه سیاسی الف،   3990702085 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: در مجلس درها به همان پاشنه سابق می‌چرخد/ درباره حجاب اجباری، واقعیت‌ها را در نظر گرفته‌ایم؟/ مشکل اصلی اقتصاد ما مسئولین ناکارآمد است

«دعوا در ماجرای الزام قانونی حجاب بر سر چیست؟»عنوان یکی از یادداشت‌های پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*مگه نمیگین قانون هست همه جای دنیا کدوم مسولی با خانمش رفته غرب ماموریت خانمشو به اجباروادار کردن حجابشو ورداره ولی به محض ورود توریست به کشور وادار به حجاب میشه نمونه اش خیلی زیاده بخاطر همین توریستها خیلی کم وارد کشور میشن

*در مکان های دولتی قانون پوشش تغییر نکند. در مکان های غیر دولتی و عمومی پوشش کامل پاها پوشش کامل تن تا گردن و پوشش یک دوم دست اجباری باشد. پوشش سر و دست از آرنج به پایین آزاد. البته برای شرکت های خصوصی که حجاب دولتی را رعایت کنند می شود تخفیفی مالیاتی گذاشت. 

*اکثر  مدافعین حجاب اجباری بین بحث «وجوب شرعی حجاب» و «الزام قانونی حجاب» خلط می کنند مخالفان حجاب اجباری منکر وجوب ان نیستند بلکه به الزام قانونی ان معترضند .  درواقع سوال آنها این است که مگر شما برای تمام احکام شرعی که واجب است ضمانت اجرای قانونی میگذارید و افراد را به لحاظ قانونی تحت پیگرد قرار می دهید؟ اگر اینطور است مگر غیبت و دروغ هم به لحاظ شرعی دارای حرمت نیست ؟ پس چرا برای اینها حکم قانونی مبنی بر ممنوعیت قانونی نمی ذارید؟ ممکنه کسی بگه  دروغ و غیبت  احکام فردی است ولی  حجاب  حکم اجتماعی است در اینصورت جواب  اینه که مگر احکامی مثل خمس و زکات در زمره احکام اجتماعی اسلام نیست؟ پس چرا برای این دسته از احکام اجتماعی «الزام قانونی» نمی ذارید؟  چرا نوبت به این دسته از احکام اجتماعی که می رسه هیچ اجبار و الزام قانونی برای آنها وضع نمی شود علی رغم اینکه مثل حجاب دارای حکم شرعی وجوب هستند؟

*مخالفان حجاب اختيارى نگران از سر برداشتن روسريها نيستند بلكه نگرانى انها از اين است كه اگر در اين مورد كوتاه بياييم مردم حتماً از ما درخواستهاى ديگرى مى كنند كه ديگه مشكل زا ميشه يعنى همان حكايت يك جفت جوراب نايلون اثر عزيز نسين

*من خودم چادری هستم وواقعا به حجاب اعتقاد دارم و معتقدم حجاب یکی از عوامل حفظ بنیان خانواده است و حقوق زنان در خانواده بهتر از هر حالت دیگه حفظ میشه اما الان مخالف اجباری بودن حجاب به صورت  فعلی هستم چون بی نتیجه و بی فایده بوده و به حفظ و گسترش حجاب کمکی نکرده بلکه برعکس حالتی از لجبازی ایجاد کرده نقش زیادی در مهاجرت و تمایل به مهاجرت از ایران بخصوص بین زنان ایفا کرده که در واقع باعث میشه افراد به فضای ناسالم تری برن. چیزی که الان هست هم حجاب نیست انداختن یه یک شال به اندازه کش مو روی سر که حجاب نیست . شده مثال خوردن پیاز و چوب با هم دیگه. هم اسمش هست حجاب اجباری و هم بی حجابی عملی را داریم. حجاب یه تکه پارچه روی سر نیست حجاب تقوای درونی در برخورد با نامحرم هست که از اعتقاد قلبی میاد و وقتی نیست عملا حتی پوشیدن چادر هم اثار اجتماعی حجاب را نداره

*طبق قوانین داخلی حجاب در ایران اجباری است و طبق قوانین بین المللی آمریکا حق ندارد ایران را تحریم کند ولی در هردو مورد عملا قوانین نقض می شود چون واقعیتها را در نظر نگرفته ایم.

*باید دانست ذات انسان با اجبار مخالف است و در مقابلش مقاومت می کند شما حتی به زور هم به دهان بچه چندماهه غذا بگذارید از طرفی همان طور که رضاشاه در ماجرای کشف حجاب اجبرای شکست خورد و با مقاومت زنان روبرو شد الان هم موفق نخواهیم شد به جای این کار باید اگاهی زنان را بالا می بریدیم تا خودشان اگاهانه و از روی میل حجاب را انتخاب کنند انگاه تحت هیچ شرایطی حاضر به کنار گذاشتنش نیستند و برای این کار ما چهل سال وقت داشتیم تا دختران را تربیت کنیم اما به جایش فقط با باتوم بالای سرشان ایستادیم تا به زور باحجابشان کنیم

*انهایی که حتی به خواست مردم و داده های اماری و حتی تجربه گذشته و حتی عواقب بد حجاب اجباری توجه نمی کنند. این گونه اندیشیدن نمونه بارز ذهن پسا حقیقت زده است. ذهنیتی که تصور خودش را معتبر تر از داده ها و فکت می داند و به جای اینکه بخواهدبه کشف حقیقت برسد، تلاش می کند حقیقت را با ذهنیت و انتظارات خودش تطبیق دهد در واقع شبهه حقیقتی از نو در تخیل خودش بسازد

*در حال كه پوشش و آزادي در آن يك موضوع فردي و شخصي است، حجاب موضوعي اجتماعي است. كه هم شرع مقدس راجع به آن حساسيت دارد و در جمهوري اسلامي بنابر اصل 4 قانون اساسي حكومت و قانون هم بايد براي آن تكليفي را مشخص كند. از الزامات فقهي و قانوني كه بگذريم، مهم حدود آنست كه بايد بر اساس حدود شرعي و عرفيات اجتماعي مشخص شود.

*عده ای به دنبال منحرف کردن افکارعمومی وگذرازمعیشت مردم برای انتخابات1400هستند.وچه بسا شعاریکی ازکاندیداهابرای جذب مردم باشد.

*حکومت کشور جمهوری اسلامی است و قوانین کشور بر پایه احکام شرع همه باید مطیع قوانین باشیم هر کس نمی خواهد و نمی تواند و یا با بد حجابی می خواهد به موضوعات دیگری اعتراض کند بداند که این راه نیست و نقض قانون و نقض قانون هم در قانون مجازات اسلامی تعریف سده است

*خداوند به زنان پیامبرفرموده خود را از چشم نامحرم بپوشاند باید دید درهزارچها رصد سال نوع پوشش چه بوده ومشکل حجاب نیست مشکل اجبار در نوع پوشش است چه اجبار در بی حجابی چه اجبار در حجاب دقیقا اثر عکس می دهد وقتی چیزهای مهم تری از حجاب است  اسرار بران معنی وسیله قراردادن حجاب برای چیز دیگری می دهد ایا حضرت  علی در حکومت خود بیشتر به پوشش مردم اهمیت می داد یا غارت بیت‌المال  فسادی که دزدی ها واختلاسها در جامعه ایجاد می کند هزار برابر از فسادی که بی حجابی ایجاد می کند بیشتر چرا در مورد ان این همه حساسیت وجود ندارد این دوگانه قابل توجیه نیست

*به نظر من حتی قبل از انقلاب هم به جرات بیش از هشتاد نوددرصد زنها حجاب را رعایت میکردند و تنها عده خیلی کمی عرف جامعه را در مورد پوشش رعایت نمیکردن. حجاب اجباری متاسفانه معنویت حجاب و پوشش رو به تدریج از بین برد و برای عامه زنان و دختران رعایت پوشش از انجام یک فعل دینی و معنوی تبدیل شده به تبعیت از یک قانون گاه خشن و حتی تحقیر کننده. به علاوه برای نسل جدید دختران برای بسیاری از پرسشها پاسخی نداریم. مثلا توریست مسیحی یا بودایی که حدود پوشش ما برایش معنایی ندارد چرا باید مجبور به سرکردن روسری شود چیزی که حتی در زمان پیامبر و ائمه هم در موردش شاهدی نداریم. هیچ نرمشی هم انجام نشده مثلا اصرار بر رنگ مشکی چه ضرورتی دارد و اصرار بر مانتو و مقنعه و چادر همزمان اونهم زمانی که تحمل گرما برای ما مردها و با یک پیراهن آستین کوتاه هم سخت و طاقت فرساست. دخترهای ما پرسش میکنند چرا  و ما جواب قانع کننده ای نداریم

***

یادداشتی با عنوان «چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس» در الف منتشر شد که با نظرات متعدد مخاطبین همراه شد. تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:

*هر نماینده ای که اگر بهش ماشین دولتی ندن نمایندگی براش نمی صرفه استعفا بده و برگرده به سنگر دانشگاه!

*اگر نمایندگان ادعای انقلابی گری و ساده زیستی دارند سریعاً از تحویل ماشین انصراف دهند. ببینیم چند نفر انصراف میدهند

*موضوع مهمی که باید به ان توجه ویژه کرد این است چه حقوقی به نمایندگان پرداخت می کنید که ماهیانه هشت میلیون و سیصد هزار ت مان بابت اقساط می خواهید کم کنید اول از همه حقوق نمایندگانی را شفاف ساز ی کنید که می می خواهند در مورد حقوق اقشار پایین چانه زنی کنند

*.آنوقت ایران خودرو می گوید تولید دنا پلاس متوقف شده.پس این چیه...

*فرد صالحی که نمی تواند حداقل های زندگی خود را تامین نماید نباید اساسا نماینده مردم شود چون همانگونه که گفتین بایستی وقت خود را صرف تامین معاش نماید بنابراین به وظایف خود نخواهدرسید.

*نماینده را با فرد عادی یکی میدونی؟ نماینده هر روز باید با ماشین به همه جای شهر ویا حتی کشور سر بزند ورسیدگی کند برای کار شما

*نماینده محترمی که چندین ملیارد تومان خرج تبلیغ خود جهت انتخاب شدن میکند هزینه ماشین و اجاره منزل در تهران ندارد؟ اگر ندارد هزینه تبلیغات را چگونه تامین کرده است. اگر هم دارد دیگر هزینه اجاره و ماشین برای چه میخواهد؟

*در بسیاری از تشکیلات، مدیران دو دریافتی دارند. یکی حقوق رسمی که دارای فیش حقوقی بوده و مانند همه کارکنان سر ماه به حساب آنان واریز می شود. علاوه بر آن دارای یک دریافتی دیگری هم هستند که فاقد فیش حقوقی است و در حسابی جداگانه واریز می شود.

*ظاهرا در مجلس جدید بر همان پاشنه مجلس سابق می چرخد.

*شما اول مشخص کنید نمایندگان چقدر حقوق می گیرند که ماهی هشت میلیون و سیصد هزار تومان قسط این ماشین ها رامی خ اهند بدهند سپس پیدا کنید پیر مرد پرتغال فروش و دریا را

*واقعا این ماشین چرا باید قیمتش اینقدر بالا برود و آیا نماینده مجلس که کارش را صحیح انجام دهد و برای مردم مفید باشد سزاوار یک ماشین معمولی طرح قدیمی هم نیست، به جای اینها واردات خودرو را آزاد کنید تا مردم با قیمت مناسب خودشان انتخاب کنند که چه ماشینی بخرند.

***

یادداشت یکی از مخاطبین الف با عنوان «ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد/ هیچ دموکراتی به دستاورد او دست نمی‌زند» در الف منتشر شد که با نظرات متعدد مخاطبین همراه شد. تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:

*مشکل اصلی کشور امریکا نیست. مشکل اصلی نا کارامدی مدیران و مسوولان داخلی است. معیشت مردم، رفاه عمومی ، عدالت ، اموزش، بهداشت و ...باید کاری کرد تا وضعیت عوض شود

*ای کاش در راه حل ها به انحصارات دولت هم توجه میشد. تولیدات داخلی آنقدر ذلیل شده که دیگر کسی به فکر تولید نیست. دخالتهای دولتی در بازار .سختگیریهای شاید بتوان گفت خائنانه برای دریافت مجوزها وخیلی موارد دیگر که اجازه تنفس به اقتصاد در حال نابودی را نمدهند. شما را بخدا سر عقل بیایید و شعار ندهید.

*راه حل توجه به قدرت داخلی است نه باج دادن و مذاکره که اینا پیشتر امتحان شده و نتیجش هم دیدید !!! چی شد  نتیجه اون همه باج دادن و مذاکره و لبخند!!

*عدم توازن اقتصادی ناشی از کرونا و تحریم و افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و در نتیچه قدرت خرید توده های مردم که اشاره شد سریعا به عدم توازن اجتماعی و امنیتی میرسد. همین است که باید هشدار داد و با صدای بلند هشدار داد.

*واژه کلیدی این مقاله همزیستی با دنیا هست. متاسفانه نویسنده محترم از تشریح این واژه به زیرکی فرار کرده است. دولت فعلی هم دقیقا شعار همزیستی می داد. هر اقتصاد خوانده ای از این نسبت‌های ارایه شده در این نوشتار مطلع است. ولی همه تلاشها و راه حلها برای به نتیجه نرسیدن راه حل همزیستی متعارفی است که احتمالا به ذهن نویسنده و دولتمردانی چون آقایان روحانی و ظریف می رسد.

*کل درگیری دنیا برسراقتصاداست . ازاول بشریت همین بوده.اقتصاد. زیرکهای دنیا ایدئولوژی را واردقضیه کرده اند.پول ومنفعت اقتصادی اولویت اول وآخر دنیاست وما همچنان بحث ایدئولوژی واعتقادی راسرلوحه امورخود کرده ایم.