ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد/ هیچ دموکراتی به دستاورد او دست نمی‌زند

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3990631016 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد/ هیچ دموکراتی به دستاورد او دست نمی‌زند

این روزها در آستانه مهرماه شاهد بحث ها و مقالات و اظهارنظرهای فراونی در مورد چرایی افزایش قیمت دلار و کاهش شاخص بورس و سرنوشت برجام و ترامپ هستیم. در این یادداشت تلاش دارم خیلی خلاصه و فهرست وار به این موارد بپردازم و در انتها راه حل‌هایی را ارایه دهم.

1-  در مورد گران شدن دلار و کاهش ارزش پول ملی  باید گفت که رسیدن دلار به مرز 27 هزار تومن اصلا اتفاق عجیب و غیر قابل پیش بینی نبود و نیست و نباید باشد. این قلم در یادداشت‌های پیشین که مشخصا از سال 1394 ثبت است و بخصوص در اردیبهشت امسال پیش‌بینی کرد که برای اول مهرماه 99 هیچ نیرویی چه بانک مرکزی و هزاران متخصص و کارشناس با تفسیرها و تحلیل‌های غیر علمی و سفارشی نمی‌توانند قیمت دلار را پایینتر از 25 هزار تومن بیاورند و هیچ ترامپ و تحریمی نمی‌تواند ارزش دلار را بالاتر از 30 هزار تومن ببرد و دلار قطعا بین 25 تا سی هزارتومن خواهد بود.

مبنای آن هم همانطور که از سال 1394 اعلام کردیم همان نسبت کل نقدینگی ریالی کشور به کل درآمد ارزی دوازده ماهه کشور با ششماه تاخیر است که برای شصت سال که امار نقدینگی کل کشور و تخمین درآمد ارزی کل کشور توسط بانک مرکزی انتشار می‌یابد کمابیش برقرار بوده است. فقط در سال‌هایی که درآمد ارزی به شدت افزایش می‌یافت دولت‌ها می‌توانستند برای مدتی از تحقق این نسبت به صورت دستوری (مانند دولت مدیر جهانی) یا مانند وزیر اقتصاد دور اول آقای روحانی با بالا بردن موهوم سود بانکی به حدود 28 درصد و نابودی عملکرد بانک‌ها جلوگیری کنند ولی در نهایت مانند همان مثال فنر حقیقت این نسبت خود را به اقتصاد و این سیاست‌های به غایت غیر علمی و اشتباه تحمیل می‌کرد و اگر تکرار کنیم خواهد کرد. 

 بر همین اساس در اردیبهشت نوشتیم که بر اساس نقدینگی ریالی اسفند ماه 98 که بالغ بر 2400 هزار هزار میلیارد تومان و کل درآمد ارزی سالانه منتهی به اسفند ماه که 80 میلیارد دلار است با ششماه تاخیر در شهریور و مهرماه 99 شاهد قیمت دلار بین 25 هزار تومن تا 30 هزار تومن خواهیم بود. تکرار درستی این نسبت در واقع نشان می‌دهد که چه اندازه علم اقتصاد اگر نسبت‌های آن در مورد هر کشور بدرستی کشف و استخراج شود دقیق است و چه اندازه اقتصاد تک پایه و تک درآمد نفتی ایران دقیقا و کاملا بر اساس قوانین پایه و حقیقی اقتصاد می‌چرخد هر چند مدیران اقتصادی دولتی ما ده‌ها سال است که می‌خواهند این حقیقت و این نسبت را انکار کنند. دلار 4200 تومانی اخیر نمونه این توهم بود. اگر می‌بینید که برخی کشورهای پیشرفته دچار این نسبت به شکل عیان نیستند ناشی از پیچیدگی و داشتن زنجیره تمام تولیدات به صورت ملی و داخلی است ولی در مورد کشورهای تک پایه مانند ایران و خیلی از کشورهای تک محصولی این نسبت کمابیش صادق است.

2-  در مورد بورس هم باز در اردیبهشت (بورس یا پاشنه آشیل اقتصاد ایران) هشدار دادیم که باید فکری به حال افزایش موهوم شاخص بورس شود تا اقتصاد را بیشتر از این دچار مشکل نکند. ولی مانند همان نرخ ارز مدیران دولتی منکر شدند. تمام تلاش بانک مرکزی و مدیریت اقتصاد دولت این بود که چون فرض اشتباه داشتند که می‌توان آن نسبت در مورد ارزش پول ملی را منکر شد و نمی‌خواستند آن را بپذیرند، پس باید مثلا بورس را جذاب کنند تا همه نقدینگی ریالی جذب بورس شود با این فرض ساده اندیشانه که اگر ریالی در بازار نباشد پس نیرویی هم برای خرید دلار نخواهد بود و از این طریق نرخ دلار را تثبیت می‌کنیم!  غافل از آنکه همانطور که گفته شد هیچ یک از این تمهیدات و عباراتی مانند بازار ساز یا شاخص ساز که در هیچ کجای علم اقتصاد وجود ندارد و فقط بیانی ساده از عدم شفافیت و به هم زدن روند بازار بورس هستند لازم نبود و نیست و نباید باشد. شفافیت حتی در قیمت‌ها کلید حل مسائل است و  باز تکرار می‌کنیم که ارزش واقعی و نه بازارسازی پول ملی برای اقتصاد کشور مانند قانون جاذبه برای گیتی می‌باشد و هیچ نیرو و تمهیداتی نمی‌تواند و نباید ارزش واقعی پول ملی یک کشور را بی دلیل اقتصادی پایین نگه دارد یا بی دلیل بالا ببرد. خوشبختانه به نظر می‌رسد بالاخره در روزهای اخیر مدیریت بانک مرکزی به این نتیجه رسیده و متوجه شده که نرخ واقعی دلار در بازار ایران از همان نسبت ناشی می‌شود و تنها کاری که باید انجام دهد به رسمیت شناختن این نسبت و متوازن کردن و هماهنگ کردن سایر سیاست‌ها با این نرخ و نه برعکس آن است.  دستورات اخیر مانند اجازه فروش ارز صادرکنندگان به قیمت بازار یا رساندن نرخ نیما به بازار و.... همه نشان می‌دهد که این نسبت بالخره بعد از شصت سال در اقتصاد ایران از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته شده است. 

3- در مورد ترامپ و سیاست خارجی آن هم باید بگوییم باز به استناد یادداشت‌های پیشین و تحقق تقریبا صد در صدی آنها تکرار می‌کنیم که: ترامپ هیچ عجله‌ای برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ها ندارد و در واقع سیاست کلی او همان در قرنطینه قرار دادن اقتصادهای ایران و ونزوئلا و سوریه و کره شمالی و کوبا با کمترین هزینه نظامی و اقتصادی است و مهم نیست چه اندازه طول بکشد. او حتی به احتمال کمتر از بیست درصد اگر مجددا انتخاب نشود کاری کرده که هیچ رئیس جمهور دموکراتی حاضر نیست دستاوردهای تحریمی او علیه کشورهایی که با حاکمیت امریکا مسئله دارند را به سادگی از دست بدهد.

چه ترامپ برنده شود چه بایدن و چه مذاکره شود یا به برجام برگردند. آنچه مشخص است ادامه قطعی و تمام و کمال تحریم‌های ایران تا رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده حاکمیت امریکا تحت خواست و نفوذ لابی اسرائیل است.

آنها چه جمهوریخواه باشند و چه دمکرات، هرگز این فرصت طلایی را که با اشتباه استراتژیک ما و از سیمان شدن اراک و توافق بدون امضا برجام شروع شد از دست نخواهند داد. در مورد مکانیزم ماشه هم تنها دلیلی که اروپا و در نتیجه چین و روسیه با امریکا ظاهرا همکاری نمی‌کنند همان باقی ماندن ایران در محدودیت‌های بازرسی برجامی و NPT است. تا بازرسی‌ها ادامه دارد هیچ نگرانی معتبری برای عدم ادامه فشار ندارند.

4- همین جا لازم است اشاره‌ای هم به بازار نفت و گاز و آینده آن که بزرگترین ثروت ملی ملت ایران و در ارتباط مستقیم با بحث تحریم‌ها است داشته باشیم. متاسفانه کرونا و کاهش مصرف جهانی بدترین خبر برای کشورهای دارای نفت و گاز است.  همین الان کشورهای تولید کننده نفت و حتی آمریکا و روسیه مجبور شدند تا ده میلیون بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند ولی باز قیمت نفت 50 درصد پایین تر از سال قبل است. از آن طرف کاهش الگوی مصرف جهانی به دلیل کرونا برای چند سال که مانند بحث کار از منزل و در نتیجه عدم نیاز روزمره به مصرف بنزین برای رسیدن به محل کار و ...که ماندگار خواهد بود و همچنین افزایش مصرف بهینه و سوخت‌های پاک و رقیب همه بر گذراندن اوج مصرف نفت دلالت دارد. در چنین فضایی خیلی خیلی باید ناشی باشیم که تصور کنیم که مثلا امریکا حاضر باشد دو میلیون بشکه نفت صادراتی تولید ونزوئلا به بازار برگردد یا به نفع روسیه باشد که سه میلیون بشکه نفت صادراتی ایران و دو میلیون بشکه نفت صادراتی لیبی یا سوربه به بازار اروپا و چین برگردد. کوتاه سخن اینکه حتی اگر برجام و توافق مجدد شکل گیرد و کل صادرات نفت ایران هم به بازار جهانی بازگردد باز کفاف حتی سی درصد نیاز ارزی کشور برای برگشت به دهه 80 شمسی را نخواهد داد.

حالا قطعا دوستان خواننده خواهند پرسید که این فهرستی از مشکلات بود ولی راه حل چیست؟ مثلا چه باید انجام دهیم که ارزش پول ملی تثبیت شود و دلار بیش از این گران نشود؟ برای پاسخ باید گفت که راه حل خیلی ساده است. ولی سادگی راه حل به این معنی نیست که عمل به آن هم خیلی ساده باشد. اجازه بدهید برای توضیح بیشتر به صورت مشخص به همین قیمت دلار و راه حل حفظ ارزش پول ملی بپردازیم.

همانطور که قبلا آوردیم قانون بنیادی ارزش نرخ دلار به عنوان ارز شاخص بین المللی در اقتصاد ایران مطابق  نسبت یا معادله زیر است:

میزان حجم نقدینگی ریالی کشور/ میزان درامد ارزی سالانه کشور = ارزش ریالی دلار

طبیعی است که در این معادله برای کاهش ارزش دلار ما باید قادر باشیم میزان حجم نقدینگی ریالی و سرعت رشد آن را کاهش دهیم یا میزان درآمد ارزی کشور را افزایش دهیم یا در بهترین شرایط هر دو را همزمان انجام دهیم. هیج راه علمی و منطقی دیگری متصور نیست.  اما گفتن کاهش سرعت رشد نقدینگی ریالی یا افزایش درآمد ارزی ساده است ولی تحقق آن نیاز به ده‌ها سال کار سترگ و خستگی ناپذیر و همزیستی با دنیا مانند چین و ویتنام و روسیه و ... دارد.

اگر می‌بینیم که ترامپ و حاکمیت آمریکا از سه سال پیش تحریم‌های سخت اقتصادی و همین روزها تحریم‌های سازمان ملل را اجرایی می‌کنند فقط به این دلیل است که می‌خواهند بر این معادله و میزان درآمد ارزی کشور به صورت عملی و علمی تاثیر بگذارند. ترامپ نه جادوگر است و نه ارزش ریال به صرف‌ های و هوی یا دوستی و مذاکره با او کاهش یا افزایش می‌یابد. ولی او تلاش کرده و می‌کند که با تحریم خرید نفت ایران و بالا رفتن هزینه‌های تجارت ایران و حتی بردن ایران در مسیر خونریزی اقتصادی مانند فرستادن محموله‌های بنزین با هزینه سنگین به ونزوئلا و... درآمد ارزی کشور را بیش از پیش کاهش بدهد و متاسفانه ما اصلا متوجه نبودیم. ولی در مقام قیاس پوتین و روسیه و حتی مصر و سیسی بسیار متوجه بودند و تحریم نفت روسیه یا عدم امکان رسیدن نفت و گاز خاورمیانه به ساحل مدیترانه را خط قرمز خود تعیین کردند. 

 حاکمیت روسیه ابتدا تمام تلاش خود را می‌کند که با ابزار سخت و نرم خود از تحریم نفت خود و در نتیجه کاهش شدید درآمد ارزی خود جلوگیری کند ولی اگر جواب نداد از همکاری با امریکا و لابی اسراییل و اروپا در مورد اکراین و همانطور که گفته شد همکاری تمام قد با تحریم نفتی ایران و ونزوئلا هم ابایی ندارد.

اگر می‌بینید که روسیه حاضر شد در سوریه نیروی نظامی بفرستد فقط بدلیل قطع احتمال انتقال نفت و گاز شبه جزیره عربستان به ساحل مدیترانه و در خطر قرار گرفتن بازار انحصاری گاز روسیه در اروپا است. اگر می‌بینید که سیسی با اسد رابطه خوبی دارد فقط برای تضمین عدم امکان صادرات لوله ای نفت و گاز خاورمیانه به ساحل سوریه در مدیترانه و در نتیجه کاهش شدید درآمد کانال سوئز که مهمترین درآمد دولت و کشور مصر می‌باشد است.

و اگر می‌بینید که ترامپ و نتانیاهو ایجاد رابطه بین اسراییل و امارات را پیروزی قرن می‌نامد بدلیل ایجاد امکان انتقال نفت و گاز خاورمیانه از طریق اردن و اسراییل به سواحل مدیترانه و در رقابت با روسیه و افزایش درامد ترانزیت و اهمیت ژئو پولتیک اسراییل از این صادرات است. خلاصه اگر می‌بینید که روسیه در سوریه و اوکراین و سیاست‌های جهانی و تحریم ایران و ونزوئلا در نهایت با امریکا همکاری می‌کند فقط برای تضمین جاری بودن صادرات نفت و گاز روسیه و درامد آن است. ولی در مقابل متاسفانه ما اصلا خط قرمزی برای بزرگترین درآمد ارزی و ثروت ملی کشور خود تعیین نکردیم و براحتی گفتیم تحریم‌ها ورق پاره است و حالا با نتایج این بی توجهی مواجه هستیم.

 اما در مورد عملی کردن کاهش رشد نقدینگی ریالی که الان در کشور به روزی سه تریلیون تومن رسیده حتی از تلاش برای افزایش درآمد ارزی کشور هم مشکل تر است. برای کنترل رشد نقدینگی باید کسری بودجه که برای 50 سال عادت همه دولت‌ها و دولتمردان و عادات مصرفی بوده است و به شکل اعتیاد درآمده است کنترل شود. برای کنترل کسری بودجه باید ساختارها و نظارت‌ها و سو اختلاس‌ها کنترل شود. برای کنترل نقدینگی باید بانک‌ها به شکل اساسی و ساختاری اصلاح و نظارت شوند.   برای کنترل نقدینگی حتی باید به مسایل فرهنگی و روابط خارجی و هم زیستی و عزت مند شدن پاسپورت ایرانی و درآمد توریست و.... توجه شود. برای کنترل نقدینگی باید عادات مصرفی و بهینه مصرف کردن و تولید کردن باب شود. برای کنترل نقدینگی باید بپذیریم زمانی می‌توانیم از تولید مرغ یا خودرو در کشور صحبت کنیم که تولید کننده مرغ یا خودرو نیاز دان و مواد اولیه خود را با ارز 27 هزار تومنی تامین کنند و اگر در آن صورت توانستند باز به عراق مرغ و تخم و مرغ صادر کنند نوش جانشان و باید از آنها حمایت کامل شود. چرا ایرانی‌ها اولین کشوری هستند که در ترکیه خانه می‌خرند.  بیشتر نه برای زندگی بلکه برای داشتن گذرنامه ترکیه! این فاجعه نیست. چند میلیارد دلار ثروت مردم ایران فقط بدلیل عدم داشتن گذرنامه قوی از کشور خارج می‌شود؟...

قطعی بدانید که حتی اگر ترامپ مجدد انتخاب شود و حتی خدای ناکرده درگیری محدود نظامی اتفاق بیافتد باز قیمت دلار در بازار ایران برای ابان ماه گران‌تر نخواهد شد. ولی بر اساس همین معادله که مدیریت بانک مرکزی اشراف بهتر و شفاف تری بر آمار متغیرهای آن دارد برای ماه‌های بعد و اسفند باید چاره کرد.

ما نباید و قطعا نمی‌توانیم ونزوئلا یا زیمبابوه باشیم که به این مسایل توجه نکنیم و اینده را نخواهیم ببینیم. ما ایران هستیم و باید بدنه کارشناسی و مدیریتی ما حتی اگر خیلی هم محافظه کار باشد قادر باشد این مسایل را به لایه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی بالاتر انتقال دهد. متاسفانه این بزرگترین آسیب در کشور است که چنین مسایل علمی بدیهی که بارها توسط قلم‌های بس تواناتری هم تکرار شده نمی‌تواند به گوش تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور برسد.

این کمترین تعهد و دینی است که مدیران ما چه بانک مرکزی چه اقتصادی و چه وزارت خارجه نسبت به ملت ایران و حتی همان لایه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی دارند. باشد که چنین باشد و مباد که چنین مباشد که وقت تنگ است. قطع بدانیم که دولت اقای روحانی با توجه به شناختی که از انها داریم اگر قادر بودند همین الان بازار کشور را پر از دلار می‌کردند یا سود بانکی را به 40 درصد می‌رساندند تا این یکسال را هم طی کنند.  اگر انجام نمی‌شود تاکید مجددی است بر این گزاره که وقت تنگ است.

دیدگاه کاربران

علی۱۶۰۵۳۷۰۰۶:۳۲:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۳۱
واقعا اولین مطلبی بود که لذت بردم از خوندنش و اینکه وضعیت کشور رو خیلی درست تشریح کرده بود
ناشناس۱۶۰۵۴۳۹۰۸:۱۸:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۳۱
شايد چون خيلي كم مطالعه مي كنيد.
ناشناس۱۶۰۵۶۲۲۱۰:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۳۱
ضمن تشکر از نویسنده، قیمت واقعی دلار بدون در نظر گرفتن عوامل سیاسی و تحریم و عرضه و تقاضا و... بر حسب قدرت خرید حدود 6000 تومان بر حسب تفاضل تورم بر مبنای سال 1392 که 140 درصد تورم بیشتری به آمریکا داشتیم 7500 تومان
ناشناس۱۶۰۵۷۳۲۱۱:۳۰:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
کل داستان همینی است که گفتید -متاسفانه این بزرگترین آسیب در کشور است که چنین مسایل علمی بدیهی که بارها توسط قلم‌های بس تواناتری هم تکرار شده نمی‌تواند به گوش تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور برسد. - حالا اصل داستان اینه چطور به گوش تصمیم سازان کشور باید رساند قبل از اینکه دیر شود؟ آیا راه حلی برای این مسئله بزرگ دارید؟
ناشناس۱۶۰۵۴۶۴۰۸:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
برادر نسخه ی نجات ایران از تحریم، #اقتصاد جهادی و مقاومتی #است مثل جنگ هشت ساله مثل پیشرفت های نظامی و موشکی یا امنیت فوق‌العاده ی کشور یا نجات عراق و سوریه از داعش یا هسته‌ای که تبدیل به بتن کردن بعضی نه اینکه امارات و... الگوی ما شود.
خواهر هستم از رشت۱۶۰۵۵۱۱۰۹:۰۶:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
برادر ! تو بیوفت جلو و کشور رو نجات بده
ناشناس۱۶۰۵۶۲۶۱۰:۳۰:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۳۱
اولا مگه مثال‌ها را دقت نمی کنید ؟ دوما مگه دولت دست ما است؟
ناشناس۱۶۰۵۹۴۲۱۳:۰۷:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۱
کسی‌که‌کاربلد‌است‌دردولت‌جایی‌ندارد
ناشناس۱۶۰۵۵۱۹۰۹:۱۲:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
برادر حضرتعالی بیوفت جلو و نسخه ات رو اجرا کن و مملکت رو نجات بده
ناشناس۱۶۰۵۶۳۴۱۰:۳۹:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
برادر ای کاش سال 92 و 96 مردم ندای ما را می شنیدند و به کاندید اقتصاد مقاومتی و جهادی رأی می داد تا به قول شما ها دلار بشه 5000!!!
ناشناس۱۶۰۵۸۴۰۱۲:۲۲:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
مقاله دقیقا اشاره دارد که تا ساختارها و نحوه تعامل با مشکلات تفاوت نکند هیج فردی در جایگاه اجرایی کشور متفاوت نخواهد بود.
ناشناس۱۶۰۵۷۵۶۱۱:۴۲:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳۱
قطعا زمان جنگ را ندیدی و لمس نکردی. اطلاعات را باید از منابع مختلف گرفت.
ناشناس۱۶۰۶۵۵۴۱۸:۱۷:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۳۱
نجات کشور در شعار دادن نیست . شعار نده
محی الدین۱۶۰۵۵۱۴۰۹:۰۹:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳۱
کو گوش شنوا ؟!
ناشناس۱۶۰۵۶۷۲۱۱:۰۴:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۱
هر مقاله ای که سرشار از نا امیدی باشد چقدر طرفدار دارد. فقط به نظر می رسد که نویسنده در جریان میزان صادرات ایران نیست و در جریان میزان صادرات نفت خام ایران قرار ندارد. مشکل اقتصادی را در داخل باید یافت تحریم موثر بوده ولی نباید پشت آن پنهان شد.
علي۱۶۰۵۷۰۳۱۱:۲۰:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
عقل از سرم پريد جزو بهترين مقاله هايي كه از الف خوندم
ناشناس۱۶۰۵۳۸۵۰۷:۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳۱
با این حساب، حباب و جمشید بسم الله و توطئه و سلطان دلار و... همه دروغه و متهم اصلی خود آقایان هستند با خلق نقدینگی.
ناشناس۱۶۰۵۹۹۵۱۳:۲۸:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۳۱
شما مالیات بده ، درست میشه ، اگر هم یک عده کارمند و کارگر مالیات می دهند با گرفتن یارانه پاسش می کنند.
ناشناس۱۶۰۶۳۳۱۱۶:۱۲:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۳۱
شما مثل تمام دنیا رشد نقدینگی را به جای ده برابر رشد اقتصادی، سه برابر کن اون وقت برو مالیات بگیر از حقوق صد دلاری.
ناشناس۱۶۰۶۶۲۹۱۹:۲۲:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
مالیات که خلق نقدینگی ایجاد نمی کند ، هیهات...
ناشناس۱۶۰۵۳۹۲۰۷:۱۸:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
سپاس. عجب تحلیل جالبی بودش.
امیر۱۶۰۵۳۹۵۰۷:۳۱:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۳۱
آفرین، دست به دست شود برسد به دولت پنهان
ناشناس۱۶۰۵۳۹۶۰۷:۳۱:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۳۱
مقاله جالبی بود. در مورد اهرم های مشخص کننده قیمت ارز و افزایش درآمد ارزی، توجه به صنعت توریسم،تنش زدایی و رو آوردن به جذب منابع خارجی و صادرات محور کردن تولیدات داخل که آن هم در سایه ثبات اقتصادی و حل مشکلات سیاست خارجی است شاید راهکار اساسی باشد.
میرزا۱۶۰۵۴۰۲۰۷:۳۹:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
کل درگیری دنیا برسراقتصاداست . ازاول بشریت همین بوده.اقتصاد. زیرکهای دنیا ایدئولوژی را واردقضیه کرده اند.پول ومنفعت اقتصادی اولویت اول وآخر دنیاست وما همچنان بحث ایدئولوژی واعتقادی راسرلوحه امورخود کرده ایم.
ناشناس۱۶۰۵۴۰۵۰۷:۴۴:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
متن فوق العاده ای بود. پر از ادله محکم و بدور از شعار زدگی مرسوم. درود برادر.
ناشناس۱۶۰۵۴۰۹۰۷:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۳۱
ما اصلا خط قرمزی برای بزرگترین درآمد ارزی و ثروت ملی کشور خود تعیین نکردیم و براحتی گفتیم تحریم‌ها ورق پاره است و حالا با نتایج این بی توجهی مواجه هستیم.
ناشناس۱۶۰۵۴۱۵۰۷:۵۵:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳۱
پیروزی بایدن و کاهش تحریم ها به نفع تندروها در داخل نیست و مدام میگوند بایدن با ترامپ فرقی ندارند !
ناشناس۱۶۰۵۶۶۵۱۱:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۳۱
یعنب نویسنده مقاله هم تندرو هست چون اون هم همین رو گفته!
ناشناس۱۶۰۵۸۱۳۱۲:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
نویسنده مقاله مستقل و غیر سیاسی است. از همین رو هست که برخی نظراتش را می توان منطبق بر نظرات تندروها یا کندروها استنباط کرد. ولی معیار و شاقول او برای اوردن نظرات منافع ملی و استانداردهای علمی است نه استفاده سیاسی از انها.
ناشناس۱۶۰۵۴۱۸۰۸:۰۱:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
اگر بایدن پیروز شود و آمریکا به برجام بازگردد مذاکره را از سر خواهیم گرفت یا بایدن را همان ترامپ می‌دانیم و می‌گوییم چرا خارج شدی و تو همان ترامپی؟!
ناشناس۱۶۰۵۵۰۱۰۹:۰۱:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۳۱
بایدن همان ترامپ است منتهی یه ۱۸ ساعت بیشتر میخوابه و اهل رشوه گرفتن یواشکی هم هست
ناشناس۱۶۰۵۴۲۱۰۸:۰۶:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۳۱
مطلب که خوندم خیلی عالی شرایط حال کشور رو بدوراز جناح بازی توضیح میده.
ناشناس۱۶۰۵۴۳۵۰۸:۱۶:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
این مقاله از الف بعید بود
حمید۱۶۰۵۴۴۱۰۸:۱۹:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۳۱
خیلی خوب بود . پاراگراف آخر را چند بار باید خواند...
ناشناس۱۶۰۵۴۴۴۰۸:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۳۱
به نویسنده تبریک می گویم
علیرضا۱۶۰۵۵۰۹۰۹:۰۵:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۳۱
مقاله فوق از معدود مقالاتی بود که مشکلات کشور و دنیا را از زاویه اقتصادی تحلیل کرده,نه از بعد سیاسی.واقع بینانه ,صریح وبسیا مفید بود.
ناشناس۱۶۰۵۵۱۳۰۹:۰۹:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
اولین تحلیل خوب. مشکل ما و کشورهایی مثل ما اینست که بر خلاف همه کشورهای تراز اول جهان که سیاست در خدمت اقتصاد می باشد. در کشور ما اقتصاد در خدمت سیاست است، پس این جماعت گوشش به این حرفها بدهکار نیست. مهم پایبند
ح،الف۱۶۰۵۵۱۵۰۹:۰۹:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
چه خبر شده که این جور مقاله ها را در الف میخوانیم ، فکر میکنم تحولی در راه است
ناشناس۱۶۰۵۵۲۸۰۹:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۳۱
به نظرم نگاه تک ساحتی نویسنده به موضوعات پیچیده هر چند نصیبی هم از حقیقت داشته باشد نهایتا به ساده انگاری و سطحی نگری منتهی می شود. ویژگی ای که در دیگر نوشته های این قلم هم دیده ایم.
ناشناس۱۶۰۵۷۵۷۱۱:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۳۱
بیشتر توضیح دهید
ناشناس۱۶۰۵۵۵۴۰۹:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۳۱
بورس آسمانی شد . ساعت ۹/۳۰ دوشنبه ریزش شاخص ها ۴۱۰۰۰ واحد سقوط شاخص علی برکت الله
ناشناس۱۶۰۵۵۹۷۱۰:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
تا مادامیکه اقتصاد تابعی از سیاست باشد آش همین است و کاسه همین مشکل اینجاست که سکانداران اقتصاد ایران اعتقادی به این حرف‌ها ندارند وبیشتر فرمان بر مقامات هستند تا بازار
ناشناس۱۶۰۵۶۹۹۱۱:۱۹:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
اقتصاد در همه جای دنیا از سیاست جدا نیست شما قتصاد نمی دانید بدون روابط با خارج صادرات معنی ندارد
محمد۱۶۰۵۶۰۰۱۰:۰۵:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
واژه کلیدی این مقاله همزیستی با دنیا هست. متاسفانه نویسنده محترم از تشریح این واژه به زیرکی فرار کرده است. دولت فعلی هم دقیقا شعار همزیستی می داد. هر اقتصاد خوانده ای از این نسبت‌های ارایه شده در این نوشتار مطلع است. ولی همه تلاشها و راه حلها برای به نتیجه نرسیدن راه حل همزیستی متعارفی است که احتمالا به ذهن نویسنده و دولتمردانی چون آقایان روحانی و ظریف می رسد.
ناشناس۱۶۰۵۶۷۹۱۱:۰۷:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
اینکه برخی دولتها و سیاسیون وعده می دهند و مثلا وعده همزیستی با دنیا یا بالا بردن ارزش گذرنامه ایرانی یا مدیریت جهانی می دهند ولی به ان عمل نمی کنند دلیل بر اشتباه بودن همزیستی با دنیا نمی شود. کیم و قذافی و صدام هم انتخابات برگزار می کردند و صدام با صد در صد و کیم با 99.6 درصد تایید هم میشد. ولی اگر انها از انتخابات اینجور استفاده کردند به این معنی است که انتخابات اشتباه است؟!
ناشناس۱۶۰۵۶۷۰۱۱:۰۴:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
آمریکا در آستانه فروپاشی و جنگ داخلی است
ناشناس۱۶۰۶۱۴۶۱۴:۴۲:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۳۱
اینکه اینجوری درباره امریکا فکر می کنی ولی ایران خودمونو نمی بینی جالبه! ما اقتصادمون کامل ازبین رفته و اکثر مردم تو فلاکت هستند
ناشناس۱۶۰۵۶۹۲۱۱:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳۱
مقاله بسیار جالبی بود که واقعیتها را بیان کرده است...
ناشناس۱۶۰۵۷۶۹۱۱:۴۷:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
عالی بود و عین واقعیت بدور از شعار
ناشناس۱۶۰۵۷۷۲۱۱:۴۸:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۳۱
بالاخره تو سایت الف هم میشود یک مقاله دقیق پیدا کرد. افرین بر علی امیری فراهانی دقیق وضعیت رو شرح داد و به دوره شکوفایی اقتصاد ایران بعد از انقلاب در دهه اول هشتاد اشاره کرد که برمیگرده به دوران طلاییی خاتمی، که واقعا قدر ندونستیم و این بلا سرمون امد
ناشناس۱۶۰۵۸۱۵۱۲:۱۱:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۳۱
سلام .مرسی تحلیل واقع بینانه ای بنظرمیرسد. در مورد فرمول بدست آوردن قیمت دلار رفرانس علمی وجود دارد؟
ناشناس۱۶۰۶۲۰۴۱۵:۱۵:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
رفرنس ان همان امار سالیانه منتشر شده از نقدینگی ریالی و درامد ارزی کل کشور توسط بانک مرکزی و در بانگانی بانک مرکزی است و نرخ دلار در بازار به عنوان شاخص در ششماه تا یکسال بعد از ان در شصت اخیر است. کدام استناد برتر از تحقق کما بیش این نسبت در تمام شصت اخیر.
ناشناس۱۶۰۵۸۴۸۱۲:۲۹:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۳۱
مقاله خوبی بود..واقعگرا باشیم.در دنیا اقتصاد حرف اول را میزند
ناشناس۱۶۰۵۸۵۰۱۲:۲۹:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۳۱
مطلبی عالی و واقع بینانه و درعین حال ناامید کننده و تلخ.........
ناصر۱۶۰۵۸۹۰۱۲:۴۱:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳۱
ای کاش مقداری هم در خصوص وضعیت جامعه که همان مردم هستند و آینده آنان هم عرایضی می فرمودید.
ناشناس۱۶۰۶۴۳۱۱۷:۰۷:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
عدم توازن اقتصادی ناشی از کرونا و تحریم و افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و در نتیچه قدرت خرید توده های مردم که اشاره شد سریعا به عدم توازن اجتماعی و امنیتی میرسد. همین است که باید هشدار داد و با صدای بلند هشدار داد.
ناشناس۱۶۰۶۰۳۳۱۳:۴۲:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۳۱
راه حل توجه به قدرت داخلی است نه باج دادن و مذاکره که اینا پیشتر امتحان شده و نتیجش هم دیدید !!! چی شد نتیجه اون همه باج دادن و مذاکره و لبخند!!
ناشناس۱۶۰۶۱۰۷۱۴:۱۶:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۳۱
ای کاش در راه حل ها به انحصارات دولت هم توجه میشد. تولیدات داخلی آنقدر ذلیل شده که دیگر کسی به فکر تولید نیست. دخالتهای دولتی در بازار .سختگیریهای شاید بتوان گفت خائنانه برای دریافت مجوزها وخیلی موارد دیگر که اجازه تنفس به اقتصاد در حال نابودی را نمدهند. شما را بخدا سر عقل بیایید و شعار ندهید.
ناشناس۱۶۰۶۳۴۰۱۶:۱۳:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۳۱
لطفا بفرمایید در این مراحل گذر از این شرایط ، قشر کم درآمد ، بیکار ، حقوق بگیر و بعضا طبقه متوسط که با افرایش قیمت دلار ، سرمایه زندگیشان کم رنگ و حتی بی رنگ شده ، چگونه باید زندگی کنند ؟
ناشناس۱۶۰۶۶۴۴۱۹:۳۰:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۳۱
متاسفانه محاسبات شما در رابطه با نسبت نقدینگی به درآمد ارزی سال ۹۸ صحیح نیست و لطفا کنترل کنید چون عدد ۳ میلیون میآید که با عدد مورد ادعایی شما ۳۰۰۰۰ مغایرت دارد
کمال۱۶۰۶۸۳۷۲۱:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۱
اقای ترامپ مثل خر تو لجن مونده نه راه پس داره نه راه پیش فقط فکر حفظ جونشه .کسی که خربزه می خوره باید پای لرزش هم بشینه وقتی دستور ترور سردار عزیز یک کشوری مثل سردار شهید سلیمانی را صادر می‌کنه باید به درک فاصل بشه و منتظر باشه هر لحظه
ناشناس۱۶۰۷۰۶۵۰۸:۰۱:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱
تحلیل از ریشه غلط است. تحلیلگر خیلی ظریف و زیرپوستی قصد دارد دولت تدبیر و امید را از مشکلات فعلی تبرئه کند و تقصیرات را بر گردن سیاست کلی نظام بیاندازد.
ناشناس۱۶۰۷۷۷۶۱۴:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱
مشکل اصلی کشور امریکا نیست. مشکل اصلی نا کارامدی مدیران و مسوولان داخلی است. معیشت مردم، رفاه عمومی ، عدالت ، اموزش، بهداشت و ... باید کاری کرد تا وضعیت عوض شود ما ثروتمندترین کشور جهان از نظر منابع هستیم اما به برکت ناکارامدی فقیرترین مردم دنیا هستیم حقوق ماهانه کارمند 150 دلار
ناشناس۱۶۰۷۸۶۰۱۴:۵۷:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱
مقاله جالبی بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین