تراژدی روستای ابوالفضل/دلیل سفر قالیباف به خوزستان/ شرط لاریجانی برای حضور در انتخابات/ ماجرای ایجاد قرارگاه تحول مجلس یازدهم/ نامزدی سعید جلیلی برای ریاست جمهوری قوت گرفت؟

گروه سیاسی الف،   3990610132 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تراژدی روستای ابوالفضل/دلیل سفر قالیباف به خوزستان/ شرط لاریجانی برای حضور در انتخابات/ ماجرای ایجاد قرارگاه تحول مجلس یازدهم/ نامزدی سعید جلیلی برای ریاست جمهوری قوت گرفت؟

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز دو‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: از دیروز تا امروز ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۶۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۳ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۷۵ هزار و ۲۱۲ نفر رسید.

لاری اظهار داشت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید.

به گفته وی، بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

آمار کرونا در کشور: شناسایی ۱۶۴۲ ابتلا و ثبت ۱۰۹ فوتی

اظهارات معاون وزیر بهداشت درباره مسافرت‌های اخیر

به‌جز مناطق قرمز؛ از ۱۵ شهریور دانش آموزان به مدرسه می‌روند/ رونمایی از شاد جدید، سه روز دیگر

مردم کرونا را هنوز جدی نگرفته‌اند!

***

روستای ابوالفضل؛ از مالکیت تا صدقه

روزنامه فرهیختگان نوشت: هنوز بغض ماجرای تلخ غیزانیه را فرو نبرده و فراموش نکرده بودیم که زخم جدیدی در استان خوزستان سر باز کرد.

۵ شهریورماه و در ایام ماه محرم بود که تصاویر و فیلم‌های کوتاهی از روستای ابوالفضل اهواز به‌سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ها دست‌به‌دست می‌شد. در این فیلم و تصاویر شواهدی مبنی‌بر تیراندازی به مردم این روستا وجود داشت که حسابی حساسیت‌ها را بالا برد و خیلی زود ماجرای خانه‌های روستای ابوالفضل و درگیری مردم این منطقه با نیروهای انتظامی به مساله اصلی مردم تبدیل شد. در ساعات و لحظات اولیه اخبار ضدونقیض بسیاری مخابره شد اما مثل همیشه بسیاری از این اخبار و اطلاعات خیلی زود با تایید و تکذیب‌های مکرر همراه بود. به‌هرحال اما آن چیزی که واقعیت داشت اصل درگیری و تیراندازی به‌سمت مردم ساکن در این منطقه بود.

روستای ابوالفضل با ۳۰۰ خانوار در حدفاصل بین شهرک زردشت و پدافند کیانشهر قرار گرفته و حدود ۲ کیلومتر با اهواز فاصله دارد. اصل مساله درگیری و مشکلات ایجادشده حول مالکیت خانه‌هایی است که در این روستا قرار دارد.

روزنامه اعتماد نوشت: ...بنياد مستضعفان نيز مالك حقيقي اين زمين‌ها نيست؛ بلكه متصرف قانوني اين اموال محسوب مي‌شود. در سال‌هاي ابتدايي پيروزي انقلاب در اين منطقه حدود 30 خانوار ساكن بوده‌اند ولي در 10 سال گذشته اين جمعيت به‌ طور چشمگيري افزايش يافته و حالا حدود 300 خانوار در اين منطقه زندگي مي‌كنند. افزايش جمعيتي كه از قرار معلوم در سكوت يا خواب زمستاني نهادهاي نظارتي و با سوءاستفاده آشكار برخي فرصت‌جويان ايجاد و حالا به معضلي براي ساكنان اين روستا و بنياد مستضعفان تبديل شده است. معضلي كه پرويز فتاح نيز در جريان پيامك خود براي وحيد يامين‌پور از آن گلايه كرده و شيوه رفتار نهادها در قبال مردم اين روستا را «پرهزينه» و «بسيار ناشيانه» توصيف مي‌كند. برخوردي كه موجبات عذرخواهي تقريبا تمامي نهادهاي مسوول را فراهم آورد...

آنچه در اين ميان عيان شده، روزگار سخت رييس فعلي بنياد مستضعفان براي نيل به «پاستور» است. او پاييز و زمستان سختي را پيش ‌رو خواهد داشت و در اين مدت اگر همزمان براي جلب ‌نظر عدالت‌خواهان، اصولگرايان سنتي و آراي خاكستري جامعه اقدام نكند، شانسي براي پيروزي در رقابت براي راهيابي به كرسي اصلي «پاستور» نخواهد داشت و احتمالا ميدان رقابت را به چهره‌هاي سرشناس ديگر واگذار خواهد كرد؛ رقابتي كه جلب ‌نظر ساكنان روستاي ابوالفضل و جبران گلوله‌هاي ساچمه‌اي و گازهاي اشك‌آور، مي‌تواند گام ابتدايي‌اش باشد.

بیشتر بخوانید:

روایتی از تازه‌ترین معضل خوزستان/ روستای ابوالفضل؛ از مالکیت تا صدقه

حضور شمخانی در روستای ابوالفضل اهواز

***

لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «انتخابات ۱۴۰۰ هنوز از گرد راه نرسیده بازار پچ پچ‌ها و شایعات را هم گرم کرده است؛ برای مثال از مدتها قبل صحبت از کاندیداتوری علی لاریجانی در این انتخابات مطرح شد و اگرچه لاریجانی در آذر ماه سال پیش آب پاکی را روی دست این  اظهارات ریخت و گفت «تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای ندارم» اما کماکان این شایعات ادامه داشت تا جایی که علی مطهری که نسبت خانوادگی با علی لاریجانی دارد، چند ماه پیش گفته بود که «هرچند آقای لاریجانی صراحتا نمی‌گوید که کاندیدای ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ است، اما این احتمال را رد نمی‌کند». 

شرط اصلی علی لاریجانی علاوه بر حمایت اصلاح طلبان، نامزدی او از جانب راست سنتی است به نحوی که فقط نامزد اصلاح طلبان نباشد و مانند حسن روحانی از حمایت برخی راست گرایان هم برخوردار باشد. لاریجانی از اینکه فقط از جانب اصلاح طلبان حمایت شود راضی نیست و معتقد است اجماع بر او به عنوان گزینه ائتلافی شامل میانه روهای جناح راست و چپ به نفع آینده سیاسی اوست و به نوعی شرط حضور او در انتخابات است.

بیشتر بخوانید:

لاریجانی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ شرط گذاشت

***

آغاز سفرهای استانی قالیباف

سید کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز با اعلام سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به خوزستان، در جمع خبرنگاران گفت: محمدباقر قالیباف فردا در اولین سفر استانی خود که چهار روز به طول می‌انجامد، وارد خوزستان می‌شود.

سید کریم حسینی افزود: فردا قالیباف از طریق فرودگاه آبادان وارد استان خوزستان می‌شود که قرار است به هر ۱۴ حوزه انتخابیه خوزستان سفر کند.

حسینی ادامه داد: در این سفر، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار مردمی نخواهد داشت و برنامه‌های وی صرفاً کاری و اداری هستند.

محسن پیرهادی، نماینده تهران و عضو هیات رئیسه درباره شائبه ‌انتخاباتی-‌تبلیغاتی‌بودن سفرهای استانی رئیس مجلس ۹‌ماه مانده به کارزار سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و محتمل‌بودن حضور محمدباقر قالیباف در این میدان به همشهری گفت: ‌محمدباقر قالیباف یک مدیر عملگرا و میدانی است‌. برای عملگرایی نیاز دارد که در بازدیدهای میدانی مسائل را بشناسد تا برای حل آن به ایده‌ای اجرایی و عملی دست یابد. از طرفی هم یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای قالیباف در شهر تهران رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابیه بود، در کنار انگیزه شخصی او برای ورود و رسیدگی بی‌واسطه به مشکلات مردم‌. مزید بر اینها اخیراً او در مقام رئیس مجلس مذاکراتی با نمایندگان داشت که برای پیگیری بهتر امور بهتر است به حوزه‌های انتخابیه سرکشی کند تا از نزدیک در جریان مشکلات و کاستی‌های نقاط مختلف کشور قرار گیرد. 

پیرهادی گفت: ما نمی‌توانیم به هر کنشی که از سوی یک مسئول یا چهره سیاسی صورت می‌گیرد، برچسب انتخاباتی بزنیم‌. نظارت یکی از بخش‌های اصلی ‌وظایف نمایندگی است‌. رئیس مجلس یا هر مسئولی که امکان حل مسئله‌ای را با حضور در منطقه‌ای دارد، باید در راستای انجام وظیفه به آن عمل کند و اگر از این امکان بهره نبرد، در ایفای وظایفش کوتاهی کرده است.

بیشتر بخوانید:

فردا؛ اولین سفر استانی قالیباف

***

روایتی از «نامه اداری نمایندگان» برای برکناری یک وزیر

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در گفت‌وگو با برنا در رابطه با نامه تعدادی از نمایندگان به سران قوا مبنی بر برکناری وزیر نفت گفت: بخشی از قانون اساسی مربوط به اختیارات نهادهای سیاسی و قوای سه‌گانه است، ساز و کارهای مربوط به نصب و عزل وزرا در قانون اساسی کاملا مشخص است. مطلبی که تعدادی از نمایندگان به سران قوا برای برکناری وزیر نفت نوشتند، این صرفا یک نامه اداری است. 

بیشتر بخوانید:

نامه تعدادی از نمایندگان به سران قوا برای برکناری وزیر نفت

***

تمام قد به احترام هیأتی‌ها

فارس نوشت: عزاداری‌های دهه اول محرم امسال شب گذشته به پایان رسید تا محرمی دگرگون و البته بیادماندنی در خاطر و اذهان مردم ایران اسلامی ثبت شود؛ محرمی که ابتدایش همه نگران برگزاری مجالس عزاداری بودند و حتی تا ساعاتی مانده به برپایی محافل شب اول محرم، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ستاد کرونا عوض شد و در نهایت، عزاداری در فضای مسقف را ممنوع اعلام کردند.

با تمام این شرایط و اتفاقات اما شب اول عزاداری‌های محرم برگزار شد و ساعاتی بعد از برگزاری این مجالس، فضای مجازی پُر شد از قاب‌های زیبا و ماندگاری از نظم مثال‌زدنی هیأتی‌ها. عزاداران حسینی در هیأت‌های عزاداری باتوجه به تلاقی شب اول با شب جمعه، شب زیارتی امام حسین (ع) فراتر از حد مورد انتظار مسئولین کشور و هیأت‌ها به محل برگزاری جلسات رفتند، اما خودشان برای رعایت دستورالعمل‌ها راغب بودند. آن‌ها نمی‌خواستند به خاطر کوتاهی یا کم‌کاری‌ها، احدی به خود اجازه دهد توهینی به مجلس و دستگاه امام حسین (ع) کرده باشد.

بیشتر بخوانید:

کرونا، چگونه محرم را شکوهمندتر کرد؟

***

قصدی برای نامزدی ریاست جمهوری ندارم

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین به ایرنا گفت: تا زمانی که چند حزب فراگیر قدرتمند و بانفوذ در کشور نداشته باشیم، این گرفتاری را همیشه خواهیم داشت. از یکسال قبل از انتخابات، جناح‌های مختلف کشور دائما جلسه می‌گذارند و برای  وحدت درون جریانی تلاش می کنند که مقدار زیادی از انرژی فعالان سیاسی را میگیرد البته چاره‌ای هم نداریم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: اصلاح طلبان هم همین مشکل را دارند و هر انتخاباتی که پیش می‌آید مجبورند با احزاب کوچک و پراکنده جلسه تشکیل دهند.

باهنر در پاسخ به پرسشی درباره احتمال نامزدی‌اش در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری گفت: بارها گفته‌ام که اصلا قصد ورود به انتخابات را ندارم اما به عنوان یک شخصیت سیاسی فعال هستم.

 دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، فضای مجازی را شمشیر دو لبه‌ای توصیف کرد که می تواند مخرب و مفید باشد و گفت که با حذف این ابزار نمی‌شود صورت مساله را پاک کرد بلکه باید از این فضا استفاده مفید شود. 

***

با ایجاد سونامی برای اخذ رأی مخالفم

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به خبرآنلاین گفت: بنده اساسا با روش‌ها و رفتارهایی که دلالت بر ایجاد سونامی برای اخذ رأی از مردم بکند، مخالف هستم. اتفاق سال ۷۶ و رأی حداکثری به آقای خاتمی از لحاظ زمانی ودر چارچوب گفتمان انقلاب بسیار جذاب بود، اما این دست از اتفاقات در دراز مدت ممکن است برای پیروزی دیگرانی که اعتقادی به نظام نداشته باشند رخ دهد که امر خطرناک و نامناسبی است. وادی سیاست تنها با قدرت پیش‌بینی و استدلال قابل ارزیابی است و نمی‌توان بر اساس رفتارهای هیجانی کوتاه مدت کارها راپیش برد.

عطریانفر گفت: امیدوارم حاکمیت به این جمع‌بندی برسد که احزاب درخانواده نظام با یکدیگر در عرصه انتخابات رقابت کنند و بر اساس مدل‌های تجربه شده جهانی، این احزاب باشند که در معرض رأی مردم قرار بگیرند.

عضو حزب کارگزاران گفت: اسامی متعددی {برای انتخابات ۱۴۰۰} مطرح هستند، باید به مسائل نگاه واقع بینانه داشت و نباید بر اساس پیشگویی کارها به پیش برد. افرادی همچون آقایان «اسحاق جهانگیری»، «محسن هاشمی»، «مصطفی معین»، «مسعود پزشکیان»، «محمدرضا عارف» و سایر افراد ظرفیت بالقوه‌ای هستند که می‌توانند ‌وفق شرایطی، مورد اجماع قرار بگیرند. اما همین اسامی نیز تنها بخشی از ظرفیت موجود هستند و نمی‌توان نظر قطعی درباره ایشان داشت.

***

ماجرای ایجاد قرارگاه تحول مجلس یازدهم چیست؟

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی،نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس از ایجاد یک قرارگاه برای «تحول مجلس» خبرداد و تصریح کرد: این قرارگاه را نایب رئیس اول مجلس  اداره خواهد کرد و  رئیس مجلس یک نفر حقوقدان به عنوان نماینده خود معرفی می کند؛ رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی و دو نفر از حقوقدانان شورای نگهبان هم عضو هستند تا آیین نامه مجلس اصلاح شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدف از این کار آسان کردن قانوگذاری در مجلس است، ضمن این که قصد داریم تا تعداد زیادی از قوانین کم کنیم و قصد داریم در بسته تنقیح  به سمت جامع نویسی و در کنار آن مجمع نخبگانی درست کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: در حوزه نظارت مجلس نیز سوال، استیضاح و تذکر را جز قوانین داریم که بی فایده است؛ بر این اساس باید کاری کنیم که نظارت مجلس قدرت نفوذ داشته باشد و موجب بازدارندگی از فساد شود.

بیشتر بخوانید:

تدوین طرح اصلاح قانون ریاست جمهوری

***

چریک‌بازی با جمهوریت

صبح نو نوشت: در آستانه انتخاباتی دیگر هستیم و اصلاح‌طلبان شروع به اظهارنظرهای ناهمسو و متناقض کرده‌اند. عناصر نخبگانی این جریان، از سویی با حمله مجلس یازدهم و فرایند انتخاباتی منتهی به آن، اساس حضور در انتخابات را بی‌ثمر جلوه داده و از سویی دیگر، تئوری ائتلاف با قدرت را صادر می‌کنند...اکنون اصلاح‌طلبان با نپذیرفتن مسوولیت خود در پایین آمدن مشارکت مردم، سعی دارند روی این وضعیت موج‌سواری کرده و چنین القا کنند که نهادهایی از غیب، تلاش می‌کنند تا نتایج انتخابات ریاست‌‌جمهوری آینده، مهندسی شود. این همان رویکردی است که اصلاح‌طلبان همیشه به آن دست یازیده‌اند که نمونه اکمل و واضح آن در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال 88 خود را بروز داد.

***

جلسه جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح؛ دستور کار، نامزدی جلیلی در انتخابات 1400 

نامه نیوز امروز مدعی شد: گمانه‌زنی بر سر نامزدهای ریاست‌جمهوری1400 در هر دو جناح سیاسی هر روز داغ‌تر می‌شود و این بین اخباری هم برخی گمانه‌ها را تقویت می‌کند... سعید جلیلی این‌روزها عزم خود را جزم کرده تا این‌بار با سازوکاری مشخص در انتخابات حاضر شود و بر اساس اخبار رسیده، برخی نیروهای جبهه پایداری جلساتی در دفتر آیت‌الله مصباح یزدی برگزار کرده‌اند تا حمایت ایشان را برای حمایت از جلیلی جلب کنند.

***

چهار دولت اخیر به لحاظ کارکردهای اقتصادی خیلی به هم شبیه بوده‌اند

محمد خوش‌چهره، کارشناس اقتصادي به اعتمادآنلاین گفت: چهار دولت آخر،‌ با وجود تفاوت‌هایی که در شعار، روش، سلیقه و... داشته‌اند، ‌به لحاظ کارکردهای اقتصادی خیلی به هم شبیه بوده‌اند. این دولت‌ها مخصوصاً در حوزه‌ اصلی و بنیادی‌ای چون درآمد ملی پایدار به جای آینده‌نگری،‌ روش‌های سریع و سهل‌الوصول را برگزیده‌اند و فقط به خام‌فروشی نفت روی آورده‌اند.

او تصریح کرد: افکار عمومی «دلسوزی» را یکی از شاخص‌هایی می‌دانند که باید در رفتار دولت و دولتمردان مشاهده شود. اما دلسوزی باید منطقی و معقول باشد تا از این طریق منافع ملی در اولویت قرار گیرد. متاسفانه بیشتر دولت‌ها بعد از استقرار در پاستور، یا به منافع جناحی و گروهی خود فکر می‌کنند یا تصمیم‌هایی می‌گیرند که به واسطه اجرای‌ آنها سبد رأی‌شان شرایط بهتری پیدا می‌کند؛ یعنی به تاثیرگذاری‌های آنی و زودگذر می‌اندیشند.

خوش‌چهره در پایان گفت: ایران با وجود تهدیدهایی که همیشه از جانب نظام بین‌الملل متحمل می‌شود، از پتانسیل‌های کافی برای رسیدن به توسعه و پیشرفت و در نتیجه آرامش بهره‌مند است. فقط کافی است تصمیم‌هایمان و فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی‌مان منطبق بر واقعیت‌های پیرامون باشد.

***

تحلیلی درباره ماموریت یک سال پایانی دولت

عباس عبدي، تحلیل‌گر اصلاح طلب در روزنامه اعتماد نوشت: رييس دولت{حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی} ... گمان كرد كه با حل مساله برجام (خارجي) و سرريز دستاوردهاي ناشي از حل اين مساله به اقتصاد مي‌تواند مسائل اقتصادي را حل كند و ميوه اين دو دستاورد، شكل‌گيري يك بلوك سياسي جديد در داخل با محوريت خودشان است و اين شدني نبود. سياست داخلي در ميان دو موضوع اقتصادي و خارجي يك متغير وابسته محسوب نمي‌شود. اين نگاه ناشي از يك اشكال روش‌شناسانه و تحليلي بود كه در نهايت كار دست دولت داد. ابتدا برجام زمين‌گير شد و به تبع آن اقتصاد ثمرات چندان ملموس و آنچنان كه ادعا كرده بودند، نداشت و در نتيجه در عرصه سياست داخلي نيز دستاوردي براي دولت شكل نگرفت.

خلأ سياسي موجود محصول تداوم وضعيت و شكاف ايجاد شده در سال 1388 است كه بايد در 1392 بازسازي مي‌شد و اين كار نيازمند حضور نيرويي ميانجي بود كه اقدام نكردند و احتمالا حل آن را به نفع خود نمي‌دانستند. اكنون براي انجام اين ماموريت دير شده است، ولي غيرممكن نيست. به نظر من حداقل مي‌توان درباره آن گفت‌وگو كرد. شايد راهي پيدا شود، شايد هم راه داده نشود. نمي‌دانم؛ در هر حال ارزش آزمون شدن را دارد. از اين رو پيشنهادم اين است كه اين موضوع، حداقل در دستور كار دولت و رييس دولت قرار گيرد. هر چند نسبت به سال 1392 توانايي گره‌گشايي دولت كمتر شده و شايد در برخي موارد خودش نيز تبديل به بخشي از مشكل و نه راه‌حل شده است. ولي بايد اميدوار بود جز اين راه ديگري وجود ندارد.