توضیحات روحانی درباره کرونا و کنکور سراسری/ پیشنهاد قالیباف به ظریف/ رئیس دولت سایه، آفتابی می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3990525144 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیحات روحانی درباره کرونا و کنکور سراسری/ پیشنهاد قالیباف به ظریف/ رئیس دولت سایه، آفتابی می‌شود؟

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۵مرداد ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۴۳ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۱ هزار و ۷۰ رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری تاکنون به ۱۹ هزار و ۴۹۲ نفر رسید.

وی درباره استانهای در وضعیت قرمز بیماری گفت: استانهای مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۲۲۴۵ مورد ابتلا و فوت ۱۶۱ بیمار کرونایی در کشور

نحوه بازگشایی مدارس مشخص شد/ جزئیات شرایط تشکیل کلاس‌های درس در ۳ وضعیت

***

کنکور برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: کرونا در بسیاری از استان‌ها روند نزولی پیدا کرده است و امیدوارم سایر استان‌ها هم همین روند و سیر را داشته باشند.

رئیس‌جمهور درباره وضعیت برگزاری کنکور سراسری گفت: نمی‌توانیم سرنوشت میلیون‌ها نفر چه دانش‌آموز و چه خانواده‌هایشان را در ابهام قرار دهیم، امروز بگویند کنکور است و فردا بگویند نیست؛ تصمیم این است که کنکور اجرا و پیاده شود و این را وزارت علوم ما اعلام کرده است و در ستاد ملی هم بحث شده بود که کنکور با رعایت همه موارد بهداشتی اجرا شود. همه مردم در خیابان راه می‌روند، خانه اقوام می‌روند، سوار اتوبوس می‌شوند، اینها را نمی‌گوییم تعطیل کنیم بعد بحث می‌کنیم کنکور باشد یا نباشد، چطور مغازه و پاساژ باز است؟

بیشتر بخوانید:

روحانی: برجام آمریکا را شکست داد/ کشتی‌های توقیف‌شده ایرانی نبودند/ به امارات هشدار می‌دهیم

اعلام پروتکل‌های بهداشتی ویژه کنکور۹۹

***

نامه توکلی به رئیسی درباره دادگاه‌های ویژه اقتصادی 

احمد توکلی، رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ضمن ارزیابی و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود در عملکرد دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی، جهت سرعت بخشیدن به احکام صادره قطعی، خواستار عدم پذیرش درخواست و اعمال ماده (۴۷۷) قانون آیین دادرسی کیفری در پرونده‌های مفاسد اقتصادی شد.

در بخشی از این نامه آمده است: آسیب‌شناسی تشکیل محاکم ویژه‌ی اقتصادی در ۲ سال اخیر، نشان می‌دهد که فقدان برخی از ویژگی‌های مثبت مذکور از یک طرف، و عدول از برخی اصول دادرسی عادلانه و منصفانه از جانب دیگر، این دادگاه‌ها را با چالش‌های جدّی مواجه کرده است. مواردی همچون عدم امکان بهره‌گیری از وکلای مورد اعتماد متهم، تک مرحله‌ای بودن رسیدگی‌ها و عدم امکان تجدیدنظرخواهی از احکام صادره، عدم ارائه‌ی فرصت کافی برای دفاع به متهم و وکلای وی در برخی از این محاکم و همچنین فقدان ملاک مشخص برای بازشناسی پرونده‌های ویژه از غیرویژه، و در نتیجه، ارجاع سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز پرونده‌ها به این دادگاه‌ها، چالش‌هایی هستند که اتقان برخی آرای صادره از محاکم ویژه را زیر سؤال برده و افکار عمومی جامعه، به ویژه جامعه‌ی حقوقی را اقناع نکرده است. 

بیشتر بخوانید:

احمد توکلی: نباید دادرسی عادلانه فدای ویژگی دادگاه‌ها شود

***

پیشنهاد قالیباف به ظریف

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی از دیدار وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه با ریاست مجلس خبر داد. بابک نگاهداری با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه با ریاست مجلس گفت: در این دیدار ضمن تبیین اهمیت ایجاد تمرکز و انسجام در حوزه تجارت خارجی، پیشنهاد شکل‌گیری وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل از سوی قالیباف ارائه گردید و آمادگی مجلس برای بررسی و در دستورکار قراردادن این موضوع مطرح شد. 

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد قالیباف برای شکل‌گیری وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل

***

اصلاح‌طلبان خاتمی را لیدر نمی‌دانند

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به خبرآنلاین گفت: در جبهه اصلاحات بسیاری از احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی؛ آقای خاتمی را به عنوان یک شخصیت محوری قبول دارند. البته آقای خاتمی هیچ گاه نظرات خود را تحمیل نمی‌کند و بیشتر در مسیر تکامل نظرات مطرح شده، گام بر می‌دارد.

سلامتی گفت: اصلاح طلبان به آقای خاتمی به عنوان یک عنصر محوری در بین خود نگاه می‌کنند و ایشان را یک لیدر یا رهبر نمی‌دانند. بدون شک می‌توان از ظرفیت آقای خاتمی نیز در پیشبرد اهداف اصلاح طلبان در مسیر انتخابات ۱۴۰۰ بهره گرفت.

وی افزود: خبرهای رسیده از جلسات مجازی «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» حاکی از آن است که اعضای حاضر در این شورا تحرک خوبی پیدا کرده‌ و در مسیر ایجاد تعامل با احزاب مختلف جریان اصلاحات، گام‌های موثری را نیز برداشته‌اند.

***

 واکنش میرسلیم به شکایت اداره حقوقی مجلس 

روزنامه ایران نوشت: ... معاونت حقوقی مجلس اتهامات وارد شده از سوی برخی فعالان رسانه‌ای را پیگیری حقوقی می‌کند... همچنین از مصطفی میرسلیم نیز به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان، شکایت شده است.

 سیدمصطفی میرسلیم نماینده تهران در همین‌باره گفت: مجلس جایگاه حقوقی والایی دارد و اینجانب نشنیده‌ام که کسی علیه مجلس شورای اسلامی اقدامی کرده یا حرفی زده باشد و بر اثر آن مجلس از او شکایت کرده باشد.

وی ادامه داد: اینکه یکی از نمایندگان مجلس مبالغی را با واسطه از شهرداری در سال ۱۳۹۵ دریافت کرده است حرف من نیست، فعلی است که رخ داده و قابل انکار نیست. فرد دریافت کننده نیز بازداشت شده و حتماً درباره آنچه مرتکب شده بازجویی خواهد شد.

عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی درباره شکایت معاونت حقوقی مجلس از ۳ خبرنگار در همین‌باره هم گفت: شکایت مجلس از خبرنگار خارج از صلاحیت مجلس است زیرا آنچه را خبرنگاران مطرح کرده‌اند به مجلس برنمی‌گردد بلکه به افرادی برمی‌گردد که یا در مجلس قبل نماینده بوده‌اند و یا اقداماتی مرتکب شده‌اند که به دوران نمایندگی‌شان در مجلس برنمی‌گردد و بنابراین استفاده ابزاری از مجلس برای فشار آوردن بر خبرنگاران و شکایت علیه آنها در مورد موضوعی که در شهرداری رخ داده، درست نیست و به نظر من قابل پیگیری است.

***

جريانات سياسي رويکردهاي خود را اصلاح کنند

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در روزنامه آرمان ملي نوشت: به نظر مي‌رسد با وجود دو جريان ريشه‌دار و اصلي ايران نبايد به سمت تشکيل جريان سوم برويم؛ بلکه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان بايد رويکردهاي خود را اصلاح کنند، اگر جامعه نسبت به اين جريانات اقبالي نشان نمي‌دهد بايد ريشه‌ها را پيدا کنند. جريان‌ سوم چطور در جامعه اعلام حضور خواهد کرد؟ مگر نه اينکه سرنوشت او هم مثل دو جريان ديگر خواهد شد.

اين راهکار برون‌رفت از مشکلات نيست. گروهي مي‌آيند و به دلايلي نمي‌توانند با جامعه گفت‌وگو کنند. در کشورهايي که رقابت‌هاي حزبي آنها منطقي است جرياني در انتخابات شکست مي‌خورد و در دور بعد شايد گروه ديگري شکست بخورد. چون دو جريان حزبي بزرگ کشور شکست خوردند جريان سومي شکل مي‌گيرد؟! نه بلکه گروه شکست‌خورده عوامل عدم موفقيت را بررسي مي‌کند و به سمت بهبودخواهي و بهينه‌سازي رفتارها مي‌روند ما اصلاح‌طلبان و اصولگرايان بايد به سمت ريشه‌ها و عوامل نارضايتي مردم برويم. با چنين رويکردي است که مي‌توانيم در صحنه بمانيم و نقشي ايفا کنيم، تا زماني که نظام سياسي ايران اين فرصت را فراهم نکند اين وضعيت بهبود پيدا نمي‌کند.

***

سعید جلیلی و انتخابات 1400

آفتاب یزد نوشت: سعید جلیلی را خیلی‌ها با مذاکرات هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد می‌شناسند، زمانی که او رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران بود... حالا از قرار دولت سایه کم کم و درحالی که به انتخابات 1400 نزدیک می‌شویم در حال آفتابی شدن است و این بار جلیلی پیش از همه فعالیت‌های خود را آغاز کرده است...با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که اقبال مردم به انتخابات 1400 شبیه به همان انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 خواهد بود بنابراین جلیلی پیش از آنکه بخواهد از مردم رای بگیرد باید بتواند از اصولگرایان رای بگیرد که بعید به نظر می‌رسد لشگری از کاندیداهای اصولگرایان همچون فتاح که برای صدر تا ذیل مسئولین به‌تازگی خط و نشان کشیده، مجالی به سعید جلیلی بدهد.

محمدصادق جوادی حصار نوشت: در روزهای گذشته گمانه زنی‌هایی برای آغاز فعالیت انتخاباتی برخی اصولگرایان با تشکیل جلساتی مطرح شده است. یکی از چهره‌هایی که نام او در این زمینه مورد توجه قرار گرفته آقای سعید جلیلی است که پیش از این نیز در سال 1392 شانس خود را برای ریاست جمهوری امتحان کرده است. با این حال با توجه به وضعیت داخلی و بین‌المللی کشور می‌توان گفت او از اقبال چندانی برخوردار نخواهد بود... با توجه به اینکه جلیلی یکبار در اوج محبوبیت خود میان اصولگرایان تنها توانست چهار میلیون رای مردمی کسب کند باید گفت فعالیت‌های او بعید است بتواند راه به جایی ببرد هرچند ممکن است با برخی رفتارهای پوپولیستی خود را مطرح کند اما در نهایت با توجه به رقابتی که میان خود اصولگرایان وجود دارد میدان بر او بسیار تنگ خواهد شد.

***

فرصت‌طلبی نکنید /ریزبینانه رصد می‌شوید

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا به خبرآنلاین گفت: جامعه انتظار دارد که جریانات سیاسی علاوه بر معرفی کاندیداها، در دوران نمایندگی نیز بر رفتار افراد منتخب نظارت کند تا شعارها و اهداف انتخاباتی از پیش تعیین شده روی زمین نماند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به عدم توفیق اصلاح طلبان در امر نظارت بر منتخبین خود، بیان داشت: جریان اصلاح طلب باید پس از پیروزی در انتخابات در قبال منتخبین خود نیز احساس وظیفه و تعهد می‌کرد و بر روش‌های غلط و خطاهای موجود نیز نگاه انتقادی را در پیش می‌گرفت.

سلیمی نمین تأکید کرد: اصولگرایان در این حوزه نسبت به جریان رقیب خود برتری دارند و حتی گاهی به صورت افراطی بر منتخبین جریان خود نظارت می‌کنند.

وی در خصوص رفتار اصولگرایان در قبال مجلس، گفت: اصولگرایان با نکته سنجی و ریزبینی مسائل مرتبط با پارلمان را دنبال می‌کنند تا در کنار اجرای قانون، خطایی از سوی منتخبین مردم سر نزند.

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص الزامات کاری نمایندگان مجلس برای پیش برد اهداف اصولگرایان در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: انتظار ما از اصولگرایان مجلس این است که با صداقت کارها را بیش ببرند و از فرصت طلبی نیز دوری کنند.

***

انتخابات 1400 انتخاباتی بدون تخیل؟

روزنامه شرق نوشت: اگر سیاست داخلی ایران به همین روال پیش برود، در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 شاهد انتخاباتی کم‌رونق و بدون «تخیل» خواهیم بود. به‌تعبیر سارتر تخیل، امکان‌ها را به بازی می‌گیرد و آینده، آبستن امکان است نه واقعیت. اوضاع سیاسی-اقتصادی کنونی راه تخیل‌ورزی به‌سوی آینده را مسدود کرده است؛ انسدادی که برخی از آن به‌مثابه ناامیدی نام می‌برند و برخی دیگر آن را سیاه‌نمایی قلمداد می‌کنند، از جنسی که عامدانه به کار گرفته می‌شود تا امید به آینده را از مردم بگیرد. در این میانه سخنی از تخیل نیست، اما به‌واقع تمام آنچه موافقان و مخالفان درباره انسداد سیاسی بر زبان می‌آورند با مفهوم تخیل در سیاست بی‌ارتباط نیست. تخیلی که در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نقش پررنگی داشته است...

واقعیت اما این است جامعه‌ای که تخیل خود را از دست می‌دهد جامعۀ خطرناکی است و جامعۀ کنونیِ ما نشانه‌های این خطر را در اعتراضات دی 96 و آبان 98 بروز داد. اینک پرسش اساسی این است که آیا هنوز امکان بازگشت به جامعه‌ای که قادر به تخیل آینده باشد وجود دارد؟ و اصلا می‌شود مردم را به تخیل واداشت؟

***

گشایش اقتصادی دولت، تحمیل یک زمین سوخته به دولت‌های آینده است

فارس نوشت: اخیرا دولت طرح فروش پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف موازی نفتی را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه کرده است. مقامات ارشد دولتی اعتقاد دارند با اجرای این طرح، گشایشی در اقتصاد رخ خواهد داد.

با این وجود، بسیاری از کارشناسان و مراکز پژوهشی معتقدند اجرای طرح دولت روحانی برای پیش فروش نفت به علت متعهد کردن دولت آینده در بازخرید اوراق سلف موازی نفتی با توجه به نرخ نفت و دلار در آن زمان، هزینه سرسام آوری را به دولت و کشور تحمیل خواهد کرد. به همین دلیل، روسای قوای قضائیه و مقننه در جلسه دوشنبه هفته قبل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا (۲۰ مرداد)، تایید این طرح دولت را مشروط به اصلاح آن بخصوص حذف تعهد دولت برای بازخرید اوراق کردند.

 الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی توییتری در واکنش به فروش اوراق سلف نفتی از سوی دولت نوشت: بنده هرچه بودجه 99 را زیر و رو کردم مجوز فروش اوراق سلف نفت را نیافتم. در برنامه ششم هم خبری از این مجوز نیست؛ فروش اوراق بدون مجوز، غیرقانونی است و مسئولین دولت، نسبت به رفتار خلاف قانون خود پاسخگو خواهند شد.

راه حلِ تأمین کسری بودجه در همکاری و اعتماد به مجلس و از طریق قانون است.

حسین راغفر، اقتصاددان اصلاح‌طلب نیز از طرح دولت انتقاد کرد و به روزنامه آرمان ملی گفت: اقدامی که دولت آن را آغاز کرده تحمیل یک زمین سوخته به دولت‌های آینده است. با توجه به حجم انبوهی از بدهی‌هایی که دولت‌های مختلف ایجاد کرده‌اند دیگر اقتصاد کشور کشش بدهی بیشتر را ندارد.... در صورتی که مردم از طرح فروش اوراق نفتی استقبال کنند، در سال ۱۹۰ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های دولت افزوده می‌شود که طبیعتا تاثیر مثبتی بر اقتصاد و معیشت مردم ندارد.طبق قاعده‌های اقتصادی بعید به نظر می‌رسد که مردم از این طرح استقبال کنند. ازجمله دلایل آن افزایش بی‌اعتمادی به نهاد دولت طی چند سال اخیر است؛ دولت اعتماد عمومی، به‌مثابه سرمایه اجتماعی، را از دست داده است.  نکته دیگر درباره فروش اوراق نفتی به تورم‌زابودن آن بازمی‌گردد. 

بیشتر بخوانید:

نادران: فروش اوراق سلف نفتی بدون مجوز غیرقانونی است

آیا روحانی شروط رئیسی و قالیباف را رعایت می‌کند؟