آیا تعویق کنکور سراسری امکان‌پذیر است؟

محمدعلی حبیبی،   3990512087 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا تعویق کنکور سراسری امکان‌پذیر است؟

شیوع ویروس کرونا در کشورمان، امور مختلفی را تحت تاثیر قرار داد. کنکور هم یکی از اموری است که از گزند کرونا در امان نماند. کنکور دکتری و ارشد و متعاقب آن‌ها کنکور سراسری مشمول تعویق شدند. کنکور دکتری روز نهم مرداد با دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد اما موضوع کنکور سراسری همچنان مورد بحث و جدل است.

در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس خواهان تعویق و حتی لغو کنکور سراسری شده‌اند. در آخرین نمونه از این اظهارنظرها محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس خواستار تعویق کنکور شد و گفت: «متاسفانه به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تاسف آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است... بنظر می رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک بمدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.»

از طرف دیگر مسئولین وزارت علوم تاکنون خود را تابع دستورات وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند و مقاومتی در برابر دستورات این وزارتخانه نشان نداده‌اند. رئیس سازمان سنجش درباره برگزاری کنکور دکتری و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: «بعد از برگزاری آزمون ما از داوطلبان کنکور دکتری نظرسنجی کرده‌ایم که آیا از تمهیدات بهداشتی کنکور راضی هستید یا خیر، بیش از ۸۵ درصد رضایت داشتند.»

به نظر می‌رسد درباره این موضوع باید دقت و تامل بیشتری بررسی شود چراکه تصمیم‌گیری درباره آن ساده نیست و وجوه مختلفی دارد.

برگزاری کنکور سراسری امری محتوم و ضروری در نظام آموزشی کشور ماست. لغو کنکور امسال حتما امکان‌پذیر نیست چراکه نمی‌توان فرایند آموزش در دانشگاه‌ها را با یک سال وقفه روبه‌رو کرد و در سال آینده دو برابر ظرفیت پذیرش کرد. بدیهی است دانشگاه‌ها امکان پذیرش دوبرابری ظرفیت در یک‌سال را ندارند.

اگر هم قرار باشد کنکور امسال لغو شود و سال آینده به میزان ظرفیت همه‌ساله پذیرش شود اجحاف بزرگی در حق داوطلبان امسال و سال آینده رخ می‌دهد که حتما عادلانه نیست. از سوی دیگر، کنکور امری حیاتی در زندگی تعداد زیادی از داوطلبین است و برنامه زندگی و آینده حدود یک میلیون نفر به این موضوع بستگی دارد.

تعدادی از داوطلبین پسر در صورت لغو کنکور امسال از ابتدای مهرماه مشمول سربازی می‌شوند و دیگر امکان رفتن به دانشگاه از ایشان سلب می‌شود. بقیه داوطلبان هم احتمالا از اینکه مجبور شوند یک‌سال دیگر معطل رفتن به دانشگاه شوند خرسند نخواهند بود.

پس لغو کنکور حتما امکان‌پذیر نیست. اما تا چه زمانی می‌توان کنکور را عقب انداخت؟ رییس محترم مجلس در نطق امروز خود خواستار تعویق تا ماه‌های سرد سال شدند تا داوطلبان بتوانند ماسک را چند ساعت تحمل کنند. درحالی‌که مسئولین وزارت بهداشت تاکنون چندین و چندبار از خطر ماه‌های سرد و همزمانی اپیدمی آنفلوانزا و کرونا در این ماه‌ها خبر داده‌اند.

این مسئله بدان معناست که نه‌تنها هیچ چشم‌اندازی برای بهبودی شرایط کرونا در کشور وجود ندارد بلکه عموم مسئولین بهداشتی احتمال می‌دهند اوضاع در ماه‌های سرد بدتر شود. در چنین وضعیتی تعویق چندین و چندباره تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند؟

فراموش نمی‌کنیم که دور دوم انتخابات مجلس یازدهم بنا بود در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار شود که با خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز کرونا به شهریورماه موکول شد. درحالی‌که به احتمال زیاد وضعیت شیوع کرونا در شهریورماه بدتر از آن زمان خواهد بود.

پس خوش‌بینی نسبت به ادامه وضعیت کرونا تا زمانی که شواهد جدی وجود ندارد غلط است. مضافا اینکه درباره وضعیت کرونا در ماه‌های سرد پیش‌بینی‌ می شود اوضاع بدتر شود.

در کنار همه اینها باید به شرایط روحی و روانی داوطلبین کنکور هم توجه شود. متاسفانه کنکور همواره یکی از اموری بوده است که استرس بسیار زیادی برای داوطلبین به همراه داشته است. تعویق چندباره این عامل استرس، فقط استرس داوطلبین را بیشتر می‌کند و تاثیرات بدی برای ایشان و خانواده‌شان در پی دارد.

در نهایت باید گفت تنها نهادی که صلاحیت اظهارنظر درباره تعویق کنکور را دارد وزارت بهداشت است که پس از تجربه برگزاری کنکور دکتری و بررسی آن بهتر می‌تواند درباره این موضوع تصمیم بگیرد. سازمان سنجش هم تاکنون تابع نظرات وزارت بهداشت بوده و مطابق نظر ایشان حوزه‌های آزمون را بیشتر کرده و روزهای آزمون را از دو روز به چهار روز گسترش داده تا تجمع کمتری شکل بگیرد. امیدواریم این سازمان در ادامه هم تابع دستورات وزارت بهداشت باشد.