روحانی درباره کالاهای اساسی چه گفت؟

محمدعلی حبیبی،   3990508112 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
روحانی درباره کالاهای اساسی چه گفت؟

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: «ما در این دوسال و چند ماه روزهای سختی را پشت سرگذراندیم و برای مردم هم روزهای راحتی نبود و روزهای مشکلی بود اما به لطف خدا اساس کشور و نظام و چارچوب اقتصاد کشور و زندگی مردم در حداقل نیاز مردم و ضرورت مردم به خوبی اداره شده است. امروز کالای اساسی به وفور در اختیار مردم است. البته در کنار وفور ما علاقمند به یک قیمت متعادل بودیم که باید در این زمینه اقدامات بیشتری را انجام دهیم.»

در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

*ابتدا باید گفت لحن سخنان رئیس‌جمهور در بیان این سخنان، لحن مناسبی نیست. رئیس‌جمهور باید در انتخاب واژگان و جملات دقت بیشتری به خرج دهد. آنچه از این سخنان فهم و برجسته می‌شود نه همه سخنان بلکه تک‌جمله‌هایی است مانند «زندگی مردم به خوبی اداره شد.» بیان این جملات در شرایط اقتصادی خراب کشور نمکی به زخم همه مردم است.

*روحانی در این سخنان نکته درستی را با بیان بدی مطرح کرده است. آن نکته درست تامین کالاهای اساسی در وضعیت شدید تحریمی است. آمریکا در دو سال اخیر شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و مالی را بر کشورما تحمیل کرده است و بقیه کشورها را هم مجبور به تبعیت از این سیاست کرده است.

در چنین شرایطی در دو سال گذشته کالاهای اساسی در بازار کشور همواره موجود بوده و هیچ کمبودی از نظر تامین این کالاها احساس نشده است. همه ما هر روز در بازار و فروشگاه‌ها شاهد موجودی کالاهای اساسی بوده‌ایم. در این زمینه حتما باید به دولت تبریک گفت.

*اما چرا این موضوع به چشم نمی‌آید؟ علت این مسئله تورم لجام‌گسیخته‌ای است که در دو سال گذشته بر اقتصاد کشور سایه انداخته و قدرت خرید را کاهش داده است. در دو سال گذشته کشور ما شاهد تورم دايمي همه کالاها بوده و هر چند ماه یک‌بار موج جدیدی از تورم آغاز می‌شود.

در این شرایط که سفره مردم هر روز کوچک‌تر می‌شود سخن گفتن از «به‌خوبی اداره شدن زندگی مردم» از جانب رئیس‌جمهور هیچ وجهه مناسبی ندارد. به‌خصوص اینکه تامین کالاهای اساسی  در هر شرايطي از وظایف اصلی دولت است و ممکن است این سخنان حمل بر منت گذاشتن بر سر مردم شود.

با تورم کنونی گروه‌هایی از مردم حقیقتا توانایی خرید کالاهای اساسی را ندارند و هر چقدر هم به خوبی تامین شود و کمبودی در بازار نباشد باز هم برای ایشان فرقی نمی‌کند و این کالاها به سفره ايشان به قدر كافي نمی‌رسد.

*روحانی البته خود نيز به‌درستی مسئله قیمت کالاها را متذکر شده و گفته که قیمت ها تعادل ندارند. به‌تبع قیمت بالا، گروه‌هایی از مردم حتما در تامین کالاهای اساسی در مضیقه هستند و توان خرید این کالاها را ندارند. در چنین شرایطی که خود ایشان هم این مسئله را تایید کرده‌اند چرا به طرح کوپن الکترونیک رضایت نمی‌دهند؟

از همان سال ۹۷ عده‌ای از اقتصاددانان با توجه به ناتوانی دهک‌های پایین درآمدی از دولت درخواست کردند با استفاده از امکانات دیجیتال، کوپن را احیا کند و به دهک‌های پایین کارت‌های الکترونیک صرفا برای خرید مایحتاج ضروری در اختیار این طبقات قرار دهد.

متاسفانه از همان زمان تاکنون اين پیشنهادات خیرخواهانه با موضع منفی دولت روبه‌رو شده است. ایشان این طرح‌ها را کمونیستی خطاب کرده‌اند درحالی‌که این طرح سال‌هاست در کشور آمریکا که مهد بازار آزاد است اجرا شده و نتایج موفقی هم در پی داشته است.

*از رئیس‌جمهور و دولت انتظار می‌رود بيشتر به فکر طبقات ضعیف جامعه باشد و در برابر این طرح، مقاومت اشتباه خود را ادامه ندهد تا بلکه بتوان به وسیله آن اندکی از درد مردم کاست.