رئیسی علیه مکتب لواسان/ القاب احمدی‌نژاد به بن‌سلمان/ رقابت مومنانه‌‌ای که به روایت قالیباف برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات شکل گرفت

گروه سیاسی الف،   3990506117 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

رئیسی علیه مکتب لواسان/ القاب احمدی‌نژاد به بن‌سلمان/ رقابت مومنانه‌‌ای که به روایت قالیباف برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات شکل گرفت

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: از دیروز تا امروز ۶ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۴۳۶ نفر از آنها بستری شدند.

وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم شست وشوی مداوم دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، گفت: همانند روزهای گذشته استانهای مازندران، فارس، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: ایمنی جمعی یا جمعیتی یا گله‌ای به قدری ترویج یافت که انگلیس و برخی کشورهای دیگر از جمله سوئد به صورت جدی به سمت ایمنی گله‌ای حرکت کردند، اما مشخص شد که در مورد ویروس کرونا، امکان ایمنی گله‌ای با توجه به انتشار بیماری وجود ندارد و حتما باید موضوع دارو یا واکسن مورد نظر قرار گیرد. 

بیشتر بخوانید:

آمار تازه کرونا در ایران: ۳۸۱۹ بیمار در وضعیت شدید بیماری/ ۲۱۲ فوتی و شناسایی ۲۴۳۴ مبتلا

دفن ۲۳۴ بیمار مبتلا به کرونا طی دو روز گذشته در بهشت‌زهرا تهران/ اگر مردم مراقب نباشند، دیگر جایی برای بستری نیست

تبلیغ و انجام تست کرونا در منزل ممنوع شد

***

مسئولین کشور اوضاع را رها کرده‌اند 

عماد افروغ، جامعه شناس مصاحبه ای با جماران داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

* روشن است که محدودیت‌های اعمال شده در فاصله فیزیکی، ضرر و زیان‌هایی برای اقشار پایین جامعه ایجاد کرده است و تقریبا تمام پیمایش‌های انجام شده بر مشکلات و هزینه‌های اقتصادی این اقشار تأکید دارند. اقشاری که معیشت روزانه آن‌ها ایجاب می‌کند تا فاصله فیزیکی را کمتر رعایت کنند. مسئولین باید تمهیداتی بیندیشند و کمک خرجی آبرومندانه را برای این طیف در نظر گیرند. در واقع باید سیاست‌های رفاهی‌ای در نظر گرفته شود تا این اقشار کمتر آسیب ببینند.

* اتفاقاتی که بعد از کرونا افتاد، می‌توانست در ابعاد مختلفی مدیریت شده‌تر باشد. نه اینکه یک مرتبه مردم با موجی از گرانیِ رها شده و البته برنامه ریزی شده روبه رو شوند. این گرانی بلاتوجیه درباره تمام اقلام «مبتلا به» زندگی مردم دیده می‌شود. از اقلام مصرفی روزانه گرفته تا زمین و ماشین و ... وظایف کنترلی و نظارتی دولت در دوره کرونا سنگین‌تر می‌شود. به نظرم مسئولین کشور اوضاع را رها کرده اند و نقش کنترلی و نظارتی خود را نادیده گرفته اند.

* نمی‌توان به مردم گفت مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برپا نکنند. چنین امری شدنی نیست. ولی می‌توان این مسأله را مدیریت کرد. باید برپایی مراسم و حفظ موارد بهداشتی را با یکدیگر جمع و ادغام کرد. نباید این موضوع را رها کرده یا اینکه بگویند مراسمی نباشد. مخصوصا درباره عزاداری‌های امام حسین (ع) که تاریخ می‌گوید اگر منعی برایش وجود داشته باشد، واکنش‌های تندی به همراه خواهد داشت. در اینجا علما باید وارد قضیه شده و آگاهی بخشی کنند و شرایط خاص کرونایی را برای رعایت فاصله فیزیکی و موازین بهداشتی و همنوا با مسئولان بهداشتی کشور، گوشزد کنند.

***

رقابت مومنانه‌ای در انتخاب رییس دیوان محاسبات شکل گرفت

محمدباقر قالیباف در مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور که صبح امروز برگزار شد خطاب به مهرداد بذرپاش رییس دیوان محاسبات گفت: هر چه بود گذشت از امروز عمل شما مهم است. مردم براساس عمل شما قضاوت می‌کنند شما در عمل ثابت کنید از فرزندان گام دوم انقلاب هستید.

قالیباف ادامه داد: من مکلف هستم از قانون دفاع و مو به مو قانون را اجرا کنم. فرآیند انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت. تعداد نامزدها در این دوره بیشتر بود و رقابت جدی مومنانه‌ای شکل گرفت. من موظف هستم انتخاب مجلس شورای اسلامی را پاس بدارم و از آن حمایت کنم. ان‌شاء‌الله دو برادر عزیز هم با کار و تلاش‌شان به انتخاب درست مجلس شورای اسلامی صحه بگذارند.

 

محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس در صفحه شخصی خود درباره ابهامات به وجود آمده در خصوص انتخاب رئیس جدید دیوان محاسبات در  توییتر نوشت: ‌بر اساس قانون، بررسی تطبیق شرایط نامزدهای رییس دیوان محاسبات از جمله آقای بذرپاش توسط کمیته دیوان محاسبات و ⁧‫کمیسیون بودجه‬⁩ صورت گرفته، سپس آقای بذرپاش در صحن علنی مجلس ۱۵۸ رای آورده است. رییس مجلس حق ندارد قانون مجلس را نادیده گرفته و مصوبه مجلس و رأی نمایندگان محترم را کنار بگذارد. ‌کمیسیون بودجه موظف است بر اساس اصل ⁧‫شفاف‌سازی‬⁩ نسبت به ابهامات و سوالات موجود، پاسخگو باشد و افکار عمومی را قانع کند.

***

ودیعه مجلس باید در اختیار نمایندگانی قرار گیرد که در تهران مسکن ندارند

زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: مجلس تعدادی واحد مسکونی در منطقه سعادت‌آباد در اختیار جمعی از نمایندگان مجلس دهم قرار داده بود که تا پایان دوران نمایندگی در آنجا ساکن باشند که تعدادی از این نمایندگان با وجود پایان دوران نمایندگی‌شان این واحدهای مسکونی را ترک نمی‌کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به نظر من ودیعه مسکن مجلس باید در اختیار نمایندگانی قرار گیرد که در تهران مسکن ندارند. اما  مجلس این کمک هزینه‌ را در اختیار همه قرار داده مگر نمایندگانی که خودشان عنوان کردند که ما نمی‌خواهیم.

بیشتر بخوانید:

برخی نمایندگان مجلس دهم خانه‌های سعادت‌آباد را ترک نمی‌کنند

***

«بی قدرتی» اصلاح‌طلبی به دليل«درقدرتی» است

محمد‌رضا تاجیک، تئوریسین جریان اصلاحات گفت و گویی با روزنامه آرمان ملی انجام داده که در ادامه بخش هایی از آن آمده است: 

*شعار جریان رسمی (در/ با قدرت) اصلاح‌طلبی همواره این بوده که: «بی‌همه‌چیز به‌سر شود، بدون قدرت به‌سر نمی‌شود». این جریان، دیری است که حیات و ممات اصلاح‌طلبی را به بندِ ناف قدرت گره زده است، که چون پاره گردد رگ حیاتی او نیز، پاره‌پاره می‌گردد. شاید همین «درقدرتی» راز و رمز «بی‌قدرتی» امروز جریان اصلاح‌طلبی است. 

*در این سالیانِ «درقدرتی»، اصلاح‌طلبانِ قدرت‌محور سرمایۀ نمادین و گفتمانی و اندیشگی اصلاح‌طلبی را سخت و سنگین هزینه کردند، و آن را در شرایط تعلیق و وانهادگی و بحرانِ سرمایۀ نمادین، سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ انسانی قرار دادند، به‌گونه‌ای که اکنون این سرمایۀ «خیلی‌کم... تقریبا هیچ» امکانِ سرمایه‌گذاری در هیچ بازار اندیشگی و نظری و عملی، یا حتی خرید سهامی کوچک در بورس گفتمانی ندارد.

*جریان اصلاح‌طلبی از همان آغاز در هیبت یک «بدن بدون اندام» یا «اندام‌های بدون بدن» شکل گرفت، لذا از همان بدو تولد فاقد استعداد و سازوکار یا ارگانی به‌نام واسازی و بازسازی مستمر بود. به بیان دیگر، جریان اصلاحات از همان آغاز در را روی خود بست و اصلاحات (صیرورت و شدنِ دائمی) را در/ بر خود نپسندید، و به همین علت، به‌طور فزاینده‌ای در قاب و قالب نوعی ایدئولوژی قرار گرفت و «قدرتِ مواجهۀ انتقادی و مقابلۀ واساختی با خود» را از دست داد، و تمامی پیکرۀ آن به رنگِ انسداد و تصلب و انجماد آلوده شد. زین‌پس، جریانِ اصلاح‌طلبی دچار سترونی و اختگی شد و امکان زایش و آفرینش مدام خود را از دست داد، و زین‌پس، روح و جسم جریان اصلاح‌طلبی اسیر جویندگان قدرتی گشت که به ظاهر واعظ احکام اصلاح‌طلبی، اما در باطن صفیر و دام آن بودند؛ کسانی که بر سر هر کوی و برزن اصلاح‌طلبی فریاد بر‌آورده‌: بهر اصلاح‌طلبی جان سپاریم، سر دهیم، صد هزاران منتش بر خود نهیم. 

***

رئیسی علیه لواسانیزم

جوان آنلاین نوشت: حالا دیگر لواسان فقط اسم یک مکان نیست، یک ایدئولوژی جدا بافته متبلور شده در یک مکان خوش آب و هوا است. در «مکتب لواسان» نه خبری از روستا و روستایی است و نه حتی فرهنگ ایرانی در آنجا یافت می‌شود. با تأسف بسیار باید نوشت که اساس این مکتب، قانون است؛ یعنی قانون در کشور ما طوری وضع‌شده است که جمعی مرفه بی‌درد را از جامعه جدا کرده، به آن‌ها امکانات ویژه داده، نازپرورده‌شان کرده و حالا هم به قدری همه این مجموعه فربه شده‌است که کسی یا حتی نهادی به راحتی نمی‌تواند جلودار این «مکتب لوکس» باشد... شاید اگر دختر وزیر و داماد دبیر در لواسانات با تخلفات گسترده ویلای چند ده میلیاردی نمی‌ساختند، به این زودی‌ها پلشتی «لواسانیزم» معلوم نمی‌شد.

اگر چند دانشجو به باستی‌هیلز نمی‌رفتند و تصاویری از این منطقه جدا بافته اشرافی بیرون نمی‌آمد، هنوز هم زالوصفتان بی‌سر و صدا به چپاول قانونی خویش ادامه می‌دادند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد؛ همان‌طور که چندین سال است آب از آب تکان نخورده‌است. هرچند بخشی از تخلفات ساختمانی دو، سه ویلای چند ده‌میلیاردی رسانه‌ای شده تخریب شد، اما چندین هزار ویلای ساخته‌شده با تخلف دیگر در سراسر کشور هست که هنوز بدون خراشی پابرجاست! مهمتر از این، فرهنگی است که حول این اشرافی‌گری، جا خوش کرده‌است؛ برخورد با گستاخی افسارگسیخته «لواسانیزم» عزمی جدی‌تر می‌خواهد. ورود رئیس قوه قضائیه به محل این مکتب پر رو، یک شروع خوب است.

***

۸ کاندیدای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه اعتماد نوشت: يك عضو « شاجا» (شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب) از تدوين فهرست 8 نفره كانديداهاي انتخابات 1400 خبر داد... جالب آنكه آنها در اين مسير گام‌هاي مهمي هم برداشته‌اند و حالا فهرستي 8نفره روي ميز يكي از اين چند نهاد اجماع‌ساز جناح راست قرار گرفته و فراتر از آن، حتي نسبتا مشخص شده كداميك از اين 8 مرد خوشبخت، از رقباي ديگر خوش‌شانس‌ترند و از اقبال بيشتري براي معرفي به عنوان گزينه اصلي برخوردارند؛ «سيدابراهيم رييسي، محمدباقر قاليباف، سعيد جليلي، پرويز فتاح، عليرضا زاكاني، مهرداد بذرپاش، علي نيكزاد و محمد قمي.»

بنابر نتايج پيگيري‌ها ... از جلسات يكي از نهادهاي اجماع‌ساز به عنوان «شوراي ائتلاف جريان ارزشي انقلاب» يا همان «شاجا»، يك عضو اين شورا كه ازجمله نمايندگان ادوار و فعلي مجلس شوراي اسلامي است، از اين 8 نفر به عنوان 8 گزينه جناح راست براي انتخابات رياست‌جمهوري خبر داده است. اين عضو شاجا كه به‌شرط عدم اشاره به نامش، از اين مهم سخن گفته، همچنين تاكيد كرده كه تاكنون، دو، سه جلسه نيز به اين منظور تشكيل شده و اعضاي حاضر در اين جلسات، فعلا درمورد اين 8 گزينه به اتفاق‌نظر رسيده‌اند.

***

سؤال از رئیس‌جمهور به معنای کارشکنی نیست

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی باور دارد که پیگیری عملکرد دولت در قالب سوال به هیچ وجه به معنای کارشکنی نیست. او درباره این موضوع به نامه‌نیوز گفت: «درخواست رسیدگی به تخلفات دولت نظر یکی از نمایندگان بوده است و باور دارم که چنین خواسته‌ای نظر اکثریت و حتی اقلیت مجلس نیست اما در کنار این گزاره فراموش نکنیم که سوال از رئیس‌جمهور هیچ منعی ندارد و به هیچ وجه به معنای کارشکنی نیست. به فرض که حتی اکثریت نمایندگان هم خواستار سوال از رئیس‌جمهور باشند، هیچ اتفاق عجیبی رخ نخواهد داد. در آن صورت رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود و بخشی از نمایندگان از پاسخ‌های او قانع می‌شوند و برخی هم نمی‌شوند. آنچه رهبر انقلاب تأکید کردند، منع استیضاح و برکناری دولت بود اما سوال از رئیس‌جمهور که برکناری دولت نیست و اتفاقا در راستای انجام وظیفه نمایندگی است».

***

چه کسی جانشین عارف می‌شود؛ چریک پیر یا مارتین لوتر انقلاب؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: داستان بی سر و سامانی این روزهای اصلاح طلبان از رفتن عارف یا شاید هم از کمی قبل تر شروع شد، شاید از رفتن موسوی لاری. با رفتن دو نفر از بزرگان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان حالا ستون‌های این شورا بیش از پیش سست شده بود؛ از همین رو نیز برخی به تکاپو افتادند تا نگذارند چراغ شورای عالی خاموش شود و به فکر جانشینی برای عارف افتادند...

عبدالله نوری که روزگاری به دلیل پیروی از امام خمینی و رهبری انقلاب، از نگاه رسانه‌های بیگانه مستحق هر گونه توهین و دشنام بود، به یک باره به یک قهرمان درخور تجلیل و ستایش تبدیل شد...او از دید این رسانه‌ها به «سمبل آزادی خواهی و نوگرایی نسل جدید» لقب گرفته بود. برای مثال روزنامه «نیویورک تایمز» از نوری به عنوان «مارتین لوتر انقلاب ایران» و اصلاح گر دینی یاد می‌کرد.

و گزینه دوم اصلاحات برای جانشینی عارف یعنی بهزاد نبودی؛ او که از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از فعالان سیاسی پیش و پس از انقلاب به‌شمار می رفت و در عرصه سیاست از او با نام «چریک پیر» یاد می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

چه کسی جانشین عارف می‌شود؟!

***

نامه احمدی‌نژاد به بن ‌سلمان

باشگاه خبرنگاران نوشت: انتشار متن نامه محمود احمدی‌نژاد به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در فضای مجازی با واکنش‌های گسترده کاربران همراه بود. احمدی‌نژاد در آغاز، بن سلمان را «عالیجناب» خطاب کرده و در انتها نامه را با لفظ «برادر» به پایان رسانده است.

پس از انتشار این نامه، کاربران فضای مجازی که چند سالی است جنایت‌های آل سعود علیه زنان و کودکان یمنی را در شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌کنند، با انتشار بخش‌هایی از نامه احمدی‌نژاد، به کار بردن چنین واژه‌هایی را برای خطاب قرار دادن کسی که از نگاه دولت آمریکا «گاو شیردهی» بیش نیست نسنجیده دانستند و آن را تقبیح کردند.

بیشتر بخوانید:

نامه احمدی نژاد به بن سلمان به روایت نیویورک تایمز