توضیح روحانی درباره نحوه برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم/ مخالفت قالیباف با درخواست دولت/ توضیح یک پژوهشکده درباره سابقه کاری بذرپاش/ شهردار تهران تنبیه شده است؟

گروه سیاسی الف،   3990504140 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

توضیح روحانی درباره نحوه برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم/ مخالفت قالیباف با درخواست دولت/ توضیح یک پژوهشکده درباره سابقه کاری بذرپاش/ شهردار تهران تنبیه شده است؟

آخرین آمار کرونا در ایران 

دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۴ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۹۸ نفر از آن‌ها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر رسید.

لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر رسید.

وی با تاکید بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شست و شوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک در اماکن عمومی و فضا‌های سربسته گفت: همانند روز‌های گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

 ‌حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، صبح امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای ماه محرم هم باید به نحوی عمل کنیم تا بهانه‌ای در اختیار دشمنان قرار نگیرد؛ عزاداری امام حسین (ع) در شهرها و روستاها در همه مناطقی که وضعیت قرمز و زرد و سفید وجود دارد، اما با تراکم کمتر و رعایت فاصله‌گذاری باید انجام شود.

رییس جمهوری گفت: در مراسم‌های ماه محرم فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود؛ تراکم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) طوری که جمعیت زیادی در یک فضای کوچک نباید بوجود بیاید، تراکم جمعیت در این مراسم‌ها باید کنار گذاشته شود و پروتکل‌های بهداشتی باید حتما مراعات شود.

بیشتر بخوانید:

درخواست زالی برای دورکاری ۵۰ درصد کارکنان استان تهران

آمار کرونا در ایران:‌ شناسایی ۲۳۱۶ بیمار جدید/ ۱۲ استان در وضعیت قرمز

روحانی: امروز به دو عنصر مهم تدبیر و امید نیاز داریم/ مراسم عزاداری ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود

قیمت «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» اعلام شد

***

حکیمی‌پور از ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استعفا کرد

فارس نوشت: احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را برعهده دارد، از ریاست این شورا کناره‌گیری کرد. حزب اراده ملت ایران روز پنج‌شنبه هفته گذشته طی بیانیه‌ای جدیدترین مواضع سیاسی خود را منتشر و در بیانیه خود تأکید کرد که دیگر امیدی که در پیوستن به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان داشته بر باد رفته است. پیگیری‌ها... حکایت از این دارد که احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب حاما که هم‌اکنون به ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را برعهده دارد از ریاست این شورا استعفا داد.

خروج، استعفا و تعطیلی شوراها و نهادهای تصمیم‌گیر اصلاح‌طلبان از 2 اسفندماه سال 98 که در ماراتن یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 30 کرسی تهران به رقیب سنتی یعنی اصولگرایان واگذار شد آغاز شده است.

***

دولت باید زودتر سراغ شرق می‌رفت

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر در رابطه با تعاملات دولت با چین و روسیه گفت: مسأله ای که وجود دارد این است که اساساً ما توافقات با جهان شرق را نباید به هیچ وجه به تعاملاتمان با جهان غرب ارتباط دهیم به این معنا که اگر در حال حاضر روابط ما با جهان غرب خوب نیست نباید دلیل اصلی پیوستن ما به اردوگاه شرق باشد یا بالعکس.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: کشوری که شرق و تحولات بین‌المللی را نبیند اساساً هیچ درک درستی از معادلات جهانی ندارد. ما سراغ شرق می‌رویم نه به این دلیل که صرفاً با غرب و برجام مشکل پیدا کردیم. باید زودتر سراغ شرق می‌رفتیم؛ یعنی شاید بیست سال پیش باید این تعاملات را با روسیه و چین شروع می‌کردیم و نکردیم. اینها هیچ ارتباط مستقیمی با هم ندارد.

ایمانی افزود: البته به دلیل اینکه اکنون غرب و در راس آن ایالات متحده آمریکا راه دشمنی با ایران را در پیش گرفتند و به صورت رسمی و غیررسمی از برجام خارج شدند بعضی تصورشان این است که رفتن ما به سمت چین و روسیه برای تادیب اینهاست و اگر فردا روزی دوباره آمریکا یا اروپا به سمت ایران گرایش پیدا کردند ما باید توافق با شرق را کنار بگذاریم و به سمت غرب برویم.

بیشتر بخوانید:

چین در قامت شوروی ؛ آیا جهان به سمت دوران جنگ سردی جدید پیش می رود!؟

***

 توضیحات پژوهشکده شهید رضایی درباره ابهامات سابقه کاری بذرپاش

تسنیم نوشت: در پی بروز برخی حواشی درباره فعالیت‌های پژوهشکده سامانه های هوشمند صنعتی شهید رضایی که پس از انتشار نام های منتسب به این پژوهشکده  منجر به بروز برخی حواشی درباره فعالیتهای این مرکز پژوهشی شد، این پژوهشکده .... نامه‌ای... {منتشر کرد}. در بخشی از این نامه آمده است: 

« اگرچه فعالیت‌ها از همان سال با اخذ پروژه های پژوهشی آغاز شده بود اما با توجه به نوپا بودن مجموعه این فعالیت‌ها ذیل دانشگاه و تحت نظارت و حمایت پدرانه ریاست وقت جناب آقای دکتر سهراب پور رسمیت یافته و پس از طی مراحل قانونی با نام کامل سامانه‌های هوشمند صنعتی شهید رضایی به ادامه فعالیت پرداخته است... در فقره مذکور نیز بنا به درخواست جناب آقای مهرداد بذرپاش جهت صدور گواهی همکاری مفاد این گواهی در سربرگ فعلی پژوهشکده با توجه به شواهد و تایید ریاست مغز پژوهشکده آقای مهندس منصور رحیمی مبنی بر همکاری ایشان از تاریخ 79 تا 83 با امضای ایشان صادر شده و در اختیار آقای بذرپاش قرار گرفته است». 

***

تامین و توزیع قیر رایگان تولید رانت می‌کند

مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره طرح دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره یک بودجه ۹۹ برای اختصاص یک میلیون تن قیر رایگان مورد نیاز شهرهای با جمعیت زیر صد هزار نفر به ایرنا گفت: کاری که در سال‌های گذشته به ویژه در ۱۰ سال اخیر انجام شده، این است که با مصوبه مجلس قیر رایگان بین شهرهای کمتر برخوردار توزیع می‌شد، اما این شکل توزیع با آنچه در مصوبه آمده بود، تفاوت داشت به این صورت که حواله قیر مورد نیاز را به پیمانکاران می‌دادند و پیمانکاران این حواله را به قیرسازان تحویل می‌دادند؛ در واقع امر، این قیر برای پرداخت بدهی و تسویه حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در قالب حواله به پیمانکاران هزینه می‌شد و درصد ناچیزی از آن در راه سازی به کار می‌رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شکل تامین و توزیع قیر مسائل و مشکلاتی چون ایجاد رانت، مغایرت بین حساب‌ها، عدم تسویه مالی، رانت‌های میلیاردی قیرسازان، تبانی مدیران با قیرسازان را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی در چند سال اخیر متفق القول می‌گفتند که این موضوع باعث فساد است و رانت ایجاد می‌کند و به همین دلیل در بودجه ۹۹ تعریف نشد.

عباس عبدي  نیز در روزنامه اعتماد نوشت: تا حالا گفته مي‌شد كه ايران يكي از بيشترين آمارهاي جراحي زيبايي را دارد. ولي حالا مساله ديگري هم اضافه شده كه باور كردنش قدري سخت است... كمپين حقوق حيوانات در ايران از افزايش جراحي‌هاي زيبايي حيوانات گزارش داده و به اين موضوع انتقاد كرده است... بنده نمي‌دانم كه آمار دقيق اين اقدام چقدر و در ديگر كشورها چگونه است؟ ولي برحسب تجربه شخصي خودم كه از نگاه به جامعه و افراد حاصل شده است، معتقدم كه اين نوع هزينه كردن‌ها بيش از اينكه ناشي از اقتصاد سرمايه‌داري باشد، متاثر از اقتصاد رانتي است. در واقع كساني كه در اقتصاد سرمايه‌داري با كار و تلاش و ريسك‌پذيري اقدام به توليد و كسب ثروت مي‌كنند، حاضر نيستند كه درآمد و ثروت خود را به چنين شكلي هزينه كنند... در مقابل اين گروه كسان ديگري قرار دارند كه خاص جوامع مثل ايران و ديگر كشورهاي نفتي هستند. اگر فيلم‌هايي كه از زندگي بچه‌پولدارهاي كشورهاي نفتي منتشر مي‌شود را ديده باشيد، تقريبا در همه آنها زندگي‌هاي لاابالي و بي‌قيد نسبت به هزينه و حتي بيهوده خرج كردن را مي‌بينيد... اختصاص قير رايگان براي توزيع از سوي نمايندگان فعلي ادامه توزيع رانت و رواج دادن اين سبك زندگي است. 

بیشتر بخوانید:

۴ حلقه فساد در طرح اعطای قیر رایگان/ تجربه شکست خورده ارائه قیر رایگان در سال‌های گذشته

تشکیل پرونده قضائی برای میرسلیم

شرق نوشت: تعارض میان میرسلیم و قالیباف به محاکم قضائی کشیده شد. سه ماه بعد از ورود اصولگرایان به مجلس، دستیار قالیباف خبر از تشکیل پرونده در دستگاه قضائی علیه یک عضو دیگر پارلمان اصولگرایان می‌دهد. این درحالی است که به نظر می‌رسد ماجرا فقط به شکایت قالیباف از میرسلیم بر سر ادعاهای مطرح‌شده از سوی عضو حزب مؤتلفه علیه شهردار پیشین محدود نمی‌شود، به نظر می‌رسد ماجرایی که از مدت‌ها پیش با حذف اصولگرایان متقدم یا جریان سنتی اصولگرا آغاز شده بود، حالا فقط شدت و حدت بیشتری گرفته است. اصولگرایان سنتی با روی‌کارآمدن دولت احمدی‌نژاد یکی‌یکی به اشکال مختلف حذف شده یا مجبور به حاشیه‌نشینی در سیاست شده‌اند. برخی مانند حزب مؤتلفه از پست‌ها و مناصب دولتی و حتی از مسئولیت‌های اقتصادی کنار زده شدند. 

***

اصلاح‌طلبان پير کارايي خود را از دست داده اند

دکتر تقی آزاد‌ارمکی، جامعه‌شناس اصلاح طلب به آرمان ملي گفت: در راديکال شدن جريان‌هاي سياسي شرايط امروز جامعه ايران نقش داشته است. در شرايط کنوني دولت آقاي روحاني در سال پاياني خود قرار دارد و اين مساله تحرک جريان‌هاي سياسي را بيشتر از گذشته کرده است. در چنين شرايطي اصلاح‌طلبان به عنوان مدافع دولت علاوه‌بر اينکه از دولت فاصله گرفته‌اند به منتقد دولت نيز تبديل شده‌اند. در طرف ديگر اصولگرايان قرار دارند که تلاش مي‌کنند با انتقاد از دولت آقاي روحاني شرايط را براي يک دولت اصولگرا در آينده فراهم کنند. اين در حالي است که اصولگرايان در سال‌هاي گذشته همواره به دولت حسن روحاني انتقاد داشته‌اند. با اين وجود در سال پاياني دولت ميزان اين انتقادات بيشتر از گذشته شده است. نکته ديگر يکدستي مجلس و قوه قضائيه است. هنگامي که اين اتفاق رخ داده اصولگرايان به دنبال به دست آوردن قوه مجريه و دولت آينده هستند تا به واسطه آن پازل قدرت را تکميل کنند.

آزاد‌ارمکی گفت: چالش کنوني جريان اصلاحات ناشي از حضور اصلاح‌طلبان پير است. اصلاح‌طلبان پير کارايي خود را از دست داده و به همين دليل جريان اصلاحات با چالش مواجه شده است. اين وضعيت در جريان اصولگرايي نيز وجود داشت، اما در شرايط کنوني اصولگرايان از ‌اين چالش عبور کرده‌اند... امروز اصولگرايان در حال ارائه ورژن جديدي از خود هستند که به دنبال نشاط‌آفريني و ارائه ورژن جديدي از انقلاب اسلامي است. اين در حالي است که اصلاح‌طلبان پير همچنان خود را برگفتمان اصلاح‌طلبي مسلط مي‌دانند و اجازه تغيير نمي‌دهند. آقايان کرباسچي، نوري يا نبوي، که مردان بزرگ اين کشور هم هستند، نمي‌توانند به عنوان ليدر جريان اصلاحات معرفي شوند. اين افراد بايد خود را کنار بکشند و به شيوخ اصلاح‌طلب تبديل شوند تا آموزه‌هاي خود را به ديگران منتقل کنند و ديگران در صحنه سياسي و اجتماعي کنشگري کنند... .

***

ماجرای عدم حضور حناچی در جلسات دولت چیست؟

فارس نوشت: در خصوص عدم حضور شهردار در جلسات هیأت دولت، جواد امام یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پس از مطرح شدن موضوع تخلف در ملک ریاست‌جمهوری در جماران، شهردار تهران به جلسات دولت دعوت نمی‌شود. او در حساب توئیتری خود نوشت آیا علت دعوت از حناچی شهردار تهران و غیبت در جلسات اخیر هیأت دولت به دلیل جلوگیری از ادامه تخلف ساختمانی ملک ریاست جمهوری در منطقه جماران است؟...نهاد ریاست‌جمهوری در حال  ساخت ملکی در منطقه جماران بود که ابتدا اعلام کردند کاربری این ملک اداری است، اما شهردار منطقه یک با سند و مدرک اعلام کرد که کاربری ملک جماران مسکونی است. یک طبقه اضافه در این ملک در حال ساخت بود که ستون‌هایش بنا شده بود که شهرداری اقدام به تخریب کرد،‌ البته سقفی زده نشده بود...

بیشتر بخوانید:

شهردار تهران تنبیه شده است؟

***

مخالفت قالیباف با معرفی دو وزیر از سوی دولت به مجلس

تابناک نوشت: شنیده می‌شود در صورت موفقیت دولت برای گرفتن مجوز قانونی از شورای نگهبان و مجلس یازدهم برای تشکیل دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «توسعه و بازرگانی» «علیرضا رزم حسینی» استاندار فعلی خراسان رضوی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت صنعت و معدن و «حسین مدرس خیابانی» سرپرست فعلی وزارتخانه صمت به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی کرسی وزارت توسعه و بازرگانی به مجلس معرفی خواهند شد. در غیر این صورت به احتمال فراوان «علیرضا رزم حسینی» گزینه دولت برای وزارت صمت خواهد بود.

پیشتر برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که در صورت اجرایی نشدن طرح تفکیک، دولت سعی دارد تا شاکله وزارت صنعت، معدن و تجارت را بدون تغییر حفظ و اقدام به تشکیل معاونت در نهاد ریاست‌جمهوری کند؛ بنابراین، با توجه به تجربه مدرس خیابانی در حوزه بازرگانی، سرپرست فعلی وزارتخانه به‌ عنوان معاون به نهاد ریاست‌جمهوری می‌رود...

شنیده‌ها حاکی از آن است که رایزنی‌های جدی از سوی دولت با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای مجاب ساختن قوه مقننه به تشکیل دو وزارتخانه صورت گرفته است، اما رئیس مجلس از مخالفت نمایندگان با طرح دولت برای معرفی دو وزیر سخن گفته و تاکید کرده که در فرجه قانونی، دولت باید گزینه پیشنهادی اش برای وزارت صنعت، معدن و تجارت را به مجلس معرفی کند.