ماجرای تلاش عده‌ای برای تقابل سیداحمد خمینی با رهبری/بیانیه عجیب یک نماینده در حمایت از تاجگردون/کرونا رکورد زد

گروه سیاسی الف،   3990417148 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

ماجرای تلاش عده‌ای برای تقابل سیداحمد خمینی با رهبری/بیانیه عجیب یک نماینده در حمایت از تاجگردون/کرونا رکورد زد

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز سه‌شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت: از دیروز تا امروز ۱۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند.

وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید.

لاری ضمن تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، لزوم استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مکرر دست‌های گفت: استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند.

سعید نمکی،وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در یک گفت‌وگوی خبری گفت: عده زیادی از مردم به یاد دارند که بار‌ها گفتم ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین گل بخوریم و در حال کشتی گرفتن با یک ویروس خطرناک هستیم و ممکن است در دقایق آخر ضربه فنی شویم. بار‌ها گفتم که در حال شطرنج بازی کردن با یک ویروس ناشناخته هستیم. بار‌ها گفتم که این عادی انگاری شرایط و این‌که فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هاست.

نمکی بیان کرد: عده زیادی این حرف‌ها و تمنا‌های ما را گوش نکرده و جدی نگرفتند و متاسفانه موج تازه‌ای در استان‌های بسیار مهم و مرزنشین ما را گرفتار کرد که سال‌ها در برابر امواج حمله دشمن ایستادگی کرده بودند. آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گرفتار شدند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اظهار داشت: کماکان کرونا موضوع اصلی دولت و جامعه است.

سخنگوی دولت گفت: عادی‌انگاری و‌ حضور در تجمعات غیرضرور‌ی عامل اصلی گسترش کرونا بوده است و تمام شواهد نشان می‌دهد که بی‌اهمیت جلوه دادن و شاید هم خستگی جامعه از نظر روحی از عوامل مهم آن بوده است. استفاده طرفین از ماسک 99 درصد مانع از انتقال کرونا می‌شود. متأسفانه مراعاتی که سالمندان در روزهای اول داشتند کاهش یافته و بیشتر در معرض خطر هستند. ستاد مقابله با کرونای استان تهران پیشنهاداتی برای اعمال محدودیت ارسال کردند و تصمیم‌هایی در این زمینه اتخاذ می‌شود.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: روز گذشته ۷۰ فوتی ناشی از کرونا در بهشت زهرا دفن شدند. متاسفانه این آمارها رشد کرده چرا که این عدد تا دفن روزانه ۱۹ نفر نیز رسیده بود اما روز گذشته به ۷۰ نفر افزایش یافت. 

بیشتر بخوانید:

نمکی: دلم نمی‌خواست با چنین تاوان سنگینی حرف‌هایم را جدی بگیرند

کرونا جان ۲۰۰ نفر دیگر را در ایران گرفت/ ۱۹ استان در شرایط قرمز و هشدار

سخنگوی دولت: مشاغل گروه‌های ۳ و ۴ در شهرهای پرخطر ممنوع شد

وزیر بهداشت: مردم استفاده از ماسک را جدی بگیرند/ فاصله گذاری را جدی گرفته و مسافرت‌ها را گسترش ندهیم

استفاده از ماسک برای ورود به امامزادگان اجباری شد

محسن هاشمی: روز گذشته ۷۰ قربانی کرونا در بهشت‌زهرا دفن شد

***

بیانیه عجیب یک نماینده درباره تاجگردون

امروز علی اصغر خانی، نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی درباره اظهارنظر برخی از نمایندگان معترض به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده منتخب گچساران و باشت مبنی بر اینکه کمیسیون تحقیق مدارک ارائه شده از سوی معترضان را بررسی نکرده است بیانیه ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است«کمیسیون تحقیق در جلسه سه ساعته پس از استماع اظهارات معترضین و پاسخ نماینده مورد اعتراض و پس از تبادل نظر، نسبت به موارد اعتراضی، کمیته‌ای جهت بررسی و تحقیق تعیین کرد. کمیته تحقیق پس از دریافت گزارش مکتوب و مستندات نمایندگان معترض و پاسخ مکتوب نماینده منتخب مورد اعتراض وارد روند تحقیق و بررسی شد...آقای تاجگردون با مدرک فوق لیسانس در انتخابات ثبت نام کرده و در تبلیغات انتخاباتی شخصا از عنوان دکتری استفاده نکرده اند هرچند طرفداران‌شان از آن استفاده کرده‌اند...»

حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند رسیدگی به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در کمیسیون تحقیق مجلس گفت: بعد از بررسی‌ها و برگزاری جلسه نهایی که منتهی به رأی‌گیری شد، کار کمیسیون تحقیق عملاً از نظر ماهیتی تمام شد اما این کمیسیون از نظر شکلی یک مأموریت دارد و آن ارائه گزارش از سوی سخنگو در صحن علنی است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: لذا اگر اکنون بیانیه‌ای صادر شده، این بیانیه مربوط به شخص آقای خانی -رئیس کمیسیون تحقیق- است و مورد تأیید کمیسیون نیست چراکه اگر قرار بر صدور بیانیه‌ای به اسم کمیسیون باشد باید همه اعضا در جلسه درباره آن اظهارنظر کنند و چنانچه به تصویب رسید، منتشر شود.

مالک شریعتی، نماینده تهران نیز به این بیانیه در توییتر واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید:

بیانیه رئیس کمیسیون تحقیق مجلس درباره اعتبارنامه تاجگردون: همه مراحل تحقیق را با انصاف و رعایت بی‌طرفی انجام دادیم

سخنگوی کمیسیون تحقیق: مناظره تاجگردون و معترضین برگزار نشد/ بیانیه منتشره نظر شخصی است نه اعضا

تاکید سپاه بر بررسی مستندات نمایندگان درباره اعتبارنامه تاجگردون

***

 مبارزه با فساد اقتصادی فوریت مجلس یازدهم است 
علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس در واکنش به نوسانات بازار ارز و سکه در توییتر نوشت: 

تلاطم بازار ارز، طلا، مسکن، خودرو و ... حکایتگر بی مسئولیتی کارگزارانی است که بجای توجه به وضع سخت معیشتی مردم بویژه افراد ضعیف جامعه به فکر موج آفرینی و بلواهای خانمان سوزند. مبارزه قاطع با فساد اقتصادی همراه با جهاد بی‌وقفه در جهش تولید و کنترل بازار فوریت مجلس یازدهم می‌باشد.

***

دولت در بخش‌ های اقتصادی دچار روزمرگی شده است

محمد خوش چهره، عضوهیأت علمی دانشگاه تهران به جماران گفت: شخص آقای رئیس جمهور بعد از اینکه نرخ دلار از چهار هزار تومان فراتر رفت، صراحتا بیان کرد که دوستان اقتصادی ما گفتند که بگذارید نرخ دلار بالا برود تا صادرات افزایش پیدا کند و تولید هم رونق بگیرد. حالا رئیس جمهور از این دوستان اقتصادی خود بپرسد که چرا وقتی دلار به بالای 20 هزار تومان هم رسید نه تنها صادرات افزوده نشد و رونق تولید نگرفت، بلکه سبد معیشتی مردم هم با چالش جدی مواجه شده است.

خوش چهره گفت: واکنش ‌های دولت در اقتصاد مقطعی، موردی و آزمون و خطایی است و اقدامات جامع و بسته‌ ای انجام نمی ‌دهد. حرکت ‌های دولت در حوزه اقتصاد معنی استراتژی را نمی‌ دهد و دولت در بخش‌ های اقتصادی دچار نوع خاصی از روزمرگی شده است.

***

آیا دولت باید استیضاح شود؟

تابناک نوشت: اگر برآورد مجلس اصولگرای یازدهم این است که دولت مستقر فعلی دیگر توانی بیش از این ندارد و در یک سال باقی مانده از عمرش هم اقدام خاصی بیش از این چیزی که این روزها شاهدش هستیم، نمی تواند بکند یا نمی خواهد انجام بدهد و البته برای اهرم های نظارتی مجلس هم دولت جایگاهی قائل نیست، طبیعتا بهترین راه این است که با توجه به فراهم آمدن زمینه سوال دوباره از رئیس جمهور که بیش از یکصد و چهل امضا دارد، دولت را کنار بزند.

در چنین شرایطی، فراهم کردن زمینه استعفا، استیضاح و یا برکناری دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام و روی کار آمدن یک دولت همراه برای انجام کارها به نفع مردم باید اقدام بسیار فوری و در دستور کار مجلس اصولگرای یازدهم باشد تا خیلی زود در ارتباط با ساماندهی وضعیت کشور تصمیم گیری و اقدام شود. 

بدون شک اگر دولتی نمی تواند وضعیت ممکلت و مردم را بهبود بخشد و مشکلات آنها را حل کند، باید کنار برود. چرا بعد از چهل سال کنار گذاشتن یک دولت همچنان باید تابو باشد و اینقدر از آن بترسیم؟ مگر شرایط امروز کشور از ابتدای انقلاب و زمان صدور عدم کفایت سیاسی بنی صدر بغرنج تر و نابهنجارتر است که موضوع را تا این اندازه برای خودمان سخت و آن را به یک معادله نامجهول لاینحل تبدیل کرده ایم؟

تسنیم نوشت: احتمال ... آن است که نمایندگان با طرح سوال از رئیس‌جمهور، بخواهند به خود ایشان اثبات کنند که دولت راه غلطی را در پیش گرفته و باید اصلاح‌ کند! این موضوع... به لحاظ زبانی و بیانی در طول 7 سال دولت آقای روحانی هزاران بار و بلکه بیشتر به انحاء مختلف گفته شده و به نظر نمی‌رسد خود دولت نیز ... از اشتباه بودن رویه‌اش مطلع نباشد...

 اگر نمایندگان قصد دارند محاجه‌ای با دولت کنند، پیش از آن باید طرح مشخصی در زمینه معینی تصویب و سپس دولت را برای عمل به آن ایده تحت فشار منطقی بگذارند والا طرح سوال از رئیس‌جمهور بر اساس توضیحاتی که در بالا گفته شد، فایده‌ای که ندارد، و قطعاً هزینه‌هایی خواهد داشت که کمترین آن اتلاف وقت نمایندگان است. 

***

اصلاح‌طلبان دو دسته شدند؛ طرفداران لاریجانی و هواداران سید حسن خمینی 

محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آقای عارف از اول هم به صورت بدلی رئیس شورای سیاست‌گذاری شده بود؛ شورای سیاست‌گذاری از ابتدایی که وارد انتخابات شد، وجهه قانونی نداشت.

او عنوان کرد: آن طور که از شواهد پیداست، آقای عارف خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند و اینطور که نشان می‌دهد، بدنه اصلاحات عارف را قبول ندارد و فقط چون در جریان به آقای خاتمی نزدیک بود، ریاست شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان را برعهده داشت.

فومنی گفت: اگر امروز با دقت مشاهده کنیم می‌بینیم که اصلاح طلبان به دو قسمت تقسیم شدند؛ یک گروه کارگزارانی‌ها و احزاب و گروه‌هایی که دوست دارند لاریجانی رئیس جمهور شود و گروه دیگر که روی گزینه سید حسن خمینی مشغول فعالیت‌های تبلیغاتی هستند.

***

واکنش مهاجرانی به حقوق نمایندگان مجلس/ چرا چنین شد؟

احمد امیرآبادی،عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حاشیه‌سازی‌ها در مورد مجلس و خصوصا موضوع اخیر حقوق نمایندگان گفت: حقوق نمایندگان حدود ۱۱ میلیون تومان و متناسب با قانون خدمات کشوری است و ودیعه مسکن نیز هر ماه از این مبلغ کسر می‌شود. 

 امیرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در مورد واریز مبلغ بیش از دویست میلیون تومان به حساب نمایندگان گفت: با توجه به اینکه نمایندگان شهرستان‌ها برای چهار سال در تهران اسکان دارند، مبلغی آن هم برای یک بار در طول دوره نمایندگی به آنها به صورت تسهیلات پرداخت می‌شود و در طول دوره از حقوق نمایندگی کسر می‌شود.

وی افزود: در مجلس دهم یعنی چهار سال پیش ۲۵۰ میلیون ودیعه مسکن به نمایندگان تعلق گرفت اما این دوره با وجود تورم و افزایش قیمت‌ها این مبلغ کاهش ۵۰ میلیونی داشت و نمایندگان با این مبلغ می‌توانند منزلی متوسط در نقاط مرکزی شهر بگیرند.

عطاءالله مهاجرانی، وزیر دولت اصلاحات در توییتر نوشت: «مجلس اول!؟ آن سال‌ها در فضای جنگ تحمیلی گوشت گران و کمیاب بود. آقای کتیرایی عضو هیات رئیسه و مسئول امور خدمات، به رستوران مجلس دستور داده بود، مصرف گوشت را به حداقل برسانند. آبگوشت بی گوشت درست کردند. برای چای، می بایست فقط دو حبه قند که توی پلاستیک پیچیده بود، بگیریم. بعضی نمایندگان با موتور سیکلت و یا دوچرخه به مجلس می آمدند. هیچکس در ذهنش نمی گذشت که مجلس فرصتی برای اندوختن مال و پروار است. نمایندکان دلالی و کار چاق کنی نمی‌کردند. حقوق نمایندگان در حد متوسط حقوق در کشور بود. می‌توان اسناد مالی مجلس اول تا به امروز را بررسی کرد. چرا چنین شد!؟»

***

چپ‌ها باعث کناره‌گیری خوئینی‌ها از بیت‌رهبری شدند

صبح نو نوشت: چندی پیش سعید حجاریان یکی از تئوریسین‌‌‌های نامدار جریان اصلاحات[چپ سابق] با تکرار همان خط تبلیغاتی یادشده، درباره کناره‌گیری موسوی‌خوئینی[پدرخوانده جناح چپ] از بیت رهبری در سال 69 اظهاراتی را مطرح کرد که کمتر مورد توجه روایت‌های بدیل قرار گرفت. او در این‌باره مدعی شد: «ایشان[خوئینی] در سال‌های آغازین رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، ذیل شورای مشاوران رهبری نتایج بررسی‌های کارشناسی خود و گروهی از همکاران را به مقام رهبری عرضه می‌‌کردند اما پس از افت‌و‌خیز‌هایی دریافتند صدای این گروه مشاوران و خروجی کار کارشناسی، به‌دلایلی، به سمع مقام رهبری نمی‌رسد. در نتیجه، ایشان تکلیف را از خود ساقط دیدند و عطای مشاوره را به لقایش بخشیدند.»

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، با رد قاطع ادعای آقای تئوریسین، از دو ساختار «رسمی» و «سنتی» در دفتر رهبر انقلاب یاد می‌‌کند که طبق این دو ساختار، اساسا هیچ فرد و گروهی نمی‌تواند در روند مشاورت‌ها به معظم‌له، خدشه و توقفی وارد آورد. علاوه بر این، سلیمی‌نمین یکی از دلایل اصلی در کناره‌گیری موسوی‌خوئینی‌ها از دفتر رهبری را فشار جریان چپ روی او ارزیابی می‌کند.

سلیمی نمین می گوید:در ابتدای رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جریان چپ نسبت به رهبری ایشان، صف‌آرایی داشت. در دوران مسوولیت ریاست‌‌جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، یکسری صف‌بندی‌‌هایی میان دو جناح راست و چپ در دولت وقت وجود داشت که به دوران رهبری ایشان هم کشید. حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای در دوران مسوولیت ریاست‌‌جمهوری خود، انتقادات جدی به مهندس موسوی در ارتباط با بحث جلوگیری از مشارکت مردم در تجارت، آموزش و بخش‌های مختلف جامعه وارد می‌کردند که حضرت امام هم در اواخر عمرشان، بیشتر مواضع آیت‌الله خامنه‌‌ای را پشتیبانی می‌کردند. این بحث‌ها به دوران رهبری ایشان هم کشید. حتی پس از جلسه مجلس خبرگان رهبری که حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای را انتخاب ‌کردند، برخی نیروهای چپ به «جماران» رفتند و سعی ‌کردند تا مرحوم سیداحمدآقای خمینی را در برابر رهبری قرار بدهند. چپ‌ها آنجا اعلام ‌کردند که اگر شما[احمدآقا] در موضع رهبری قرار بگیرید، ما از شما حمایت خواهیم کرد، منتها چون احمدآقا خودشان شاهد و ناظر این بودند که امام در دوران حیات‌شان، چند بار تاکید کرده بودند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شخصیتی مناسب برای آینده رهبری کشور است، هرگز از جریان چپ تندرو بازی نخوردند. موضع‌گیری‌های اینچنینی علیه رهبری آقا، می‌‌تواند روی برخی نیروهای چپ که با بیت رهبری همکاری می‌کردند، فشارهایی را وارد آورده باشد.

***

مردم بیشتر «عصر جدید» را پسندیدند یا «دورهمی» را؟ 

مرکز تحقیقات صداوسیما بر اساس یک نظرسنجی اعلام کرد «عصر جدید» با جذب ۵۲٫۳ درصد بیننده، پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون بوده است.

بر اساس این نظرسنجی که بازه زمانی خرداد را تحت پوشش قرار داده است، شبکه نسیم با میانگین مخاطب ۳۲٫۵ درصدی سه برنامه «دورهمی»، «خنداونه» (تکرار) و «کودک شو»، توانسته عنوان شبکه برتر را از آن خود کند. میانگین مخاطبان برنامه‌های «عصر جدید ۲»، «سمت خدا» و «طبیب» شبکه سه هم ۲۹٫۳ درصد بوده و با این آمار، دومین شبکه پرمخاطب خرداد ماه شده است.