خیز حاج‌بابایی برای کرسی ریاست مجلس/واکنش یک اصولگرا به پیشنهاد خاتمی/ماجرای مشاجره لفظی‌ در شورای شهر/ محسن آرمین: اصلاحات به شدت لطمه خورده است

گروه سیاسی الف،   3990228150 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

خیز حاج‌بابایی برای کرسی ریاست مجلس/واکنش یک اصولگرا به پیشنهاد خاتمی/ماجرای مشاجره لفظی‌ در شورای شهر/ محسن آرمین: اصلاحات به شدت لطمه خورده است

رهبر انقلاب سخنران ویژه روز قدس

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، با صدور اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس به صورت زنده و تلویزیونی با مردم سخن خواهند گفت، یادآور شد: به منظور کسب فیض حداکثری از بیانات، ولی امر مسلمین هیچ برنامه‌ دیگری تحت عنوان روز قدس در هیچ نقطه از کشور برگزار نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

راهپیمایی روز جهانی قدس در کشور برگزار نخواهد شد/ رهبر انقلاب، سخنران ویژه روز قدس امسال

***

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور،سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

به گفته وی، از بین مبتلایان جدید، ۳۴۰ مورد بستری و ۱۴۶۶ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

وی افزود: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسید.

جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.

 ایرج حریرچی نیز در نشست خبری گفت: در دراز مدت بشر می‌تواند بر ویروس کرونا غلبه کند، اما در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده به خصوص در کشورهای درگیر با ویروس، اکثر کشورها با این ویروس درگیر هستند. در نیم کره شمالی در پاییز با موج‌های دوباره‌ای مواجه خواهیم شد که شاید شدت آن از اسفند یا فروردین کمتر باشد، اما منجر به قرنطینه یا تعطیلی‌ها می‌شود.همچنین پیش بینی می‌شود که با همه گیری آنفلوآنزا، موج دوم کرونا در نیم کره شمالی شدیدتر باشد. پیش بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌های کرونا خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نمی‌شود.

وی درباره وضعیت استان خوزستان اظهار کرد: پیک کرونا در خوزستان دیرتر اتفاق افتاده است. باید توجه کنیم که شیوع کرونا در این استان نسبت به میلیون نفر، کم یا متوسط بوده و در حال نزدیک شدن به متوسط است.

بیشتر بخوانید:

شمار مبتلایان کرونا در کشور از ۱۲۰ هزار نفر گذشت/ خوزستان همچنان قرمز

حریرچی: ویروس کرونا ضعیف نشده/ پیش بینی موج کرونا در پاییز

***

چه کسی رئیس مجلس می‌شود ؟

مهدی آیتی، نماینده دوره ششم مجلس در روزنامه ارمان ملي نوشت: بحث‌هاي پيش از آغاز مجلس مباحثي درراستاي تقسيم قدرت در مجلس ميان اصولگرايان است. در اين ميان نزاع در رابطه با جايگاه رئيس مجلس، هيات رئيسه و روساي کميسيون‌هاي مهم است. بنابراين مجلس يازدهم به نتيجه و موفقيت نخواهد رسيد مگر اينکه بتوانند به ائتلاف برسند و اين ضرورت به آن جهت است که گروه‌هاي مختلف حاضر در مجلس يازدهم همگي در اقليت هستند و صرفا با ائتلاف مي‌توانند به راهبرد مناسبي دست يابند... در اين منازعات پيش از آغاز مجلس به نظر مي‌رسد سه شخصيت شانس بيشتري در اين ميان براي کسب کرسي رياست مجلس دارند. آقايان نيکزاد، قاليباف و حاجي‌بابايي، اما با توجه به سابقه‌اي که وجود دارد، به نظر مي‌رسد در اين رقابت قاليباف به برتري برسد و رئيس آينده مجلس باشد. اين پيش‌بيني از آن جهت است که قاليباف بالاترين راي را در تهران و در کل کشور داشته است. از سوي ديگر پيش از آغاز انتخابات شاهد بوديم که براي سرليست بودن و ارائه ليست نيز اختلافاتي در ميان اصولگرايان وجود داشت و قاليباف در آن عرصه نيز توانست با يک مديريت خوب و يک سامان‌دهي سراسري بر ساير اصولگرايان فائق آيد. 

***

سکوت قالیباف، تحرک ائتلاف رقیب

روزنامه ايران نوشت: روزهای پس از انتخابات دوم اسفند بسیاری از ناظران چشم بسته و بدون کمترین تردیدی، قالیباف را رئیس مجلس یازدهم می‌دانستند. شانس او امروز هم برای رسیدن به جایگاه کم نیست اما واقعیت دیگر این است که هر چه جلو آمدیم، آن تصور اولیه رنگ باخت. خصوصاً بعد از خبر ائتلاف پایداری، مؤتلفه و مدیران احمدی‌نژاد. حالا اینکه سکوت طرف اول این معادله و پر خبر بودن اردوگاه مقابل آنها در این روزها نتیجه چیست، سؤالی است که جواب مشخصی ندارد. از یک نگاه شکاکانه شاید قالیبافی‌ها نمی‌خواهند دست خود را قبل از ششم خرداد برای رقیب داخلی باز کنند یا اینکه ائتلاف مقابل او می‌خواهد کمبود نیرویش را با حضور رسانه‌ای جبران کند. اما از نگاه دیگر هم شاید ماجرا اینگونه باشد که واقعاً ائتلاف رقبای قالیباف در حال پیشرفت هستند و سکوت او ناشی از سرخوردگی از وضعیت متحول شده این روزها است.

***

فراکسیون ائتلاف باید درباره نامزدها نظر دهد

فرهیختگان نوشت: این روز‌ها و در کنار تکاپوی نمایندگان طیف‌‌های مختلف برای رسیدن به گزینه نهایی و به‌دست آوردن کرسی ریاست مجلس، جلسات وفاق با حضور نامزد‌های ریاست مجلس درحال برگزاری است، هرچند عدم‌حضور قالیباف در این جلسات برخی حواشی را به‌دنبال داشته است.

سیدرضا تقوی، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: همه این صحبت‌‌ها درون همین ائتلاف است که برخی همانند آقایان حاجی‌بابایی، نیکزاد، میرسلیم و قالیباف خود را نامزد کردند تا به نظر واحد برسند. بنابراین این اقدامات تلاش درونی یک مجموعه است اما درنهایت باید فراکسیون ائتلاف تعیین کند چه کسی رای بیشتری دارد و همان فرد نیز به مجلس معرفی می‌شود.

تقوی درباره شروط و مصوبات جلسات وفاق برای تعیین نامزد نهایی ریاست مجلس گفت: شرط این بود که اگر قالیباف یک سال دیگر قرار است برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شود پس درحال‌حاضر نباید کاندیدا شود و اگر متعهد می‌شود که در مجلس بماند، قابل بحث است که صحبت کنند.

وی درباره اینکه آیا قالیباف چنین قولی داده، اظهار داشت: «بنده فقط می‌دانم شرط دوستان وفاق این بود اما در جلسه بعدی این نشست حضور نداشتم که بدانم به چه نتیجه‌ای رسید.»

بیشتر بخوانید:

ریاست مجلس و گیس و گیس‌کشی توییتری ؛ گرهی از زندگی مردم باز می‌شود؟

***

شمس‌الدین حسینی هنوز با احمدی‌نژاد رفت و آمد دارد؟

نامه نیوز نوشت: ... خبرها از جلسات هرروزه شمس الدین حسینی در دفتر احمدی نژاد حکایت می کند و این یعنی ورود احمدی نژاد به چینش اعضای هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون های تخصصی. البته گرچه بهمن شریف زاده فعال سیاسی نزدیک به احمدی نژاد نشست این روزهای شمس الدین حسینی با احمدی نژاد را نه تأیید و نه تکذیب کرد اما گفت «جلسات شمس الدین حسینی با احمدی نژاد مسبوق به سابقه است».

بهمن شریف زاده، از نزدیکان محمود احمدی نژاد گفت: هدف جلسات این روزهای شمس الدین حسینی در دفتر محمود احمدی نژاد اظهار کرد: آقای احمدی نژاد قبل انتخابات مجلس اعلام کرد «در انتخابات نه گروهی دارد و نه از گروهی حمایت می کند» لذا آنهایی که روزی از همکاران آقای احمدی نژاد در دولت نهم و دهم بودند و به مجلس راه یافتند گروه آقای احمدی نژاد نیستند اما ممکن است تقارب هایی را با آقای احمدی نژاد داشته باشند مثل آقای حسینی.

شریف زاده بیان کرد: آقای شمس الدین حسینی قربت‌های زیادی از نظر فکری با آقای احمدی نژاد دارد. البته خبر رفت و آمد او به دفتر آقای احمدی نژاد را نه تأیید و نه تکذیب می کنم اما آقای شمس الدین حسینی بعد از دولت احمدی نژاد رفت و آمدهایی به جلسات فکری آقای احمدی نژاد داشت و شخصیت خوش فکری است.

 عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر سیاسی نیز باور دارد که جلسه اخیر منتخبان مجلس متشکل از حامیان احمدی‌نژاد و سیدمصطفی میرسلیم از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

او درباره دلیل نظر خود گفت: «به‌نظر من جلسه اخیر آقای میرسلیم با برخی راه‌یافتگان مجلس یازدهم چندان اهمیتی ندارد زیرا اصلا افرادی که خود را برای ریاست مجلس مطرح می‌کنند، اندازه این پست نیستند؛ برای مثال آقای شمس‌الدین حسینی که اصلا سیاسی نیست و در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد مدتی وزیر اقتصاد بوده است یا آقای میرسلیم مقبولیتی برای ریاست مجلس ندارد. حالا اینکه قبل از تشکیل مجلس دور هم شده‌اند و سعی می‌کنند محفلی تشکیل بدهند، چندان قابل اعتنا نیست و هنوز وضعیت تغییری نکرده و مشخص است که چه کسی شانس اول ریاست مجلس است. حتی حزب مؤتلفه در دادن بیاینه برای حمایت از آقای میرسلیم در انتخابات هیئت‌رئیسه مردد است یا جوانان حزب موتلفه اصلا میرسلیم را قبول ندارند. او هیچ وقت به تعهدات خود پایبند نبوده است و همین موضوع از او یک شخصیت غیرقابل اتکاء ساخته است. آقای میرسلیم نه‌تنها در بین سیاسی‌ها بلکه در میان مردم هم هیچ جایگاه و پایگاهی ندارد. آراء او در انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر از آراء باطله بود و این نشان می‌دهد که مقبولیتی در سطح جامعه و سیاست ندارد. در انتخابات اخیر مجلس هم م‍ؤتلفه سهمیه‌ای از لیست اصولگرایان دریافت کرد و بر اساس آن سهمیه آقای میرسلیم توانست وارد مجلس شود. با ذکر چنین اوصافی اصلا اهمیتی ندارد که نشست او با یک جمعی را تحلیل کنیم یا بگوییم چه نتایجی در پی خواهد داشت».

***

احتمال حمایت اصلاح‌طلبان مجلس یازدهم از ریاست وزیر احمدی‌نژاد بر مجلس
 
فرهیختگان نوشت: به نظر می‌رسد حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت دهم و نماینده مردم همدان در مجلس مهم‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس یازدهم باشد.

حاجی‌بابایی که سابقه ۶ دوره نمایندگی بر مجلس را دارد و رئیس فراکسیون ولایی در مجلس دهم بوده، در هفته‌های اخیر رایزنی‌های زیادی را با فراکسیون‌های حاشیه‌ای و برخی فراکسیون‌های قومی مجلس داشته است.

از طرفی علی نیکزاد، منتخب مردم اردبیل و وزیر راه‌وشهرسازی دولت احمدی‌نژاد و شمس‌الدین حسینی، منتخب مردم تنکابن و رامسر و وزیر اقتصاد دولت دهم ازجمله افرادی هستند که در روزهای اخیر نام‌شان برای تصدی پست ریاست مجلس به گوش می‌رسد اما از آنجایی که این دو چهره بسیار به‌هم نزدیک هستند بعید به‌نظر می‌رسد بخواهند بر سر کرسی ریاست با هم رقابت کنند.

در این زمینه با توجه به سابقه طولانی‌مدت حاجی‌بابایی در مجلس و توانمندی وی در لابی با نمایندگان مختلف احتمالا وی گزینه نهایی برای ریاست مجلس خواهد بود.

همچنین حاجی‌بابایی این امکان را دارد که با برخی نامزدهای اصلاح‌طلب نیز ائتلاف داشته باشد.

***

 اصلاحات به حاشیه رفته

اعتمادآنلاین با محسن آرمین، فعال سیاسی اصلاح طلب مصاحبه ای داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

*به گمان من اصلاحات مدتی است که به حاشیه رفته است. این روند از دور دوم ریاست‌جمهوری آقای روحانی آغاز شد و با توجه به حوادث و تحولات مهمی که طی یکی، 2 سال اخیر رخ داد، قدرت تأثیرگذاری جریان اصلاحات در عرصه سیاسی و عمومی به شدت لطمه خورد

*تصمیمات و موضع‌گیری‌ها و خطاهای دولت روحانی به هر حال به پای اصلاح‌طلبان هم نوشته می‌شود. به هر حال اصلاح طلبان در هر دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بی‌قید و شرط از آقای روحانی حمایت کرده بودند. مضافاً به اینکه هم جریان اقتدارگرای حاکم با تمام قدرت تبلیغاتی و سیاسی خود و هم جریان برانداز و مخالف نظام با تمام توان و به پشتوانه رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در تلاشی سازمان‌یافته کوشیدند اصلاح‌طلبان را در برابر افکار عمومی مسئول تمام ضعف‌ها و خطاهای دولت روحانی معرفی کنند 

***

چپ سياسي، چپ اقتصادي مي‌شود؟

اعتماد نوشت: «چپ سياسي» آن زماني _به معنايي در چارچوب‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران_ كه در دوراني با روحيه غرب‌ستيز و امريكا‌ستيز براي برابري اقتصادي، از بين بردن فاصله طبقاتي و با نگاهي به ملي كردن صنايع و در يك كلام گسترش عدالت كنشگري مي‌كرد، «چپ‌هاي خط ‌امامي» ناميده مي‌شدند و در همين مسير تغيير و تحول به اصلاح‌طلبي دست يافتند. آنها اگرچه در اسم و رسم به جريان و جناح چپ معروف بودند، در اقتصاد به راست‌گرايي روي آوردند و اغلب به اقتصاد «بازار آزاد» گرايش داشتند يا گرويدند...

آيا قرار است بار ديگر در رويكرد جريان اصلاحات و احزاب متبوع آن كه همواره به عنوان يك جريان سياسي-فكري با دغدغه و اولويت توسعه سياسي شناخته مي‌شده، تغييري حاصل شود يا بر توسعه اقتصادي بيش از توسعه سياسي متمركز شوند؟ علاوه بر آن آيا جناح چپ كه برخلاف عنوان سياسي‌اش در اقتصاد به مفاهيم ليبراليستي تعلق خاطر بيشتري دارد، قرار است تغيير رويكرد داده و تحت تاثير شرايط امروز و تلفيق بحران سلامت و اقتصاد به دخالت دولت‌ها يا مدل‌ها و نظام‌هاي سوسيال دموكرات گرايش بيشتري پيدا كند.

***

واکنش یک اصولگرا به پیشنهاد جدید سیدمحمد خاتمی

آشتی ملی و ضرورت انجام آن موضوعی است که دوباره و با طرح شدن توسط سیدمحمد خاتمی به عرصه نقد در بستر سیاسی ایران بازگشته است. ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در این باره به اعتماد آنلاین اظهار داشت: اینکه آقای خاتمی برای بار چندم از ضرورت آشتی ملی‌ حرف می‌زند فی‌نفسه اشکال ندارد، اما نکته قابل توجه این است که ایشان چه پیشنهادهایِ اجرایی برای این امر دارد. در واقع هیچ کسی از آشتی ملی بدش نمی‌آید، اما اینکه به طور کلی‌گویی موضوع ضرورت آشتی ملی طرح شود و وارد مصادیق نشویم، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

او در ادامه سخنانش گفت: باید دید ملزومات آشتی ملی چیست و آیا گروه‌ها به ملزومات این امر اعتقاد دارند یا نه؟‌ همچنین باید پرسید جریان اصلاحات چقدر آمادگی آشتی ملی دارد و حاضر به پرداختن هزینه‌هایش است. اصلاح‌طلبان در مسائل مختلف موجی از تخریب‌ها و به هم ریختن صحنه را اجرایی می‌کنند؛ مثلاً از همین حالا نسبت به مجلس جدید سیاه‌نمایی می‌کنند و بعد از ۳ ماه همچنان درباره سلامت انتخابات ابهام‌زایی می‌کنند.

***

ماجرای مشاجره لفظی‌ در شورای شهر چه بود؟

محمد سالاری و محسن هاشمی در جریان بررسی  گزارش کمیسیون بهداشت در باره عملکرد شرکت آب و فاضلاب و گزارش های مالی آن به مشاجره لفظی پرداختند.علیخانی نیز در تأیید نظرات سالاری گفت: حق ندارید پیشنهادات ما را وتو کنید. اگر قرار است این پیشنهادات وتو شود ما اینجا چه می کنیم که هاشمی اعلام کرد اگر می خواهید اینجا ننشینید که پس از بیان این سخنان از سوی رئیس شورا، علیخانی، سالاری و خلیل آبادی صحن علنی شورا را ترک کردند. 

فیلم جلسه را در ویدیو زیر ببینید:

قهر و بگو مگوی اعضای شورای شهر با هاشمی و ترک صحن

***

بازگشت بی‌سروصدای مسابقات «قمارگونه» به تلویزیون!؟

کیهان نوشت: تازگی در سکوت کامل خبری پای مسابقات شبهه‌دار در تلویزیون باز شده است. اواخر سال 97 بود که تقریبا تمامی شبکه‌های مختلف سیما برای جذب مخاطب و کسب درآمد با کمک یک نرم‌افزار به برپایی مسابقات زنده روی آوردند که همزمان هم مسابقه تلویزیونی «برنده باش» با آن سبک و سیاق خاص خود روی آنتن شبکه سه می‌رفت. اما رهبر معظم انقلاب به حذف چنین شیوه‌هایی برای درآمدزایی تذکر دادند...

چند وقتی است شبکه‌های سه، پنج و نسیم در قالب برنامه‌های مختلف این مسابقات را روی آنتن می‌برند که مطرح‌ترین این برنامه‌ها، برنامه «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور محسوب می‌شود که به مناسبت ماه رمضان هر شب با اجرای مسابقه زنده روی آنتن می‌رود.

بازگشت بی‌سروصدای مسابقات اینچنینی به تلویزیون چه توجیهی دارد؟ اینکه درست یک‌سال پس از تذکر مقام معظم رهبری و برخی مراجع تقلید این‌گونه مسابقات شبهه‌برانگیز مجدداً به آنتن رسانه ملی بازگشته‌اند از نکات عجیب محسوب می‌شود که چطور علی‌رغم تذکرات صریح رهبری و مراجع تقلید، مسئولین صداوسیما مجوز برپایی این مسابقات را در تلویزیون داده‌اند؟