دلیل ردصلاحیت مطهری به روایت کدخدایی/انتقاد زیباکلام و عباس عبدی از خاتمی/افطاری‌های لاکچری را چه کسانی به منتخبان مجلس یازدهم دادند؟

گروه سیاسی الف،   3990223033 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

دلیل ردصلاحیت مطهری به روایت کدخدایی/انتقاد زیباکلام و عباس عبدی از خاتمی/افطاری‌های لاکچری را چه کسانی به منتخبان مجلس یازدهم دادند؟

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۴۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۱۰۷۶۷ نفر رسید.

جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۷۳۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۲۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی همچنین تاکید کرد که وضعیت استان خوزستان کماکان نگران کننده است.

بیشتر بخوانید:

تازه‌ترین آمار کرونا: شناسایی ۱۴۸۱ مبتلا و ۴۸ فوتی

ثبت ۱۶۴ ابتلای جدید به کرونا در خوزستان

***

در برخی از استان‌ها که فاصله اجتماعی رعایت نشد ضرر کردیم

سعید نمکی، وزیر بهداشت با بیان این که در کل کشور وضعیت شیوع کرونا مطلوب شده است گفت: این بیماری به 3 فاز مدیریت کنترل و مهار بیماری تقسیم‌بندی می‌شود که خوشبختانه در بسیاری از مناطق کشور از فاز مدیریت به فاز کنترل و مهار رسیده‌ایم.

وی عنوان کرد: مردم همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند در برخی از استان‌ها که فاصله اجتماعی رعایت نشد ضرر کردیم و بزرگترین خطای استارتژیک این است که فکر کنیم کرونا تمام شده و این تفکر ممکن است ما را به شرایط بد برگرداند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری درباره پیدا شدن راهی برای بازگشایی مساجد برای شب‌های قدر تدابیری در این خصوص اندیشیده شد، هرچند ایشان همیشه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا احترام گذاشتند و ما هیچ‌وقت از طرف ایشان تحت فشار قرار نگرفتیم... برای برگزاری مراسم‌ها شروطی گذاشته‌ایم و مردم باید این شروط را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید:

نمکی: کرونا تمام نشده است

***

نامه انتقادی تولیت آستان قدس به صداوسیما/ من «آیت الله» نیستم! 

 حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان مقدس رضوی علیه السلام در نامه‌ای به مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی نوشت:

جناب آقای نصرپور. مدیر کل محترم صدا و سیمای استان خراسان رضوی. سلام علیکم ورحمت الله. چندروزقبل دربرنامه چهلمین روز وفات مرحوم آیت الله سید جعفر کریمی. ویژه برنامه ای پخش شد که مصاحبه ای با این جانب درآن بود و در زیرنویس برنامه عنوان آیت‌الله برای این جانب بکار رفته بود که جدا تعجب کردم. لذا از جناب عالی مؤکداً می خواهم از این واژه بزرگ که بنده لایق آن نیستم استفاده نشود. این تعارف نیست حقیقت است و حتما رعایت شود. سپاسگزارم

***

از کینه ردصلاحیت قانون تصویب می‌کنند

عباسعلی کدخدایی، حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شرق می گوید: آنچه قانون برای ما مقرر کرده است در سه محور می‌توان دسته‌بندی کرد؛ اتهامات یا زدوبندهای اقتصادی، مسائل اخلاقی یا مسائلی که با حاکمیت ضدیت دارد نه صرف اظهارنظر... در ذهن نمایندگان و حتی برخی از شخصیت‌ها و مردم اشتباهی هست که شورای نگهبان فقط باید به حکم دادگاه و محکمه قضائی صلاحیت‌ها را بررسی کند. قانون چنین چیزی را مقرر نکرده است. در تمام بندهایی که بیش از 60 مورد هست تنها یک مورد است که گفته به حکم محکمه قضائی يعني آنجایی که کلاهبرداری است، ولی بقیه موارد مثلا التزام عملی به اسلام یا قانون اساسی را الان اصلا دادگاه‌ها رأی می‌دهند؟ خیر. اما در قانون ما هست.

 کدخدایی گفت: ایشان{علی مطهری} با یکی از همکاران ما صحبت کرده و در آن فرصت برخي مطالب مطرح و بحث شده است. همان روز كه تشريف آوردند، خبرنگاران هم در شورا حضور داشتند، می‌توانستند از خبرنگاران نيز براي حضور در آن جلسه دعوت كنند تا همه موارد را بشنوند و به بيرون منعكس كنند. چرا از اين كار خودداري كردند؟ حتي آن روز حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نيز نشدند. ما در بيان مسائل افراد ممنوعیت قانونی داريم، وگرنه تمام مطالب را با مصداق می‌گفتیم. قانون بیان دلیل رد صلاحیت‌ افراد را منع کرده و گفته فقط باید محرمانه به فرد گفته شود.

بیشتر بخوانید:

کدخدایی: از کینه ردصلاحیت قانون تصویب می‌کنند

***

70 درصد امتیازات مجلس دهم در اختیار رئیس بود

سید احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: رئیس مجلس در کارآمدی مجلس یازدهم نقش مهمی دارد. یکی از مشکلات مجلس دهم این بود که ۷۰ درصد امتیازات مجلس در اختیار رئیس مجلس بود؛ در صورتی که در هیچ کجای دنیا رئیس مجلس، رئیس نمایندگان نیست، ولی در ایران قدرت ریاست مجلس خیلی زیاد است و این موضوع اصلاً به صلاح خانه ملت نیست.

وی گفت: رئیس مجلس هم یک رأی را دارد و او هم نماینده است و باید بیشتر نقش سخنگوی مجلس را داشته باشد، ولی امروز ریاست خانه ملت فکر می‌کند که می‌تواند به‌جای همه نمایندگان اظهار نظر کند...یکی از مسائلی که باید در مجلس آینده مورد توجه قرار گیرد این است که شیوه های اداره مجلس، ابزار نظارت، تحقیق و تفحص و... کارآمدتر شود.

***

در مجلس، رئیس نداریم بلکه سخنگو داریم

سید مصطفی میرسلیم، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در جمع اعضای شورای مرکزی جامعه جوانان متحد اسلامی با بیان اینکه بین آنچه که ما در ذهنمان از ریاست مجلس هست با واقعیت تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: ما در مجلس، رئیس نداریم بلکه سخنگو داریم، تلقی این که مجلس هم مثل وزارتخانه و ریاست جمهوری است، اشتباه است چون آنجا مدیریت عمودی و سلسله مراتبی حاکم است و آثار و تبعات خود را دارد ولی در مجلس اینگونه نیست و ذاتاً هیچ فرقی بین نماینده تهران و نماینده یک شهرستان کوچک وجود ندارد و هرکدام یک رای دارند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است بین برخی نمایندگان که مجلس را سکو قرار می‌دهند تا به جایگاه دیگر برسند.

***

 انگیزه ای برای ریاست مجلس نداشتم

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای جبهه راه نوین با اشاره به اینکه نوع تلاش هایی که این روزها برای به دست آوردن کرسی ریاست و هیات رئیسه مورد قبول من نیست، گفت:همه افرادی که وارد مجلس شورای اسلامی شده اند دوستان ما هستند و دعا می کنم اقدامات عاقلانه و خوبی در این مسیر صورت گیرد و به گونه ای عمل نکنیم که مردم از رفتار، گفتار و عملکرد ما نا امید شوند.

تقوی گفت: اگر منتخبان مسئولیت ریاست مجلس را بر من تکلیف کنند با قوت و قدرت استقبال می کنم ولی بدون مطالعه وارد عرصه ای نمی شوم که بی نتیجه باشد، چون ممکن است عده ای برای کاندیدا شدن اینجانب را ترغیب کنند ولی با رای اندک مواجه شوم. لذا اگر مجموعه نیروهای انقلاب به نتیجه قطعی برای دادن مسئولیت به من برسند می پذیرم.

منتخب مردم تهران گفت: نباید مجلس را تیکه تیکه کنیم به طور مثال یک عده مثلا آذری زبان‌ها یا زاگرس نشین‌ها، یا مثلا در هتل اسپینانس جلسه بگذاریم‌. 

***

چه کسانی افطاری‌های مجلل دادند؟

تابناک نوشت: ... انحراف در رایزنی‌های سیاسی و لابی‌ها می‌تواند دریچه ورود به فساد و ایجاد مسائل حاشیه‌ای باشد؛ از این روست که برخی جلسات و دیدار‌های اخیر با منتخبان مجلس یازدهم به محلی برای انتقاد و گلایه بدل و حتی تاکید شده باید جلوی چنین جلساتی را گرفت و آن را افشا کرد.

شروع این انتقادات از برگزاری یک جلسه میان نمایندگان زاگرس نشین توسط «غ. ت» بود؛ دیداری که در یکی از هتل‌های لاکچری تهران برگزار شد و زمینه وارد کردن انتقادات به مجلسی که می‌خواهد انقلابی عمل کند، کارآمد و قوی باشد و ایرادت مجالس گذشته را مرتفع کند، مهیا ساخت؛ هرچند برخی نمایندگان حاضر در آن جلسه اعلام کرده اند که پس از دیدن سور و سات مهیا شده، آن جلسه را ترک کرده اند.

حتی برخی افراد خارج از مجلس هم برای برقراری ارتباط با نمایندگان، اقدام به برگزاری میهمانی‌ها و مراسم لاکچری کرده اند که از جمله آن می‌توان به برگزاری مراسمی وسط «الف. الف» از مدیران ارشد هولدینگ‌های سرمایه گذاری یکی از بانک‌ها که مدتی هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول به فعالیت بوده است، اشاره کرد. حالا این مراسم، داد برخی نمایندگان و کنشگران سیاسی اصولگرا را درآورده است که خواهان جلوگیری از برگزاری آن هستند.

قطعا بسیاری از کار‌هایی که در مجالس گذشته انجام شده و البته اشتباه بوده است، تحت هیچ شرایطی از مجلس یازدهم و نمایندگان آن پذیرفته نخواهد بود، چون این مجلس با نام «مجلس انقلابی، قوی و کارآمد» از مردم رأی گرفته تا علاوه بر رفع نقصان‌های گذشته، در راستای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان گام بردارد و بی توجه به شرایط و مشکلاتی که جامعه دارد هم نباشد. حضور در افطاری‌های لاکچری، می‌تواند اولین قدم در نادیده گرفتن هدفی که مجلس فعلی برای آن شکل گرفته، باشد.

***

خاتمی نمی‌تواند اصلاحات را رهبری‌کند

عباس عبدی، تحلیل گر مسائل سیاسی به خبرآنلاین گفت: شاید در گذشته این دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب می توانستند در مجموع نماینده ۶۰ درصد مردم در کشور باشند و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هم پشت‌شان قرار بگیرند. اما الان هر دو جناح با این وضعیت نمی توانند ۴۰ درصد را هم نمایندگی کنند، مگر اینکه یک تغییرات جدی در خود بدهند.

عبدی گفت: هنوز هم اصلاح طلبان با ظرفیت ترین نیروی سیاسی ایران هستند، بی برو برگرد. و هنوز آنها هستند که می توانند کار تاثیرگذار اجتماعی انجام دهند اما به دلایل اشتباهاتی که در گذشته کرده اند، قادر نیستد که از آن اشتباهات برگردند....اشکال اصلاح طلبان از سال قبل از ۸۸ شروع شد و در سال ۸۸ به اوج خود رسید. فارغ از اینکه ادعای اصلاح طلبان درباره آن انتخابات درست بود یا غلط، اما آنها نباید آن مسیر را می آمدند و این را هم من الان به شما نمی گویم چون الان تحلیل پس از واقعه است... فارغ از اینکه ادعای اصلاح طلبان درباره آن انتخابات درست بود یا غلط، اما آنها نباید آن مسیر را می آمدند و این را هم من الان به شما نمی گویم چون الان تحلیل پس از واقعه است. 

تحلیل گر اصلاح طلب گفت: اگر کسی بتواند در سال ۱۴۰۰ که البته بیشتر آن به حکومت مربوط است، انتخاباتی را به وجود آورد که در آن امید باشد به طور قطع و یقین مردم می آیند اما دیگر بر اساس امیدهای گذشته کسی نمی آید...فکر می کنم اقای خاتمی با این وضع نمی تواند رهبری کند. واقعیت این است و سخنرانی چند روز اخیرشان نشان داد که او متاسفانه در این مقام نیست و خودش در این مقام تعریف نمی کند. هرکسی حق انتخاب دارد و می تواند انتخاب خودش را داشته باشد... ایشان نباید بگوید از اصلاح طلبان جامعه محور می‌خواهم تا برنامه‌ها و طرح‌های خود را برای چنین موقعیتی ارائه کنند، باید بگوید برنامه خودشان چیست.

صاحب امتیاز انتخاب هم خطاب به خاتمی نوشت: سخنان اخیر حضرتعالی را شنیدم و از بی‌توجهی باورنکردنی «رهبر اصلاحات» به افکارعمومی، حیرت زده شدم!

این، اوج بی‌مسئولیتی‌ست که پس از ۳ سال سکوت، از سرنوشت دردناک تَکرارِ منتج به قالب شدن مُشتی «ناشناس و شناس رانت‌طلب صامت» (جز معدودی خاص) سخنی بر زبان نرانید!

‏اینان، نماینده شما و عملکردشان، حاصل نبوغ حلقه تنگ اطرافیانتان است؛ افاضات شما اما نشان داد، این «درب» همچنان، «بر همان پاشنه می‌چرخد»!

این تنها نمونه‌ای ساده از این بی‌توجهی آزاردهنده شما به افکارعمومیست! دهها رخداد سالیان اخیر را دیده‌اید یا تمایلی به سخن گفتن از آن ندارید؟

صادق زیباکلام نیز در روزنامه آرمان ملی نوشت: مهم‌ترين نکته‌اي که در خصوص سخنان يک ساعته رئيس دولت اصلاحات بايد به آن توجه کنيم اين است که او مانند بسياري از مسئولان ديگر دوست دارد کلمات، عبارات و الفاظ زيبا را به گونه‌اي استفاده کرده و برخي مسائل را به صورت کلي مطرح کند. ايشان از آشتي ملي، رفاه ملي و همبستگي ملي صحبت کرد و تاکيد داشت کرونا عاملي براي اجماع جهاني و همبستگي ملي است اما اينکه اين مسائل تا چه ‌اندازه معيار واقعي هستند قابل سوال است... کرونا به هيچ عنوان نتوانسته باعث چنان آشتي ملي شود و چندان همبستگي هم توسط کرونا به وجود نيامده و در عين حال ضعف شديد اقتصادي از نتايج همين کرونا بوده است. بايد صحبت‌ها دقيق‌تر و مصداقي‌تر و روشن‌تر بيان شود.

بیشتر بخوانید:

آقای خاتمی! لطفا مسئولیت‌پذیر باشید

آقای خاتمی جای کلنگ‌های دیوار قلعه را قبل از آشتی ترمیم کنید

***

روياپردازي درد مردم را دوا نمي‌کند

احمد نقیب‌زاده، تحلیل گر مسائل سیاسی نوشت: اصلاح‌طلبان براي بازيابي سرمايه اجتماعي خود بايد از اين فضا استفاده کنند و نيروهاي خود را بسيج کنند و به طور عيني و عملي در کمک‌رساني به مردم نيازمند فعال شوند، رويکرد جامعه را نسبت به خود و عملکردهايشان تغيير دهند و تابلوي جريان خود را بالا ببرند تا جامعه بداند کدام جريان مطالباتشان را پيگيري مي‌کند... شرايط به گونه‌اي است که مردم آنطور که بايد به آمار و ارقام باور ندارند و کمک‌رساني‌ها را مطلوب نمي‌دانند. در اين شرايط فرقي نمي‌کند که اصلاح‌طلبان بر سر کار باشند يا اصولگرايان، چرا که اين نگاه به طور کلي ضربه‌زننده است.