تمجید مطهری از احمدی‌نژاد با انتقاد از روحانی و لاریجانی/شخصیت کاریزماتیکی که از خاتمی ساخته بودند از بین رفته/نمایندگان مجلس چقدر حقوق می‌ گیرند؟

گروه سیاسی الف،   3990222138 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تمجید مطهری از احمدی‌نژاد با انتقاد از روحانی و لاریجانی/شخصیت کاریزماتیکی که از خاتمی ساخته بودند از بین رفته/نمایندگان مجلس چقدر حقوق می‌ گیرند؟

 سانحه برای شناور کنارک و شهادت 19 تن از نیروی دریایی ارتش

عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند. پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.

گفتنی است نیروهای مستقر در شناور مذکور رشادت مثال‌زدنی در نجات جان همرزمان خود به‌خرج دادند.

 تعداد شهدای این حادثه 19تن بوده و تعداد مجروحان نیز 15نفر است که در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برند.

بیشتر بخوانید:

سانحه برای شناور کنارک نیروی دریایی ارتش/ اعلام آمار شهدا و نجات تعدادی از خدمه/ ناوچه کنارک در اسکله پهلو گرفت

 ***

آخرین آمار کرونا در کشور

دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح آخرین وضعیت بروز و فوتی های ناشی از کووید۱۹ در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۶۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۹۲۸۶ نفر رسید.

جهانپور افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶۸۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا کنون ۸۷۴۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

بیشتر بخوانید:

۱۶۸۳ ابتلا و ۴۵ فوتی جدید کرونا در کشور

معاون وزیر بهداشت: منطقه "بی خطر" کرونا نداریم

***

در شرایط عادی به سر نمی‌بریم/ محدودیت‌های مکان‌های تجمعی ادامه دارد 

علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: فاصله گذاری هوشمند و اقدامات دیگری که انجام شده به این انجامیده که کیس‌های سرپایی افزایش یابد و  این ناشی از برنامه بیماریابی وزارت بهداشت با همکاری دیگر دستگاه‌هاست.

ربیعی با تاکید بر اینکه شاهد افزایش بیماریابی در کشور هستیم، گفت: دو منحنی با شیب آرام روبه پایین در حال حرکت هستند و افزایش تولید مواد ضد عفونی و ماسک و تکمیل تجهیزات بیمارستانی به علاوه برنامه غربالگری و بیماریابی همه این عوامل رمز موفقیت ما در گذر از آثار ناشی از کرونا است.

 ***

وزیر صنعت برکنار شد /رئیس جمهور سرپرست وزارت صمت را تعیین کرد

رئیس جمهور با صدور حکمی مهندس حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. 

بیشتر بخوانید:

حکم روحانی برای سرپرستی «مدرس خیابانی»

***

نمایندگان مجلس چقدر حقوق می‌ گیرند؟
شرق نوشت: مجموع پرداختی به یک نماینده مجلس از دو بخش تشکیل می‌شود؛ تمامی نمایندگان مجلس یک حقوق ماهانه دریافت می‌کنند و یک‌دریافتی دیگر نیز به جز حقوق ماهانه برای سایر هزینه‌هایشان دارند. حقوق ماهانه سال گذشته نمایندگان مجلس ۹میلیون‌و ۲۸۰ هزار تومان بود و امسال، میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به ۱۱میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. تمامی نمایندگان مجلس اعم از هیئت رئیسه و سایر نمایندگان حقوق ماهانه یکسانی دریافت می‌کنند و تفاوتی در میزان حقوق ماهانه ندارند. اما بخش دوم دریافتی نمایندگان تحت عنوان ردیف‌های دیگری به آنها تعلق می‌گیرد؛ هزینه ایاب و ذهاب، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل. نمایندگان مجلس با توجه به تعداد دفاترشان عدد متفاوتی را برای پرداخت هزینه دفاتر دریافت می‌کنند.

یک نماینده مجلس برای پرداخت هزینه دفاتر مبلغ سه میلیون تومان ماهانه دریافت می‌کند... میزان دریافتی هم که برای استخدام سه نیروی کار به هر نماینده تعلق می‌گیرد، ۹ میلیون تومان است. در اینجا هم ممکن است نمایندگان به اصطلاح کار به صرف اقتصادی انجام دهند. مثلا به جای سه نیرو، فقط یک نفر را استخدام کنند... نمایندگان مجلس برای اقامت در تهران هم اجاره ماهانه پنج‌میلیون‌تومانی دریافت می‌کنند. همچنین هر نماینده ماهانه مبلغ دومیلیون‌و ۲۰۰ تومان برای هزینه‌های ایاب و ذهاب خود دریافت می‌کند... در مجموع هر کدام از نمایندگان مجلس به جز حقوق ماهانه، بین ۱۹ تا ۲۲ میلیون تومان بابت پرداخت هزینه‌های جاری و مواردی که در بالا اشاره شد، دریافت می‌کنند. به تعبیر دیگر هر نماینده مجلس از دو محل حقوق ماهانه و پرداخت هزینه‌ها، ماهانه بین ۳۱ تا ۳۴ میلیون و در مجموع امسال بین ۳۷۲ تا ۴۰۸میلیون تومان دریافتی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نمایندگان چقدر حقوق دریافت می‌کنند و بودجه کل مجلس چقدر است؟

***

تحلیل رسانه ها درباره مجلس یازدهم

محمود عباس‌زاده، منتخب مردم مشکین‌شهر در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایلنا گفت: مردم مطالبات به حقی دارند و من به شخصه امیدوارم دولت فعالانه عمل کند تا مجلس مجبور نشود از آخرین ابزار خود در این راستا که به تعبیری استیضاح رییس‌جمهور است، استفاده کند. اگر دولت پای کار نیاید، در خصوص عملکرد خود پاسخگو نباشد، انضباط اقتصادی نداشته باشد و برای اداره کشور برنامه ارائه نکند، مجلس مجبور است تکلیف خود را با دولت روشن کند.

عباس زاده گفت: از کاندیداهای ریاست مجلس انتظار دارم با صراحت نظر خود را درخصوص ساختار مدیریت مجلس اعلام کنند چرا که ما معتقدیم ساختار کنونی، این نهاد را در راس امور قرار نمی‌دهد و آن را به یک مجلس ضعیف تبدیل می‌کند. درست نیست که این ۲۹۰ نفر تمام اختیارات خود را جمع کنند و به یک نفر اختصاص دهند.

عباس‌زاده در خصوص تشکیل فراکسیونی از مدیران دولت‌های نهم و دهم در مجلس یازدهم گفت: اگر دوستانی که در دولت‌ نهم و دهم باهم کار کردند بخواهند براساس داشتن سابقه همکاری در این دولت یک مجموعه را ذیل جریان اصولگرایی تشکیل دهند به نظر من سنگین‌ترین بلوک سیاسی در مجلس آینده خواهند بود... .

محمود احمدی بیغش، منتخب مردم شازند نیز به مهر گفت: در چند دوره گذشته شاهد رئیس محوری در مجلس بودیم و فاصله بین رئیس مجلس و نمایندگان مجلس بسیار زیاد بود و همین مسئله باعث ناکارآمدی مجلس دهم شد. این در حالی است که وظیفه رئیس مجلس اعمال قدرت بر نمایندگان نیست بلکه رئیس مجلس باید بین نمایندگان هماهنگی ایجاد کند.

بیغش گفت: متأسفانه رئیس مجلس طی سال‌های اخیر نقش خود را با مدیر مدرسه اشتباه گرفته بود و فقط نمایندگان را امر و نهی می‌کرد و بعضاً اجازه نمی‌داد نمایندگان اظهارات خود را مطرح کنند و تریبون آنها را قطع می‌کرد که این رفتار دور از شأن نمایندگان مجلس است...دولتی که هفت سال فشل باشد، در سال آخر هم قطعاً کاری انجام نمی‌دهد اما ما از ابزارهای نظارتی خود برای ایجاد تحرک در دولت استفاده می‌کنیم.

***

کَک قدرت به‌جان اصلاح‌طلبان افتاده/دوران کسوف اصلاح‌طلبیست

 محمدرضا تاجیک، مصاحبه ای با خبرآنلاین داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

*در فردای پیروزی جریان اصلاح‌طلبی و تبدیل آن به گفتمان مسلط، اصلاح‌طلبان چندان به رخداد اصلاح‌طلبی و نظام آکسیومی آن وفادار نماندند. بی‌تردید، نفوذ و رخنه‌ی خودآگاه و ناخودآگاه عشق به قدرت در این بی‌وفایی تاثیری شگرف داشت. در فردای تبدیل پادگفتمان اصلاح‌طلبی به گفتمان مسلط و مستقر، سوبژکتیویته‌ قدرت و بقا در قدرت جای سوبژکتیویته‌ی نقد و اصلاح مستمر قدرت را گرفت.

*روایت اصلاح‌طلبان، روایت واحد و یگانه‌ای نیست و در ساحت فراخ جریان اصلاح‌طلبی، رقص تفاوت‌ها و تمایزها و تکثرها (بازی‌های زبانی و گفتمانی گونه‌گون) برپاست. چون نیک بنگریم بسیاری از اصلاح‌طلبان امروز را در «هیچ‌کجا» و «هرکجا»ی نظری و عملی می‌بینیم. اینان، اصلاح‌طلبی را دقیقا در همان موقف و موضعی تعریف می‌کنند که قدرت و منفعت‌شان اقتضا می‌کند. این عده، برای رسیدن به قدرت آرام و قرار ندارند. کک قدرت افتاده توی تن و جان‌شان و آرامش و قرار را از آنان ربوده است.

*امروز بسیاری از دقایق گفتمانی اصلاح‌طلبی از معنای اصیل خود، و از حقیقت‌شان، تهی شده‌اند، منسوخ و سرانجام از کار افتاده‌اند. این دقایق مفهومی، به گفته آگامبن، امروز واقعیتی را دربرمی‌گیرند که دیگر هیچ ربطی با آن واقعیتی ندارد که در ابتدا و در اصل این مفاهیم تبیین می‌کردند. لذا اصلاح‌طلبان ضرورتا باید دقایق گفتمانی خود را دوباره بازبینی کنند، بازاندیشند و حتا آن‌ها در صورت لزوم کنار گذارند و یا نسخ کنند.

* امروز، جریان اصلاح‌طلبی دوران برزخ یا به گفته‌ی آگامبن کسوف خود را می‌گذراند، زیرا که از رویارویی با چالش‌های نظری و عملی تاریخ اکنون خود، که مقوله‌ها و مفهوم‌های‌ مالوف و مرسوم اصلاح‌طلبی را به تدریج از درون تهی کرده‌اند، سر باز می‌زند، و به تبع، به لحاظ کنشی نیز دچار نوعی پرتاب‌شدگی از مرحله‌ی کنش اکنون خود شده است. اما کاملا معتقدم که وجه زمانیِ اصلاح‌طلبی آینده است، یعنی قرار است همواره در حال آمدن باشد.

***

اگر آقاي احمدي‌نژاد بود، اجازه نمي‌داد کسي در کارش دخالت کند

علی مطهری مصاحبه ای با روزنامه شرق داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:
*تحمل‌نکردن مخالف و خارج‌کردن او از دايره انقلاب و کوچک‌کردن اين دايره، روشي بوده که متأسفانه به کار رفته و انقلاب را هم در معرض خطر قرار داده است.

*سياست ورود نيروهاي نظامي در جايي که شرکت‌هاي خصوصي قادر به اجرا نيستند، مي‌تواند سياست خوبي باشد و باعث شود تا از توان آنها استفاده شود؛ ولي اينکه آنها پروژه‌ها را بين شرکت‌هاي مختلف تقسيم کنند، به نظرم مشکل ايجاد مي‌کند و خطرناک است؛ چون آنها را از هدف اصلي‌ خود باز‌مي‌دارد.

*اگر من جاي آقاي لاريجاني بودم، قبول نمي‌کردم که در شوراي هماهنگي اقتصادي سران تصميماتي بگيرند که مجلس بايد بگيرد. از آن‌طرف مجلس نبايد در کار اجرائي دخالت کند. اصلا آقاي روحاني چرا بايد اين شورا را قبول کند و از اختيارات خود بکاهد؟ اگر آقاي احمدي‌نژاد بود، اجازه نمي‌داد کسي در کارش دخالت کند. همين‌طور بايد از حق مجلس دفاع کنند و نپذيرند. در قضيه گراني بنزين چه اتفاقي افتاد؟ حق مجلس ضايع شد.

*از چند ماه قبل در فکر تأسيس حزب صداي ملت بوديم و شايد همان را ادامه دهيم. درواقع بخشي از کار انجام شده و احتمالا کار را جلو ببريم. به طور فردي هم هرجا احساس کنم که بايد اظهارنظر کنم، اين کار را انجام مي‌دهم. فرقي ندارد که نماينده باشم يا نه. قبل از نمايندگي هم در جايي که لازم مي‌ديدم اظهارنظر و مصاحبه مي‌کردم يا مقاله مي‌نوشتم. کار جمعي هم ممکن است به شکل حزبي ادامه  پيدا کند.

***

شخصیت کاریزماتیکی که از خاتمی ساخته بودند از بین رفته است

ناصر ایمانی، تحليل گر اصولگرا مصاحبه اي با فرهيختگان درباره نقش آفريني محمد خاتمي و اصلاح طلبان داشته كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است:  

*برخی افراد و سران موثر اصلاح‌طلب نسبت به مبانی فکری خود درمورد انقلاب و نظام دچار تغییر نگرش شدند و برخی از آنها بر همان دیدگاه باقی ماندند، لذا همین دوگانگی باعث شد جریان اصلاحات دچار تنش‌های درونی شود. 

* وقتی افرادی اساسا ماهیت نظام سیاسی را قبول نداشته باشند، علی‌القاعده نباید در آن قدرت حضور پیدا کنند، چراکه دوگانگی بین حضور در قدرت و قبول نداشتن ماهیت آن قدرت، نوعی دوگانگی است، اما این جریان این کار را کردند. 

*فضاسازی‌های شدید روانی، دوگانه‌سازی و دوقطبی کردن جامعه ابزار این جریان برای پیروزی است. تعبیر آقای روحانی از دیوارکشی که منظور همان دوقطبی شدن جامعه بود تلاش برای دیو و دلبرسازی بود تا از این مسیر امکان رای‌آوری آنها تسهیل شود.

* جریان اصلاحات دچار فروپاشی ایدئولوژیک شده و آثار آن ریزش اجتماعی بدنه آنها شده است. 

سیدشهاب‌الدین طباطبایی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان نیز می گوید: بنده درباره آقای خاتمی تعبیری به‌کار بردم که بازهم آن را تکرار می‌کنم که آقای خاتمی چاه‌نفت جریان اصلاحات بوده است و برداشت بی‌رویه از چاه‌نفت خاتمی از سال ۷۷ شروع شد و نقطه عطف برداشت از آن نیز مربوط به‌سال ۹۶ است... 

***

هر دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگراي ما گرفتار يک بيماري سياسي جدي هستند

آرمان ملی مصاحبه اي با امیر محبیان، تحلیل گر اصولگرا داشته كه در ادامه بخش هايي از آن آمده است: 

*با شناختي که از اختلاف ديدگاه‌هاي درون جريان اصولگرا وجود دارد؛ هيچ‌قدرتي نمي‌تواند آنها را در موضوعات مختلف تماما به يک موضع برساند...آنچه که نامطلوب است چالش‌هاي افراطي و مساله‌سازي و حاشيه‌پردازي‌هاي بيهوده و اتلاف وقت نمايندگان با بازي‌هاي پوچ و وقت گير دعواهاي جناحي و کاهش کارآمدي و به حاشيه بردن مطالبات مردم و منافع ملي و نگاه تخصصي به طرح‌ها و لوايح و دور شدن از وظايف حقيقي نمايندگان مردم است.

* متاسفانه حضور نه چندان مفيد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و مجالس پيش از آن، زمينه‌ساز کنار گذاشته شدنشان در انتخابات مجلس يازدهم شد. هر دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگراي ما گرفتار يک بيماري سياسي جدي هستند؛ يعني نديدن مطالبات حقيقي مردم و عدم ارزيابي دلايل رويگرداني مردم از آنها.

* در انتخابات رياست جمهوري امکان اينکه مثلا قاليبافي که تازه بر مسند رياست مجلس تکيه زده به سوي سکوي رياست جمهوري بجهد اگر نامحتمل نباشد ولي بسيار کم است؛ اگر در رسيدن به کرسي رياست مجلس هم ناتوان باشد به نحو اولي کرسي رياست جمهوري فعلا از او دورتر خواهد بود...