رقبای اصلی برای کسب کرسی ریاست مجلس یازدهم/ انتقادات عباس عبدی از اصلاح‌طلبان بخاطر سال ۸۸/ دو قطبی خاتمی-عارف در راه است؟

گروه سیاسی الف،   3990213159 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

رقبای اصلی برای کسب کرسی ریاست مجلس یازدهم/ انتقادات عباس عبدی از اصلاح‌طلبان بخاطر سال ۸۸/ دو قطبی خاتمی-عارف در راه است؟

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح آخرین وضعیت بروز و فوتی ناشی از کروناویروس جدید در کشور با اشاره به کاهش واضح موارد ابتلا به این بیماری گفت: از دیروز تا امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۶۴۴۸ نفر رسید.

جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱۵۶ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

آمار تازه کرونا در ایران: ۸۰۲ ابتلا و ۶۵ مورد فوتی

***

روند نزولی کرونا شکننده و آسیب‌پذیر است

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفت: پیش بینی این است که با رعایت موارد بهداشت فردی و جمعی و انجام بیماریابی و تست‌های تشخیصی بیشتر، روند نزولی کاهش بیماری ادامه پیدا کند. اما، متأسفانه احتمال افزایش موارد بستری در بعضی استان‌ها وجود دارد.

حریرچی گفت: روند نزولی بیماری در کشور، شکننده و آسیب پذیر است.

وی ادامه داد: مناطق قرمز جا‌هایی است که ما از نظر میزان ابتلا، تعداد بیشتری داریم که فعلا ۷۲ شهرستان قرمز هستند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان موجودمان که نه به آن میزان کم است و نه زیاد، مناطق زرد طبقه‌بندی می‌شوند که با دستور آقای رییس جمهور پروتکل‌ها برای هر سه منطقه آماده شده است.

بیشتر بخوانید:    
پیش‌بینی ادامه روند نزولی کرونا در کشور / ۷۲ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا

***

تصمیم جدید برای بازگشایی اماکن مذهبی و مراکز آموزشی گرفته نشده است

علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره تصمیم  دولت برای بازگشایی  اماکن مذهبی و آموزشی اظهار کرد: ما از سوی نهادهای رسمی که متولی این کار هستند، مثل مدیریت حوزه علمیه قم فشاری نداشتیم. سپاسگزاری می‌کنیم از همکاری کاملی که با ما دارند؛ من فکر می‌کنم در تاریخ حمایت مراجع از تصمیماتی که متخصصین امر در این زمینه اتخاذ کردند بی‌نظیر بوده است. البته برخی‌ها هم در این حوزه اظهار نظر می کنند که هیچ مسئولیتی ندارند.

بیشتر بخوانید:

حمایت مراجع از تصمیماتی که متخصصین اتخاذ کردند بی‌نظیر بوده است

***

وقوع موج دوم و سوم کرونا قطعی است

دکتر محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو درباره بروز موج دوم و سوم ویروس کرونا گفت: در رخداد موج دوم و سوم کرونا هیچ شکی نداریم و قطعاً رخ می‌دهد. با توجه به پیشگیری و اقدامات و همکاری‌های خوبی که در کشور انجام شد، نگرانی‌هایمان درباره ادامه اردیبهشت ماه و خرداد کاهش یافته است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است؛ چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد، بنابراین مهم‌ترین توصیه رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که همچنان به‌عنوان مهم‌ترین ابزار برای کنترل این ویروس مطرح است

***

آینده روابط دولت و مجلس

اکبر ترکان، مشاور پیشین روحانی به آرمان ملی گفت: مجلس و دولت به تقابل نخواهند رسید، تا  اعتبارنامه نمایندگان تصویب شود وارد شهریورماه می‌شویم و از مهرماه وارد هیجانات انتخابات 1400خواهیم شد. دولت باید بدون اعتنا به این هیجانات کارهای باقی مانده خود را تمام کند. همیشه در پایان دوره دولت‌ها، سال پایانی را باید صرف پروژه‌های نیمه تمام کنند. روحانی هم‌اکنون تمام وقت خودرا صرف افتتاح پروژه‌ها کرده است. جهت‌گیری‌ها باید به سمتی باشد که تلاش دولت در این چهارسال در سال پایانی نتیجه لازم را بدهد. دولت هرچه بیشتر کارهای در دست اجرا  را به بهره‌برداری برساند شیرینی اثربخشی در زندگی مردم دارد.

 ترکان با تاکید بر تلاش مجلس یازدهمی‌ها برای یکدست‌سازی قدرت با انتخابات 1400 گفت: مجلس آینده به دنبال این است که دولت بعدی را مشخص کند و کار زیادی با دولت فعلی ندارد. مجلس یازدهم در ماه‌های باقی مانده از دولت روحانی وقت خود را صرف او نمی‌کند و تمام تلاش آنها در جهت مشخص شدن رئیس‌جمهور در سال 1400 است. مجلسی‌ها کارهای مهم‌تری از تقابل با دولت دارند. از مهم‌ترین این کارها هم پاک کردن آلودگی‌های مجلس دهم است.

 ترکان افزود: مجلس یازدهم باید نشان بدهد از نمایندگان خطاکار دفاع نمی‌کند و حیثیت خود را بازگرداند.

***

مجلس نباید سکوی پرتاب ریاست جمهوری شود

روزنامه ایران مصاحبه ای با سید مصطفی میرسلیم، منتخب تهران در مجلس یازدهم داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

*اقدامات دولت از بهمن 98 به بعد... نتوانست... کاهش اعتماد عمومی به دولت را جبران کند، والا در اعتقاد مردم نسبت به انقلاب و ارزش‌های انقلابی تزلزلی رخ نداده است که نمونه آن را در تشییع جنازه حاج قاسم سلیمانی شاهد بودیم.

*عملکرد مجلس به‌لحاظ نظارت بر عملکرد دولت و جلوگیری از متوقف ماندن قوانین مصوب حکایت از تبانی مجلس با دولت می‌کرد و اگر این نظارت با استفاده غیر ویژه خوارانه از ابزارهای قانونی نظیر تذکر و سؤال و تحقیق و تفحص و استیضاح بموقع انجام می‌گرفت هم آبروی مجلس لکه دار نمی‌شد و هم بر اصلاح عملکرد دولت اثر می‌گذاشت. 

*مجلس یازدهم از اکثریت یکدست خوبی برخوردار است که اجازه می‌دهد تصمیمات مجلس از انسجام برخوردار باشد و در صورت درایت هیأت رئیسه از راهبرد شایسته‌ای که خیر و صلاح جمهوری اسلامی را در بر می‌گیرد پیروی کند. معایب مجلس به یکدستی آن بر نمی‌گردد بلکه ناشی از فرآیندهای ناشایستی است که بتدریج در چهل سال گذشته رواج پیدا کرده و مجلس را از رتبه در رأس امور بودن خارج کرده و راه اصلاح آن هم تغییر آیین نامه رئیس محور آن است.

* رئیس مجلس باید سخنگوی مجلس باشد و نه بیان کننده نظریات خود. او باید بتواند برآیند نظریات نمایندگان را در مراجع قانونی مختلف مطرح و پیگیری کند. 

* مجلسی که حرمت نمایندگانش را هیأت رئیسه نگه ندارند در مقابل دولت ذلیل خواهد شد و نمایندگانش گرفتار زد و بند می‌شوند و این یعنی به تباهی کشاندن عالی‌ترین رکن نظام جمهوری اسلامی. 

*این طرز فکر مقدسی است که نباید نمایندگی مجلس سکوی پرواز برای کسب سمت‌های دیگر شود...

*آنچه باعث تضعیف مجلس شد تحقیر نمایندگان بود که بعضاً ناشی از عملکرد ناشایست برخی از نمایندگان در فراموش کردن جایگاه خود و پرداختن به امور شخصی و گروهی و کسب منافع مادی بود. علاوه برآن نوع نگاه رئیس مجلس به نمایندگان و عدم نظارت بر رفتار آنها موجب سقوط جایگاه مجلس شد به‌جای ارتقای منزلت نمایندگان و حفظ همه جانبه حیثیت مجلس. 

*یکی از دلایل سقوط مجلس دهم از جایگاه معنویش بی‌توجهی به ضرورت جدی بودن در نظارت بر رفتار نمایندگان بود که باعث شد تخلف‌های بسیاری پدیدار شود.

بیشتر بخوانید:

میرسلیم: نظارت مجلس ابزار باج‌گیری از دولت شده/ مجلس یازدهم یکدست است/ گرانی بر زندگی روزمره مردم فشار آورده

***

ماموریتِ غیرممکن یک اصولگرای تک‌رو! 

فرارو نوشت: مصطفی میرسلیم این روز‌ها مدام در حال گفتگو با رسانه‌هاست، او بر خلاف دیگر چهره‌های سرشناس مجلس آینده با صراحت درباره مسائل و ایده‌هایش سخن می‌گوید. از بزرگان موتلفه است، منتقد جدی دولت است و با لیست اصولگرایان در انتخابات مجلس توانست برای دوره یازدهم به پارلمان راه یابد. با این حال خیلی در عمل با غالب جریان اصولگرا همراهی نمی‌کند. تک‌رو است و حرف‌های خود را می‌زند هر چند بیشتر این حرف‌ها شبیه حرف‌های دیگر منتخبان اصولگراست. ظاهرا قصد دارد نامزد ریاست مجلس شود، شاید به لحاظ تجربه و پیشینه هم بیش از دیگران شرایط ریاست پارلمان را دارد... میرسلیم این روزها با ابزار رسانه‌ها تلاش می کند خود را با درایت ترین چهره مجلس آینده معرفی‌کند. با این حال به نظر می رسد شانس زیادی برای کسب ریاست مجلس ندارد. او نه لابی قدرتمندی دارد و نه دارودسته پرنفوذی. او یک اصولگرای "تک رو" است، که تنها حمایت حزب تضعیف شده موتلفه را دارد.

***

 شرط مهم برای کاندیدا نشدن در انتخابات ۱۴۰۰

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اصولگرایان برای سازماندهی امور و رقابت‌های پارلمان یازدهم جلساتی با حضور قالیباف، حاجی بابایی، آقا تهرانی، تقوی، نیکزاد، میرتاج الدینی، زاکانی و میرسلیم برگزار کردند... به نظر می‌رسد رقابت اصلی برای ریاست مجلس میان قالیباف و حاجی بابایی و برای نواب ریاست هم، زاکانی، آقا تهرانی، میرتاج الدینی، نیکزاد و میرسلیم باشد.

بیشتر بخوانید:

برگزاری نشست اصولگرایان مجلس یازدهم/ اتخاذ ۸ تصمیم/ رقابت قالیباف و حاجی بابایی برای ریاست پارلمان بعدی؟

***

رقابت اصلی بین قالیباف و حاجی‌بابایی است 

علیرضا سلیمی، نماینده عضو فراکسیون مستقلین مجلس در گفت‌وگو با ایلنا بیان کرد: آرایش سیاسی مجلس با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان و مستقلین حاضر در آن تعدادشان کم است و تاثیرگذار نیستند، در میان اصولگرایان شکل خواهد گرفت.

به گفته سلیمی انتخاب رئیس مجلس بیشتر به رایزنی‌ها و یارگیری‌هایی که انجام می‌شود بستگی دارد و صرفا به سابقه نماندگی و حضور افراد در مجلس ربط ندارد؛ مهم است که این چند روز باقی مانده تا مجلس کدام یک از افراد بتوانند یارگیری‌های بیشتری را انجام دهد.

وی تحلیل خود از ریاست مجلس حاجی بابایی یا قالیباف را اینگونه بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم هر دو گروه رایزنی می‌کنند، با توجه به اینکه تعداد نمایندگانی که از مجلس دهم به مجلس جدید راه پیدا کرده‌اند زیاد نیست، اگر آقای حاجی بابایی بخواهد صرفا روی رآی آنها کار کند کارش سخت می‌شود.

سلیمی ادامه داد: البته افراد دیگری نیز برای حضور در جایگاه ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند اما رقابت بین این دو نفر خواهد بود.

***

نباید انتخاب رئیس ‌مجلس، موجب انشقاق شود

روزنامه کیهان نوشت: متاسفانه دو دسته شدن اکثریت منتسب به اصولگرایی از مجلس هشتم آغاز و در مجلس نهم و دهم ادامه پیدا کرد، به نحوی که با وجود راهیابی اکثریت نمایندگان زیر تابلوی اصولگرایی، جمعی از آنها به خاطر ضعف انسجام و نظارت جمعی، دچار اختلاف یا انحراف اولویت‌ها شدند. نباید موضوعاتی مانند انتخاب رئیس ‌مجلس، موجب انشقاق و تقابل میان منتخبان انقلابی شود. هیئت‌رئیسه به انضمام ریاست کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها، یک تیم است.

مجلس، متوقف و منحصر در ریاست مجلس نیست. بلکه رئیس ‌با همه اهمیت جایگاهش، سخنگوی مجلس است. 

***

کارگزاران علیه برادر بزرگ‌تر

شرق نوشت: بعید است کارگزاران سازندگی دیگر تمایل چندانی به همزیستی با حزب اتحاد ملت و حتی چهره‌های مستقل نزدیک به این طیف‌ها داشته باشد.... انتقادات او{غلامحسین کرباسچی} از اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی نکته تازه‌ای در بر ندارد؛ مگر مواضع اخیرِ کرباسچی در انتقاد از رئیس دولت اصلاحات. انتقاد از مردی که در گذشته با سیاست‌های کارگزاران فاصله چندانی نداشته است. شاید کرباسچی می‌خواهد آب رفته را به جوی بازگرداند. اگر این‌گونه باشد، نظرات کرباسچی واپس‌گرایانه است؛ زیرا خاتمیِ امروز با خاتمیِ دیروز بسیار متفاوت است، رئیس دولت اصلاحات و برخی اصلاح‌طلبان مؤثر در کنار او از بسیاری دیدگاه‌های دیروزشان عبور کرده‌اند؛ گیرم آن را بر زبان نیاورند. 

***

عارف دوباره قربانی می‌شود

مهر نوشت: انتقادات نسبت به راهبردها و ساز و کار تشکیلاتی اصلاح‌طلبان هر روز وارد مرحله تازه‌ای می‌شود، به طوری که به نظر می‌رسد چند دستگی در میان این جریان قطعی است... مجموعه ... فعل و انفعالات نشان می‌دهد که حلقه‌ای نزدیک به سید محمد خاتمی یا از شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان جدا شدند و یا منتقد جدی آن هستند. از رضا خاتمی برادر رهبر اصلاحات تا عبدالله ناصری مشاور او و عبدالواحد موسوی لاری نماینده خاتمی و مجمع روحانیون در این تشکیلات که همگی مسیر خود را از تشکیلات محمدرضا عارف جدا کرده‌اند... به نظر می‌رسد که سید محمد خاتمی به دنبال تأسیس یک تشکیلات جدیدی است که وظیفه آن بر عهده موسوی لاری گذاشته شده است... محمد خاتمی پس از بی‌اعتنایی‌های عارف و افزایش نارضایتی‌ها نسبت به شورای عالی اصلاح‌طلبان تصمیم به جدایی از یار غار خود گرفته است و احتمالاً طی هفته‌های آتی شاهد دوقطبی خاتمی _عارف در جبهه اصلاح‌طلبان خواهیم بود.

محمد صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ایسنا گفت: به عنوان دوست آقای عارف و مشاور ایشان در انتخابات ۹۲ از ایشان هم می‌خواهم که ضمن حضور در کنار اصلاح‌طلبان و مجموعه شورای عالی سیاست‌گذاری از ریاست این مجموعه استعفا بدهند تا دست برای تصمیم، انتخاب و تعیین راهبردهای جدید باز باشد و کسی دچار رودربایستی و مسائل مشابه نشود.

***

انتقاد عباس عبدی به اصلاح طلبان بدلیل اتفاقات سال 88

عباس عبدی، تحلیل گر اصلاح طلب مصاحبه ای با روزنامه اعتماد داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

* اگر يك گروه سياسي معتقد است اصلاحات در كشورشان امكان‌پذير است، بايد در درون خودشان فارغ از جوسازي و اتهام‌زني گفت‌وگوي آزاد را پيشه كنند... هيچ معياري بيرون‌ از اين گفت‌وگوها براي تعيين نقطه بهينه وجود ندارد. اگر چنين بود نيازي به گفت‌وگو و كنش جمعي نبود. معيار اعتبار ... همان نتيجه برآمده از گفت‌وگوي آزاد كنشگران سياسي است. به نظر من در 15 سال گذشته اصلاح‌طلبان اين فضا را در حد مطلوب ميان خودشان ايجاد نكردند. قطعا از سال 84 به بعد در اين مسير حركت نكردند. البته معتقدم قبل‌تر هم اين مشكل را داشتند.

*در انتخابات سال 1380 من با حضور آقای خاتمی مخالف بودم و نظرم را مفصلاً مطرح کردم، ولی در یک فرآیند گفت‌وگوی آزاد، رأی و نظر اکثریت مبتنی بر مشارکت و حضور بود. بنده هم علیرغم مخالفت نتیجه بحث آزاد با نظر خودم، رای جمع را پذیرفتم و فعال‌ترین عضو ستاد ایشان هم بر حسب حضور در شهرستان‌ها و سخنرانی و نوشتن بودم. البته آقای خاتمی بعدا چند بار اقرار کرد که نظر من درست بوده و بهتر بود که همان کار را انجام می‌داد.

* اين طور نيست كه اصلاح‌طلبان بتوانند توامان درون نظام و اپوزيسيون نظام باشند و از منافع هر دوي اين نقش‌هاي سياسي بهره‌مند باشند. مشكلي كه اين رويكرد پديد مي‌آورد اين است كه اصلاح‌طلبان هزينه‌هاي هر دو نقش (حكومتگري-اپوزيسيون) را مي‌پردازند بدون اينكه از منافع اين نقش‌ها بهره‌مند شوند. 

* اصلاح‌طلبان اگر رفتار مناسبي مي‌داشتند مي‌توانستند فرد ديگري جز روحاني را وارد انتخابات كنند. انتخاب روحاني محصول دست‌هاي بسته خودشان بود... آنها حتي با روحاني هم در انتخابات پيروز شدند.

*ايستادگي در برابر ساختار حقيقي، به معناي ريختن به خيابان‌ها نيست. اصلاح‌طلب بايد در كنه جامعه قدرت و راي و نفوذ داشته باشد. فرضش هم بايد اين باشد كه اصلاحات امكان‌پذير است. در اين صورت ايستادگي در برابر ساختار حقيقي، در چارچوبي اصلاح‌طلبانه متجلي مي‌شود نه در چارچوبي كه منجر به خشونت مي‌شود.

* اساساً خط مشي ايشان{میرحسین موسوی} را اصلاح‌طلبانه نمي‌دانستم. انسان شريف و محترمي است ولي اصلاحات با آقاي خاتمي فهميده مي‌شود. ايراد من به اصلاح‌طلبان اين است كه چرا در پي سال 88 در پي آن خط مشي رفتند.

بیشتر بخوانید:

عباس عبدی: خط مشی میرحسین موسوی را اصلاح‌طلبانه نمی‌دانم/ اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ از مشی اصلاح‌طلبی دور شدند