بازگشت روحانی به پاستور/نقطه داغ کرونا در کشور/ زاکانی: تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است

گروه سیاسی الف،   3990119112 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

بازگشت روحانی به پاستور/نقطه داغ کرونا در کشور/ زاکانی: تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: از دیروز تا امروز ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۲۰۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.

او افزود: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۲۵۸۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

جهانپور بیان کرد: تا کنون ۳۸۷۲ نفر از بیماران، جان خود را از دست داده اند و دیگر در بین ما نیستند. خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۷۰۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

بیشتر بخوانید:

تعداد مبتلایان به ۶۲۵۸۹ نفر افزایش یافت

***

بازگشایی تدریجی مشاغل با دقت و رعایت اصول بهداشتی انجام شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ارتباط تصویری با برخی استان ها با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و آغاز به کار مشاغل کم‌ریسک از ۲۳ فروردین براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، خطاب به استانداران و مسئولان بهداشت و درمان استان‌ها، گفت: بازگشایی تدریجی مشاغل باید با دقت و رعایت کامل تمام دستورالعمل ها و اصول بهداشتی انجام شود، چون در صورت رعایت نشدن اصول بهداشتی، ممکن است این اقدام نه تنها مفید نبوده، بلکه خطرناک هم باشد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نباید تصور شود که این بیماری و گسترش آن به پایان رسیده است، افزود: مردم، کسبه و کارمندانی که از ۲۳ فروردین سر کار می‌روند، باید اصول بهداشتی را با دقت و حساسیت رعایت کنند و مطمئناً مراقبت فردی بهترین راه برای جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بررسی طرح فاصله‌گذاری هوشمند و آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا

***

اگر یک ماه با قدرت و عالمانه عمل کنیم، کرونا را زمین‌گیر خواهیم کرد

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس در اولین جلسه علنی مجلس بعد از شیوع کرونا بر صندلی ریاست تکیه زد، چرا که علی لاریجانی که به کرونا مبتلا شده این روزها در قرنطینه به سر می برد.

او در نطق پیش از دستور با اشاره به حضور وزرای بهداشت و کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز مجلس گفت: اگر یک ماه با قدرت، عالمانه و با مشارکت همگانی مردم عمل کنیم می توانیم این ویروس را زمین گیر کنیم و از این مشکل و بحران عبور کنیم. امیدوارم دست به دست هم از این بحران بگذریم.

بیشتر بخوانید:

انتقاد تند نایب رئیس مجلس از تاخیر وزیر بهداشت

پزشکیان: باید یک ماه با قدرت به جنگ کرونا برویم

***

هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از تداوم کرونا نیست

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست در حال کار روی این موضوع هستند که منشا اول بیماری کجا بود. آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم اتفاق افتاد، دو مقوله جداگانه است. همه این موارد را بررسی کردیم و در یک جلسه غیرعلنی مواردی را مطرح می‌کنیم. البته این به این معنی نیست که با مردم بیگانه باشیم و با مردم به صراحت حرف نزنیم.

نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

وزیر بهداشت: امیدواریم تا پایان اردیبهشت به یک مرحله مهم در مقابله با کرونا برسیم/ به مرحله مهار و کنترل کرونا نرسیده‌ایم

***

تهران نقطه داغ کرونا در کشور/ منطقه پاک نداریم

علیرضا زالی فرمانده ستاد کرونای تهران در حاشیه برگزاری جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره موضوع کرونا در پایتخت اظهار داشت : پایتخت با حجم فراوان ترددها نسبت به سایر شهرها مواجه بوده و در حال حاضر هیچ منطقه پاکی به لحاظ نبود کرونا نداریم. میزان آلودگی این ویروس در تهران بالا است که البته ما با ردیابی تلفن همراه مبتلایان و نرم‌افزارهای تراکنش‌های مالی آنها برخی از مناطق را بیشتر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

زالی در مورد حضور مردم تهران در سطح خیابان‌ها علی‌رغم وجود کرونا گفت: برخی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به حضور در خیابان و مراجعه به ادارات را دارند که با ارائه تسهیلاتی در زمینه چک‌ها، اجاره‌بها و مالیات می‌توان بخشی از این رفت‌وآمدها را کاهش داد. دولت هم باید بسته‌های حمایتی را هر چه سریعتر در نظر گیرد و آن را توزیع کند. ولی دسته دیگری از مردم بدون ضرورت در سطح شهر حضور می‌یابند که این مسأله اختلال‌هایی را نیز در شدت یافتن کرونا ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دکتر زالی: هنوز به نقطه اوج کرونا در تهران نرسیده‌ایم/ پایتخت برای مقابله با کرونا باید الگوی متفاوت‌تری را دنبال کند

***

نتیجه تست کرونای ۱۱ نفر از نمایندگان مثبت اعلام شده است

در جریان بررسی طرح سه فوریت برگزاری جلسات مجازی مجلس شورای اسلامی محمدرضا تابش عنوان کرد: نمایندگان تست‌های جدیدی را داده‌اند که ممکن موارد ابتلا به ۵۰ نفر برسد همکاران به این طرح رأی دهید که در پاسخ وی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: نتیجه تست ۱۱ نفر از نمایندگان مثبت اعلام شده است.

از 128 نماینده ای که تست کرونا دادند، 11 نماینده تست شان مثبت بود

***

بیش از ۶۰۰ فوتی و ۳ هزار مسموم بر اثر استفاده از الکل

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: آمار فوتی های ناشی از مسمومیت الکلی نگران کننده است. بیش از ۶۰۰ فوتی و ۳ هزار مسموم داشتیم.

وی افزود: توزیع کنندگان الکل های غیراستاندارد در خوزستان و خراسان بازداشت شدند. این افراد باید پاسخگوی اعمال خود در به خطر انداختن جان مردم باشند.

وی در خصوص آخرین وضیعت پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده به دادگاه ارسال شده است و پیش بینی ما این است که در اردیبهشت ماه اولین جلسه دادگاه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت زندان سقز، پرونده نجفی و طبری از زبان سخنگوی دستگاه قضا

***

آقای علی‌عسکری! الان منتظرید چندجاسوس دستگیر شوند؟

خراسان نوشت: پایان جنجالی سریال «پایتخت»، آن چنان که انتظارمی‌رفت، با واکنش رئیس سازمان صداوسیما مواجه شد اما نه واکنشی در خور مدیر یک سازمان بزرگ رسانه‌ای.

علی‌عسکری در این بحران، یک بار دیگر تلاش کرد تا مسئولیت را از دوش خود بردارد و به دوش مدیران میانی سازمان و حتی هنرمندان بیندازد؛ اقدامی که پیشتر هم سابقه داشت و به خاطر چند ثانیه پخش زنده مداحی جنجالی، حکم به برکناری مدیر شبکه پنج سیما داد.

رئیس سازمان صداوسیما در دستور خود خطاب به معاون سیما، طوری واژه‌ها را در کنار هم چیده‌اند که گویی در میانه یک «جنگ سرد» قرار دارند و تلاش افسران شان باید به عملیات دستگیری شماری از جاسوس‌های بیگانه بینجامد... آن چه در ادبیات به‌کارگرفته‌شده در دستور آقای علی‌عسکری آشکار است، نوعی فرافکنی و ندیدن نقش خطاهای مدیران سازمان است و به نظر می‌رسد که با فرار رو به جلو تلاش می‌کنند تا مسئولیت اتفاقات درون سازمان خود را به گردن دشمن بیندازند و خود را از میدان تبرئه کنند... سازمان صداوسیما تحت مدیریت کنونی، به حدی مسائل مالی را ارزش می‌نهد که گاه همه شئون فرهنگی-رسانه‌ای را در ذیل آن تعریف می‌کند.این جاست که نباید مسئولیت آقای علی‌عسکری به عنوان رئیس سازمان را در خطای به‌وجودآمده، کمتر از مدیران ارشد سیما دانست.

روزنامه کیهان هم نوشت: سریال «پایتخت6» بار دیگر نشان داد که نظارت در صداوسیما به شدت آسیب‌پذیر و دچار اختلال است. چگونه ممکن است یک سریال مثل «پایتخت6» با این همه بدآموزی و مشکلات متعدد و آشکار محتوایی، به تولید رسیده و سپس پخش شود؟

بیشتر بخوانید:

آقای علی‌عسکری مسئولیت با دشمن نیست

دورهمی توجیهی شبکه یک برای «پایتخت»/ صداوسیما با قسمت آخر موافق نبود!

***

شبنم نعمت زاده از زندان به مرخصی کرونایی آمد

محمدرضا نعمت زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت مرخصی کرونایی دختر خود شبنم نعمت زاده اظهار کرد: دختر من (شبنم) هم به مانند سایر زندانیان به مرخصی آمده است.

او افزود: خودم و ایشان در سلامت هستیم و به کرونا مبتلا نشده ایم. نعمت زاده درباره اتمام مدت مرخصی دخترش اظهار کرد: زمان بازگشت شبنم به زندان مشخص نیست و تا هر زمان قوه قضائیه اجازه دهد در مرخصی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

نعمت زاده: زمان بازگشت دخترم به زندان مشخص نیست

***

روحانی به پاستور بازگشت
تسنیم نوشت: همزمان با شیوع بیماری کرونا در ایران و گسترش سریع آن در تهران، هیئت دولت و رئیس‌جمهور به‌طور موقت محل جلسات و دفتر خود را به ساختمان حافظیه (مجموعه سعدآباد) واقع در شمال تهران انتقال داده بودند.

اسباب‌کشی موقت دولتی‌ها به ساختمان حافظیه انتقادهایی را به‌همراه داشت و واکنش برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب را نیز برانگیخته بود...

حالا به‌نظر می‌رسد با پایان تعطیلات نوروز، رئیس‌جمهور نیز به محل کار خود در پاستور بازگشته است.

تصاویر منتشرشده در وب‌سایت ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که ویدئوکنفرانس رئیس‌جمهور با تعدادی از استانداران نیز از دفتر وی در پاستور برقرار شده و جلسه ستاد اقتصادی دولت نیز در همین مکان برگزار شده است.

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور نیز در پاسخ نوشت که چنین اظهاراتی غیر مسئولانه است.

***

تجربه ناموفق «مجلس یک نفره» برای نابودی هر مجلسی کافی است

علیرضا زاکانی، منتخب مردم شهر مقدس قم برای مجلس یازدهم با انتشار توئیتی ضمن اشاره به تجریه ناموفق مجلس دهم در ایجاد مجلس یک نفره، نوشته است: «‏مجلس مطلوب ‎مجلس یک نفره نیست و تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است. باید کوشید تحولی در قامت مجلس راس امور رقم زد و بجای قبایل و باندها، نقش آفرینی همه ‎نمایندگان مجلس را به رسمیت شناخت».

جهان نیوز نوشت: زاکانی، بارها رویه مجلس تک نفره و به طور خاص نحوه مدیریت علی لاریجانی را مورد نقد جدی قرار داده است که این نوع رفتار باعث انفعال مجلس و تنزل قوه مقننه از جایگاه راس می‌گردد...با اینکه در هفته اول خردادماه، مجلس جدید کار خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد اما این خطر بهارستان نشینان دوره یازدهم را تهدید می کند که تجربه ای نظیر مجالس گذشته یعنی تشکیل مجلس یک نفره تکرار شود. با توجه به آنکه بسیاری از مردم خصوصا جریان انقلابی به این مجلس که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل میدهند، دل بسته و امیدوار هستند نباید گذاشت که رویه تلخ گذشته به شکل دیگری در این مجلس رخ نمایی بکند. مجلس همان طور که باید به وقت انتخاب عصاره فصائل ملت باشد، به وقت تصمیم گیری ها هم باید شاهد نقش آفرینی همه نمایندگان باشد و نه تحرکات قبایل.

***

قرنطینه قم را مربوط به حوزه می دیدند

 آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگویی با رسانیوز اظهار داشت: در آغاز مساله کرونا ما شاهد هجمه ناجوانمردانه به قم و حوزه علمیه بودیم. هجمه ای که زمینه اش کینه از دین بود در حالی که این ابتلاء توجیهات خودش را داشته و تمام دنیا را در برگرفته است، داشتند قم را مقصر تلقی می کردند، قرنطینه قم را مربوط به حوزه می دیدند، اهانت ها کردند در حالی که دروغ بود. مسئولان تصمیم نگرفتند آن زمان قرنطینه کنند الان تصمیم گرفتند. آن نکته ای که گفتم بعضی ها در این عرصه هم می خواستند ناجوانمردی کنند همین بود.