برای محافظت از پوست دست‌هایمان چه کنیم؟

گروه سلامت الف،   3981225022

یک متخصص پوست معتقد است، افراد بهتر است در شرایط شیوع کرونا، استفاده بیشتری از دستکش داشته و بعد از هربار شست و شوی دست با آب و صابون از مواد مرطوب کننده و چرب کننده پوست استفاده کنند.

دکتر مهرداد ملک در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع کرونا و لزوم شست و شوی بیشتر دست‌ها با آب و صابون، گفت: در شرایط فعلی توصیه بسیاری بر شست و شوی دست با آب و صابون می‌شود که این امر به مرور می‌تواند آسیب هایی برای پوست دست به همراه داشته باشد.

وی افزود: با توجه به این مسئله توصیه می‌شود افراد در وهله اول بیشتر از دستکش استفاده کنند تا کمتر مجبور شوند دست ها را با آب و صابون بشویند.

ملک تصریح کرد: بهترین دستکش‌ها، دستکش "لاتکس" است و در مرحله بعد دستکش  "وینیل" توصیه می‌شود، اما به هیچ عنوان استفاده از دستکش های نایلونی توصیه نمی‌شود، چرا که این دستکش‌ها هیچ اثر محافظتی نداشته و افراد با توهم اینکه دستکش دارند ممکن است حتی راحت‌تر به سطوح آلوده و خطرناک دست زده و بیشتر در معرض خطر قرار گیرند.

این متخصص پوست افزود: در گام بعد توصیه می‌شود افراد برای شستن دست با آب و صابون، از آب ملایم و نه خیلی داغ استفاده کرده و به مدت 20 تا 40 ثانیه دست‌ها را با آب و صابون بشویند.

ملک افزود: در مرحله بعد افراد باید بلافاصله دست‌ها را با حوله یا دستمال خشک کنند و اجازه ندهند پوست دست در معرض تماس با هوا خشک شود، چرا که این امر خشکی پوست را تشدید می کند.

این متخصص پوست تصریح کرد: بعد از هر بار شست و شوی دست با آب و صابون هم توصیه می‌شود افراد از مرطوب کننده یا مواد چرب کننده مانند وازلین برای محافظت از پوست دست‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از ژل ضدعفونی کننده و الکل باعث خشکی پوست دست و آسیب آن می‌شود، گفت: هیچ جایگزینی برای آب و صابون وجود ندارد و توصیه می شود افراد با وجود آب و صابون به هیچ عنوان برای تمیزی دست از ژل یا الکل استفاده نکنند.