نگاه پوپولیستی به كرونا/ تهران دوباره شلوغ شد/ آقای روحانی شما در جلسات با فاصله از همدیگر می نشینید...

گروه سیاسی الف،   3981220146 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نگاه پوپولیستی به كرونا/ تهران دوباره شلوغ شد/ آقای روحانی شما در جلسات با فاصله از همدیگر می نشینید...

آخرین آمار مربوط به کرونا در ایران

دکتر كیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت امروز گفت: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی،881 مورد بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به 8042 نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 54 نفر از مبتلایان جدید کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به 291 مورد رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: خوشبختانه تا کنون 2731 نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و روند بهبودی و ترخیص این بیماران افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار ابتلای به کرونا از زبان سخنگوی وزارت بهداشت

۸۰۴۲ ابتلا و ۲۹۱ فوتی کرونا در کشور تاکنون/ بهبود ۲۷۳۱ نفر از مبتلایان کرونا

***

گلایه‌ از وضعیت بیمارستان‌ها و کمبود امکانات مقابله با کرونا

ایسنا: اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدود بودن امکانات درمان برای شهروندان گیلان از مسافران خواست با سفر به شهرهای شمالی سلامت خود را به خطر نیندازند و برای شهروندان این مناطق دردسر ایجاد نکنند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس در پایان یادآور شد: متاسفانه ما از شهرهای دیگر و حتی قم مسافرانی را به استان‌های شمالی داشته‌ایم که در این شهرها اسکان پیدا کرده‌اند، این در حالی است که برای شهروندان گیلان هم شرایط و امکانات درمان وجود ندارد چه برسد به کسانی که به عنوان مهمان و مسافر به این شهرها می‌آیند و این جز دردسر و گرفتاری و مشکل مضاعف تحمیل کردن به استان‌های شمالی، شهروندان گیلان و کادر درمانی این مناطق نیست.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس از استاندار فارس خواست برای جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا، این استان را قرنطینه کند.

بيشتر بخوانيد:

عضو هیات رئیسه مجلس: امکانات درمان برای شهروندان گیلان فراهم نیست/ باید استان‌های شمالی را می‌بستند و به داد مردم می‌رسیدند

پارسایی: فارس را قرنطینه کنید تا تبدیل به گیلان بعدی نشود

 

***

کرونای ایران با ووهان چین فرق دارد؟

سخنگوی وزارت بهداشت درباره نقل‌قولی از وزیر بهداشت مبنی بر تفاوت ویروس کرونا در ووهان و ایران، توضیحاتی ارائه کرد.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تکذیب نقل‌قولی از وزیر بهداشت درخصوص تفاوت ویروس کرونا در ووهان و ایران، گفت: اظهارات یکی از نمایندگان مجلس از مطالب مطروحه توسط وزیر محترم بهداشت در جلسه امروز با نمایندگان، صحت ندارد از اساس کذب و بی پایه است و در نقل مطلب رعایت امانت نشده است.

جهانپور با اعلام این مطلب، اظهار داشت: دکتر نمکی در جلسه خود با نمایندگان مجلس، مطلبی در مورد تفاوت ویروس کرونا در ایران و ووهان چین، عنوان نکرده و مطالبی که به نقل از وزیر بهداشت مطرح شده، کاملا کذب است.

بيشتر بخوانيد:

آیا ویروس کرونا ۲ منشأ متفاوت دارد؟!

***

چرا ترافیک تهران دوباره شلوغ شد؟

دنیای اقتصاد: تازه‌ترین گزارش رسمی مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ که روز گذشته تشریح شد، نشان داد نه تنها در معابر شریانی محدوده مرکزی شهر موسوم به طرح ترافیک بلکه در حلقه دوم این طرح یعنی محدوده‌ای که به‌عنوان طرح زوج و فرد سابق شناسایی می‌شود نیز، ترافیک به میزان قابل توجهی افزایش یافت. 

 ماجرای ترافیک دوباره به تبدیل بخشی از «سفرهای غیرضروری درون شهری» به «سفر ضروری» طی گذشت زمان بازمی‌گردد... شهروندان ابتدای هفته را نیز با سپری کردن تعطیلاتی که به پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته متصل شده و فرصت خوبی برای گذران وقت کنار خانواده بود، پشت‌سر گذاشتند اما با اتمام تعطیلات و عدم دریافت اخبار توقف شیوع کرونا، کارهایی را که پیش‌تر «غیرضروری» دسته‌بندی کرده بودند، «ضروری» تشخیص دادند و برای انجام آنها خانه‌ها را ترک کردند. این تغییر رفتار آنها در قبال شیوع کرونا، زمینه‌ساز تشدید ترافیک در روز گذشته شد. علاوه بر این موضوع دیگری که در تغییر وجهه برخی از کارهای شهروندان از غیرضروری به ضروری موثر بود، تعطیلات پیش‌روی نوروزی نیز بوده است. در واقع برخی از کارهای بانکی، خریدهای ضروری و نظایر آن مادامی که خبری از تعطیلات ۱۵ روزه نوروزی نباشد، می‌تواند همچنان غیرضروری تلقی شود، اما از نگاه تعدادی از شهروندان، با توجه به اینکه تعطیلات آتی فروردین ماه، عملا انجام برخی امور را به مدت طولانی‌تری به تعویق می‌اندازد، این کارها اکنون دیگر ضروری به‌نظر می‌رسد. هر چند بعید به‌نظر می‌رسد که این روزها هیچ کاری ضروری‌تر از حفظ سلامتی باشد، اما این نگاه روز گذشته به شکل خفیف گروهی از شهروندان را به خیابان‌ها کشاند و بر میزان بار ترافیک افزوده شد.

البته بررسی رفتار ترافیکی شهروندان پیش از این هم نشان می‌دهد عموما پس از تعطیلات چند روزه پیاپی در پایتخت، افزایش بار ترافیک رخ می‌دهد، چراکه بخشی از سفرهای درون شهری به زمان پس از اتمام تعطیلات موکول می‌شود و تلاقی این سفرها زمینه‌ساز تشدید ترافیک می‌شود.

بيشتر بخوانيد:

دو راهی سخت کرونا ؛ قرنطینه شود یا نه؟!

***

نگاه پوپولیستی برخی مسئولان به كرونا

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به آفتاب یزد گفت: در حالیکه الان شهرهای مختلف کشورمان را می‌بینیم که تنها خواسته شان این است که قرنطینه شوند و جالب اینکه در ایتالیا هم خود مردم هستند که خواستار قرنطینه شدن منطقه هستند چون با قرنطینه شدن تراکم نیروهای پزشکی و پرستار هم در آنجا بیشتر و متمرکز می‌شود. اما ما دیدیم که در مورد قم خیلی موضوع را احساسی کردند. در مورد قم هم این اتفاق افتاد. همین حالا هم باید موضوع را امنیتی حاکمیتی و صیانتی ببینیم. در عرصه بین الملل نظامی که دشمن دارد هر حادثه‌ای حتی اگر حادثه طبیعی هم در آن شکل می‌گیرد باید با نگاه بدبینانه به آن نگاه کند. در مورد ویروس کرونا اگر در جایی دیگر هم ویروسی طبیعی بود ما باید اقدامات صیانتی و پیشگیرانه را در قالب تروریسم انجام میدادیم اما این اتفاق نیفتاد. اکنون هم باید موضوع را جدی و امنیتی بدانیم.

فلاحت پیشه  افزود: البته نمی‌توان تحقیق نشده دراین باره صحبت کرد. اما متاسفانه در میان مسئولین، به این بیماری بعضا به عنوان یک بیماری لوکس و پوپولیستی نگاه می‌کنند و حتی کرونا گیری تبدیل به پوپولیسم هم شد، بخشی از مسئولین کاملا چنین رنگ و بویی به آن دادند. اتفاقا افرادی از مسئولین جان‌باختند که بیماری شان اعلام نشد، مرحوم رهبر، مرحوم شیخ الاسلام، مرحوم میرمحمدی و... یعنی کسانی که خبر درگذشت‌شان به کرونا درز پیدا نکرد درگذشتند اما آن‌هایی که خبر ابتلایشان رسانه‌ای شد سالم ماندند. بنابراین باید بخش پوپولیسم را از این ماجرا جدا کنیم.

فلاحت پیشه گفت: این سوال است که چرا بسیاری از مسئولینی که فوت کردند بیماریشان اعلام نشده بود ولی آن‌هایی که اعلام شد همگی سالم ماندند. ولی در مجموع باید بگویم که موضوع کرونا خیلی جدی‌تر از آن است که برخی بخواهند پوپولیستی آن را نگاه کنند. من زمانی که بیوتروریسم را مطرح کردم، هدفم ترساندن نبود. من یک واقعیتی را مطرح کردم. اما با توجه به این دشمنان زیادی که داریم موضوع کرونا را باید دربدبینانه ترین حالت یعنی بیوتروریسم ببینیم. 

بيشتر بخوانيد:

معروف‌ترین چهره‌هایی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند/ از ابتکار تا ذوالنوری

***

آقای روحانی! ادارات را تعطیل، کشور را قرنطینه و تردد را منع کنید

عصر ایران نوشت: شما در جلسات ستاد مبارزه با کرونا، با فاصله از همدیگر می نشینید و نزدیک ترین فرد به شما در جلسات، دو متر با شما فاصله دارد؛ کار درست را هم شما می کنید.

اما سوال این است که چرا ادارات دولتی و عمومی - به جز سازمان های خدماتی ضروری - را تعطیل نمی کنید؟ آیا وضعیت اتوبوس های شهری را دیده اید که کارمندان مظلوم دولت چگونه ماسک بر دهان و با ترس و اضطراب و در ازدحام جمعیت، به محل کار می روند و بر می گردند؟

همین الان هم که ادارات تعطیل نیست، به خاطر عدم مراجعه مردم، بسیاری از آنها راکد و معطل اند.

آقای روحانی! مسوولان ستاد ملی مبارزه با کرونا! مسوولان قرارگاه پدافند غیر عامل! قرنطینه شهری و منع ترددهای بین شهری و تعطیلی عمومی را همین الان اعلام کنید تا کار کرونا از دست تان در نرفته و پزشکان نیز در برابر تسلیم نشده اند. نگذارید مردم بمیرند... .

***

روزهای بی‌رمق روحانی

فارس نوشت: این روزها با توجه به اینکه قرارگاه ملی مبارزه با کرونا حالت انفرادی داشته و مدیریت آن فقط بر عهده وزیر بهداشت است خطر تصمیمات جزیره ای را افزایش داده است و شاید بهترین زمان باشد تا شخص رئیس جمهور یا معاون اول البته پس از بازگشت از دوران قرنطینه فرماندهی این ستاد را بر عهده گیرند.

محسن رضایی هم در یادداشتی نوشت:

«در شرایط کنونی که مردم عزیزمان با یک ویروس و بیماری جهانی مواجهند حضور و ظهور مسئولان دولتی در میادین بحران می تواند مایه آرامش مردم و سرعت در حل مشکلات گردد.

به بیان ساده‌تر، مردم اگر مسئولان را در قله‌های نگرانی در ملازمت خود نبینند دچار بی اعتمادی می‌شوند.

بنابراین میدان‌داری مسئولین ارشد اجرائی فراتر از یک وزارت بهداشت می‌تواند از آلام روحی به نفع روان‌سازی تدبیر امور و امیدافزایی برای عبور از این دوره بکاهد و تجربه‌ای بالنده را به بار بنشاند.

آقای رئیس جمهور باید شخصا مانند شرایط جنگی در قرارگاه فرماندهی سلامت مستقر شود.»

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی! فرمانده میدان باشید...

***

توزیع دارو برای شفای کرونا 

روزنامه جمهوری اسلامی مدعی شد:در یکی از مناطق محروم شهر مشهد، در یکی از مساجد، مقادیری دارو تحت عنوان «داروی امام کاظم علیه‌السلام» میان مردم توزیع شد و توزیع‌کنندگان با فیلمبرداری از این صحنه و مصاحبه با چند نفر تلاش کردند چنین وانمود کنند که مبتلایان به کرونا با این داروها شفا یافته‌اند.

این اقدام توسط عوامل شیخ تبریزیان که چندی قبل یکی از کتاب‌های معروف طبی را سوزانده بود انجام شده است. دست‌اندرکاران این اقدام، با شعار «آینده، متعلق به طب اسلامی است» به این کار ادامه می‌دهند و در فضای مجازی به ترویج آن می‌پردازند.

***

روایتی از پاسخ متفاوت سردار سلیمانی به یك درخواست‌

تسنیم نوشت: سردار حسین معروفی که چند روزی است بار سفر از گلستان بسته و به خانه و سپاه ثارالله کرمان بازگشته، یکی از افرادی است که مرور خاطراتش می‌تواند بخشی از زوایای پنهان شخصیتی و اخلاقی شهید سلیمانی، سردار دل‌ها را برای همگان روشن کند. او خاطرات زیادی از « حبیب کربلاهای ایران» در سینه دارد که شنیدن و خواندنش می‌تواند برای همه جذاب باشد.

سردار معروفی تأکید می‌کند که حاج قاسم سلیمانی تربیت‌یافته مکتب اسلام و انقلاب است و ادامه‌ می‌دهد: « وقتی به حاج قاسم سلیمانی می‌گویند شما محبوب‌ترین شخصیت در کشور هستید در انتخابات ورود کنید ایشان می‌گوید من نامزد شهادت هستم من می‌چرخم اما قاتلم را پیدا نمی‌کنم. قاسم سلیمانی تربیت یافته این سپاه و این فرهنگ است. این آدم اهل معامله و سیاسی‌کاری نیست. حاج قاسم یکی از بزرگان نظام و تربیت شده این فرهنگ است و هزاران قاسم سلیمانی در آینده می‌جوشند و مردم این را خواهند دید. چه رویشی از این بالاتر که کودک ۸ ساله خوزستانی لباس ارتشی بر تن می‌کند و می‌گوید من قاسم سلیمانی هستم.»

***

قصه‌ دنباله‌دار یك انتخابات متفاوت

روزنامه اعتماد: علی صوفی وزیر دولت اصلاحات می‌گوید كم شدن مشاركت هیچ ارتباطی به ردصلاحیت اصلاح‌طلبان ندارد. او می‌افزاید: «هیچ ربطی ندارد؛ مردم نارضایتی خودشان را در سال ۹۶ و ۹۸ اعلام كردند و از آن زمان كاملا محسوس بود كه در انتخابات مشاركت نخواهند كرد و امیدشان را از صندوق بریده‌اند. آنها از اصلاح‌طلبان نیز مأیوس شده‌اند به دلیل اینكه با دعوت آنها به كاندیداهایی رای دادند كه از انتخاب‌شان نتیجه نگرفتند.» صوفی با بیان اینكه نارضایتی مردم متوجه 2 بخش حاكمیتی مجلس و دولت بوده كه هر 2 دستپخت اصلاح‌طلبان است، یادآور شد: «مردم نیز از قبل موضع‌شان را مشخص كرده بودند كه در این انتخابات شركت نخواهند كرد اما در عین حال اصلاح‌طلبان این ریسك را انجام دادند و گرچه نه به آن مقداری كه لازم بود اما نام‌نویسی كردند، اما به همان حد هم اجازه داده نشد كه در صحنه انتخابات باقی بمانند و آنها را نیز حذف كردند.»

او می‌گوید: «حذف اصلاح‌طلبان یك حذف كلی بوده و موردی نیست؛ در بررسی‌ هیات‌های اجرایی ردصلاحیت‌ها موردی بود اما به محض اینكه وارد بررسی هیات‌های نظارت شد، دیگر به مورد و مصداق كار نداشتند، بلكه هر كسی نام اصلاح‌طلبی داشت، رد صلاحیت شد.» صوفی می‌گوید: «صحنه را به هم زدند و به یك انتخابات بدون رقیب تبدیل شد و حتی اگر اسمش را هم رقابت بگذارند، رقابت بین خودشان و داخلی بوده است.»

رأی اصولگراها کاهش یافته/انتخابات ۱۴۰۰ قابل پیش‌بینی نیست

مهدی چمران، از اعضای شورای ائتلاف اصولگرایان به خبرآنلاین گفت: عملکرد ضعیف مجلس و قوه اجرایی کشورمان مردم را از آمدن دلزده کرد که در انتخابات مشارکت کنند، گرچه این بایستی برای مردم تبیین شود که تغییر این عملکرد ضعیف و تبدیل آن به یک عملکرد لا اقل قوی تر، لازمه این کار مشارکت مردمی است و با صندوق آرا مشخص می شود و راه دیگری وجود ندارد؛ منتهی به عقیده من وقتی مردم دلزده و نگران و مایوس می شوند و به صندوق های رای پشت می کنند، این یک عکس العمل طبیعی است. در مواقع دیگر هم ما شاهد این رفتار بوده ایم؛ در انتخابات شورای شهر دوم نیز شاهد بودیم مشارکت در انتخابات کاهش پیدا کرد و این کاهش مشارکت به دلیل  عملکرد ضعیف شورا و شهرداری در آن مقطع بود؛ در همان زمان دوستانی که در شورا بودند نتوانستند رای خودشان را تمدید کنند. انتخابات مجلس یازدهم  هم همینطور بود، شما نگاه کنید در این شرایط که مهمترین لایحه مالی کشور باید بررسی شود مجلس تعطیل است. 

چمران  گفت: در این شرایط بد اقتصادی بایستی برنامه ریزی اقتصادی و مالی کشور خیلی دقیق باشد اما می بینیم مجلس تعطیل است؛ میشود با به وجود آوردن یک فضای کاملا سالم و امن کار خودشان را انجام دهند، آنها نماینده مردم هستند و نماینده شده اند که در یک چنین شرایط حاد و بحرانی بتوانند وظیفه نمایندگی خودشان را ایفا کنند، نه اینکه بروند و خود قرنطینگی کنند و در مجلس حضور پیدا نکنند، تلفنی رای دهند و یا به هیئت رئیسه و کمسیون تلفیق واگذار کنند.

وی افزود: اینها همه چیزهایی است که مردم را نا امید می کند و هیچ ربطی هم به رد صلاحیت ها و نظایر این ندارد... این کاهش مشارکت و رای دادن فقط برای اصلاح طلبان و شهرهای بزرگ نبوده بلکه در شهرهای دیگر و  به خصوص در جاهایی که محرومیت ها بیشتر بوده و فشار زندگی بیشتری داشته اند آنها هم کمتر آمدند، بنابراین می بینیم آرایی که به سبد اصولگرایان ریخته شد خیلی آرای بالا در حد دوره‌های قبل نبود یا دست کم باید بگوییم افزایشی نداشت و در همان حدود است در حالی که این دوره می توانست بیشتر باشد.