افزایش تردید درباره کارآمدی ستاد مقابله با کرونا/ ماجرای درخواست عجیب سردار سلیمانی/ چند درصد مردم به کرونا مبتلا خواهند شد؟

گروه سیاسی الف،   3981217107 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

افزایش تردید درباره کارآمدی ستاد مقابله با کرونا/ ماجرای درخواست عجیب سردار سلیمانی/ چند درصد مردم به کرونا مبتلا خواهند شد؟

 هشدار جدی: ابتلای 1076 نفر به کرونا تنها در یک روز! 
امروز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در کنفرانس زنده خبری آخرین آمار از درگذشتگان، مبتلایان و بهبودیافتگان کروناویروس را اعلام کرد.

جهانپور گفت: از ظهر دیروز تا امروز، 1076 بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شد و در مجموع تعداد این بیماران در کشور به 5823 نفر رسید.

وی افزود: تعداد بهبود یافتگان نیز به 1669 نفر افزایش یافت. همچنین در 24 ساعت گذشته 21 نفر از مبتلایان جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به 145 مورد رسید.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار شیوع کرونا در کشور: فوت ۱۴۵ نفر و ۵۸۲۳ مورد ابتلا/ افزایش تعداد بهبودیافتگان

***

 شک و شبهه درباره کارآمدی ستاد مقابله با کرونا

یک عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد، ریاست ستادِ مقابله با کرونا به معاون اول رئیس‌جمهور واگذار شود.

محمدعلی وکیلی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: با توجه به گسترش روزافزون کرونا و ضرورت یکپارچه‌سازی امکانات کشور و این‌که مدیریت این شرایط از عهده وزارت بهداشت‌ودرمان خارج است، پیشنهاد می‌شود: ‌مطابق قانونِ مدیریت‌بحران، ریاست ستادِ مقابله با کرونا به معاون اول رئیس‌جمهور و دبیری ستاد به وزیر محترم بهداشت‌ و درمان سپرده شود.»

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود خاطرنشان کرد: روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی فرمانده کنترل کرونا باشد نه وزیر بهداشت.

متن کامل بدین شرح است:

جناب رئیس جمهور!

فرماندهی و مسؤولیت کنترل کرونا باید به عهده شخص رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی باشد نه وزیر بهداشت، زیرا کنترل این بیماری فراگیر رو به رشد با امکانات کل کشور ممکن است و کل دولت و امکانات زیر امر یک وزیر نیستند. 

تا دیر نشده به مسؤولیت خود عمل کنید.

بیشتر بخوانید:

آب هایی که در ستاد ملی مقابله با کرونا به یک جوی نمی رود ...

روحانی: شرط موفقیت در کنترل کرونا همکاری مردم و دستگاه‌های اجرایی است/ انتقاد از عدم دسترسی آسان برای تهیه وسایل بهداشتی

***

قربانیان کرونا فقط جان باختنگان نیستند بلکه فقرا هم قربانی آن شدند

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان باور دارد که سیاست‌های دولت حسن روحانی در سال‌های اخیر عملا اقتصاد ایران را به خارج از مرزها وابسته کرده است. 

رزاقی در تحلیل شرایط اقتصادی این ایام به نامه‌نیوز گفت: اولین نکته‌ای درباره وضعیت نابسمان اقتصادی این روزهای ایران می‌توان گفت این است که چرا در ایران 4میلیون واسطه و در مقابل 20 مصرف‌کننده وجود دارند؟ واقعیت این است که در ایران سود تولید بسیار اندک است و کالای مشابه را می‌توان از خارج از کشور با هزینه بسیار کم وارد کرد و می‌دانید که در این چرخه عملا تولیدکننده نابود می‌شود. وارد کردن جنس در ایران برای دولت بسیار سودآور است زیرا با دلار 4هزار تومانی جنس را وارد می‌کند و با دلار 15هزار تومانی آن را به مصرف‌کننده تحویل می‌دهد. با نوع سیاست‌های اقتصادی که دولت در پیش گرفته است عملا اقتصاد ایران وابطه به خارج از مرزهاست. موضوع آسیب‌زننده دیگر سود بالای موارد غیرتولیدی است. یعنی در ایران خرید مسکن می‌تواند بسیار سودآور باشد و وقتی عمده مغازه‌دارها از مغازه را از مالک اجاره کرده‌اند سودی برایشان وجود ندارد.

او در انتقاد به سیاست‌های راست‌گرای دولت حسن روحانی ادامه داد: در چنین شرایطی قربانیان فقط جان‌باختگان ویروس کرونا نیستند بلکه مردم فقیر هم قربانی هستند. اکنون باید سیاست‌های فوق‌العاده در نظر گرفته شود. 

***

۴۰ درصد مردم به این ویروس مبتلا و اغلب با علائم خفیف بهبود پیدا می‌کنند

مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایرنا گفت: اکنون در مرحله اپیدمی و همه گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا یا بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم و این جزو ذات اپیدمی است که حداقل ۴۰ درصد جامعه دچار این ویروس می شود تا بعد بیماری فروکش کند.

وی ادامه داد: هنوز به مرحله اوج بیماری نرسیده ایم و همچنان شاهد ابتلای روزافزون به این ویروس هستیم. پیش بینی است که طی دو تا سه هفته آینده همچنان روند صعودی این بیماری را شاهد باشیم و بعد از آن روند نزولی بیماری شروع می شود.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این اتفاقی است که در چین هم افتاده است. در ایران نیز باید منتظر همه گیری حداقل ۴۰ درصد افراد جامعه به این ویروس باشیم اما بیش از ۸۰ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند دچار بیماری خفیف با علائم خفیف می شوند و ممکن است آن قدر علائم بیماری خفیف باشد که خودشان هم متوجه نشوند.

بیشتر بخوانید:

سه علامت ابتلا به کرونا

پاسخ به شایعه ابتلای ۳۰ تا ۴۰ درصدی مردم تهران به کرونا/ این حرف کاملا غیرعلمی است

***

بیش از نیمی از تهرانی‌ها نگران ابتلا به کرونا نیستند

نظرسنجی تلفنی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با اندازه نمونه ۹۲۸ نفر در مناطق ۲۲ گانه، به سفارش دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری تهران در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ اسفند ماه اجرا شده است.

محمدرضا جوادی یگانه، عضو هیئت مدیره ایسپا در حساب توییتر خود نتایج این نظرسنجی را منتشر کرد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی تلفنی که از سوی ایسپا انجام شده است، بیش از نیمی از مردم تهران نگرانی زیاد از ابتلای خود و خانواده به کرونا نداشته و البته دسترسی کافی به اقلام بهداشتی هم ندارند.

در سؤال دیگر این نظرسنجی از مردم پرسیده شده است «مهم‌ترین منبع شما برای اطلاع از توصیه‌های بهداشتی در مورد کرونا چیست؟ در این سوال پاسخگویان امکان انتخاب چند گزینه را داشته‌اند. در پاسخ به این سؤال ۶۵ درصد از شهروندان تهرانی صدا و سیما را منبع اصلی کسب اطلاعات می‌دانند؛ در حالی که ۳۷ درصد از شهروندان نیز شبکه‌های اجتماعی، ۱۵ درصد پزشکان و ۱۰ درصد ماهواره را به عنوان مهم‌ترین منبع خود برای اطلاع از توصیه‌های بهداشتی در مورد کرونا اعلام کرده‌اند.

بر اساس اعلام کانال تلگرامی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در این نظرسنجی همچنین از ساکنین شهر تهران پرسیده شده است «آیا تاکنون آموزش‌های بهداشتی در مورد پیشگیری از کرونا را در بیلبوردهای شهر تهران دیده‌اید؟» و «تا چه اندازه موارد آموزشی در این بیلبوردها مفید بوده است؟». در پاسخ به این سؤالات مشخص شد ۳۸ درصد از شهروندان تهرانی، بیلبوردهای شهری آموزشی در مورد کرونا را دیده‌اند که از میان آن‌ها ۴۸ درصد آموزش‌های ارائه شده را مفید دانسته‌اند و برای ۳۱ درصد از شهروندان هم این آموزش‌ها مفید نبوده است.

توصیه‌ای برای رسانه‌های عصر کرونا: صداقت بسیار ارزشمندتر از امید است

ایرنا در گزارشی به نقل از اکونومیست نوشت: در مسئله سلامت عمومی، صداقت بسیار ارزشمندتر از امید است... حدس و گمان کلی این است که ۲۵ تا ۷۰ درصد جمعیت کشورهای مبتلا ممکن است این بیماری را بگیرند. تجربه چین نشان می‌دهد که در بین مواردی که شناسایی شده‌اند، تقریبا ۸۰ درصد افراد دچار بیماری خفیف خواهند بود، ۱۵ درصد نیاز به درمان در بیمارستان خواهند داشت و ۵ درصد هم به مراقبت شدید نیازمند خواهند بود... با این حال، همه این پیامدها بستگی زیادی خواهد داشت به اینکه دولت‌ها انتخاب کنند دست به چه عملی بزنند، همان‌طور که چین این را نشان داد... مقامات چین ابتدا بر اخبار بیماری سرپوش گذاشتند که خطایی مهلک بود و به ویروس اجازه داد اثر خود را بگذارد. اما کمی قبل از اینکه ویروس بیش‌ازحد در خارج از هوبئی منتشر شود، آن‌ها به اعمال بزرگ‌ترین و شدیدترین قرنطینه تاریخ دست زدند. کارخانه‌ها تعطیل شدند، حمل‌ونقل عمومی متوقف شد و به مردم دستور دادند در خانه‌ها بمانند. این کار آگاهی را بالا برد و رفتار افراد را تغییر داد. اگر این کار نمی‌شد، چین حالا میلیون‌ها مورد ابتلا و ده‌ها مورد مرگ را ثبت کرده بود... 

با این حال، حتی اگر بسیاری از کشورها نتوانند دقیقا از چین کپی‌برداری کنند یا به این نتیجه برسند که نباید چنین کنند، تجربه‌ای که چین از سر گذرانده سه درس مهم برای ما داشته است: اول اینکه با مردم حرف بزنیم، دوم اینکه از سرعت انتقال بیماری بکاهیم و سوم اینکه نظام سلامت را برای اوج‌گرفتن تقاضای تجهیزات بهداشتی و خدمات درمانی آماده کنیم. در ادامه، نشان داده می‌شود که چطور می‌توان در زمینه اطلاع‌رسانی از این واقعه درس گرفت.

***

در یورش ویروس کرونا به فکر «اقشار ضعیف» باشیم

حمیدرضا جلائی‌پور، جامعه شناس در یادداشتی نوشت: در کمک به اقشار ضعیف نقش دولت مهمتر از نهادهای مدنی است. مهمترین کار «چتری» ‌است که نداریم یعنی «چتر حمایتی هوشمند». متاسفانه بخش ضعیف‌تر اقشار محروم به حال خود رها شده اند و گویی کاری برای آنها نمی‌شود کرد. نظام تامین اجتماعی و حمایتی برای همین‌جاها است؛ یعنی آدمها از یک جایی به پایین تر سقوط نکنند.

الان دستفروش، پیک موتوری و کارگر ساختمانی که روز برای نان شب کار می‌کند و عملا پس انداز چندانی هم ندارند وضعیت‌شان اسف بار است. شاید تنها کاری که الان می‌توان کرد همین هست که در موضوع رفاه اجتماعی توجه دولت و جامعه مدنی را بیشتر جلب کرد. از یارانه غافل نشوید همین حقوق ثابت حداقلی اما عمومی خیلی وقت‌ها زندگی‌ها را نجات می‌دهد و در مبارزه با کرونا هم می‌تواند کمک کند. در ضمن نقش کمیته امداد مهمتر از بهزیستی است...

متاسفانه داده‌های دقیق از اوضاع مناطق مسکونی غیررسمی به راحتی در دسترس نیست، تا هرچه سریعتر اولویت مناطق جغرافیایی روشن شود. در این‌باره شهرداری‌ها و شوراهای شهر می‌توانند کمک کنند. چین در مبارزه‌اش نقاط ضعیف جمعیتی را مشخص کرده بود. در مناطق محروم‌تر کانکس‌ها یا چادرهایی راه‌اندازی کنند و کالاهای ضروری مثل مواد ضدوعفونی، دستکش و ماسک را توزیع کنند. مثلا محلاتی از کشور هنوز مردم موضوع رو جدی نگرفته‌اند.

***

دو نماینده فوت شده چه کسانی هستند؟

فاطمه رهبر، نفر دوازدهم منتخبان مردم تهران در مجلس یازدهم پیش از ظهر امروز - شنبه-  براثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت.

سید اسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور در این باره گفت: نفر جایگزین مرحومه فاطمه رهبر در انتخابات میان‌دوره ای سال ۱۴۰۰ انتخاب می‌شود.

پیش از این عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره جایگزین محمد رمضانی دستک منتخب آستانه اشرفیه گفت: برای انتخاب نماینده این شهر انتخابات میان دوره‌ای برگزار می‌شود. محمد علی رمضانی هفته گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

بیشتر بخوانید:

فاطمه رهبر بر اثر ابتلا به «کرونا» درگذشت

***

خاطره رهبر معظم انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد

نشریه خط حزب الله در شماره دویست و بیست و هفتمین خود خاطره حضرت آیت الله خامنه ای از روزی که پدرشان فوت شد را منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: « بنده رئیس جمهور بودم و امکانات این کشور تا حدودی که در اختیــار رئیس جمهور بود، در اختیار بنده بود؛ اما این پیرمرد و پیرزن کوچکتریــن توقعــی نداشــتند که چون پسرشــان رئیس جمهور شــده، ایــن خانه را تبدیل به احســن کنند یا دستی به سر و صورتش بکشند... پدرم تا سال ۶۵ و مادرم تا انتهای دوران ریاســت جمهوری در همین خانه زندگی می‌کردند؛ اما این خانه کمترین تغییری در جهت کامل شــدن پیــدا نکرد؛ این برای جمهوری اســلامی مایه‌ افتخار و مباهات اســت... البته فضل این کار به من برنمی‌گــردد؛ به آن دو بزرگــوار برمی‌گردد که به معنای واقعی کلمــه زاهد و به زخارف و ظواهر دنیا بی‌رغبت بودند... وقتی پدر من فوت کرد، پس از تقویم وســایل این خانه - غیر از کتاب های ایشــان که خــودش باب جداگانه‌ای بود - همه‌ موجودی آن از صدر تا ذیل، حدود ۴۵ هزار تومان شــد؛ در حالی که آن روز اگر می‌خواستند ۴۵ هزار تومان را مصرف کنند، نمی‌ شد مثال یک یخچال و یک گاز بخرند؛ این در حالی بود که ایشان پنجاه ســال در این شــهر امام جماعت و روحانی موجــه و دارای مریدهــا و علاقه مندان زیاد بودند.

***

ماجرای درخواست عجیب سردار سلیمانی 

سردار حسین معروفی، فرمانده جدید سپاه استان کرمان، در سال‌های دفاع مقدس یکی از فرمانده گردان‌های لشکر ثارالله بود که سردار حاج قاسم سلیمانی فرماندهی آن را برعهده داشت. 

سردار معروفی می گوید: « سال ۸۵ به حج تمتع مشرف شدم، آن زمان هم شهید پورجعفری همراهش بود، تماس گرفتم و گفتم می‌خواهم با حاجی{منظور قاسم سلیمانی} خداحافظی کنم. گفتند جلسه دارند و  فقط ۵ دقیقه وقت دادند. داخل رفتم، کمی طول کشید و آقای پورجعفری داخل آمد، حاجی گفتند هنوز می‌خواهیم صحبت کنیم. موقع خداحافظی همدیگر را در بغل گرفتیم و روی هم را بوسیدیم. موقع خارج شدن از در اتاق، دست زد به شانه‌ام و گفت حسین! من برگشتم و گفتم بله، گفت وقتی چشمت به خانه خدا افتاد از او بخواه من در راهش تکه تکه شوم».

***

پیام امضا نکردن لیست اصلاح‌طلبان توسط خاتمی

عبدالله ناصری، فعالی سیاسی اصلاح طلب به خبرآنلاین گفت: ... این که آقای خاتمی برای انتخابات دوم اسفند پای لیستی را امضا نکرد بسیار مهم بود. من و امثال من باید از این کار آقای خاتمی جهت گیری او را درک کنیم. بعضی از دوستان اصلاح طلب چون به نظرم خوف این را دارند که صریح و شفاف وارد جامعه مدنی شوند و موضع گیری کنند خودشان را پشت سر آقای خاتمی مخفی می کنند. آقای خاتمی به عنوان یک رهبر جبهه اصلاحات، رئیس مجمع روحانیون مبارز، هشت سال رئیس جمهور کشور و سالها وزیر موضع خود را بارها نسبت به نظام سیاسی اعلام کرده است. به نظر من دوستان اصلاح طلب باید جرات کنند که موقعیت خودشان را در درون این جامعه بیان کنند. 

ناصری در ادامه عنوان می کند: اگر دولت کفایت داشته باشد و عناصر قوی در کابینه باشد و مجلس هم نمایندگان با کفایت کاردان داشته باشد که به فیلتر نظارت استصوابی نخورده باشند لزومی ندارد که برای بودجه ۹۹ حکم حکومتی بگیرند. ساختار مدیریتی و نظام اجتماعی به گونه ای است که مردم آن را به صورت یک مجموعه و یک پکیج می بینند... آقای خاتمی معتقد است که اگر مر همین قانون اساسی اجرا شود و از اصول آن غفلت نشود شرایط مملکت خیلی اصلاح می شود.