امیدواری عارف به تایید صلاحیت بیشتر اصلاح‌طلبان/ انتقاد لاریجانی از سیاه‌نمایی درباره عملکرد مجلس/ روایت عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص از نظر رهبری درباره FATF

گروه سیاسی الف،   3981108100 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

امیدواری عارف به تایید صلاحیت بیشتر اصلاح‌طلبان/ انتقاد لاریجانی از سیاه‌نمایی درباره عملکرد مجلس/ روایت عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص از نظر رهبری درباره FATF

انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور درباره سلامت انتخابات

عبدالله گنجی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: «رئیس‌جمهور در جمع استانداران و فرمانداران به‌گونه‌ای سخن گفت که گویی نه رئیس‌جمهور اسلامی ایران بلکه به عنوان رهبر جریان اپوزیسیونی است که راهی به حکومت و قدرت ندارد. اگر او را حقوقدان بدانیم قطعاً سخنان وی را باید مفری برای فرار از مطالبات جریانی دانست که روحانی مدیون آن است.

روحانی انتخابات کشور را با زمان شاه مقایسه کرد که از تهران برای شهرستان‌ها نماینده انتخاب می‌کردند و ایران را با کشور‌های کمونیستی و حزب رستاخیز مقایسه کرد و البته بلد است چگونه اتهام و شبهه را در زرورق «انذار» بپیچد و با عبارت «خدای نکرده» از عوارض آن فرار کند. بعد از اینکه تلاش کرد مردم را از سلامت و روند انتخابات مأیوس کند، از همگان خواست که با صندوق آرا قهر نکنند. البته مثل صد‌ها «جمع اضدادی» که در سال‌های گذشته از وی دیدیم و دم برنیاوردیم این هم می‌گذرد...

نگارنده معتقد است روحانی چیزی برای این نظام باقی نگذاشته است. تبلیغات انتخابات ۱۳۹۶ نماد آن بود و تخریب سامانه‌های اعتمادساز نظام ادامه آن. وقتی ایشان می‌گوید «مردم باید مطمئن شوند که رأی آنان کم و زیاد نمی‌شود» یعنی بر شاخ نشسته و بن می‌برد. وزارت کشور خود را متهم به بالا و پایین کردن رأی مردم می‌کند و اگر نظام سخنان رئیس‌جمهور را واجد حجیت بدانیم باید سریعاً مجری انتخابات عوض شود. اگر این نظام رأی را کم و زیاد می‌کنند و حزب رستاخیز بود چرا جنابعالی را با تفاوت ۲۷۰ هزار رأی رئیس‌جمهور دید؟ دریغ از انصاف! سخن روحانی اعتراف علیه خود است و اعتراف علیه خود با آزادی اختیار، محکمه پسند است.»

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی شما را به خدا یک چیزی برای این نظام باقی بگذارید

***

تلاش جامعه روحانیت برای وحدت اصولگرایان

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تلاش‌های اصولرگرایان برای رسیدن به اتحاد انتخاباتی اظهار داشت: مساله رد صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب ارتباطی با متفرق شدن اصولگراها ندارند و شرایط برای این گروه نسبت به چند ماه گذشته هیچ تغییری نکرده است. اما باید قبول کنیم اعضای جبهه پایداری زیر بار اتحاد نمی‌روند و چندین ماه پیش گفتم، بعید است پایداری‌چی‌ها بخواهند با سایر اصولگرا در یک لیست قرار بگیرند.

او در ادامه سخنانش درباره همنشینی سایر گروه‌های اصولگرایی گفت: تلاش‌ها و رایزنی‌هایی جدی صورت گرفته است تا اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم با چند لیست شرکت نکنند. به همین دلیل اعضای جامعه روحانیت وارد گود شده‌اند تا، از آنجا که معمولاً مقبول همه هستند، اختلافات احتمالی را برطرف و همه را به همنشینی انتخاباتی ترغیب کنند. به نظر من مشکل خاصی نیست و می‌توانند موفق شوند مگر اینکه واقعاً اتفاقی خاص و پیش‌بینی‌نشده بیفتد.

ایمانی افزود: درباره لیست احتمالی جریان آقای احمدی‌نژاد، چون آنها را اصولگرا نمی‌دانیم کاری به این نداریم که لیست می‌دهند یا بنای حضور جدی در انتخابات ندارند. با این حال، به نظر من احتمالش کم است احمدی‌نژادی‌ها لیست جداگانه بدهند و بخواهند خودشان را به‌ طور جدی در معرض رأی مردم بگذارند.

ناصر ایمانی در پایان سخنانش گفت: احتمال اینکه اصولگرایان 2 لیست داشته باشند خیلی زیاد است.

***

انتقاد لاریجانی از سیاه‌نمایی درباره عملکرد مجلس

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در نشست سه شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: روزهای در پیش، هم سالگرد پیروزی انقلاب است و هم ایام تبلیغات انتخابات مجلس، بیایید همه با توجه به شرایط کشور و به خاطر عظمت انقلاب اسلامی از سیاه نمایی پرهیز کنیم، انقلاب اسلامی عامل عزت ملت ایران، باعث استقلال کشور و حرکتی نو در جهان اسلام بود و هست که باید قدر آن را بدانیم.

وی ادامه داد: آمارها در توسعه کشور نشان می دهد دولت های پس از انقلاب با وجود جنگ تحمیلی و خسارت های آن و شیطنت های مستمر آمریکا و غرب، در جهت رفع محرومیت تلاش های ارزشمندی داشتند. استقرار قوای سه گانه مبتنی بر رأی مردم و ایجاد نظام مردم سالاری دینی دستاورد بسیار ارزشمندی بود که با انقلاب حاصل شد، چرا باید با هیجانات سیاسی و هدف های نازل سیاسی ارکان مردم سالاری را تخریب کرد؟ تعجب آور است که عده ای فکر کردند با تخریب نهاد مجلس و حرف های ناصواب حرکتی احیاگرایانه را تعقیب می کنند.

لاریجانی سپس به ارائه آمار عملکرد مجلس دهم پرداخت و پس از آن خاطرنشان کرد: «بنده به کرات مشاهده کردم هر مسئله مهمی که در کشور نیاز به مداخله مجلس داشته، نمایندگان با دغدغه ملی و اصرار می خواستند در مجلس مطرح و بحث شود و نتایج آن پیگیری شود. این امر ارزشمندی بود و به هیچ وجه صلاح کشور نیست که برای انتخابات جریان های سیاسی خدمات رکن اصلی مردم سالاری کشور را در انظار مردم تباه جلوه دهند، دشمنان به اندازه کافی در این زمینه تلاش می کنند لزومی ندارد عده ای لشکر آنها شوند.»

بیشتر بخوانید:

لاریجانی: کاندیداها به خاطر عظمت انقلاب از سیاه‌نمایی پرهیز کنند/ مجلس دهم برآمده از اراده ملت است

***

انتقاد مطهری از روش شورای نگهبان در ردصلاحیت‌ها

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره علل ردصلاحیت‌هایی که اخیراً توسط سخنگوی شورای نگهبان مطرح‌شده به ایرناپلاس می‌گوید: شورای نگهبان در نامه اولیه به مواد قانونی استناد می‌کند و مصادیق را ذکر نمی‌کند. 

وی در پاسخ به اینکه آیا در بین نمایندگان فردی هست که شورای نگهبان علت ردصلاحیت وی را تخلفات مالی به او اعلام کرده باشد یا نه، توضیح می‌دهد: بله، به کسانی که با اعضای شورا ملاقات کرده‌اند مصادیق ادعایی را اعلام کرده‌اند. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که اعتراض وی به ردصلاحیتش بررسی‌شده یا نه، می‌گوید: درباره من به بند ۱ ماده ۲۸ یعنی التزام عملی به نظام استناد کرده‌اند. بنده اعلام کردم اعتراض می‌کنم، اما التماس نه. شورا از من دعوت کرد و در جلسه‌ای که جمعه گذشته با آنها داشتم، سه مورد را برای ردصلاحیت بنده اعلام کردند که همگی مربوط به اظهارنظرهای من می‌شد. هیچ‌یک از آنها نیز مصداق عدم التزام عملی به نظام نبود و در برابر استدلال من پاسخی نداشتند. به طور کلی اظهارنظر و بیان باید آزاد باشد، ولی اینها می‌گویند باید حرف ما را بگویید.

بیشتر بخوانید:

انتقاد علی مطهری از مواضع کدخدایی

***

روایت عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص از نظر رهبری درباره FATF

سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره ادعای روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر موافقت رهبر انقلاب با تصویب لوایح پالرمو و CFT گفت: در رابطه با نظر رهبر انقلاب درباره دو لایحه پالرمو و CFT دو نقل قول وجود دارد.

وی با بیان اینکه یک نقل‌قول مربوط به آقای روحانی است که گفتند رهبری مخالفتی ندارد، گفت: اما نقل قول غیرمستقیم در این رابطه از سوی آقای آملی لاریجانی در صحن مجمع بیان شد. رئیس مجمع در یکی از جلسات به دیدارش با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت که در آن دیدار نظر رهبری را درباره لوایح پالرمو و CFT ‌جویا شده و رهبر انقلاب نیز در پاسخ گفته‌اند که در رابطه با این لوایح من به جمع‌بندی نرسیده‌ام و هر تصمیمی که اعضای مجمع اتخاذ کردند همان را لحاظ کنید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان بررسی‌های یکساله مجمع تشخیص بر روی پالرمو و CFT، نامه یا دست‌نوشت یا هر مطلبی که حاکی از تایید این دو لایحه از سوی رهبری باشد، به دست اعضای مجمع رسیده است؟ تصریح کرد: در این زمینه خیر. ولی پنج تن از  مسئولان ارشد دولت از جمله وزیر اقتصاد، وزیر خارجه، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس‌ بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور نامه‌های جداگانه‌ای را برای رهبر انقلاب فرستاده بودند که رهبری پس از خواندن این نامه‌ها، آنها را به مجمع ارجاع داده و گفتند که اعضای مجمع با امعان نظر به این نامه‌ها در رابطه با عضویت یا عدم عضویت ایران در این دو کنوانسیون تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

بیشتر بخوانید:

روایت عضو مجمع تشخیص مصلحت از نظر رهبر انقلاب درباره لوایح FATF

***

امیدواری عارف به تایید صلاحیت داوطلبان اصلاح‌طلب

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در این دوره افتاد، دفعه اول نیست که افتاده است؛ سال ۸۶ نیز ما این مقدار ردصلاحیت‌ها را داشتیم و کسانی نیز که تایید شدند، انصراف دادند؛ علت انصراف نیز ردصلاحیت‌های گسترده عنوان شد.

رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه در انتخابات مجلس یازدهم بحث هویت برای جریان اصلاحات بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر و در انتخابات مجلس یازدهم مهمترین تاکید ما بر بحث حضور مردم در انتخابات است. ما اگر پشتوانه مردمی را از دست بدهیم، چیزی نخواهیم داشت. حضور ما به عنوان اصلاح‌طلبان در راستای ادای وظیفه و تکلیف است چرا که جریان اصلاحات جریانی است که ریشه در انقلاب دارد و حذف شدنی نیست.

وی با بیان اینکه نباید جریان اصلاحات را برای منویات خودمان بخواهیم، گفت: نباید بگوییم اگر فلانی رد شد، آسمان به زمین آمده است. با رفتن یک فرد جریان از بین نمی‌رود، باید اجازه دهیم که اگر خودمان نمی‌توانیم دیگرانی بیایند و اتفاقاتی را رقم بزنند. ما باید در خدمت جریان باشیم و در این راستا فعالیت کنیم.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قبل از دهه ۹۰ و در کمتر از ۱۰ سال گذشته برخی ادعای پایان اصلاحات را مطرح کردند، حتی تا قبل از اسفند ۹۱ ارزیابی برخی بزرگان این بود که فضابرای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مهیا نیست اما ما آمدیم و موفق هم شدیم، فضا عوض شد. در حال حاضر نیز وظیفه ملی داریم که در انتخابات شرکت کنیم.

عارف در ادامه با اشاره به جلسات خود با مقامات مربوطه درباره رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی و کاندیداهای اصلاح طلب گفت: تاکید ما این بود که در این دوره نیازمند مشارکت جدی مردم در انتخابات هستیم و لازم است در بررسی صلاحیت‌ها مر قانون رعایت شود. ما این موضوع را در هیئت نظارت چند استان بزرگ هم پیگیری کردیم.

رییس فراکسیون امید با اشاره به سوابق ردصلاحیت‌ها در ادوار گذشته انتخابات، گفت: من جلسه‌ای را هم با آقای لاریجانی برای همفکری در این زمینه داشتم و ایشان هم در حال پیگیری موضوع ردصلاحیت برخی نمایندگان فعلی است. ما در مورد بررسی صلاحیت‌ها گزارش‌های غیر رسمی داریم، خوش‌بین هستیم و امیدواریم حجم بالایی از افراد شایسته و واجد شرایط مجددا تایید صلاحیت شوند و به گرم‌تر شدن فضا کمک کنند.

بیشتر بخوانید:

احتمال تایید صلاحیت مجدد برخی کاندیداهای اصلاح‌طلب